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    Structure‐activity‐relationships of the Stability of Six Pentathiepins Towards Glutathione: Possible Correlations with Biological Activities

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    The biological properties of pentathiepins have been intensively studied in recent years. Although the proposed mechanism of action requires activation by intracellular thiols, the dependence of activity on the stability of pentathiepins towards glutathione (GSH) has not been directly investigated. Here, we determined the structure‐related stability of six different pentathiepins with four different scaffolds in the presence of GSH by using reversed‐phase high‐performance liquid chromatography (RP‐HPLC) and UV‐vis spectroscopy over a wide range of GSH concentrations. We found significant differences in compound stability depending on the pentathiepin scaffold; these differences were reflected in their cytotoxic activities. However, we found no substantial differences in their inhibition of glutathione peroxidase 1 (GPx‐1). While the intact pentathiepin ring is necessary for the antiproliferative activity of pentathiepins, the depletion of intracellular GSH content with dl ‐buthionine‐( S , R )‐sulfoximine (BSO) led to a significant increase in cytotoxicity of the tested substances. In view of the increased cytotoxicity following artificial GSH depletion, this calls into question the sole role of GSH in the intracellular activation mechanism

    Development and Validation of the Questionnaire of Young People's Participation–Young Adults (QYPP‐YA)

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    Background The Questionnaire of Young People's Participation (QYPP) was developed for use in children and adolescents. To track participation throughout transition from childhood to adulthood, we adapted it for young adults using focus groups. Aim of this study was to validate this measure, the QYPP–Young Adults (QYPP‐YA). Methods We recruited young adults with cerebral palsy (CP) and a representative, same‐aged sample of the general population (GP). The GP‐sample was split into two equivalent subsamples, one part to identify the factor structure via exploratory factor analysis and another part to test the resulting model via confirmatory factor analysis. Reliability and different forms of validity were investigated. Results The final QYPP‐YA includes 17 items assigned to six domains (Autonomy, Independency, Intimate Relationships, Interpersonal Relationships, Social Life, Online Communication). Scales show satisfying internal consistencies in the CP‐sample and in the GP‐sample, except for ‘Online Communication’. Convergent, divergent and known‐group validity were confirmed. Conclusions The QYPP‐YA instrument features promising psychometric characteristics to assess key domains of participation in healthy and disabled young adults. It provides a multidimensional, economic and sound assessment for use in population surveys and clinical trials

    Apoptosis and platelet biogenesis: A new piece of information on a debated topic

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    Thrombocytopenia 4 (THC4) is an extremely rare form of inherited thrombocytopenia caused by mutations in the gene encoding cytochrome c (CYCS). The mechanism leading to reduced blood platelets remains unclear, although an unrestrained megakaryocyte apoptosis as a consequence of CYCS alterations has been proposed. The report of a TCH4 family with a novel CYCS variant unravels clues on the pathogenesis of this disorder and spotlights back on the still‐discussed role of apoptosis in human platelet and megakaryocyte physiology. Commentary on: Štika et al. A novel thrombocytopenia‐4‐causing CYCS gene variant decreases caspase activity: Three‐generation study. Br J Haematol 2024; 205: 2450‐2458

