295 research outputs found

    Reputation and Organizational Politics: Inside the EU Commission

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    The replication data contains the data and do-file necessary to replicate the results presented in "Reputation and Organizational Politics: Inside the European Commission" by Jens Blom-Hansen and Daniel Finke, forthcoming in the Journal of Politics. Corresponding Author: Jens Blom-Hansen, [email protected]. The raw data is a report of the activities recorded in the CIS-net data base operated by the European Commission in 2015 and 2016 (cisnet20152016_jop.dta). The CIS-net data base is further described in the article

    Reputation and Organizational Politics: Inside the EU Commission

    No full text
    The replication data contains the data and do-file necessary to replicate the results presented in "Reputation and Organizational Politics: Inside the European Commission" by Jens Blom-Hansen and Daniel Finke, forthcoming in the Journal of Politics. Corresponding Author: Jens Blom-Hansen, [email protected]. The raw data is a report of the activities recorded in the CIS-net data base operated by the European Commission in 2015 and 2016 (cisnet20152016_jop.dta). The CIS-net data base is further described in the article

    Supplementary Material - Human subsystems of medial temporal lobes extend locally to amygdala nuclei and globally to an allostatic-interoceptive system

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    Supplementary Material for “Human subsystems of medial temporal lobes extend locally to amygdala nuclei and globally to an allostatic-interoceptive system” 10.1016/j.neuroimage.2019.116404 By Adriana L. Ruiz-Rizzo, Florian Beissner, Kathrin Finke, Hermann J. Müller, Claus Zimmer, Lorenzo Pasquini, Christian Sor

    What pops out in positional priming of pop-out: insights from event-related EEG lateralizations

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    It is well established that, in visual pop-out search, reaction time (RT) performance is influenced by cross-trial repetitions versus changes of target-defining attributes. One instance of this is referred to as “positional priming of pop-out” (pPoP; Maljkovic and Nakayama, 1996). In positional PoP paradigms, the processing of the current target is examined depending on whether it occurs at the previous target or a previous distractor location, relative to a previously empty location (“neutral” baseline), permitting target facilitation and distractor inhibition to be dissociated. The present study combined RT measures with specific sensory- and motor-driven event-related lateralizations to track the time course of four distinct processing levels as a function of the target’s position across consecutive trials. The results showed that, relative to targets at previous target and “neutral” locations, the appearance of a target at a previous distractor location was associated with a delayed build-up of the posterior contralateral negativity wave, indicating that distractor positions are suppressed at early stages of visual processing. By contrast, presentation of a target at a previous target, relative to “neutral” and distractor locations, modulated the elicitation of the subsequent stimulus-locked lateralized readiness potential wave, indicating that post-selective response selection is facilitated if the target occurred at the same position as on the previous trial. Overall, the results of present study provide electrophysiological evidence for the idea that target location priming (RT benefits) does not originate from an enhanced coding of target saliency at repeated (target) locations; instead, they arise (near-) exclusively from processing levels subsequent to focal-attentional target selection

    Visuelle Aufmerksamkeit und Dyslexie. Parameterbasierte Untersuchung von gestörten und intakten Komponenten visueller Aufmerksamkeit.

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    Egetemeir J, Finke K, Stenneken P. Visuelle Aufmerksamkeit und Dyslexie. Parameterbasierte Untersuchung von gestörten und intakten Komponenten visueller Aufmerksamkeit. In: Petermann F, Koglin U, eds. 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie 26. bis 30. September 2010. Abstracts. Lengerich: Pabst; 2010: 135

    Trajectory of long-term cognitive impairments in post-COVID-19 syndrome

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    A significant proportion of individuals with post-COVID-19 syndrome (PCS) continue to experience deficits in attention, executive functioning, and memory more than 12 weeks after infection. These deficits may be due to systemic inflammation, blood-brain barrier disruption, autoimmunity, or viral reactivation. Standard screening tools often fail to detect these domain-specific impairments; however, the digital Oxford Cognitive Screen-Plus (OCS-Plus) offers a more efficient and scalable alternative. Study 1 examined 282 patients with PCS and 52 socio-demographically equivalent controls. It found deficits in attention, delayed memory, and executive functioning. Greater impairments were linked to hospitalisation, fatigue, and age, but not to the amount of time that had passed since the initial infection. Study 2 reassessed 81 patients after a median of 4.4 months and confirmed that deficits remained stable despite improvements in depression and fatigue. High subjective complaints persisted alongside objective impairments, highlighting their potential chronic nature. These results highlight the importance of long-term monitoring using tools such as the OCS-Plus, as well as the need for integrated interventions that address both cognitive and psychiatric symptoms

    Untersuchung der visuellen Verarbeitungskapazität bei Patienten mit idiopathischer REM-Schlaf-Verhaltensstörung auf der Basis der "Theorie der visuellen Aufmerksamkeit" (TVA)

