1,720,998 research outputs found
Impaired implicit learning and reduced pre-supplementary motor cortex size in early-onset major depression with melancholic features
Background: Major depression is a heterogeneous disorder. Biological markers and cognitive tasks have been employed to distinguish clinical subtypes but results have been inconclusive. Methods: The current study assessed implicit learning with the Serial Reaction Time Task (SRTT) known to be sensitive to frontostriatal dysfunctions and regional brain volumes of the anterior supplementary motor area (pre-SMA) in participants with early-onset major depression (MD) of either melancholic (n = 26) or non-melancholic (n = 9) subtype, and 26 matched controls. Results: Depressive subjects with melancholic features but not those with non-melancholic depression showed implicit learning deficits. This deficit could not be explained in terms of more severe depression or psychomotor retardation. Regional volumes of the right pre-SMA were reduced in depressive subjects with melancholic features. Limitations: Medication effects in depressive subjects and the small size of the non-melancholic sample should be taken into consideration when reviewing the implications of these results. Conclusions: Deficits in implicit motor sequence learning seem to be an additional characteristic of the melancholic subtype of depression. it might be linked to dysfunction within structural or functionally altered frontostriatal circuits. Use of implicit sequence learning tasks could offer useful diagnostic and aetiological cues for future research. (C) 2009 Elsevier B.V. All rights reserved.Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) [IR15/6-3
Going Beyond Counting First Authors in Author Co-citation Analysis
The present study examines one of the fundamental aspects of author co-citation analysis (ACA) - the way co-citation
counts are defined. Co-citation counting provides the data on which all subsequent statistical analyses and mappings
are based, and we compare ACA results based on two different types of co-citation counting - the traditional type that
only counts the first one among a cited work's authors on the one hand and a non-traditional type that takes into
account the first 5 authors of a cited work on the other hand. Results indicate that the picture produced through this non-traditional author co-citation counting contains more coherent author groups and is therefore considerably clearer. However, this picture represents fewer specialties in the research field being studied than that produced through the traditional first-author co-citation counting when the same number of top-ranked authors is selected and analyzed. Reasons for these effects are discussed
Life goals in neuropsychological rehabilitation. Empirical findings and therapeutical implications.
Erworbene Hirnschädigungen führen neben kognitiven Defiziten häufig auch zu anhaltenden motivationalen und emotionalen Störungen. Eine hohe Komorbidität mit psychischen Erkran-kungen ist belegt.
Die Behandlung dieser komplexen Problemlagen erfordert die Integration neuropsychologischer und psychotherapeutischer Interventionstechniken. Für die Durchführung einer Therapiestudie zur ambulanten neuropsychologischen Psychotherapie an der Philipps-Universität Marburg wurde ein Behandlungsprogramm entwickelt, dass diese Techniken kombiniert.
Im Rahmen dieser aktuell noch laufenden randomisierten kontrollierten Therapiestudie wurde in der vorliegenden Dissertation der therapeutischen Bedeutung von Lebenszielen nachgegan-gen. Einschränkungen in der Erreichbarkeit wichtiger Lebensziele stellen ein individuelles Abbild komplexer Krankheitsfolgen nach einer erworbenen Hirnschädigung dar. Darüber hinaus bieten sie sich aber auch als ein geeigneter Rahmen und zugleich auch als Erfolgsmaßstab einer indivi-duell zugeschnittenen neuropsychologischen Rehabilitation an.
Die zentralen Hypothesen zweier Modelle aus der psychologischen Grundlagenforschung wur-den sowohl an ambulanten Studienteilnehmern , als auch an stationären neurologischen Pa-tienten geprüft, um so bereits bestehendes Wissen für die neuropsychologische Therapie ver-fügbar zu machen.
Tatsächlich ließen sich zwei Hypothesen des teleonomischen Modells subjektiven Wohlbefindens (Brunstein, Schultheiß, & Maier, 1999) bestätigen: Es genügt nicht allein, wichtige Lebensziele zu haben. Entscheidend für das subjektive Wohlbefinden ist der wahrgenommene Zielerfolg. Die Realisierbarkeit wichtiger Lebensziele moderiert darüberhinaus den Zusammenhang zwischen Wichtigkeit und Erfolg.
