1,688 research outputs found
MSX1-expression during the different phases in healthy human endometrium
Abstract Purpose The human endometrium consists of different layers (basalis and functionalis) and undergoes different phases throughout the menstrual cycle. In a former paper, our research group was able to describe MSX1 as a positive prognosticator in endometrial carcinomas. The aim of this study was to examine the MSX1 expression in healthy endometrial tissue throughout the different phases to gain more insight on the mechanics of MSX-regulation in the female reproductive system. Materials and methods In this retrospective study, we investigated a total of 17 normal endometrial tissues (six during proliferative phase and five during early and six during late secretory phase). We used immunohistochemical staining and an immunoreactive score (IRS) to evaluate MSX1 expression. We also investigated correlations with other proteins, that have already been examined in our research group using the same patient collective. Results MSX1 is expressed in glandular cells during the proliferative phase and downregulated at early and late secretory phase ( p = 0.011). Also, a positive correlation between MSX1 and the progesterone-receptor A (PR-A) (correlation coefficient (cc) = 0.0671; p = 0.024), and the progesterone receptor B (PR-B) (cc = 0.0691; p = 0.018) was found. A trend towards negative correlation was recognized between MSX1 and Inhibin Beta-C-expression in glandular cells (cc = − 0.583; p -value = 0.060). Conclusion MSX1 is known as a member of the muscle segment homeobox gene family. MSX1 is a p53-interacting protein and overexpression of homeobox MSX1 induced apoptosis of cancer cells. Here we show that MSX1 is expressed especially in the proliferative phase of glandular epithelial tissue of the normal endometrium. The found positive correlation between MSX1 and progesterone receptors A and B confirms the results of a previous study on cancer tissue by our research group. Because MSX1 is known to be downregulated by progesterone, the found correlation of MSX1 and both PR-A and -B may represent a direct regulation of the MSX1 gene by a PR-response element. Here further investigation would be of interest
Sven Lidman: Silfverstååhl i den judiska finansvärlden
Sven Lidman was a Swedish author who had a great interest in the industrialization and financial growth in Sweden. In his novel Köpmän och krigare (1911) the noble family Silfverstååhl encounter what Lidman calls “the Jewish finance world”. The response to his work was of mixed character, including response of anti-Semitic character
Clinical and histopathological risk factors of Borderline ovarian tumors - Analysis of the UKE cohort between 1993 and 2009
Borderline-Tumore des Ovars bilden 8-20% aller epithelialen Ovarialtumore und treten häufig im gebärfähigen Alter auf. Die Gesamtprognose der BOT ist günstig, jedoch neigen sie zu Rezidiven. Die Standard-Therapie umfasst eine bilaterale Salpingo-Oophorektomie, Omentektomie und die maximale Zytoreduktion. Das therapeutische Management variiert dennoch in der klinischen Praxis regelmäßig in Abhängigkeit vom Tumorstadium, bestehendem Kinderwunsch und Alter der Patientin.
Die vorliegende Arbeit umfasst eine retrospektive Analyse von 105 Patientinnen, bei denen ein BOT in den Jahren 1993-2009 im UKE diagnostiziert und nachträglich durch einen Referenzpathologen bestätigt wurde. Zusätzlich wurde ein postoperatives Follow-up der Patientinnen über durchschnittlich 57 Monate erhoben. Untersucht wurden histologische und klinische Prognosefaktoren sowie der Einfluss des therapeutischen Umfangs auf die Rezidivrate. Eine univariate Analyse der Prognosefaktoren wurde durchgeführt und diese anschließend in einer Multivarianzanalyse auf ihre Unabhängigkeit überprüft.
In 10% der Fälle (n=8) wurde die histologische Diagnose durch den Referenzpathologen korrigiert. 64% der Primär-OPs erfolgten per Laparotomie und wurden in einem Drittel der Fälle durch ein Restaging ergänzt. Nach einer Restaging-OP kam es regelmäßig zu einer Höherstufung des FIGO-Stadiums (35%). Eine fertilitätserhaltene Therapie wurde deutlich häufiger für junge Patientinnen unter 40 Jahren gewählt (72% vs. 7%; p<0,001). Gleichzeitig waren Patientinnen unter 40 Jahren häufiger von BOT in fortgeschrittenen Stadien betroffen (33% vs. 11%, p=0,028). Insgesamt trat im Beobachtungszeitraum in 10% aller Fälle ein Rezidiv auf. In der univariaten Analyse waren das Auftreten von Mikroinvasion (p=0,036), makroskopische Tumorresiduen (p=0,035), eine fertilitätserhaltende Therapie (p=0,017), fehlende Appendektomie (p=0,042) oder fehlende Hysterektomie (p=0,026) Prognosefaktoren für eine erhöhte Rezidivrate.
