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Natriumakkumulation im Gewebe bei Patienten mit chronischer Nierenerkrankung im Stadium 4 und 5
2. Summary
2.1. Background
Chronic Kidney Disease (CKD) is a major health burden worldwide and its prevalence is increasing [9, 11]. CKD patients show a high morbidity and mortality, particularly due to cardiovascular events [14]. Treatment-refractory hypertension, one of the major cardiovascular risk factors, is present in most CKD patients [2, 56, 70]. Increased salt intake (NaCl) is considered to be a main reason for the development of hypertension in this patient population [55]. New findings in the field of salt and water homeostasis from animal experiments show that sodium can be stored in tissue and that these sodium stores influence blood pressure via mediators of the immune system [33, 35, 63, 66, 67, 69, 72, 73]. In addition, human studies could reveal an accumulation of sodium in the tissue in both hypertensive and dialysis patients [10, 20].
The aim of this work is to investigate tissue sodium accumulation in patients with chronic kidney disease stage 4 and 5 before initiation of dialysis treatment. It should be tested whether:
a) patients with CKD have increased tissue sodium levels compared to age-matched healthy subjects,
b) tissue sodium storage is age-dependent,
c) there is evidence of water free sodium storage in tissue,
d) tissue sodium accumulation can be estimated by the plasma sodium concentration, and whether
e) there is evidence for the regulation of sodium clearance in tissue via the lymphatic system.
2.2. Patients and methods
In this clinical observational study, 56 patients with chronic kidney disease stage 4 and 5 were compared with 57 age-matched controls. The sodium content in muscle and skin of the lower leg was determined by 23Na-MRI and additionally by Na+-spectroscopy. Furthermore, body fluid status was assessed by bioimpedance spectroscopy. Sodium concentration was determined in blood and VEGF-C (Vascular Endothelia Growth Factor-C) and sVEGFR3 (soluble Vascular Endothelia Growth Factor Receptor) were assessed in plasma.
2.3. Results
Compared to controls, patients showed a higher sodium accumulation in muscle and skin. The sodium content in the skin increased with age in both CKD patients and controls, whereas age-dependent sodium accumulation could only be found in the muscle of CKD patients.
The total amount of water did not differ between controls and patients, but there was a change in fluid distribution. The total water content, detected by bioimpedance spectroscopy, did not change with age. A weak correlation could be found between extracellular water as well as overhydration with increasing age in CKD patients.
The plasma sodium concentration showed no difference between controls and patients and the plasma sodium concentration did not change with age.
VEGF-C, a lymphangiogenetic factor affecting sodium storage in the skin, was found to be significantly lower in CKD patients than in healthy controls, whereas the concentration of sVEGFR3 (soluble receptor that binds VEGF-C) was increased in CKD patients.
2.4. Conclusions
In this study CKD patients show an increased sodium accumulation in muscle and skin, confirming previous studies in hypertension and dialysis patients. Furthermore, an age dependence of sodium accumulation in the tissue could be shown. An association of increased sodium storage with disturbed sodium clearance at the tissue level due to low VEGF-C concentrations is postulated.
The 23Na-MRI examination reliably detects changes in tissue sodium content that would otherwise escape clinical diagnostics.
These results provide new insights into sodium-/water homeostasis in CKD patients. Further investigations will have to clarify if tissue sodium accumulation is an independent risk factor for increased morbidity and mortality in these patients.1. Zusammenfassung
1.1. Hintergrund und Ziele
Die chronische Nierenerkrankung (CKD) ist weltweit häufig und die Prävalenz steigend [9, 11]. CKD-Patienten weisen eine erhöhte Morbidität und Mortalität auf, insbesondere aufgrund kardiovaskulärer Ereignisse [14]. Ein therapierefraktärer Hypertonus, und damit einer der größten kardiovaskulären Risikofaktoren, kann bei den meisten CKD-Patienten diagnostiziert werden [2, 56, 70]. Eine erhöhte Salzzufuhr (NaCl) gilt als einer der Hauptgründe für die Entwicklung einer Hypertonie in diesem Patientenkollektiv [55]. Neue Erkenntnisse im Bereich der Salz- / Wasserhomöostase aus Tierexperimenten zeigen, dass Natrium im Gewebe gespeichert werden kann, und diese Natriumspeicher über Mediatoren des Immunsystems Einfluss auf den Blutdruck haben [33, 35, 63, 66, 67, 69, 72, 73]. Außerdem konnte in humanen Studien gezeigt werden, dass sowohl Hypertoniker als auch Dialysepatienten eine erhöhte Natriumakkumulation im Gewebe aufweisen [10, 20].