Die vom dualen Prozessmodell (Brandtstädter & Rothermund, 2002) fokussierten Diskrepanzen zwischen Zielwichtigkeit und Zielerfolg sind in beiden untersuchten klinischen Stichproben signi-fikant größer als bei Gesunden. Die Größe dieser Diskrepanzen ist mit dem Erleben subjektiven Wohlbefindens verknüpft. Die Diskrepanzreduktion durch die Förderung assimilativer und ak-komodativer Strategien könnte ein vielversprechendes therapeutisches Vorgehen darstellen.
Auf der Basis dieser Befunde werden in der vorliegenden Arbeit empirisch und theoretisch be-legte Vorschläge für Lebenszielinterventionen in der neuropsychologischen Rehabilitation dar-gestellt. Sie sollen klassisch neuropsychologische Therapieansätze nicht ersetzen sondern indi-vidualisieren und so deren subjektive Sinnhaftigkeit und damit die Therapiemotivation erhöhen.Acquired brain injury not only leads to cognitive deficits, but often entails persistent motiva-tional and emotional problems. A high comorbidity with psychological disorders is well-documented.
Treatment of these complex issues requires integration of neuropsychological and cognitive-behavioral intervention techniques. In order to implement a treatment evaluation of an out-patient neuropsychological psychotherapy, a treatment program was developed which com-bines the aforementioned techniques.
Within the framework of this ongoing randomized controlled trial, the present dissertation in-vestigated the therapeutical relevance of life-goals. Limitations in the attainability of important life-goals are an individual representation of complex sequelae of acquired brain injury. Addi-tionally, they offer a suitable framework and a measure of quality of treatment of individualized neuropsychological rehabilitation.
The central tenets of two models of basic psychological research were examined in a sample of post acute study participants as well as in a sample of acute neurological in-patients in order to make existing knowledge available to neuropsychological therapy.
Indeed, two hypotheses of the teleonomic model of subjective well-being ( Brunstein, Schultheiß, & Maier, 1999) could be corroborated: It is not sufficient to possess important life-goals. Decisive for subjective-well-being is the perceived success in attaining these goals. More-over, realizability of important life-goals moderates the relationship between goal importance and goal success.
Discrepancies between goal importance and goal success as focused in the dual process model (Brandtstädter & Rothermund, 2002) are greater in both examined clinical samples than in healthy controls. The magnitude of these discrepancies relates to subjective well-being. Reduc-ing the discrepancies through improvement of assimilative and accommodative strategies may represent a promising therapeutic intervention.
Based on these results, the current dissertation presents empirically and theoretically founded propositions for life-goal interventions in neuropsychological rehabilitation. The purpose therein is not to replace methods of established neuropsychological therapy but rather to individualize them, thereby increasing motivation for therapy
Self-concept After Acquired Brain Injury.
Ziel der vorliegenden publikationsbasierten Dissertation war die Prüfung der Rolle des Selbst-konzeptes, seiner Inhalte und Strukturen für die Krankheitsbewältigung nach erworbenen Hirnschädigungen. Übergeordneter Rahmen war die Evaluation einer ambulanten neuropsychologischen Psychotherapie für Patienten mit erworbenen Hirnschädigungen, wobei zusätzlich auch Patienten der stationären Rehabilitation untersucht wurden.
Erworbene Hirnschädigungen gehen einher mit oft chronischen neurologischen und neuropsychologischen Beeinträchtigungen und erfordern von den Betroffenen eine hohe Anpassungsleistung. Komorbide psychische Erkrankungen sind häufig. Ausgehend von Modellen der Krankheitsbewältigung nach erworbenen Hirnschädigungen (Moore & Stambrook, 1995) und zur Vorhersage von Lebensqualität (Brown, Gordon, & Haddad, 2000) wurde eine mediierende Rolle von Selbstbewertungen im Anpassungsprozess vermutet, so dass Erkrankungsfolgen, vermittelt über veränderte Selbstwahrnehmungen, das psychische Wohlbefinden beeinträchtigen. Diese Hypothese konnte in einer ersten Studie hinsichtlich leistungsbezogener Selbstkonzepte gestützt werden, wobei subjektiv wahrgenommene Erkrankungsfolgen das Selbstkonzept stärker beeinflussten als objektive kognitive Beeinträchtigungen.