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    Die idiopathische REM-Schlafverhaltensstörung (iRBD) ist ein Symptom der Prodromalphase der Synucleinopathien (Schenck et al. 2013). Bei iRBD-Patienten lassen sich Biomarker eines neurodegenerativen Prozesses nachweisen (Postuma et al. 2019). Visuokognitive Defizite sind ein typisches Symptom der Synucleinopathien (Walker et al. 2015) und wurden auch bei iRBD-Patienten gezeigt (Ferini-Strambi et al. 2004, Massicotte-Marquez et al. 2008, Terzaghi et al. 2008). Ziel dieser Arbeit war es, herauszufinden, ob bei iRBD-Patienten eine Reduktion der visuellen Verarbeitungskapazität vorliegt und inwieweit diese in Zusammenhang mit dem generellen kognitiven Leistungsvermögen, Problemen bei der visuellen Simultanerfassung und anderen Biomarkern der Neurodegeneration bei iRBD steht. Es wurde eine Gruppe von iRBD-Patienten (n=22) mit einer gesunden Kontrollgruppe (n=20) verglichen. Zur Untersuchung der visuellen Verarbeitungskapazität wurden mittels des TVA-basierten Ganzberichtsverfahrens drei Parameter erhoben: die visuelle Wahrnehmungsschwelle t0, die visuelle Verarbeitungsgeschwindigkeit C und die Kapazität des visuellen Kurzzeitgedächtnisses K. Daneben erfolgten Tests zur Beurteilung des allgemeinen kognitiven Status und der visuokognitiven Fähigkeiten mit besonderem Augenmerk auf die Simultanerfassung. Bei iRBD-Patienten war in eine Reduktion des kognitiven Leistungsvermögens festzustellen. Es fand sich eine reduzierte visuelle Wahrnehmungsschwelle t0. IRBD-Patienten konnten signifkant schlechter inkomplette Objekte verarbeiten, was in Zusammenhang mit einer erhöhten visuellen Wahrnehmungsschwelle stand. Wir vermuten, dass eine erhöhte visuelle Wahrnehmungsschwelle bei iRBD-Patienten ein frühes Symptom der Neurodegeneration in posterioren kortikalen Hirnarealen sein könnte

    Spektrum und Ausprägung der Langzeitsymptomatik bei Patientinnen und Patienten mit Post-COVID

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    Bereits seit Beginn der COVID-19 Pandemie berichten Betroffene nach einer SARS-CoV-2 Infektion von einer anhaltenden bzw. teils neu entstehenden Symptomatik, diese wird ab zwölf Wochen nach akuter Infektion als „Post-COVID Syndrom“ bezeichnet. Am Universitätsklinikum Jena wurde im August 2020 eine Post-COVID Ambulanz eröffnet, in der sich bis zum 31. Juli 2021 314 Patientinnen vorstellten. Die Erstvorstellung in der Ambulanz erfolgte im Median 158 Tage nach Diagnosestellung einer SARS-CoV-2 Infektion. Das mediane Alter betrug 50 Jahre, 59,6% waren weiblich. Eine stationäre Aufnahme im Rahmen der akuten Infektion war bei 35,4% der Patientinnen notwendig, 64,6% erlebten die Infektion unter ambulanten Bedingungen. Symptome und Beschwerden sowie Begleiterkrankungen wurden durch eine Anamneseerhebung, körperliche Untersuchung, den Einsatz verschiedener Fragebögen und Durchführung von Laboruntersuchungen erfasst. Hierbei konnte gezeigt werden, dass die Symptome Fatigue, Dyspnoe und Konzentrationsstörungen als die häufigsten Sequelae angegeben wurden. Unter Einsatz der Fragebögen zeigte sich, dass 81,1% der Patientinnen an depressiver Symptomatik litten (erfasst durch den Patient Health Questionnaire 9). Fatigue konnte anhand der Erhebungsinstrumente Fatigue Assessment Scale und Brief Fatigue Inventory bei 72,4% bzw. 93,2% festgestellt werden. Überraschenderweise war die Fatigue ausgeprägter bei jenen, die während der akuten Infektion nicht hospitalisiert waren und weniger Komorbiditäten aufwiesen. Kognitive Defizite hingegen intensivierten sich mit steigendem Schweregrad der Erkrankung, vermehrten Komorbiditäten und höherem Alter. Bei den untersuchten Patientinnen mit Post-COVID waren Fatigue, depressive Verstimmungen und Konzentrations- und Aufmerksamkeitsstörungen fünf Monate nach akuter Infektion noch stark ausgeprägt und bestimmen die Lebensqualität der Patient*innen. Vor diesem Hintergrund sind bei Post-COVID effektive Behandlungskonzepte dringend erforderlich

    Feasibility of a computerized cognitive training at patients with Mild Cognitive Impairment (MCI)

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    Mild Cognitive Impairment (MCI) is defined as a disorder characterized by (self-reported or externally reported) memory impairment, learning difficulties and reduced ability to concentrate for longer periods. Everyday functions are not severely impaired and the criteria for dementia are not fulfilled. However, the risk of progression to Alzheimer's dementia is approximately 10-15% per year in this group. A variety of computerized cognitive training programs (CCT) has been developed in recent years trying to reduce cognitive decline in healthy people and those at increased risk. Studies showed that memory performance could be improved by cognitive training even at older age and in MCI patients. However, no single study has so far targeted the question whether CCT is at all a feasible intervention for patients with MCI. In the thesis project, relevant criteria of objective and subjectively experienced feasibility of a CCT at the Memory Centre of the Neurology Department of the University Hospital Jena were analysed. Feasibility was assessed by recruitment, adherence, and dropout rate as well as reasons for drop-out and non-participation. In addition, participating patients were compared to patients who refused participation, as well as adhering patients to drop-out patients. Results showed that the most common reasons for non-participation were technical aspects. The comparison revealed that participating patients were significantly younger, higher educated and used technology more regularly. They felt significantly healthier overall but were also more concerned about their cognitive abilities and a progression to dementia. All in all, we found that CCT seems to be a feasible intervention for a wide range of patients. Yet, there are obstacles to be taken into account that hindered others from taking part. Therefore, wider studies are needed capturing the patients’ needs, capacities and wishes for training programs as well as the development of alternatives
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