In der anschließenden multivariaten Analyse wurden der postoperative Tumorrest (HR 18,97; 95%-KI 1,30-277,78; p=0,032), die fertilitätserhaltende Therapie (HR 22,04; 95%-KI 1,32-368,35; p=0,031) sowie die fehlende Appendektomie (HR 151,20; 95%-KI 1,04-22834,61; p=0,048) als unabhängige Prognosefaktoren bestätigt.
Die Ergebnisse dieser Arbeit unterstreichen den Nutzen einer systematischen Zweitbegutachtung für die sichere Diagnosestellung von BOT. Das operative Restaging trägt entscheidend dazu bei, dass extraovariale Implantate detektiert werden und das FIGO-Stadium eines BOT korrekt eingestuft wird. Das Zusammenfallen von fortgeschrittenem Tumorstadium und jüngerem Patientenalter stellt eine besondere Herausforderung für das Therapiemanagement der BOT dar. Durch eine restriktive Anwendung von fertilitätserhaltenden Strategien könnte das Rezidivrisiko reduziert werden. Der Verzicht auf eine Hysterektomie und das Vorhandensein von Mikroinvasion oder Implanten stellten in dieser multivariaten Analyse keine unabhängigen Risikofaktoren dar. Die insgesamt hohe Rate an fertilitätserhaltenden Operationen unterstreicht die Notwendigkeit einer ausführlichen Patientenberatung und einer individuellen Therapieentscheidung vor dem Hintergrund bekannter Prognosefaktoren.Borderline ovarian tumors (BOT) constitute 8-20% of all epithelial ovarian tumors and often occur during fertile age of women. The overall outcome of BOT is favorable, but recurrent disease is frequent. Standard treatment includes bilateral adnectomy, omentectomy and total cytoreduction. However, treatment management often varies depending on tumor stage, fertility aspects and the patient´s age.
The following study includes a retrospective analysis of 105 patients diagnosed with BOT in the years 1993 to 2009 in the University Medical Center Hamburg-Eppendorf (UKE). All included cases were subsequentially confirmed by reference pathologist. The average follow-up period was 57 months. The focus of investigation was the determination of histological and clinical prgnosis factors as well as the impact of therapeutic approach on the recurrence rate. The results of the univariate analysis were subsequentially verified by multivariate analysis.
In 10% of the cases (n=8) histological diagnosis were revised by reference pathologist. 64% of all primary surgeries were performed via laparotomy and complemented by restaging surgery in one third of the cases. FIGO stage was regularly upstaged (35%) after restaging surgery.
Fertility-sparing treatment was performed significantly more frequent in patients under 40 years (72% vs. 7%; p<0.001). Concurrently patients under 40 years faced more commonly advanced disease (33% vs. 11%, p=0.028). Recurrence occured in 10% of the cases during follow-up period. Univariate analysis identified the incidence of microinvasion (p=0.036), macroscopic tumor residuals (p=0.035), fertility-sparing treatment (p=0.017), absence of appendectomy (p=0.042) and absence of hysterectomy (p=0.026) as prognostic factor for recurrence.
The multivariate analysis confirmed macroscopic tumor residuals (HR 18.97; 95%-KI 1.30-277.78; p=0.032), fertility-sparing treatment (HR 22.04; 95%-KI 1.32-368.35; p=0.031) and absence of appendectomy (HR 151.20; 95%-KI 1.04-22834.61; p=0.048) as independent prognostic factor.