Eine zweite Untersuchung an Patienten der akuten und postakuten Rehabilitationsphase prüfte vergleichend das Ausmaß negativer Veränderung in Selbstkonzeptinhalten. Bereits kurz nach Schädigungseintritt berichteten Betroffene negative Veränderungen des Selbstkonzeptes, vergleichbar mit Angaben von Patienten mit deutlich längerer Erkrankungsdauer. In der Akutstichprobe ließen sich von den Veränderungen differentiell betroffene inhaltliche Selbst-konzeptbereiche identifizieren. Aktuelle negative Selbstkonzepte standen in Zusammenhang mit reduziertem subjektiven Wohlbefinden.
Die dritte Studie untersuchte strukturelle Aspekte der Organisation selbstbezogenen Wissens in ihrer Auswirkung auf Depressivität und Selbstwert. Als Grundlage diente das Modell der Evaluativen Organisation selbstbezogenen Wissens (Showers, 2002). Patienten, die in hohem Maß mit negativen Selbstbewertungen infolge der Erkrankung konfrontiert waren, profitierten von einer integrierten Selbstorganisation im Sinne von Selbstaspekten, die sowohl positive als auch negative Attribute beinhalteten.
Insgesamt unterstreichen die Studien die Bedeutsamkeit von Selbstkonzepten nach erworbenen Hirnschädigungen für das psychische Wohlbefinden der Betroffenen, wobei insbesondere für Patienten der postakuten Rehabilitation Interventionen zur Beeinflussung des Selbstkonzeptes indiziert erscheinen und in ihrer Umsetzung diskutiert werden.This publication-based dissertation examined the role of self-concept, its contents and structures for adjustment processes after acquired brain injury. It is situated within a project evaluating outpatient neuropsychological psychotherapy for patients after acquired brain injury. Additionally, the current studies also included inpatient participants.
Acquired brain injury entails often chronic neurological and neuropsychological impairments und requires great adaptive effort of the survivor. Co-morbid mental diseases are frequent. Based on models describing adaptation after acquired brain injury (Moore & Stambrook, 1995) and predicting quality of life (Brown, et al., 2000), a mediating role of self-evaluations was hypothesized. Disease-specific sequelae were assumed to affect psychological well-being mediated by changed perceptions of self. The first study supported this hypothesis concerning self-concept of achievement, while demonstrating a greater influence of subjective complaints than objective cognitive deficits on self-concept.
A second study examined the extent of negative change in self-concept content comparing patients of inpatient and outpatient rehabilitation. Even shortly after injury, survivors reported negative changes in self-concept which were comparable to data of patients with significantly longer time since injury. In the acute sample, factors of self-concept content could be identified that were differentially impacted by these changes. Negative post-injury self-concepts were related to reduced subjective well-being.
The third study investigated structural aspects of self-knowledge organization and their impact on depression and self-esteem, based on Showers’ (2002) model of Evaluative Organization. Patients who were frequently confronted with negative self-perceptions due to the injury profited from an integrated self-structure of self-aspects containing positive and negative attributes simultaneously.
Overall, the studies highlight the relevance of self-concept after acquired brain injury for survivors’ subjective well-being. Interventions aiming at influencing the self-concept seem especially indicated for patients of the post-acute rehabilitation phase and are discussed regarding their therapeutic practicability
The relevance of metacognitions in obsessive-compulsive disorder
Nach kognitiven Modellen der Zwangsstörung tragen dysfunktionale kognitive Annahmen (z.B. erhöhtes Verantwortungsgefühl) ausschlaggebend zu der Entwicklung und Aufrechterhaltung dieser Erkrankung bei, während nach der metakognitiven Theorie nach Wells (1997) dysfunktionale metakognitive Annahmen (z.B. Annahmen über die Macht von Gedanken) die wichtigste Rolle bei der Entwicklung dieser Störung spielen. Ziel dieser Dissertation war es, die Relevanz von metakognitiven Annahmen für Zwangssymptome sowie damit verbundener Beeinträchtigungen zu untersuchen, um die Bedeutung des metakognitiven Ansatzes weiterführend zu klären.
