284 research outputs found

    Aringer, Martin

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    Estimating the dust production rate of carbon stars in the Small Magellanic Cloud

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    We employ newly computed grids of spectra reprocessed by dust for estimating the total dust production rate (DPR) of carbon stars in the Small Magellanic Cloud (SMC). For the first time, the grids of spectra are computed as a function of the main stellar parameters, i.e. massloss rate, luminosity, effective temperature, current stellar mass and element abundances at the photosphere, following a consistent, physically grounded scheme of dust growth coupled with stationary wind outflow. The model accounts for the dust growth of various dust species formed in the circumstellar envelopes of carbon stars, such as carbon dust, silicon carbide and metallic iron. In particular, we employ some selected combinations of optical constants and grain sizes for carbon dust that have been shown to reproduce simultaneously the most relevant colour-colour diagrams in the SMC. By employing our grids of models, we fit the spectral energy distributions of ≈3100 carbon stars in the SMC, consistently deriving some important dust and stellar properties, i.e. luminosities, mass-loss rates, gas-to-dust ratios, expansion velocities and dust chemistry.We discuss these properties and we compare some of them with observations in the Galaxy and LargeMagellanic Cloud.We compute the DPR of carbon stars in the SMC, finding that the estimates provided by our method can be significantly different, between a factor of ≈2-5, than the ones available in the literature. Our grids of models, including the spectra and other relevant dust and stellar quantities, are publicly available at http://starkey.astro.unipd.it/web/guest/dustymodels

    Thermally-pulsing asymptotic giant branch stars in the Magellanic Clouds

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    We present the latest results of a theoretical project aimed at investigating the properties of thermally-pulsing asymptotic giant branch (TP-AGB) stars in different host systems. For this purpose, we have recently calculated calibrated synthetic TP-AGB tracks — covering a wide range of metallicities (0.0001 ≤ Z ≤ 0.03) up to the complete ejection of the envelope by stellar winds (Marigo & Girardi 2007) — and used them to generate new sets of stellar isochrones (Marigo et al. 2008). The latter are converted to about 25 different photometric systems, including the mid-infrared filters of Spitzer and AKARI as the effect of circumstellar dust from AGB stars is taken into account. First comparisons with AGB data in the MC field and stellar clusters are discussed

    VEXAS syndrome: complete molecular remission after hypomethylating therapy

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    Abstract The VEXAS syndrome, a genetically defined autoimmune disease, associated with various hematological neoplasms has been attracting growing attention since its initial description in 2020. While various therapeutic strategies have been explored in case studies, the optimal treatment strategy is still under investigation and allogeneic cell transplantation is considered the only curative treatment. Here, we describe 2 patients who achieved complete molecular remission of the underlying UBA1 mutant clone outside the context of allogeneic HCT. Both patients received treatment with the hypomethylating agent azacitidine, and deep molecular remission triggered treatment de-escalation and even cessation with sustained molecular remission in one of them. Prospective studies are necessary to clarify which VEXAS patients will benefit most from hypomethylating therapy and to understand the variability in the response to different treatment strategies

    ÆSOPUS 2.0: Low-temperature Opacities with Solid Grains

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    In this study we compute the equation of state and Rosseland mean opacity from temperatures of T ≃ 30,000 K down to T ≃ 400 K, pushing the capabilities of the ÆSOPUS code into the regime where solid grains can form. The GGchem code is used to solve the chemistry for temperatures less than ≃3000 K. Atoms, molecules, and dust grains in thermodynamic equilibrium are all included in the equation of state. To incorporate monochromatic atomic and molecular cross sections, an optimized opacity sampling technique is used. The Mie theory is employed to calculate the opacity of 43 grain species. Tables of Rosseland mean opacities for scaled-solar compositions are provided. Based on our computing resources, opacities for other chemical patterns, as well as various grain sizes, porosities, and shapes, can be easily computed upon user request to the corresponding author

    IMPLEMENTATION OF QUALITY STANDARDS FOR HEALTH CARE OF PATIENTS WITH RHEUMATOID ARTHRITIS: FIRST RESULTS FROM THE NATIONAL DATABASE OF THE GERMAN COLLABORATIVE ARTHRITIS CENTRES

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    Albrecht K, Thiele K, Aringer M, et al. IMPLEMENTATION OF QUALITY STANDARDS FOR HEALTH CARE OF PATIENTS WITH RHEUMATOID ARTHRITIS: FIRST RESULTS FROM THE NATIONAL DATABASE OF THE GERMAN COLLABORATIVE ARTHRITIS CENTRES. Annals of the Rheumatic Diseases. 2023;82(Suppl. 1):868-869