Ziel dieser Arbeit ist es, die Natriumspeicherung im Gewebe bei Patienten mit chronischer Nierenerkrankung Stadium 4 und 5 vor Erreichen einer Dialysepflichtigkeit zu untersuchen. Es wird geprüft ob:
a) bei Patienten mit CKD ein erhöhter Natriumgehalt im Gewebe im Vergleich zu altersgleichen gesunden Probanden auftritt,
b) die Natriumspeicherung im Gewebe altersabhängig ist,
c) es Hinweise auf eine wasserfreie Natriumspeicherung im Gewebe gibt,
d) die Natriumakkumulation im Gewebe anhand der Plasmanatrium-konzentration abgeschätzt werden kann, und ob
e) es Hinweise auf eine Regulation der Natriumclearance im Gewebe über das Lymphgefäßsystem gibt.
1.2. Patienten und Methoden
In dieser klinischen Vergleichsstudie wurden 56 Patienten mit chronischer Nierenerkrankung Stadium 4 und 5 mit 57 altersentsprechenden Kontrollpersonen verglichen. Es wurde der Natriumgehalt in der Muskulatur und der Haut des Unterschenkels mittels 23Na-MRT sowie Natriumspektroskopie bestimmt. Außerdem wurde der Flüssigkeitsstatus anhand einer Bioimpedanzspektroskopie erfasst. Weiterhin wurde die Natriumkonzentration im Blut bestimmt und zusätzlich VEGF-C (Vascular Endothelia Growth Factor-C) sowie sVEGFR3 (soluble Vascular Endothelia Growth Factor Receptor) im Plasma untersucht.
1.3. Ergebnisse
Verglichen mit gesunden Probanden zeigten die Patienten eine höhere Natriumakkumulation in Muskulatur und Haut. Der Natriumgehalt in der Haut stieg außerdem mit zunehmendem Alter sowohl bei CKD-Patienten als auch bei gesunden Probanden an, während eine altersabhängige Natriumakkumulation in der Muskulatur nur bei CKD-Patienten gefunden werden konnte.
Die Gesamtwassermenge unterschied sich nicht zwischen Probanden und Patienten, es zeigte sich jedoch eine veränderte Flüssigkeitsverteilung. Der Gesamtwassergehalt, detektiert mittels Bioimpedanzspektroskopie, änderte sich mit zunehmendem Alter nicht. Bei CKD-Patienten konnte zudem sowohl eine schwache Korrelation zwischen dem Extrazellulärwasser als auch der Überwässerung mit zunehmendem Alter festgestellt werden.
Bei der Plasmanatriumkonzentration zeigte sich kein Unterschied zwischen Probanden und Patienten und die Natriumkonzentration im Plasma änderte sich auch mit zunehmendem Probandenalter nicht.
VEGF-C, ein lymphangiogenetischer Faktor mit Einfluss auf die Natriumspeicherung in der Haut, war bei CKD-Patienten in deutlich geringerer Konzentration nachzuweisen als bei gesunden Probanden, wohingegen die Konzentration an sVEGFR3 (löslicher Rezeptor, der VEGF-C bindet) bei CKD-Patienten erhöht war.
1.4. Schlussfolgerungen
In dieser Studie zeigen CKD-Patienten eine erhöhte Natriumakkumulation in Muskulatur und Haut, passend zu vorausgehenden Studien an Hypertonie- und Dialysepatienten. Auch konnte erneut eine Altersabhängigkeit der Natriumakkumulation im Gewebe gezeigt werden. Ein Zusammenhang der vermehrten Natriumspeicherung mit einer gestörten Natriumclearance auf Gewebeebene, durch niedrige VEGF-C-Konzentrationen, wird postuliert.
Mittels der 23Na-MRT Untersuchung lassen sich Änderungen des Gewebenatriums, die sonst der klinischen Diagnostik entgehen würden, zuverlässig detektieren.