    Quantitative MR-Bildgebung des Neuroblastoms

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    Das Neuroblastom, ist der häufigste extrakranielle, maligne, solide, kindliche Tumor und in etwa 37 % der Fälle ist das Tumorleiden bei der Erstdiagnose bereits in einem fortgeschrittenen Stadium mit eingeschränkter Resektabilität oder metastatischer Ausbreitung. Das Therapieregime umfasst je nach Stadium: Tumorresektion, zum Teil auch nach neoadjuvanter Therapie; insbesondere bei unvollständiger Resektion folgt dann meist eine weitere adjuvante Therapie; bei fehlender Resektabilität können konservative Therapieformen mit kurativem Ansatz zum Einsatz kommen. Für Staging und Therapiemonitoring werden Kontrastmittel-MRT genutzt. Oft werden dabei auch diffusionsgewichtete Aufnahmen (DWI) durchgeführt, welche die Bestimmung mittlerer ADC-Werte (apparant diffusion coefficient) zur quantitativen Beurteilung von Diffusion in einem Tumors ermöglichen. Hieraus lassen sich unter anderem Rückschlüsse auf histologische Tumoreigenschaften ziehen. Derartige Erkenntnisse finden auch zunehmend Beachtung im Monitoring von Therapieansprechen maligner Läsionen: U.a. wurde ein Anstieg des ADC-Werts bei Ansprechen von Karzinomen auf Chemotherapie beschrieben. Die Veränderungen des ADC-Werts waren dabei zum Teil bereits messbar, bevor eine Größenreduktion des Tumors beobachtet werden konnte. Übliche Kriterien zur Bestimmung von Therapieansprechen können also durch ADC-Werte ergänzt werden, um so möglicherweise eine frühzeitigere Aussage bezüglich des Therapieansprechens zu treffen. Bisherige Erkenntnisse zur DWI bei Neuroblastomen zeigen ein vergleichbares Bild. Allerdings konnte keine Aussage über eine frühzeitige Änderung des ADC-Werts bei Therapieansprechen getroffen werden. In der vorliegenden Arbeit sollten drei Fragestellungen beantwortet werden: Kommt es bei Neuroblastomen unter Therapie zu einer (frühzeitigen) Veränderung des ADC-Werts als Ausdruck therapie-assoziierter Veränderungen? Falls ja, ist sie abhängig von der Therapieform und können die ADC-Veränderungen als prognostische Marker dienen? Es wurden alle hausinternen und externen MRT-Untersuchungen von Patienten mit Neuroblastomerkrankung der Klinik für Kinder- und Jugendmedizin der Universität Greifswald aus dem Zeitraum von 06.2007 bis 08.2014 ausgewertet. Die MRT-Untersuchungen wurden eingeteilt in: Prestaging = Untersuchung vor Start der jeweiligen Therapieform; Zwischenstaging = Untersuchung während laufender Therapie; Abschlussstaging = Untersuchung nach Abschluss der jeweiligen Therapieform; Follow-Up = Folgeuntersuchung nach Abschlussstaging ohne Therapiebezug. Zur Bewertung des Krankheitsverlaufs wurde eine Einteilung in „Progress“ und „stable disease“ bzw. „Regress“ anhand der jeweiligen Abschlussstagings vorgenommen. Zur Bestimmung der jeweiligen ADC-Werte wurde eine Region of Interest (ROI) entlang der Grenzen aller Tumormanifestation eingezeichnet. Zur Berechnung von ADC-Veränderungen (∆ADC) wurde, wenn vorhanden, als baseline und Bezugspunkt dabei immer das jeweilige MRT des Prestaging bzw. bei Therapien, welche direkt im Anschluss an vorherige Therapien erfolgten, das zugehörige, vorhergegangene Staging genutzt (n = 45). Bei follow-up Untersuchungen wurde als Bezugspunkt