169 research outputs found

    A method to identify energy efficiency measures for factory systems based on qualitative modeling

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    Manuela Krones develops a method that supports factory planners in generating energy-efficient planning solutions. The method provides qualitative description concepts for factory planning tasks and energy efficiency knowledge as well as an algorithm-based linkage between these measures and the respective planning tasks. Its application is guided by a procedure model which allows a general applicability in the manufacturing sector. The results contain energy efficiency measures that are suitable for a specific planning task and reveal the roles of various actors for the measures’ implementation. Contents Driving Concerns for and Barriers against Energy Efficiency Approaches to Increase Energy Efficiency in Factories Socio-Technical Description of Factory Planning Tasks Description of Energy Efficiency Measures Case Studies on Welding Processes and Logistics Systems Target Groups Lecturers and Students of Industrial Engineering, Production Engineering, Environmental Engineering, Mechanical Engineering Practitioners in Factory Planning, Production Engineering, Energy Management The Author Dr. Manuela Krones works as a research assistant at the Department of Factory Planning and Factory Management at Chemnitz University of Technology, Germany, and has conducted several projects on the energy efficiency of production and logistics systems

    Rejoinder to Karen Lutfey Spencer

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    Wild V, Drewniak D, Sauer C, Krones T. Rejoinder to Karen Lutfey Spencer. Social Science & Medicine. 2017;172:19-20

    Signaling cross-talk between hypoxia and glucose via hypoxia-inducible factor 1 and glucose response elements

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    The substrates oxygen and glucose are important for the appropriate regulation of metabolism, angiogenesis, tumorigenesis and embryonic development. The knowledge about an interaction between these two signals is limited. We demonstrated that the regulation of glucagon receptor, insulin receptor and L-type pyruvate kinase (L-PK) gene expression in liver is dependent upon a cross-talk between oxygen and glucose. The periportal to perivenous drop in O-2 tension was proposed to be an endocrine key regulator for the zonated gene expression in liver. In primary rat hepatocyte cultures, the expression of the glucagon receptor and the L-PK mRNA was maximally induced by glucose under arterial pO(2) whereas the insulin receptor was maximally induced under perivenous pO(2). It was demonstrated for the L-PK gene that the modulation by O-2 of the glucose-dependent induction occured at the glucose-responsive element (Glc(PK)RE) in the L-PK gene promoter. The reduction of the glucose-dependent induction of the L-PK gene expression under venous pO(2) appeared to be mediated via an interference between hypoxia-inducible factor I (HIF-1) and the glucose-responsive transcription factors at the Glc(PK)RE. The glucose response element (GlcRE) also functioned as a hypoxia response element and, vice versa, a hypoxia-responsive element was functioning as a GlcRE. Thus, our findings implicate that the cross-talk between oxygen and glucose might have a fundamental role in the regulation of several physiological and pathophysiological processes. (C) 2002 Elsevier Science Inc. All rights reserved

    Das neue Gendiagnostikgesetz. Implikationen für die Beratung von Schwangeren zur vorgeburtlichen Diagnostik