    Constraining dust properties in circumstellar envelopes of C-stars in the Small Magellanic Cloud: optical constants and grain size of carbon dust

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    We present a new approach aimed at constraining the typical size and optical properties of carbon dust grains in circumstellar envelopes (CSEs) of carbon-rich stars (C-stars) in the Small Magellanic Cloud (SMC). To achieve this goal, we apply our recent dust growth description, coupled with a radiative transfer code to the CSEs of C-stars evolving along the thermally pulsing asymptotic giant branch, for which we compute spectra and colours. Then, we compare our modelled colours in the near- and mid-infrared (NIR and MIR) bands with the observed ones, testing different assumptions in our dust scheme and employing several data sets of optical constants for carbon dust available in the literature. Different assumptions adopted in our dust scheme change the typical size of the carbon grains produced. We constrain carbon dust properties by selecting the combination of grain size and optical constants which best reproduce several colours in the NIR and MIR at the same time. The different choices of optical properties and grain size lead to differences in the NIR and MIR colours greater than 2 mag in some cases. We conclude that the complete set of observed NIR and MIR colours are best reproduced by small grains, with sizes between ~0.035 and ~0.12 μm, rather than by large grains between ~0.2 and 0.7 μm. The inability of large grains to reproduce NIR and MIR colours seems independent of the adopted optical data set. We also find a possible trend of the grain size with mass-loss and/or carbon excess in the CSEs of these stars

    Kollagenosen: Der aktuelle Wissensstand zu Diagnostik, Klinik und Therapie/ Torsten Witte, Matthias Schneider.

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    In German.Connective tissues diseases are complex illnesses that very often exhibit the differential diagnosis of inflammatory disease. In this book, experts present individual connective tissues diseases, including their epidemiology, pathogenesis, autoantibodies/biomarkers, manifestations, and therapy options. The clinical images are clearly explained, and rheumatologists will find interesting innovations with a view to diagnostics and therapy.Schneider, Matthias -- Schefzyk, Matthias -- Witte, Torsten -- Riemekasten, Gabriela -- Aringer, Martin -- Hoyer, Bimba -- Specker, Christoph -- Frontmatter -- Vorwort -- Inhalt -- Autorenverzeichnis -- 1. Systemischer Lupus erythematodes / 2. CLE -- Kutaner Lupus erythematodes / 3. Sjögren-Syndrom / 4. Systemische Sklerose / 5. Myositiden / 6. Undifferenzierte Kollagenose, Mischkollagenosen und Overlap-Syndrome / 7. Antiphospholipidsyndrom / Stichwortverzeichnis1 online resource (XI, 174 pages

    Unterschiede im Ansprechen verschiedener Organmanifestationen des SLE unter Routinetherapie mit Belimumab