die jeweils vorhergegangene Untersuchung herangezogen (n=25). Die ∆ADC teilen sich auf in ∆ADC-Regress bei Regress (n = 5); ∆ADC-Stable bei stable disease (n = 50) und ∆ADC bei Progress (n = 15). Außerdem wurden solche zusätzlich ausgewählt, deren Errechnung eine Untersuchung unter Therapie nutzte und sie zwischen 60 und 120 d von der jeweiligen baseline entfernt stattfand: er∆ADC-Regress (n = 4), er∆ADC-Stable (n = 11) und er∆ADC-Progress (n = 7). Unterschiede wurden mittels Mann-Whitney-Test auf Signifikanz getestet (Signifikanzniveau p < 0.05). Das Neuroblastomregister der Klinik für Kinder und Jugendmedizin der Universitätsmedizin Greifswald umfasste zum Studienzeitpunkt 113 Patienten von denen 79 Patienten anhand Ausschlusskriterien ausschieden, konnten 34 Patienten mit insgesamt 40 auswertbaren Tumormanifestationen und 121 diffusionsgewichteten MRT-Untersuchungen eingeschlossen wurden. Bei 27 Patienten lag eine Neuroblastomerkrankung im Stadium IV nach INSS vor und in 7 Fällen eine Neuroblastomerkrankung im Stadium III nach INSS. Bei 11 Tumorerkrankungen lag eine positive N-MYC-Expression vor, 17 Patienten wurden auf N-MYC negativ getestet (6 Fälle keine Angaben). 26 Patienten wurden der high-risk-Gruppe nach INRG zugeordnet und 8 Patienten der intermediate-risk-Gruppe. Es zeigte sich ein signifikanter Unterschied der ADC-Mittelwerte aus der high-risk gegenüber der intermediate-risk Gruppe nach INRG. Bei Betrachtung des Krankheitsverlaufs kam es insgesamt bei Regress zu einem deutlichen Anstieg und beim Progress zu einem deutlichen Abfall des ADC-Werts. Die Unterschiede zwischen den mittleren ∆ADC-Werten (absolut und prozentual) nach Krankheitsverlauf waren dabei signifikant: zwischen ∆ADC-Regress und ∆ADC-Stable; zwischen ∆ADC-Progress und ∆ADC-Stable sowie zwischen ∆ADC-Regress und ∆ADC-Progress. Auch waren die Unterschiede zwischen den mittleren er∆ADC-Werten (absolut und prozentual) nach Krankheitsverlauf teils signifikant: zwischen er∆ADC-Regress und er∆ADC-Stable sowie zwischen er∆ADC-Regress und er∆ADC-Progress. In Abhängigkeit von der Therapieform, N-MYC-Status und Risiko-Gruppen konnten keine zusätzlichen signifikanten Unterschiede der ∆ADC gesehen werden. Die hier vorliegenden Ergebnisse konnten einen klaren Zusammenhang der ADC-Veränderungen mit dem Therapieansprechen, auch bereits innerhalb der ersten 120 Tagen nach Therapiebeginn, demonstrieren. Derartige Zusammenhänge sind auf einer Linie mit den bisherigen Veröffentlichungen zu diesem Thema und passen zur theoretischen Überlegung welche sich aus Histopathologie und physikalischer Grundlage ergibt. So korrespondiert ein Anstieg des ADC-Werts mit einer hören Wahrscheinlichkeit eines Therapieansprechens bzw. ein Abfall mit einer größeren Wahrscheinlichkeit eines Progresses. Geringe Veränderungen / ein Gleichbleiben des Wertes zeigten sich dagegen besonders oft bei stabilen Krankheitsverläufen. Diese Korrelationen sind dabei auch bereits schon nach maximal 120 Tagen nach Therapiebeginn signifikant. Klassische bildmophologische Kriterien sind in diesem Zeitraum oft nicht ausreichend um eine sichere Aussage bezüglich Therapieansprechen zu tätigen. Hier kann der ADC bzw. seine Veränderung Auskunft geben und so frühzeitig eine Prognose bezüglich des Therapieerfolges liefern

