96 research outputs found
sj-docx-1-cpx-10.1177_21677026221101379 – Supplemental material for Change of Threat Expectancy as Mechanism of Exposure-Based Psychotherapy for Anxiety Disorders: Evidence From 8,484 Exposure Exercises of 605 Patients
Supplemental material, sj-docx-1-cpx-10.1177_21677026221101379 for Change of Threat Expectancy as Mechanism of Exposure-Based Psychotherapy for Anxiety Disorders: Evidence From 8,484 Exposure Exercises of 605 Patients by Andre Pittig, Ingmar Heinig, Stephan Goerigk, Jan Richter, Maike Hollandt, Ulrike Lueken, Paul Pauli, Jürgen Deckert, Tilo Kircher, Benjamin Straube, Peter Neudeck, Katja Koelkebeck, Udo Dannlowski, Volker Arolt, Thomas Fydrich, Lydia Fehm, Andreas Ströhle, Christina Totzeck, Jürgen Margraf, Silvia Schneider, Jürgen Hoyer, Winfried Rief, Michelle G. Craske, Alfons O. Hamm and Hans-Ulrich Wittchen in Clinical Psychological Science</p
empirical studies
Die Narzisstische Persönlichkeitsstörung (NPS) wird aufgrund der inkonsistenten Konzeptualisierung stark diskutiert. Ziel der Studie war es, NPS-Patienten zu untersuchen, um mit empirischen Daten die Validität und klinische Relevanz der NPS zu diskutieren. Es wurden zwei epidemiologische Studien durchgeführt. Studie 1 betrachtet die allgemeine psychische Belastung und Komorbidiätsraten, Studie 5 schaut auf die Stabilität und Remissionsrate der Diagnose und der diagnostischen Kriterien. Studie 1 fand eine erhöhte allgemeine psychische Belastung und hohe Komorbiditätsraten für affektive Störungen und Störungen durch Substanzkonsum, Studie 5 fand eine moderate Remissionsrate von 53%. In Studie 2 und 3 wurden selbstbezogene Kognitionen und Emotionen untersucht. Studie 2 erforschte die explizite und implizite Selbstwertschätzung. Es zeigte sich, dass die NPS mit einem niedrigen expliziten aber einem unbeeinträchtigten impliziten Selbstwert einhergeht. Studie 3 betrachtete Schamneigung bei der NPS. NPS-Patienten zeigten eine höhere explizite und implizite Schamneigung. Das indiziert, dass die narzisstische Vulnerabilität (niedriger expliziter Selbstwert, hohe explizite und implizite Schamneigung) bei NPS-Patienten eine Rolle spielt. In Studie 4 wurde die kognitive und emotionale Empathie untersucht. NPS-Patienten zeigten eine niedrigere emotionale Empathie aber eine unbeeinträchtigte kognitive Empathie. Die Ergebnisse passen zur aktuellen Kritik, dass die diagnostischen Kriterien zu eng sind, um die NPS adäquat zu beschreiben. Studien 1–3 geben Hinweise für die narzisstische Vulnerabilität, die nicht in den diagnostischen Kriterien repräsentiert wird, Studie 4 bringt Hinweise für eine ungestörte kognitive Empathie, was konträr zum diagnostischen Kriterium „Empathiemangel“ ist, und Studie 5 stellt die Beschreibung der NPS als stabiles andauerndes Muster in Frage. Implikationen für weitere Forschung und für die klinische Praxis werden diskutiert.Narcissistic personality disorder (NPD) is discussed due to its inconsistent conceptualization. The aim of this study was to investigate a sample of NPD patients to collect empirical evidence and discuss the validity and clinical relevance of NPD. Two epidemiological studies are included in this thesis. Study 1 focused on the general mental stress of NPD patients and assesses comorbidities, Study 5 looks at the stability and remission rate of the diagnosis and its criteria. Study 1 found that NPD is associated with general mental stress and high comorbidity rates for affective disorders and substance use disorders, Study 5 found that NPD demonstrates a moderate remission rate of about 53%. In Study 2 and 3, self-related cognitions and emotions were examined. Study 2 investigated explicit and implicit self-esteem. It was determined that NPD is associated with a lower explicit self-esteem and an unaffected implicit self-esteem. Study 3 focused on shame-proneness in NPD. Patients with NPD showed significantly higher explicit and implicit shame-proneness. These results indicate that the narcissistic vulnerability characterized by low explicit self-esteem and high explicit and implicit shame-proneness is necessary in inpatients with a NPD. In Study 4 cognitive and emotional empathy were examined. NPD patients displayed impairment in emotional empathy while cognitive empathy was unaffected. In summary, the findings are in line with the critique that the diagnostic criteria are too narrow to describe the entire manifestation of the disorder. Study 1-3 presented evidence for the narcissistic vulnerability that is not represented by the current diagnostic criteria, Study 4 provided evidence for an unaffected cognitive empathy that is contrary to the seventh diagnostic criteria “lack of empathy”, and Study 5 calls the stable pattern of long duration into question. Implications for further research and clinical practice are discussed