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    Diese Arbeit untersucht die Wirksamkeit des monoklonalen Antikörpers Belimumab bei Patient*innen mit systemischem Lupus erythematodes in einer monozentrischen Routinekohorte. Besonderes Augenmerk lag auf der Betrachtung des Ansprechens einzelner Organmanifestationen. Es sollten Subgruppen mit hoher oder niedriger Wahrscheinlichkeit für ein Ansprechen identifiziert werden. Es erfolgte eine retrospektive Auswertung von regelmäßig und standardisiert erhobenen Patient*innendaten. Betrachtet wurden dokumentierte Symptome, Laborparameter und daraus abgeleitete klinische Scores. Betrachtet wurden 4 Zeitpunkte in den ersten 12 Monaten der Therapie und ein weiterer Last visit-Zeitpunkt zur Evaluation des Langzeiterfolges. Bei Patient*innen, deren Therapie vorzeitig beendet wurde, wurden die Werte der letzten Beobachtung unter Therapie übernommen. Es erfolgte eine Auswertung in Untergruppen, abhängig vom Nachweis von Organmanifestationen zu Therapiebeginn. Untersucht wurde ein aussagekräftiges Studienkollektiv mit eher niedriger Krankheitsaktivität. Die Therapie mit Belimumab am UKD wurde für die meisten Patient*innen als erfolgreich bewertet; von 27 Therapien wurden 21 (78 %) von den behandelnden Ärzt*innen als erfolgreich eingeschätzt, was auf eine gute Wirksamkeit in der Population hinweist. Die Zahl symptomfreier Personen stieg innerhalb von 12 Monaten von 1 auf 7 und im weiteren Therapieverlauf auf 10. Es zeigten sich signifikante Änderungen von klinischen Scores und Komplementproteinen; so fiel der mediane SLEDAI von 6 auf 4 Punkte und das mediane C4 stieg von 0,09 g/l innerhalb von 12 Monaten auf normwertige 0,10 g/l sowie im weiteren Verlauf auf 0,16 g/l. Die mittlere Prednisolondosierung wurde innerhalb von 12 Monaten von 5,8 mg/d auf 5,0 mg/d und langfristig auf 3,3 mg/d gesenkt. Belimumab zeigte sich bei 6 von 6 Patient*innen mit Exanthem und 4 von 6 Patient*innen mit Arthritis mit fast vollständigem Symptomrückgang sehr gut wirksam. Von 10 Patient*innen mit einem initialem Prednisolonbedarf von ≥ 7,5mg/d konnten 6 ihre Prednisolondosis um mindestens 25 % senken. Das Symptom Fatigue wurde bei 6 von 18 Patient*innen nach 12 Monaten nicht mehr dokumentiert. Von 11 Patient*innen mit Raynaud-Symptomatik wurde ebendiese nach 12 Monaten nur noch von 7 dokumentiert. Es zeigten sich keine Hinweise auf eine Wirksamkeit auf Leuko- oder Thrombopenie. In weiteren Studien könnte die Wirksamkeit von Belimumab bei Patient*innen mit Lupusnephritis, Raynaud-Symptomatik, Fatigue, hämatologischer Beteiligung und niedriger Krankheitsaktivität weiter untersucht werden.:INHALTSVERZEICHNIS III ABKÜRZUNGSVERZEICHNIS VIII 1 EINLEITUNG 10 1.1 Systemischer Lupus erythematodes (SLE) 10 1.1.1 Geschichte 10 1.1.2 Epidemiologie 11 1.1.3 Ätiologie und Pathogenese 11 1.1.4 Symptome 12 1.1.4.1 Konstitutionell 14 1.1.4.2 Hämatologisch 14 1.1.4.3 Neuropsychiatrisch 14 1.1.4.4 Mukokutan 14 1.1.4.5 Serositis 15 1.1.4.6 Muskuloskelettal 15 1.1.4.7 Renal 15 1.1.4.8 weitere Symptome 15 1.1.5 Diagnostik 16 1.1.5.1 Anamnese 16 1.1.5.2 Klinische Untersuchung 16 1.1.5.3 Labordiagnostik 16 1.1.6 Aktivitätsmessung 17 1.1.7 Letalität 17 1.1.8 Sozioökonomische Belastung und QOL-Einschränkung 18 1.1.9 Klassifikationskriterien 19 1.1.10 Aktivitätsscores 20 1.1.11 Therapie 20 1.1.11.1 Basismaßnahmen 21 1.1.11.2 Glukokortikoide 21 1.1.11.3 DMARDs (disease-modifying anti-rheumatic drugs) 21 1.1.11.4 Cyclophosphamid 22 1.2 Belimumab 23 1.2.1 Wirkmechanismus 23 1.2.2 Zulassungsstudien 23 1.2.2.1 Studienpopulation 24 1.2.2.2 nachgewiesene Effekte 24 Unerwünschte Arzneimittelwirkungen (UAW) in den Zulassungsstudien 25 1.2.2.3 Zulassung 26 1.2.3 Belimumab in der klinischen Anwendung 26 2 FRAGESTELLUNG 27 3 MATERIAL UND METHODEN 28 3.1 Studienkollektiv 28 3.2 Ethik 28 3.3 Erhobene Daten 28 3.3.1 Charakterisierung des Studienkollektivs 29 3.3.2 Datumsangaben 29 3.3.3 Zeitpunkte 29 3.3.4 Zeitpunktabhängige Parameter 30 3.3.5 Erhobene, nicht aussagekräftige Daten 32 3.3.6 Organmanifestationen 32 3.4 Quellen 33 3.4.1 Patient*innenakte 34 3.4.2 Ärztliche Verlaufsdokumentation 34 3.4.3 Medikamente 35 3.4.4 SLE-Bogen 35 3.4.5 Laborwerte 36 3.4.6 Berechnung von klinischen Scores 