    Music Video Analysis Worksheet

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    In Zeiten von youtube und tiktok sind Musikvideos immer noch beliebte populäre Texte, die es gilt lesen zu können. Die Analyse von Musikvideos ist eine gute Übung in Visual Literacy, knüpft sie doch an die Lebenswelten junger Menschen an und durchdringt aufgrund der intertextuellen Zusammenhänge von Text, Musik, Bild und Celebrity Culture viele Bereiche des (pop-)kulturell geprägten sozialen Zusammenlebens. Mit diesem Arbeitsblatt lässt sich die visuelle Ebene des Musikvideos, deren Komposition, Bedeutung und Interpretation in einfachen Schritten erarbeiten. Das Arbeitsblatt ist in englischer Sprache konzipiert und fördert so auch die Ausdrucksfähigkeit in derselben

    MuRF1 and MuRF3 coordinately regulate the energy homeostasis of heart and skeletal muscle by regulation of mitochondrial function

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    The maintenance of protein homeostasis in muscle by degradation systems, e.g. the autophagy lysosomal pathway (ALP) and the ubiquitin-proteasome system (UPS), is of great importance. It prevents the accumulation of nonfunctioning and not properly folded proteins, which can lead to protein aggregate myopathies (PAMs) and several other protein storage diseases. Degradation by the UPS depends on the transfer of ubiquitin to a target protein. This happens in a cascade of E1-E2-E3 proteins. This process is also involved in protein location and regulation of protein activity. E3 ligases are often tissue specific. Muscle RING-finger proteins (MuRFs) are a family of really interesting new gene (RING)-Finger E3 ubiquitin ligases, that are almost exclusively expressed in the striated muscle. They play a role in muscle wasting, but are also important for the maintenance of the structure of striated muscle. MuRF proteins are also involved in the regulation of the striated muscle energy metabolism. Previous work has demonstrated that MuRF1/MuRF3 DKO mice show a protein surplus myopathy characterized by an accumulation of myosin heavy chain proteins in striated muscles and a reduction in function of both heart and skeletal muscle. The aim of this study was to test the hypothesis that the myopathic phenotype of MuRF1/MuRF3 DKO mice is mediated by a disturbed energy homeostasis in the heart and skeletal muscle, with focus on mitochondrial function. Because sex-specific differences have not been investigated in these mice so far, a further aim was to investigate any differences between male and female mice. To test these hypotheses, we measured the weight of the heart and the hindlimb muscles tibialis anterior and soleus to detect a possible hypertrophy in the DKO mice. Hematoxylin and eosin staining of histological cross sections of the tibialis anterior were performed to investigate protein accumulations. Muscle function was quantitated via grip strength and specific force measurements. Possible changes in protein amounts were detected via mass spectrometry analyses and western blot analyses. Changes in gene expression were investigated by qRT-PCR. Coimmunoprecipitation was used to determine direct interactions between proteins. Protein stability and ubiquitination were investigated by cycloheximide (CHX) and ubiquitination assays, respectively. DKO mice showed an increase in heart and skeletal muscle weights. Grip strength assays revealed limb weakness of DKO mice. H&E staining of histological cross sections of the tibialis anterior muscle (TA) showed protein aggregates within myofibers. Mass spectrometry analyses of proteins isolated from TA and heart muscle revealed an increase of muscle stress markers and structural proteins in DKO mice, while proteins involved in the energy metabolism were reduced. Especially interesting here were the proteins of the mitochondrial electron transport chain (ETC), which play a major role in the energy production of the mitochondria by catalyzing the phosphorylation of ADP to ATP, the universal energy carrier in all living organisms. These changes were more pronounced in TA compared to heart. Western blot and qRT-PCR results of ETC subunits supported our proteome data. They also revealed a sex-specific difference, in which the reduction ETC subunits was more pronounced in females than males. In female TA NDUFB8, SDHB, UQCRC2, MTCO1 and ATP5 were significantly reduced compared to controls, while only UQCRC2 and ATP5 were decreased in male TA compared to controls. A significant reduction in gene expression of Ndufb8, Sdhb, Mtco1 and Atp5 was detected in TA of female mice compared to controls, while only Ndufb8, Sdhb and Atp5 were decreased in male TA compared to controls. We observed the same pattern in Heart of male (protein: NDUFB8; mRNA: Mtco1) and female (protein: UQCRC2, MTCO1, ATP5; mRNA: Sdhb, Mtco1) DKO mice compared to their controls. The reduction in ETC subunits was paralleled by a reduction in complex I and complex III activity in the TA of DKO mice, but not in heart. However, this was only significant in the TA of female but not male mice. Mechanistical analyses using coimmunoprecipitation, cycloheximide chase and ubiquitination assays showed that MuRF1 physically interacted with the transcriptional repressor histone deacetylase 5 (HDAC5), mediated its ubiquitination as well as its UPS-dependent degradation. The absence of MuRF1 and MuRF3 in DKO mice let to an increase in the amounts of HDAC5 in TA. Because HDAC5 binds to PGC-1α, the master regulator of mitochondrial biogenesis (encoded by Ppargc1a), we investigated its gene expression in DKO muscle and found it to be reduced. These data connect MuRF1 and MuRF3 directly to the striated muscle energy metabolism, by regulating mitochondrial function. The results provide insights into the development of PAMs and possibly other protein storage diseases, where a decrease of mitochondrial function has already been described