Eine wichtige Voraussetzung für die Erforschung der Rolle von Metakognitionen ist eine valide und reliable Erfassung dieser Konstrukte. Die metakognitiven Annahmen der Gedanken-Handlungs-Fusionen werden mit der „Thought Action Fusion - Skala“ (TAF-Skala) erfasst. Struktur und psychometrische Eigenschaften der deutschen Version dieses Messinstruments wurden untersucht (Studie 1). Dabei konnte die Originalstruktur in explorativen und konfirmatorischen Faktoranalysen bestätigt werden, Reliabilitäten waren zufriedenstellend bis sehr gut und Validitäten bedingt zufriedenstellend. Die TAF-Skala konnte zwischen klinischen und nicht-klinischen Probanden unterscheiden, allerdings nicht zwischen verschiedenen klinischen Stichproben.
Ziel einer weiteren Studie war es, die Relevanz von zwangsspezifischen Metakognitionen wie Gedanken-Fusions-Annahmen, positive Annahmen über Rituale und ungeeignete Stoppsignale für Zwangssymptome zu untersuchen (Studie 2). Nach den Ergebnissen wies eine Gruppe von Personen mit Zwangsstörung mehr positive Annahmen über Rituale und Stoppsignale als drei (nicht-) klinische Gruppen auf, während sich keine Unterschiede in Gedanken-Fusions-Annahmen zeigten. Bei den Personen mit Zwangsstörung erklärte in Regressionsanalysen jede zwangsspezifische Metakognition zusätzliche Varianz in Zwangssymptomen, auch wenn für kognitive Annahmen und allgemeine, nicht-zwangsspezifische Metakognitionen kontrolliert wurde.
Ziel einer dritten Studie war es, mit Emotionen verbundene Effekte und den Einfluss von metakognitiven Annahmen auf die verbal-episodische Gedächtnisleistung bei erhöhtem Kontrollzwang zu untersuchen (Studie 3). Höherer Kontrollzwang war mit einer verbesserten Gedächtnisleistung einer Kontrollzwang-Geschichte im Vergleich zu zwei neutralen Geschichten verbunden, aber auch mit einer höheren Vergessensrate von zwangsspezifischem Gedächtnismaterial über ein Verzögerungsintervall assoziiert. Die erhöhte Vergessensrate in Verbindung mit Kontrollzwang wurde über die metakognitive Annahme des kognitiven Vertrauens mediiert.
Zusammengefasst legen die Ergebnisse dieser Arbeit die Relevanz von (zwangsspezifischen) Metakognition für Zwangsstörungen nahe. Methoden der metakognitiven Therapie könnten diese Annahmen verändern und darüber zu einer Reduktion von Zwangssymptomen und auch kognitiver Beeinträchtigung führen.According to cognitive models of obsessive-compulsive disorder (OCD), dysfunctional cognitive beliefs (e.g., inflated responsibility) contribute to the development and maintenance of the disorder, whereas the metacognitive approach by Wells (1997) takes the perspective that dysfunctional metacognitive beliefs (e.g., beliefs about the power of thoughts) play the central role in the development of the disorder. This dissertation aims to investigate the relevance of metacognitive beliefs to obsessive-compulsive (OC) symptoms and related impairments, in order to clarify the importance of the metacognitive approach in more detail.
An important precondition for investigating the relevance of metacognitions is a valid and reliable measurement of these constructs. The OC-specific metacognitive beliefs of thought-action fusion are measured by the “Thought Action Fusion scale” (TAF scale). The structure and psychometric properties of a German version of this measure were assessed (study 1). The original structure was replicated using exploratory and confirmatory factor analyses, the reliability was satisfactory to very good and the validity was partly satisfactory. The TAF scale could discriminate between clinical and nonclinical samples, but not between different clinical samples.