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    Ohne Zusammenfassung Die Stellungnahme wurde von der Arbeitsgruppe „Reproduktionsmedizin und Embryonenschutz“ in der Akademie für Ethik in der Medizin e. V. (AEM) erarbeitet. Mitglieder der Arbeitsgruppe waren: Dr. med. Gisela Bockenheimer-Lucius, Senckenbergisches Institut für Geschichte und Ethik der Medizin, Universität Frankfurt/Main; Richter am Landgericht Dr. Urs Peter Böcher, Landgericht Frankfurt am Main; Prof. Dr. med. Wolfram Henn, Institut für Humangenetik, Universität Homburg/Saar; Prof. Dr. Uwe Körner, Charité – Universitätsmedizin Berlin, Institut für Geschichte der Medizin; Prof. Dr. Hartmut Kreß, Abt. für Sozialethik, Evang.-Theol. Fakultät, Universität Bonn; PD Dr. med. Dipl.Soz. Tanja Krones, Klinische Ethik, Universitätsspital Zürich; Prof. Dr. Hans-Wilhelm Michelmann, Frauenklinik, Universität Göttingen; Priv.-Doz. Dr. med. Christian Netzer M.A. (Phil.), Institut für Humangenetik, Universitätsklinikum zu Köln; Dr. med. Dagmar Schmitz, Ethiek Instituut, Universiteit Utrecht; Dr. Petra Thorn, Dipl. Sozialarbeiterin, Dipl. Sozialtherapeutin, Familientherapeutin DGSF, Mörfelden; Dr. Christa Wewetzer, Dipl.-Biol., Zentrum für Gesundheitsethik, Hannover. Arbeitsgruppen in der AEM sind offene Foren für den Austausch unterschiedlicher Standpunkte und Positionen. Der Inhalt der von ihnen veröffentlichten Beiträge wird allein von den genannten Autorinnen und Autoren verantwortet. Er repräsentiert nicht notwendigerweise die Meinung der AEM oder ihrer Organe

    Arriba: effects of an educational intervention on prescribing behaviour in prevention of CVD in general practice

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    Background: Evidence on the effectiveness of educational interventions on prescribing behaviour modification in prevention of cardiovascular disease is still insufficient. We evaluated the effects of a brief educational intervention on prescription of hydroxymethylglutaryl-CoA reductase inhibitors (statins), inhibitors of platelet aggregation (IPA), and antihypertensive agents (AH). Design: Cluster randomised controlled trial with continuous medical education (CME) groups of general practitioners (GPs). Methods: Prescription of statins, IPA, and AH were verified prior to study start (BL), immediately after index consultation (IC), and at follow-up after 6 months (FU). Prescription in patients at high risk (>15% risk of a cardiovascular event in 10 years, based on the Framingham equation) and no prescription in low-risk patients (≤ 15%) were considered appropriate. Results: An intervention effect on prescribing could only be found for IPA. Generally, changes in prescription over time were all directed towards higher prescription rates and persisted to FU, independent of risk status and group allocation. Conclusions: The active implementation of a brief evidence-based educational intervention on global risk in CVD did not lead directly to risk-adjusted changes in prescription. Investigations on an extended time scale would capture whether decision support of this kind would improve prescribing risk-adjusted sustainably

    Chronik der Grafen von Cilli

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    Title Die Freien von Saneck und ihre Chronik als Grafen von Cilli Author/Creator Krones, Franz Xavier, Ritter von Marchland Publisher Graz : Leuschner & Lubensky Publisher Brigham Young University Year 1883 Year 2005-02-24 Resource Type text Resource Format text/pdf, Language German; ger; ge Source Genealogical Society of Utah Note Genealogy of the von Saneck and von Cilli families of Steiermark, Austria. Inhalt: Pt. 1, Die Freien von Saneck und der erste Graf von Cille -- Pt. 2, Die Cillier ..

    Possibilities and limits of Shared Decision Making - an analysis of ethicians by using the factorial survey design