    Evaluating the Impact of NFκB on the Loss of Apoptosis Induction by TP53 in clear cell Renal Cell Carcinoma (ccRCC)

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    Clear cell renal cell carcinoma is the most frequent malignant kidney tumor in adults. It is often associated with biallelic VHL mutations. We characterized our cell lines according to their HIF expression pattern. Cell lines RCC4, UOK-220 and CaKi-2 were assigned to subtype H1H2, cell lines 786-O and A-498 were assigned to subtype H2 and cell lines CaKi-1 and Rc-124 were assigned to subtype VHLwt. Previous work of our group had shown, that p53 can be activated in ccRCC following irradiation but is not able to induce apoptosis. An important link to p53 activity with strong antiapoptotic qualities is the NFB pathway, which can be activated e. g. by irradiation. We irradiated the three subtypes previously established as well as two control cell lines, SAOS-2 (p53 negative cell line) and HEK 293 (contains functioning p53) with 2 Gy and 10 Gy and analyzed several proteins of the pathway by using western blots. Several target genes with antiapoptotic qualities were analyzed by using rt-PCR. We found, that out of the cell lines analyzed, both control cell lines (SAOS-2, HEK 293) showed the strongest response (activation of the NFB pathway) following irradiation. Among the three ccRCC subtypes the VHLwt cell lines showed the strongest response. H2 cell lines showed almost no response at all. A connection between the missing ability of p53 to induce apoptosis and an induction of transcription factors by the NFB pathway could not be determined. We also could not determine biological differences between the subtypes. We analyzed, whether any NFB proteins were present in the nucleus following irradiation and found, that only p50 homodimers were present in the nucleus. This might point towards p50 homodimers, which have been described to have different characteristics than heterodimers. More research is needed to analyze this important finding

    Doing Memory: Medieval Saints and Heroes and Their Afterlives in the Baltic Sea Region (19th–20th centuries)

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    This anthology is about the representations and uses of medieval saints, heroes, and heroic events as elements of popular, local, and national culture during the 19th and 20th centuries in the Baltic Sea region: Scandinavia, Finland, Baltic countries, Northern Germany and North-Western Russia. Authors examine the processes of how medieval saints and heroes have been remembered, commemorated, interpreted, used, and reflected during modernity, and by whom. The focus of the anthology is on "doing" memory as a practice that commemorated the past and shaped spaces and identities in the present. It approaches the memory of saints and heroes, for example, Swedish Saints Birgitta and Eric, Danish Saint Knud, Kyivan Princess Olga, Swedish military leader in Finland Tyrgils Knutsson, Liv/Latvian warrior Imanta and Holsatian count Gerhard III as a shared heritage and as part of national, local and popular culture. The anthology contributes to the understanding of the Baltic Sea region through the study of saints, cults and heroic representations in the longue durée between the Middle Ages and modernity. It also adds nuance to the use of popular concepts of memory studies, particularly an update of Pierre Nora’s lieux de mémoire

