34 research outputs found
Surgical and nonsurgical treatment of total rupture of the pectoralis major muscle in athletes: update and critical appraisal
Jörn Kircher, Christoph Ziskoven, Thilo Patzer, Daniela Zaps, Bernd Bittersohl, Rüdiger KrauspeUniversity Hospital, Orthopaedic Department, Heinrich-Heine University Düsseldorf, Düsseldorf, GermanyAbstract: The complete rupture of the pectoralis major tendon is an uncommon injury but has become increasingly common among athletes in recent years. This may be due to a higher number of individuals taking part in high-impact sports and weightlifting as well as the use of anabolic substances, which can make muscles and tendons vulnerable to injury. In recent literature, there are only few recommendations to rely on conservative treatment alone, but there are a number of reports and case series recommending early surgical intervention. Comparing the results of the two treatment regimens, there is clear evidence for a superior outcome after surgical repair with better cosmesis, better functional results, regaining of muscle power, and return to sports compared with the conservative treatment. In summary, anatomic surgical repair is the treatment of choice for complete acute ruptures of the pectoralis major tendon or muscle in athletes.Keywords: pectoralis major, rupture, athlete, conservative treatment, surgical treatment, steroid, tendon, sports injur
Regarding: Humeral head abrasion: an association with failed superior labrum anterior posterior repairs
Effect of triple pelvic osteotomy accoding to Toennis on leg axis and spine alignment
Untersucht wurde im Rahmen einer retrospektiven Nachuntersuchung (follow-up 9 Jahre)die Auswirkung der Dreifach-Beckenosteotomie nach Tönnis auf die Beinachsen und Wirbelsäulenform. Verwendet wurden klinische (Harris-Hip, Lequesne, UCLA-Aktivität) psychometrische (SF-36, WOMAC) und radiologische (Kellgren-Lawrence) Scores. Die vorliegende radiologische Bildgebung wurde befundet (Beinachsenwinkel, CE-, AC-, ACM-, VCA-Winkel), und es wurde eine rasterstereographische Untersuchung der Wirbelsäule durchgeführt.
Das OP-Ergebnis zeigte einen guten Erfolg mit Defiziten für die Hüftflexion und -innenrotation. Die Parameter körperlicher Schmerz, Funktion und emotionale Rolle des SF-36-Scores waren defizitär.
Es zeigte sich eine Tendenz zur Valgisierung der mechanischen Beinachse (5 mm medial der Traglinie) mit Varisierung des anatomischen medialen distalen Femurachsenwinkels (aLDFA) und Valgisierung des mechanischen lateralen proximalen Tibiaachsenwinkels (mMPTA) ohne höhergradige Gonarthrosen (Grad 1 nach KLS).
Die Wirbelsäule zeigte eine signifikant vermehrte LWS-Lordose und BWS-Kyphose.
Ipsilateral der OP kam es zu einer Beinverlängerung (5 mm), Beckentorsion nach ventrokaudal und zu einem Beckenhochstand.
Die Ergebnisse lassen sich durch die Kippung des acetabulären Blocks nach ventro laterodistal erklären. Dieses führt zu einer Beinverlägerung mit zunächst funktioneller danach struktureller Adduktion des Femur und damit kompensatorisch zur einer Valgisierung der mechanischen Beinachse.
Die Defizite erklären sich teilweise durch die Überkorrektur des VCA-Winkels und Unterkorrektur des ACM-Winkels.
Insgesamt gesehen ist die vom erfahrenen Operateur suffizient durchgeführte Dreifach-Beckenosteotomie nach Tönnis eine gute Behandlungsmöchlichkeit für die Behandlung der Hüftdysplasie beim Erwachsenen. Die negativen Auswirkungen auf die Beinachse sind vernachlässigbar klein und zeigten in unserer Untersuchung keine besondere klinische Relevanz.Triple pelvic osteotomy according to Toennis leads to valgus of leg axis and hyperkyphosis of thoracal spine and hyperlordosis of lumbar spine.
It is a good procedure to treat hip dysplasia in adolescents. The disadvantages are not clinical relevant
Atypical manifestation of late onset limb girdle muscular dystrophy presenting with recurrent falling and shoulder dysfunction: a case report
Auswirkung von Dreifach-Osteotomien nach Tönnis auf die Beinachsen und Wirbelsäulenform
Untersucht wurde im Rahmen einer retrospektiven Nachuntersuchung (follow-up 9 Jahre)die Auswirkung der Dreifach-Beckenosteotomie nach Tönnis auf die Beinachsen und Wirbelsäulenform. Verwendet wurden klinische (Harris-Hip, Lequesne, UCLA-Aktivität) psychometrische (SF-36, WOMAC) und radiologische (Kellgren-Lawrence) Scores. Die vorliegende radiologische Bildgebung wurde befundet (Beinachsenwinkel, CE-, AC-, ACM-, VCA-Winkel), und es wurde eine rasterstereographische Untersuchung der Wirbelsäule durchgeführt.
Das OP-Ergebnis zeigte einen guten Erfolg mit Defiziten für die Hüftflexion und -innenrotation. Die Parameter körperlicher Schmerz, Funktion und emotionale Rolle des SF-36-Scores waren defizitär.
Es zeigte sich eine Tendenz zur Valgisierung der mechanischen Beinachse (5 mm medial der Traglinie) mit Varisierung des anatomischen medialen distalen Femurachsenwinkels (aLDFA) und Valgisierung des mechanischen lateralen proximalen Tibiaachsenwinkels (mMPTA) ohne höhergradige Gonarthrosen (Grad 1 nach KLS).