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    Theoretischer Hintergrund/Fragestellung Die vorliegende Promotionsarbeit behandelt das Thema des Shared Decision Making, welches ein bestimmtes Entscheidungsverfahren in der Medizin beschreibt, bei dem der Arzt und der Patient gemeinsam die Entscheidung über das Einsetzen diagnostischer bzw. therapeutischer Maßnahmen treffen. Vorteilhaft ist vor allem der stattfindende Informationsaustausch zwischen diesen beiden Parteien, der es ermöglicht, die subjektive Präferenz des Patienten, begründet z. B. durch seine Persönlichkeit, seinen Interessen, Erwartungen und bisherigen Erfahrungen, in Verbindung zu setzen mit dem Fachwissen des Arztes, der die klinische Situation einschätzen kann und medizinische Vor- und Nachteile kennt. Jedoch wird das Prinzip des Shared Decision Making als nicht immer indiziert betrachtet. Insbesondere in medizinischen Situationen, in denen eine schnelle und kompetente Entscheidung getroffen werden muss (der akute Notfall), sind Einschränkungen vorhanden (Frosch & Kaplan, 1999). Bislang wurde dieser Diskurs, wie medizinische Entscheidungen getroffen werden sollten, primär analytisch und theoretisch reflexiv geführt. Im Vergleich zu früheren Untersuchungen, in denen Fakten und Präferenzen zum Entscheidungsprozess erhoben wurden, wurden in dieser Studie mit Hilfe eines faktoriellen Survey soziale Normen im Hinblick auf den Anwendungsbereich einer gemeinsamen Entscheidungsfindung durch die Befragungen von Mitgliedern der Akademie für Ethik in der Medizin e. V. (AEM) empirisch untersucht. Methodik Der eingesetzte faktorielle Survey beinhaltet sieben Faktoren (z. B. Konsultationsgrund, Anzahl der Therapiemöglichkeiten, Nebenwirkungen der Behandlung), mit jeweils 2 - 3 Ausprägungen (z. B. leichte/schwere Erkrankung, Vorsorgeuntersuchung). Die Faktoren wurden im Rahmen eines experimentellen Designs zu Fallgeschichten (Vignetten) mit unterschiedlichen Merkmalen kombiniert, in denen jeweils eine Behandlungssituation beschrieben wird. Auf einer 5-stufigen Beurteilungsskala sollten die Befragten einschätzen, wie in dieser Behandlungssituation entschieden werden sollte. Der Fragebogen wurde den 500 Mitgliedern der AEM per Post zugesandt. Insgesamt nahmen 176 Personen an der Befragung teil (Rücklaufquote: 35,2%). Die statistische Auswertung mittels logistischer Regression diente der Ermittlung des Einflusses der einzelnen Faktoren, ihrer Interaktionen sowie der Untersuchung von Gruppenunterschieden. Ergebnisse Die Ergebnisse dieser Studie zeigen, dass die gemeinsame Entscheidungsfindung mit 43,52% zur Beurteilung der Krankheitsgeschichten von den Ethikern am häufigsten genannt wurde. Durch Regressionsanalysen konnten verschiedene situative Faktoren als signifikant ermittelt werden. Als besonders einflussnehmend kristallisierte sich hierbei der Wunsch des Patienten, sich an medizinischen Entscheidungen zu beteiligen, heraus. Darüber hinaus gab die Mehrheit der Befragten an, im Falle einer eigenen Erkrankung ebenfalls eine gemeinsame Entscheidungsfindung zu bevorzugen. Diese Urteile hatten einen hochsignifikanten Einfluss auf die Vignettenurteile: Wenn die Befragten die Entscheidung bei eigener Krankheit selbst treffen wollen würden, so war ihre generelle Tendenz der Vignettenbeurteilung auch in Richtung Patientenentscheid. Diskussion/Forschungsausblick Anhand der ermittelten Ergebnisse wird der zentrale Bestand von Shared Decision Making im medizinischen Entscheidungswesen deutlich. Gleichzeitig können durch die Faktorenanalyse Situationen beschrieben werden, die Möglichkeiten bzw. Grenzen der partizipativen Entscheidungsfindung darstellen. Der weitere Forschungsbedarf ist jedoch groß. Nach den Ergebnissen dieser Studie scheint insbesondere der Beteiligungswunsch des Patienten hierbei ein bedeutsames Merkmal zu sein für die geeignete Art des Entscheidungsprozesses - die optionale Autonomie ist in diesem Zusammenhang zu beachten und zu respektieren, d. h. die Autonomie des Patienten sollte weder angegriffen noch aufgezwungen werden (Edward & Elwyn, 2006). Ein weiteres wichtiges Ergebnis der vorliegen Studie ist, dass soziale Normen in Bezug auf einen Einsatz von Shared Decision Making am stärksten von persönlichen Präferenzen beeinflusst werden, eine sozial-normative Beurteilung ohne individuellen Neigungen folglich nicht möglich war. Desweiteren kann anhand dieser Studie dargestellt werden, in welcher Weise, anhand von empirisch messbaren Werturteilen, eine normative Frage mit beantwortet werden kann. Weitere Untersuchungen sollten zur Bereicherung dieses Diskurses erfolgen.Background/Research question This doctoral thesis addresses the topic of Shared