Diese Ergebnisse liefern neue Einblicke in die Salz- / Wasserhomöostase von CKD-Patienten. Weitere Studien müssen klären, ob die Natriumspeicherung im Gewebe ein unabhängiger Risikofaktor für die erhöhte Mortalität und Morbidität dieser Patienten ist
Going Beyond Counting First Authors in Author Co-citation Analysis
The present study examines one of the fundamental aspects of author co-citation analysis (ACA) - the way co-citation
counts are defined. Co-citation counting provides the data on which all subsequent statistical analyses and mappings
are based, and we compare ACA results based on two different types of co-citation counting - the traditional type that
only counts the first one among a cited work's authors on the one hand and a non-traditional type that takes into
account the first 5 authors of a cited work on the other hand. Results indicate that the picture produced through this non-traditional author co-citation counting contains more coherent author groups and is therefore considerably clearer. However, this picture represents fewer specialties in the research field being studied than that produced through the traditional first-author co-citation counting when the same number of top-ranked authors is selected and analyzed. Reasons for these effects are discussed
Fibronectin plays an essential role for tubular and glomerular embryonic kidney development
Die Nierenentwicklung ist ein komplexer Prozess aus Zell-Zell-Interaktionen zwischen der Ureterknospe (UB) und dem umgebenden Mesenchym, in denen unterschiedliche Proteine der extrazellulären Matrix (ECM) beteiligt sind. Störungen in der Nephrogenese, die die Ausbildung der Nephrone beeinflussen, prädisponieren für das Auftreten chronischer Nierenerkrankungen sowie arterieller Hypertonie. Allerdings ist bislang noch nicht viel über die funktionellen Eigenschaften der ECM-Proteine in der Nierenentwicklung bekannt. Das Glykoprotein Fibronektin ist ein Bestandteil der ECM und wird schon früh in der Nierenentwicklung exprimiert. Die hier durchgeführten Analysen zur Expression von Fibronektin zeigten, dass das Protein zu allen untersuchten Zeitpunkten der Nephrogenese exprimiert war. Hierbei änderte sich jedoch die Lokalisation der Fibronektinexpression während der Entwicklung der Niere. Zu Beginn, an Embryonaltag (E) 12 und E13,5 war ein starkes Fibronektin-Signal entlang der UB zu detektieren. Dieses war bei E16,5 bereits weniger ausgeprägt und in den postnatalen und adulten Nieren vermehrt in den Glomeruli vorzufinden. Menschliche fetale Nieren zeigten ein ähnliches Expressionsmuster. Mithilfe des Cre/IoxP-Systems konnten wir Fibronektin in metanephrischen Mäusenieren an E13,5 ex vivo mittels Hydroxytamoxifen ausschalten. Die deletierten Nieren zeigten in der Folge eine verringerte Nierengröße sowie eine beeinträchtigte Glomerulogenese infolge einer verringerten Zellproliferation der Ureterknospen mit einer verringerten Verzweigungsmorphogenese. Fibronektin kolokalisierte mit Integrin alpha-8 (ITGA8) und der Verlust des Proteins führte zu einer verminderten ITGA8-abhängingen Sekretion des Glial cell line-derived neurotrophic factor (GDNF) sowie einer verminderten Expression von WNT11, die beide die UB-Verzweigung fördern. Zusammenfassend zeigt unsere Arbeit, dass das ECM-Protein Fibronektin während der Nierenentwicklung nicht nur exprimiert ist, sondern auch funktionell an der UB-Verzweigung und der Ausbildung der Nephrone in der Niere beteiligt ist.Kidney development is a process of cell-cell interactions between the ureteric bud (UB) and the surrounding mesenchyme, in which different proteins of the extracellular matrix (ECM) are involved. Defects in in this complex process affecting the nephron endowment may lead to the development of chronic kidney disease and arterial hypertension. However, little is known about the functional properties of ECM proteins in renal development. The glycoprotein fibronectin is a component of the ECM and is expressed in early stages of kidney development. Our analyses of fibronectin expression showed that the protein was expressed at all time points studied, but its localization changed during nephrogenesis. At embryonic day (E) 12 and E13.5 a strong fibronectin signal was detected along the UB, which was already less pronounced at E16.5 and was more abundant in the glomeruli in postnatal and adult kidneys. Human fetal kidneys showed a similar expression pattern. We next deleted fibronectin by application of hydroxytamoxifen in metanephric mouse kidneys at 13.5 cultured ex vivo using the Cre/IoxP system. Deletion of fibronectin resulted in decreased kidney size and impaired glomerulogenesis due to decreased cell proliferation of the UB and reduced branching morphogenesis. Fibronectin colocalized with integrin alpha-8 (ITGA8) and loss of the protein resulted in decreased ITGA8-dependent secretion of Glial cell line-derived neurotrophic factor (GDNF) and lower expression of WNT11. Both of these proteins are known to promote UB branching morphogenesis. In summary, our work demonstrates that the ECM protein fibronectin is not only expressed during kidney development but is also functionally involved in UB branching and the formation of nephrons in the kidney