    Increasing Vertical Dimension and Occlusal Adjustment in the Management of Tooth Wear using Fixed, Minimal-Invasive Direct and Indirect Restorations: A Systematic Review and Meta-Analysis

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    Ziel: Ziel ist es, die Langlebigkeit und komplikationsraten der Bisshebung und okklusale Adjustierung bei der Behandlung des Abrasionsgebisses durch festsitzende, minimal-invasive direkte und indirekte Versorgung, im Sinne einer Metaanalyse zu analysieren. Material und Methoden: Es wurde eine intensive Literatursuche in den elektronischen Datenbanken MEDLINE/Cochrane sowie in relevanten Referenzen, Zitationen und manueller Suche mit der Schlüsselwörte “Tooth Wear /therapy“ durchgeführt. Einschlusskriterien waren randomisierte klinische Studien, Kohortenstudien und Fallserien an erwachsenen Patienten mit Abrasionsgebissen, bei denen mit festen, minimalinvasiven und adhäsiven Techniken eine Erhöhung der vertikalen Dimension und die Restauration des abgenutzten Gebisses erfolgte. Der Suchzeitraum erstreckte sich von Anfang 2000 bis Januar 2023. Von den identifizierten 550 Artikeln wurden 111 als Volltext erfasst; nach vollständiger Textprüfung erfüllten 12 Studien die Einschlusskriterien und wurden in die Analyse einbezogen. Die Überlebensraten sowie die Nachbeobachtungszeit wurden für alle Studien bewertet. Abrasion, Bruxismus, Raten des vertikalen Dimensionenanstiegs und Versagenszeit wurden mithilfe von Random Effect Models bewertet. Ergebnisse: Zahnabrieb wurde sowohl im anterioren als auch im posterioren Bereich beobachtet, und Versorgungen wurden sowohl direkt als auch indirekt durchgeführt, meistens mit vorheriger Evaluierung des benötigten vertikalen Dimensionsanstiegs. Die durchschnittliche, vertikale Erhöhung betrug 2.3 mm. Die durchschnittliche Nachbeobachtungszeit war 41.3 Monate, mit einer Mindestbeobachtungszeit von 12 Monaten und einer Höchstbeobachtungszeit von 84 Monaten. Die Versagensrate lag bei allen eingeschlossenen Studien bei 9.9% (95%-CI: 91.00% bis 95.80%). Es wurde eine hohe Heterogenität in der Versagensrate mit I2 von 93.85% festgestellt. Die Versagenszeit betrug 37.5 Monaten in 2458 Fälle (95%-CI: 32.32 bis 91.13%) . Mittels Fixed-Effect-Model wurde den Einstieg in der vertikalen Dimension berechnet. Die Rate betrug 81.72% (95%-CI: 0.00 bis 88.10%). Schlussfolgerung: Direkte und indirekte Versorgungen sind zufriedenstellend, die Versagensraten sind gering. Somit können die minimalinvasiven Versorgungen als zuverlässige und kostengünstige, Behandlungsmethoden zur Wiederherstellung der vertikalen Dimension bei mäßigem bis starkem Abrasionsgebiss angesehen werden. Die guten klinischen Ergebnisse lassen den Einsatz von direkten und indirekten Versorgungen, empfehlenswert erscheinen. Interessenkonflikte: KeineMaterials and Methods: Literature search was conducted using electronic MEDLINE/ Cochrane databases, relevant references, citations and hand search was conducted. Academic Colleges were contacted to identify relevant studies and full texts. Inclusion Criteria were Randomized clinical trials, human cohort and case series reporting increasing vertical dimension and restoring worn dentition in adults suffering from tooth wear using fixed, minimal invasive and adhesive techniques. The search period spanned from 2000 up to January 2023. Of the 550 articles identified, 111 went throw full text screening for eligibility and 12 studies were included in our study. Failure, follow-up period for all the studies were assessed. Attrition , Bruxism, increase of vertical dimension rates and mean time of failure were calculated using random effect models. Results: Tooth wear was reported equally in anterior and posterior region, and restorations were done in direct and indirect manners, mostly with pre-evaluation of the needed increase of vertical dimension. The mean of increased vertical dimension was 2.3 mm. The mean observation time of the restorations was 41.3 months with a minimum observation period of 12 months and a maximum of 84 months. Failure rate of all the included studies was 9.9% (95% CI: 91.00 % to 95.80%) high heterogeneity was detected in Failure rate with I2 of (93.85). Time to fail was calculated to be 37.5 months for 2458 cases (95% CI:32.32 to 91.13%). A fixed effect model was performed to calculate the event of increasing vertical dimension , the event rate was 81.72% (95% CI: 0.00 to 88.10%). Conclusion: The performance of direct and indirect restorations is satisfactory, and the failure rate is low, which leads us to conclude that these non-invasive restorations are a reliable and cost-effective middle-term treatment method to restore vertical dimension in moderate to severe worn dentition. Conflict of interest: Non