A second study aimed to investigate the relevance of OC-specific metacognitions such as thought fusion beliefs, positive beliefs about rituals and inappropriate stop signals for OC symptoms (study 2). Results indicated that a group of patients with OCD reported significantly more positive beliefs about rituals and stop signals than did three other (non)clinical groups. No differences were found for thought fusion beliefs. In the sample of patients with OCD, each OC-specific metacognition explained incremental variance in OC symptoms, even when controlling for cognitive beliefs and general, non OC-specific metacognitions.
A third study aimed to investigate emotion-related effects and the influence of metacognitive beliefs in verbal-episodic memory in relation to high checking (study 3). Higher checking was related to better memory performance for a checking-related story as compared to two neutral stories. However, higher checking was also related to higher rates of forgetting of OC-specific material over a delay period. Rates of forgetting in relation to checking were mediated by the metacognitive belief of cognitive confidence.
To conclude, the findings of this dissertation suggest a relevance of (OC-specific) metacognitions to OCD. Methods of the metacognitive therapy might address these beliefs and thereby lead to a reduction of both OC symptoms and cognitive impairment
Cognitive self-consciousness and neuropsychological functioning in obsessive-compulsive disorder
Die neuropsychologische Leistungsfähigkeit von Zwangserkrankten wurde
bereits vielfach untersucht. Einer der häufigsten Befunde ist dabei eine
Beeinträchtigung im visuellen Gedächtnis, während die verbale Gedächtnisleistung
eher bei solchen Aufgaben reduziert ist, in welchen das zu lernende Material für eine erfolgreiche Enkodierung zunächst in sinnvolle semantische Einheiten gruppiert werden muss und damit ein erhöhter Strukturierungsaufwand erforderlich ist. Auch die Befunde zu selektiven Aufmerksamkeitsleistungen sind uneinheitlich; hier finden sich sowohl Studien, die zeigen, dass Zwangserkrankte Schwierigkeiten dabei haben, ihre Aufmerksamkeit auf relevante Informationen zu richten und gleichzeitig irrelevante Informationen zu ignorieren, als auch Untersuchungen, die keine solchen Defizite nachweisen konnten. Gleichzeitig zeichnen sich Zwangserkrankte durch einen hohen Drang aus, eigene Gedanken und gedankliche Prozesse zu beobachten.
Unklar blieb bislang jedoch, ob dieses hohe Maß an kognitiver Selbstaufmerksamkeit einen den kognitiven Defiziten zugrunde liegenden Mechanismus darstellen könnte. Ziel der vorliegenden publikationsbasierten Dissertation war daher, bei Zwangserkrankten das Vorliegen eines solchen ursächlichen Zusammenhangs zu überprüfen sowie zu untersuchen, inwiefern die kognitive Selbstaufmerksamkeit und weitere maladaptive Denkstile mit selektiven Aufmerksamkeitsleistungen zusammenhängen.