Variations on the Author
“Variations on the Author” discusses two of Eduardo Coutinho’s recent films (Um Dia na Vida, from 2010, and Últimas Conversas, posthumously released in 2015) and their contribution to the general question of documentary authorship. The director’s filmography is characterized by a consistent yet self-effacing form of authorial self-inscription: Coutinho often features as an interviewer that rather than express opinions propels discourses; an interviewer that is good at listening. This mode of self-inscription characterizes him as an author who is not expressive but who is nonetheless markedly present on the screen. In Um Dia na Vida, however, Coutinho is completely absent form the image, while Últimas Conversas, on the contrary, includes a confessional prologue that moves the director from the margins to the center of his films. This article examines the ways in which these works stand out in the filmography of a director who offers new insights into the notion of cinematic authorship
Appropriate Similarity Measures for Author Cocitation Analysis
We provide a number of new insights into the methodological discussion about author cocitation analysis. We first argue that the use of the Pearson correlation for measuring the similarity between authors’ cocitation profiles is not very satisfactory. We then discuss what kind of similarity measures may be used as an alternative to the Pearson correlation. We consider three similarity measures in particular. One is the well-known cosine. The other two similarity measures have not been used before in the bibliometric literature. Finally, we show by means of an example that our findings have a high practical relevance.information science;Pearson correlation;cosine;similarity measure;author cocitation analysis
Bedeutung der Alloantigen-unabhängigen Faktoren in der Frühphase nach tierexperimenteller Nierentransplantation
Die Schädigung des Organs durch Ischämie-Reperfusion (IR) im Rahmen der kadaverischen Organtransplantation hat bedeutenden Anteil an der Pathogenese verzögert einsetzender Organfunktion und Auswirkungen auf das Langzeitüberleben des Transplantats. In der vorliegenden Studie sollte der Einfluss unspezifischer Schädigung durch IR verglichen mit spezifischen Alloantigen-abhängigen Mechanismen während der Frühphase nach der Transplantation sowie die Auswirkungen prolongierter Aufbewahrung auf Schädigung und Immunogenität des Organs ermittelt werden. Nach vorausgegangener vierstündiger kalter Ischämiezeit wurden Organe aus syngen (Lew/Lew) und allogen (F344/Lew) transplantierten Ratten an 8 aufeinander folgenden Zeitpunkten innerhalb der ersten 10 Tage zu funktionellen, immunhistochemischen und morphologischen Veränderungen untersucht. In weiteren Gruppen wurden syngen transplantierte Organe 24 Stunden nach der Transplantation untersucht, die zuvor ansteigenden kalten Ischämiezeiten zwischen 2 und 48 Stunden ausgesetzt wurden. Im zeitlichen Verlauf zeigten sich bis 7 Tage nach der Transplantation keine wesentlichen Unterschiede zu Nierenfunktion, Morphologie, Zellinfiltration und Expression von Adhesionsmolekülen zwischen allogenen und isogenen Gruppen. Die zunächst eintretende Verschlechterung der Nierenfunktion war begleitet von einem Einstrom neutrophiler und monozytärer Zellen und morphologischen Veränderungen im Sinne von akuter Tubulusnekrose (ATN). Unter zunehmender Infiltration von Monozyten/Makrophagen kam es funktionell und morphologisch zur Regeneration. Neutrophile traten vornehmlich über Interaktion von ICAM-1/LFA-1 und Monozyten/Makrophagen über VCAM-1/VLA-4 aus dem Gefäßsystem aus. Gabe von Cyclosporin A führte zu signifikanter Reduktion ED-1-positiver Makrophagen nach 10 Tagen, ohne jedoch den Anteil des aktivierten Makrophagensubtyps ED-2 zu beeinflussen. Ansteigende kalte Aufbewahrung des Organs führte zu größerer vaskulärer Schädigung, die sich durch abnehmende Intensität