Advancing the personalized advantage index (PAI): a systematic review and application in two large multi-site samples in anxiety disorders
Abstract Background The Personalized Advantage Index (PAI) shows promise as a method for identifying the most effective treatment for individual patients. Previous studies have demonstrated its utility in retrospective evaluations across various settings. In this study, we explored the effect of different methodological choices in predictive modelling underlying the PAI. Methods Our approach involved a two-step procedure. First, we conducted a review of prior studies utilizing the PAI, evaluating each study using the Prediction model study Risk Of Bias Assessment Tool (PROBAST). We specifically assessed whether the studies adhered to two standards of predictive modeling: refraining from using leave-one-out cross-validation (LOO CV) and preventing data leakage. Second, we examined the impact of deviating from these methodological standards in real data. We employed both a traditional approach violating these standards and an advanced approach implementing them in two large-scale datasets, PANIC-net ( n = 261) and Protect-AD ( n = 614). Results The PROBAST-rating revealed a substantial risk of bias across studies, primarily due to inappropriate methodological choices. Most studies did not adhere to the examined prediction modeling standards, employing LOO CV and allowing data leakage. The comparison between the traditional and advanced approach revealed that ignoring these standards could systematically overestimate the utility of the PAI. Conclusion Our study cautions that violating standards in predictive modeling may strongly influence the evaluation of the PAI's utility, possibly leading to false positive results. To support an unbiased evaluation, crucial for potential clinical application, we provide a low-bias, openly accessible, and meticulously annotated script implementing the PAI
Advancing the Personalized Advantage Index (PAI): a Systematic Review and Application in Two Large Multi-Site Samples in Anxiety Disorders – ERRATUM
Thought suppression: specificity in agoraphobia versus broad impairment in social phobia?
Positive und negative Therapieerwartungen sagen Therapieerfolg vorher
Hintergrund: Erwartungen von Patient_innen hinsichtlich des Erfolgs ihrer
Therapie gelten schon lange als allgemeine Wirkfaktoren in der Psychotherapie.
Fragestellung: Die vorliegende Studie untersucht, ob
Therapieerwartungen als Prädiktoren für den Behandlungserfolg über
etablierte Prädiktoren hinaus bedeutsam sind und betrachtet hierbei sowohl positive
als auch negative Erwartungen (Hoffnung auf Besserung bzw. Furcht vor Veränderung).
Methoden: Bei 453 Completern einer ambulanten
kognitiv-verhaltenstherapeutischen Behandlung wurden mittels eines Fragebogens zu
Therapiebeginn positive und negative Therapieerwartungen erfasst. Mit einer hierarchischen
logistischen Regression wurde geprüft, ob und wie Therapieerwartungen einen Einfluss
auf den Therapieerfolg der Patient_innen haben. Therapieerfolg wurde dabei im Sinne einer
klinisch bedeutsamen Veränderung im Einzelfall definiert.
Ergebnisse: Über den Einfluss bereits belegter Prädiktoren
hinaus, zeigten vor allem positive, für die Remission auch negative
Therapieerwartungen einen signifikanten Einfluss auf den Therapieerfolg.
Schlussfolgerungen: Die routinemäßige Erfassung von
Therapieerwartungen zu Beginn der Therapie scheint sinnvoll, um Hindernisse für ein
möglichst gutes Therapieergebnis früh genug zu identifizieren.Peer Reviewe
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