Decision Making, which is a specific decision making process in clinical practice. Within this process the patient and the physician make the decision about a diagnostic or therapeutic measure jointly. The exchange of information between the two parties (patient physician) enhances the benefit, as it combines the personal preferences of the patient, reflecting his personality, interests, expectations and experiences, with the expertise of the physician, who can evaluate the clinical situation, employing medical advantages and avoiding disadvantages. However, Shared Decision Making is not seen as the ideal form of decision making in all clinical situations. Particularly in the case of emergency, when it might be necessary for the physician to make a quick and competent decision (Frosch & Kaplan, 1999). To date, the common thinking has been that medical decisions should be made using a primarily analytic-reflexive approach. In comparison to previous studies, in which facts and preferences about the decision procedure were collected, the author of this PhD thesis empirically investigated social norms on the appropriateness of Shared Decision Making by using the factorial survey to let members of the Academy for Ethics in Medicine (Akademie für Ethik in der Medizin e. V.; AEM) judge in which clinical situations which decision process is warranted. Method The utilized factorial survey includes seven factors (such as the reason for consultation, the number of therapeutic options, the adverse effects, the patient’s general desire to participate in medical decision-making), each with 2-3 levels (such as mild/severe disease, prevention). By using an experimental design these factors were consolidated into several short stories (vignettes) with different characteristics; each with its own specific treatment situation. By using a 5-point-scale the participants evaluated how the decision should be made in each described treatment situation. The questionnaire was delivered via post to all 500 members of the AEM. A total of 176 persons participated in the survey (rate of return: 35,2%). Through logistic regression it was possible to investigate the influence of the factors on the value judgments, their interactions and additional differences between groups. Results Results of this survey demonstrate that Shared Decision Making was the most frequently suggested response to the vignettes: 43,52% of all value judgments recommended a joint decision between patient and physician. By using regression analysis it was possible to identify several situational factors which significantly influence the evaluation of how treatment decisions should be made. The most relevant effect seemed to have the patient’s desire to participate in medical decision-making seemed. In addition, the majority of participants found Shared Decision Making most appropriate in the case of one’s own illness. Statistically, these judgments had the strongest significant influence on the evaluations of the vignettes: If the participants indicated to decide by themselves in the case of one’s own illness, they tended to judge towards patient’s decision. Discussion/Conclusion The investigated results of this study demonstrate the major role of Shared Decision Making in decisional procedures in medical practice. Furthermore the factorial survey allows to describe situations which present possibilities and limitations for decisions made jointly by the patient and the physician. For this purpose more research needs to be done. According to the results of this study the patient’s request to participate in the decision process seems to be particularly important to the question of which type of decisional procedure should be used. The optional autonomy should be noted and respected, which means that a patient’s autonomy should neither be attacked nor be forced (Edward & Elwyn, 2006). Another important result of this study is that social norms regarding the appropriateness of Shared Decision Making are most influenced by personal preferences. A social-normative judgment without individual inclinations was obviously not possible. In addition this PhD thesis demonstrates the importance of empirical collectable value judgments to answer at least part of a normative question. Further research addressing this discourse should follow

    Name in MPD 410: Krones (interpretiert)

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    Garcias Schule oder Die Kunst des Gesanges / in allen Theilen vollständig abgehandelt von Manuel Garcia, Sohn. - Mainz [u.a.] : Schott. - T. 1. / Der deutsche Text von C. Wirth. - [ca. 1841]. - XXV, 83 S
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