und lückenhaftere Verteilung von PECAM-1 auf dem Endothel äußerte. Die Zunahme der Intensität von Tissue Factor auf Endothel und infiltrierenden Leukozyten deutete neben gesteigerter Thrombogenese auf alternative Adhäsionsmechanismen hin. Diese Ergebnisse zeigen, dass innerhalb der ersten 10 Tage nach der Transplantation wichtige Phasen der Gewebeschädigung und Regeneration ausgelöst durch die Schädigung nach IR und weitestgehend ohne Beteiligung Alloantigen-abhängiger Faktoren ablaufen. Eine bedeutende Rolle als Mediatoren während dieser Phasen kommt dabei den Monozyten/Makrophagen zu.Organ damage due to long cold preservation is associated with delayed graft function and has important effects on graft survival. Aim of this study was to determine the impact of ischemia-reperfusion (IR) injury compared to antigen-specific mechanisms and the effect of prolonged cold ischemia on intragraft injury and antigenicity during the early phase post transplantation. Rat renal grafts were four-hours cold-preserved, transplanted to syngeneic (Lew/Lew) or allogeneic recipients (F344/Lew) and harvested at 8 different time points after transplantation for further investigation of functional, immunhistochemical and histologic changes. In five additional syngen groups organs were cold preserved from 2 hours to 48 hours and harvested after 24 hours post transplantation. No significant differences in renal function, morphologic changes, cellular infiltration and expression of adhesion molecules occurred between syngeneic and allogeneic groups within the first 7 days. Initial functional impairment was accompanied by the influx of neutrophils and monocytes/macrophages together with morphologic changes reflecting acute tubular necrosis (ATN). Increasing infiltration of monocytes/macrophages paralleled functional and morphologic regeneration. Extravasation of neutrophils was mediated mainly by interaction of ICAM-1/LFA-1 and infiltration of monocytes/macrophages by VCAM-1/VLA-4. Treatment with the standard dose of Cyclosporin A (CsA) lead to a significant decrease of ED1-positive macrophage infiltration 10 days post NTx but the portion of ED2-positive macrophage subtype was not affected. Prolonged cold organ preservation lead to more severe vascular damage indicated by decreased color intensity and continuity of PECAM-1 staining on endothelial cells. Higher staining intensity for Tissue Factor (TF) on endothelium and infiltrating leukocytes implicated enhanced intragraft procoagulant capacity and alternative adhesion mechanisms. These results show that within the first 10 days post transplantation phases of tissue injury and repair after ischemia-reperfusion are largely independent of the immunologic background and monocytes/macrophages play an important role as mediators during these processes
Dispelling the Myths Behind First-author Citation Counts
We conducted a full-scale evaluative citation analysis study of scholars in the XML research field to explore just how different from each other author rankings resulting from different citation counting methods actually are, and to demonstrate the capability of emerging data and tools on the Web in supporting more realistic citation counting methods. Our results contest some common arguments for the continued
use of first-author citation counts in the evaluation of scholars, such as high correlations between author rankings by first-author citation counts and other citation
counting methods, and high costs of using more realistic citation counting methods that are not well-supported by the ISI databases. It is argued that increasingly available digital full text research papers make it possible for citation analysis studies to go beyond what the ISI databases have directly supported and to employ more
sophisticated methods
koamabayili/VECTRON-author-checklist: VECTRON author checklist
We have done our best to complete the author checklist relating to the use of animals in the hut study. Note that the objective for the hut study was to evaluate the IRS treatment applications for residual efficacy against Anopheles mosquitoes, including the local An. coluzzii mosquito population. Cows were only used to attract mosquitoes into the huts and no tests were carried out directly on the cows. The author checklist is intended for use with studies where experiments are carried out on animals, which is why we have had such difficulty in completing this for the hut study, as many of the questions do not relate to how the cows were used
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