    Semiautomatische Auswertungsansätze in der Schlaganfalldiagnostik

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    Die semiautomatische Auswertung in der Schlaganfalldiagnostik hat in den letzten Jahren an Bedeutung gewonnen. Die Anfertigung einer probabilistischen ASPECTS-Karte des gesamten Media-Stromgebietes über die zwei initialen Schichten der ASPECTS Unterteilung hinaus ist möglich und in der heutigen Zeit bereits als diagnostisches Mittel ein Standard geworden. In dieser Arbeit konnte gezeigt werden, dass eine Normierung der CTs vor Festlegung der ASPECTS-Karte eine genauere Abgrenzbarkeit der Regionen voneinander mit hoher Übereinstimmung in den Randbereichen zur Folge hat. Die klinische Relevanz dieser probabilistischen ASPECTS-Karte wird dadurch verdeutlicht, dass es mittlerweile eine Vielzahl kommerziell verfügbarer Systeme zur semi-automatischen Coregistrierung von CCT-Daten mit einer solchen ASPECTS- Karte gibt. Sie verwenden diese Technik zur Detektion von Infarktfrühzeichen in den einzelnen ASPECTS-Regionen, die eine vergleichbare diagnostische Aussagekraft bieten wie die visuelle Beurteilung [64], [65], [66]. Die Übertragung des CTP-Infarktgebietes auf die von uns angefertigte probabilistischen ASPECTS-Karte war durch technische Limitationen nicht möglich. CT-Scanner der aktuellen Generation würden diese durch Ganzkopfperfusion ohne notwendige Angulation der Gantry erlauben oder die sekundäre Rekonstruktion von Perfusions-CT-Parameterkarten aus einer multiphasischen CT-Angiographie ermöglichen, so dass eine Coregistrierung der Daten nach einer Normalisierung möglich wäre [71], [72], [73]. Die voxelweise Auswertung der Perfusionsparameterkarten bestätigt die in vorherigen Arbeiten mittels ROI-Analyse definierten Schwellenwerte, wenn man bei dem CBV und der MTT den Faktor 10 berücksichtigt. Diese Art der Auswertung zeigt aber auch, dass die in der bisherigen Literatur beschriebenen Grenzwerte als eine Art Kontinuum oder Grenzwertbereich zu verstehen sind, innerhalb dessen die Wahrscheinlichkeit steigt, dass ein Voxel infarziert oder nicht. Dabei spiegelt die voxelweise Auswertung der Perfusions-CT-Daten die komplexen pathophysiologischen Vorgänge im Infarktareal wider und kann auch angiographische Phänomene, die bei der endovaskulären Schlaganfalltherapie beobachtet werden können, visualisieren. Mit zunehmender Computerleistung sollte eine „real time“- voxelweise Auswertung von Parameterkarten der Perfusions-CT zur Entscheidungsfindung diskutiert werden

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