Die Wirbelsäule zeigte eine signifikant vermehrte LWS-Lordose und BWS-Kyphose.
Ipsilateral der OP kam es zu einer Beinverlängerung (5 mm), Beckentorsion nach ventrokaudal und zu einem Beckenhochstand.
Die Ergebnisse lassen sich durch die Kippung des acetabulären Blocks nach ventro laterodistal erklären. Dieses führt zu einer Beinverlägerung mit zunächst funktioneller danach struktureller Adduktion des Femur und damit kompensatorisch zur einer Valgisierung der mechanischen Beinachse.
Die Defizite erklären sich teilweise durch die Überkorrektur des VCA-Winkels und Unterkorrektur des ACM-Winkels.
Insgesamt gesehen ist die vom erfahrenen Operateur suffizient durchgeführte Dreifach-Beckenosteotomie nach Tönnis eine gute Behandlungsmöchlichkeit für die Behandlung der Hüftdysplasie beim Erwachsenen. Die negativen Auswirkungen auf die Beinachse sind vernachlässigbar klein und zeigten in unserer Untersuchung keine besondere klinische Relevanz
All-Arthroscopic Suprapectoral Long Head of Biceps Tendon Tenodesis With Interference Screw–Like Tendon Fixation After Modified Lasso-Loop Stitch Tendon Securing
Arthroscopic suprapectoral techniques for tenodesis of the long head of the biceps tendon (LHB) are appropriate for the treatment of proximal biceps lesions. Several types of techniques and fixation devices have been described and evaluated in biomechanical studies regarding primary stability. In this technical note, we describe an all-arthroscopic suprapectoral technique using the 6.25-mm Bio-SwiveLock device (Arthrex, Naples, FL) for an interference screw–like bony fixation after having armed the tendon with a lasso-loop stitch. Both the interference screw fixation and securing of the lasso-loop tendon have been well described and approved in biomechanical tests concerning the primary stability. One advantage of this technique performed from the glenohumeral space, in addition to the strong and secure fixation with ingrowth of the tendon in a bony canal, is the avoidance of touching the soft tissue above the bicipital groove, which results in a smooth fitting of the tendon into its natural canal and therefore avoids mechanical irritation of the stump at the rotator interval. In conclusion, the all-arthroscopic suprapectoral LHB tenodesis performed from the glenohumeral space with the modified lasso-loop stitch for securing of the tendon and the 6.25-mm Bio-SwiveLock suture anchor for interference screw–like bony tendon fixation is an appropriate technique for the treatment of LHB-associated lesions
Class Attendance and Students’ Evaluations of Teaching: Do No-Shows Bias Course Ratings and Rankings?
Background: Many university departments use students’ evaluations of teaching (SET) to compare and rank courses. However, absenteeism from class is often nonrandom and, therefore, SET for different courses might not be comparable. Objective: The present study aims to answer two questions. Are SET positively biased due to absenteeism? Do procedures, which adjust for absenteeism, change course rankings? Research Design: The author discusses the problem from a missing data perspective and present empirical results from regression models to determine which factors are simultaneously associated with students’ class attendance and course ratings. In order to determine the extent of these biases, the author then corrects average ratings for students’ absenteeism and inspect changes in course rankings resulting from this adjustment. Subjects: The author analyzes SET data on the individual level. One or more course ratings are available for each student. Measures: Individual course ratings and absenteeism served as the key outcomes. Results: Absenteeism decreases with rising teaching quality. Furthermore, both factors are systematically related to student and course attributes. Weighting students’ ratings by actual absenteeism leads to mostly small changes in ranks, which follow a power law. Only a few, average courses are disproportionally influenced by the adjustment. Weighting by predicted absenteeism leads to very small changes in ranks. Again, average courses are more strongly affected than courses of very high or low in quality. Conclusions: No-shows bias course ratings and rankings. SET are more appropriate to identify high- and low-quality courses than to determine the exact ranks of average courses
Prevalence of Propionibacterium acnes in the glenohumeral compared with the subacromial space in primary shoulder arthroscopies
Physiology and pathophysiology of nitrosative and oxidative stress in osteoarthritic joint destruction
Osteoarthritis (OA) is one of the most common chronic diseases, with increasing importance due to increased life expectancy. On a cellular level, the pathophysiology of joint function impairment and ultimate destruction associated with OA remains poorly understood. Free radicals are highly reactive molecules involved in both normal intracellular signal transduction and degenerative cellular processes. An imbalance between the free radical burden and cellular scavenging mechanisms, defined as oxidative stress, has been identified as a relevant factor in OA pathogenesis. This literature review elucidates the involvement of nitrosative and oxidative stress in cellular ageing in joints, cell senescence, and apoptosis. Free radical exposure is known to promote cellular senescence and apoptosis, and the involvement of radical oxygen species (ROS) in inflammation, fibrosis control, and pain nociception has been proven. A relatively novel approach to OA pathophysiology considers the joint to be a dynamic system consisting of 3, continuously interacting compartments, cartilage, synovial tissue, and subchondral bone. Current knowledge concerning free radical involvement in paracrine signalling in OA is reviewed. The interrelationship between oxidative imbalances and OA pathophysiology may provide a novel approach to the comprehension, and therefore modification, of OA disease progression and symptom control.</jats:p