The results of this study underline the importance of systematic revision by reference pathologist for safe diagnosis of BOT. Restaging surgery contributes significantly to the detection of extraovarian implants and proper classification of FIGO stage. Advanced BOT in younger patients represent a challenging concurrence in treatment management of BOT. The restrictive use of fertility-sparing strategies can reduce the risk of recurrence. The absence of hysterectomy and the presence of microinvasion or implants did not show independent impact on prognosis in multivariate analysis. The relatively high rate of fertility-sparing surgery emphasizes the necessity of informed patients‘ consent and individual treatment management in consideration of established risk factors of BOT
Fresh fish and amazing trees
Meet John Kilaka, author and illustrator of children’s books and Tingatinga artist in a conversation with Sven Hallonsten.</p
Phylogenetic diversity and the structure of host-epiphyte interactions
This repository contains code, and data used in the paper "Phylogenetic diversity and the structure of host-epiphyte interactions!", by Marcio R. Pie, Fernanda S. Caron, Sven P. Batke, Johan Reyes-Chávez, Thom Dallimore et al. Use the following link: https://github.com/fernandacaron/epi_evo
All dödlighets sång och skrian : Studier i Sven Rosendahls naturprosa
Pär-Yngve Andersson,”All dödlighets sång och skrian”: Studier i Sven Rosendahls naturprosa (The song and scream of all mortality: Studies in the nature writing of Sven Rosendahl)Sven Rosendahl (1913-1990) was an author of novels as well as of various books about landscape and animals. However, his nature writing has not been devoted much attention by critics or literary scholars. Rosendahl himself expressed at many times his dissatisfaction with this. This study is exclusively devoted to his nature writing, and the aim is thereby to fill a disturbing lacuna in Swedish literary research. Several of his most important books are analysed carefully, from Räven från Krackberget (1941) to Från himmelens fåglar… (1968). Major importance is attached to analyses of style and narrative technique, and issues concerning genres and borders between fact and fiction in this kind of nature writing are discussed. I also refer to researchers in environmental literature and philosophers interested in experiences of nature. Detailed lyrical description is regarded as a kind of basis in Rosendahl’s artful language, but his nature writings are at the same time existential literature. Man is clearly seen as a part of nature, but seems to be the only specie conscious of its own mortality. The author is considering man’s place in this world, among all the other species. Confidence in nature’s reiteration is played off against the mortality of the individual. In later parts of the authorship, his awareness about environmental pollution is clearly evident. It even threats the genre of nature writing itself.</p
Propensity Scoring after Multiple Imputation in a Retrospective Study on Adjuvant Radiation Therapy in Lymph-Node Positive Vulvar Cancer
Propensity scoring (PS) is an established tool to account for measured confounding in non-randomized studies. These methods are sensitive to missing values, which are a common problem in observational data. The combination of multiple imputation of missing values and different propensity scoring techniques is addressed in this work. For a sample of lymph node-positive vulvar cancer patients, we re-analyze associations between the application of radiotherapy and disease-related and non-related survival. Inverse-probability-of-treatment-weighting (IPTW) and PS stratification are applied after multiple imputation by chained equation (MICE). Methodological issues are described in detail. Interpretation of the results and methodological limitations are discussed
Innovative multimodal approaches for the interdisciplinary management of gynaecological malignancies
Wenige Bereiche der Medizin verzeichnen so gravierende Umwandlungen, wie es die gynäkologische Onkologie aktuell erlebt - vom Paradigmenwechsel der molekulargenetischen Testung hin zur Individualisierung der operativen Radikalität und von der Einführung personalisierter Therapiestrategien bis hin zur interprofessionellen und sektorenübergreifenden Patientenversorgung.
Die hier zusammengefassten Arbeiten berichten über die Herausforderungen bei der Etablierung der innovativen Tumorkonferenz „Gynäkologische Malignome“ und stellen erste Ergebnisse einzelner Subprojekte dieser Plattform dar. In einer weiteren Arbeit wird über die praktischen Probleme und Herausforderungen beim Aufbau einer translationalen Patienten- und Biobank im Rahmen des EU-Konsortiums „Ovarian Cancer - Diagnosis of a Silent Killer“ (OVCAD), initiiert an fünf führenden gynäkologisch-onkologischen Krebszentren, berichtet.
Weitere wird über erste Erfahrungen mit dem innovativen intraperitonealen Einsatz des trifunktionalen anti-CD3X/anti-EpCAM Antikörpers Catumaxumab, zugelassen für die Behandlung des malignen Aszites, als unmittelbar intraoperative Gabe nach primär zytoreduktiver Chirurgie beim fortgeschrittenen Ovarialkarzinom berichtet. Die Behandlung des multiresistenten Ovarialkarzinomrezidivs stellt uns vor noch größeren Herausforderungen, da einerseits die Therapieoptionen limitiert sind und andererseits die klinische Symptomatik, bedingt durch das Tumorgeschehen und die vorbestehende Toxizitäten, die Lebensqualität massiv einschränken. Deshalb erscheint eine Optimierung der Patientenselektion sinnvoll, um möglichst individualisierte Therapieansätze für verschiedene Subgruppen anbieten zu können, v.a. wenn man die große Anzahl älterer oder fragiler Patientinnen mit dieser Erkrankung berücksichtigen will. In der Präferenz-Studie wurde deshalb speziell auf die Patientinnen-Perspektive als primäres Studienziel fokussiert. In der TRIAS-Studie konnten zum ersten Mal in der Ovarialkarzinom-Forschung die starke klinische Relevanz eines Tyrosinkinase-basierten Kombinations- und Erhaltungsansatzes für das Outcome demonstriert werden. Diese Ergebnisse bestätigen besonders eindrucksvoll das therapeutische Potenzial der Angiogenesehemmung als zielgerichtete Therapiestrategie beim Eierstockkrebs
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