37 3.4.7 Therapieerfolg 37 3.4.8 Dokumentationsungenauigkeiten 37 3.5 Statistische Verfahren 38 3.5.1 Normalverteilung 38 3.5.2 Signifikanztests 39 4 ERGEBNISSE 41 4.1 Studienkollektiv 41 4.1.1 Allgemeine Zusammensetzung 41 4.1.2 Erfüllung der EULAR/ACR2019-Kriterien 43 4.1.3 Antikörperstatus 44 4.1.4 Charakterisierung der einzelnen Patient*innen 45 4.2 Zeitpunktübergreifende Ergebnisse 49 4.2.1 Auswertungszeitraum 49 4.2.2 Therapiedauer 50 4.2.3 Zeitpunkte und beendete Therapien 50 4.2.4 Therapieerfolg 51 4.2.5 Krankheitsschübe und Prednisolonstoßtherapien 52 4.2.6 weitere Medikamente 53 4.2.7 Unerwünschte Arzneimittelwirkungen 53 4.3 Zeitpunktabhängige Ergebnisse 55 4.3.1 Datumsdifferenzen 55 4.3.2 Prednisolonbasistherapie 56 4.3.3 Symptome 56 4.3.4 Paraklinik 58 4.3.5 Scores 58 4.3.6 Angaben auf der visuellen Analogskala 59 4.4 Auswertung nach Patient*innengruppen 61 4.4.1 Indikationsrelevante Organbeteiligungen 61 4.4.2 Patient*innen mit Arthritis 62 4.4.3 Patient*innen mit Fatigue 64 4.4.4 Patient*innen mit Exanthem 67 4.4.5 Patient*innen mit Raynaud-Symptomatik 68 4.4.6 Patient*innen mit hämatologischer Beteiligung 70 4.4.7 Patient*innen mit hohem Prednisolonbedarf 74 4.4.8 Patient*innen mit aktiver Lupusnephritis 76 5 DISKUSSION 78 5.1 Stärken und Schwächen der Studie 78 5.1.1 Anzahl der Patient*innen 78 5.1.2 Definition des Therapieerfolgs 78 5.1.3 Schubförmiger Verlauf der Erkrankung 79 5.1.4 Systematischer Fehler der Scores 79 5.1.5 Fortführung der letzten Beobachtung bei Patient*innen mit beendeter Therapie 80 5.1.6 Last visit-Zeitpunkt 80 5.1.7 Auswertung nach Patient*innengruppen 80 5.2 Studienkollektiv 82 5.2.1 Allgemeine Zusammensetzung 82 5.2.2 Erfüllung der EULAR/ACR2019-Kriterien 84 5.2.3 Antikörperstatus 86 5.3 Zeitpunktübergreifende Ergebnisse 87 5.3.1 Therapieerfolg 87 5.3.2 Krankheitsschübe und Prednisolonstoßtherapien 87 5.3.3 weitere Medikamente 87 5.3.4 Unerwünschte Arzneimittelwirkungen 87 5.4 Zeitpunktabhängige Ergebnisse 89 5.4.1 Datumsdifferenzen 89 5.4.2 Prednisolonbasistherapie 89 5.4.3 Symptome 89 5.4.4 Paraklinik 89 5.4.5 Scores 90 5.4.6 Angaben auf der visuellen Analogskala 91 5.5 Auswertung nach Patient*innengruppen 92 5.5.1 Indikationsrelevante Organbeteiligungen 92 5.5.2 Patient*innen mit Arthritis 93 5.5.3 Patient*innen mit Fatigue 93 5.5.4 Patient*innen mit Exanthem 93 5.5.5 Patient*innen mit Raynaud-Symptomatik 94 5.5.6 Patient*innen mit hämatologischer Beteiligung 94 5.5.7 Patient*innen mit hohem Prednisolonbedarf 94 5.5.8 Patient*innen mit aktiver Lupusnephritis 95 5.6 Relevanteste Ergebnisse 96 5.7 Ausblick 97 6 ZUSAMMENFASSUNG 98 7 SUMMARY 99 LITERATURVERZEICHNIS 106 ANHANG 123 DANKSAGUNG 124 ANLAGE 1: ERKLÄRUNG ZUR ERÖFFNUNG DES PROMOTIONSVERFAHRENS 125 ANLAGE 2: ERKLÄRUNG ZUR EINHALTUNG AKTUELLER GESETZLICHER VORGABEN 12

    Hybridkrigföring, en militärteoretisk revolution? : En granskning av den begreppsteoretiska diskussionen och fallet Rysslands intervention i Ukraina och på Krim

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    The previous definitions of war have become outdated and several theories claim their place  in the theoretical debate of the future wars. One of them, Hybrid Warfare have had a great impact   and are now being incorporated into doctrine by several nations and military organizations, even though the theory is criticized. This thesis aims to clarify the discussion surrounding this theory and at the same time make a contribution to the theoretical debate. By extracting key signatures of Hybrid Warfare and testing them on the Russian intervention in the Ukraine and the Crimea the thesis seeks to answer if this conflict really is a case of Hybrid Warfare, as it is portrayed.  The theoretical debate is the main focus of the thesis and the case study of the Ukraine concludes     that evidence within the conflict categorizes it as a case of Hoffman´s Hybrid Warfare. The later chapters argue that these findings strengthen the debate in favour of Hoffman´s theory and ads another empirical factor to the discussion of the understanding of future conflict. Ended by thoughts of how the results can affect the future of the military profession.
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