In der ersten Studie wurde untersucht, ob eine experimentelle Erhöhung der
kognitiven Selbstaufmerksamkeit zu schlechteren Leistungen im visuellen
Gedächtnis von Zwangserkrankten führt. Zur Erfassung der visuellen
Gedächtnisleistung sollten Zwangserkrankte und gesunde Kontrollprobanden drei
Varianten einer komplexen geometrischen Figur unter drei experimentellen
Bedingungen abzeichnen und nach einem Zeitintervall von drei Minuten aus dem
Gedächtnis reproduzieren: In der ersten Versuchsbedingung war die Aufgabe der
Probanden, beim Abzeichnen der Figur gleichzeitig auf die eigenen Gedanken zu
achten, während sie in der zweiten Versuchsbedingung gleichzeitig akustische
Stimuli beachten sollten. In der dritten Versuchsbedingung hingegen wurde keine
parallele Aufgabe gestellt. Die Zwangserkrankten konnten weniger Details der drei Figuren reproduzieren, wenn sie bei deren Abzeichnen gleichzeitig auf ihre
Gedanken oder akustische Stimuli achten sollten als wenn ihnen dabei keine parallele Aufgabe gestellt worden war. Bei den gesunden Kontrollprobanden hingegen war die visuelle Gedächtnisleistung nur dann schlechter, wenn sie sich beim Abzeichnen der Figuren auch auf die akustischen Stimuli konzentrieren sollten. In der zweiten Studie wurde dasselbe Versuchsdesign zur Erfassung der Rolle der kognitiven Selbstaufmerksamkeit als möglicher zugrunde liegender Mechanismus der verbalen Gedächtnisdefizite verwendet. Um herauszufinden, ob es sich dabei um einen für die Zwangsstörung spezifischen Effekt handelt oder ob dieser auch bei anderen psychischen Erkrankungsbildern zu finden ist, wurden außerdem depressive Probanden untersucht. Die verbale Gedächtnisleistung wurde mit Hilfe der drei Versionen des California Verbal Learning Tests, bei dem eine Liste von mehrfach dargebotenen Worten gelernt werden soll, erfasst. Die Probanden konnten sich über alle Gruppen hinweg weniger Worte merken, wenn sie parallel zum Lernen dieser Worte auch ihre Gedanken oder die akustischen Stimuli beachten sollten. Der Leistungsabfall war bei allen drei Versuchsgruppen gleich hoch. In der dritten Studie schließlich wurde untersucht, wie die habituelle kognitive Selbstaufmerksamkeit und weitere maladaptive Denkstile mit Leistungen in der selektiven Aufmerksamkeit bei Zwangserkrankten zusammenhängen. Die Fähigkeit, relevante Stimuli aus einer Vielzahl von Reizen herauszufiltern und irrelevante Reize zu ignorieren wurde mit Hilfe des Test d2 erfasst. Zunächst zeigte sich, dass Zwangserkrankte im Vergleich zu gesunden Kontrollprobanden hier schlechtere Leistungen zeigten. Darüber hinaus konnte nachgewiesen werden, dass Alter, Intelligenz und Schuljahre zusammengenommen die selektive Aufmerksamkeitsleistung der Zwangserkrankten signifikant vorhersagten. Die Güte des Regressionsmodells
konnte noch verbessert werden, wenn zugleich die habituelle kognitive
Selbstaufmerksamkeit, die Ruminationsneigung und die Neigung, sich zu sorgen, als Prädiktoren genutzt wurden, während sich dies für Indikatoren der Symptomschwere nicht zeigte.
Zusammengefasst bestätigen die Ergebnisse also die Annahme, dass eine hohe
Ausprägung kognitiver Selbstaufmerksamkeit bei Zwangserkrankten zu einer
Leistungsminderung im visuellen und verbalen Gedächtnis führt. Ebenso wie bei
einer externen Zweit-Aufgabe wie dem Beachten von akustischen Stimuli scheinen
kognitive Ressourcen beansprucht zu werden, die dann für die Gedächtnisaufgaben
nicht mehr zur Verfügung stehen. Zumindest bei den verbalen Gedächtnisleistungen
scheint dieser Effekt jedoch nicht spezifisch für die Zwangsstörung sondern ein
genereller Mechanismus zu sein, der sich auf Menschen unabhängig von ihrem
klinischen Status auswirkt. Darüber hinaus unterstützen die Ergebnisse die Annahme,dass die kognitive Selbstaufmerksamkeit sowie andere maladaptive Denkstile eine wichtige Rolle beim Verständnis selektiver Aufmerksamkeitsdefizite von Zwangserkrankten spielen. Ob auch hier ein ursächlicher Zusammenhang besteht, kann aufgrund der vorliegenden korrelativen Befunde jedoch noch nicht abschließend geklärt werden.Neuropsychological functioning has been widely investigated in obsessivecompulsive disorder (OCD). One of the most consistently reported findings is an impairment in visual-spatial functioning, while verbal memory seems to be particularly reduced in tasks requiring that the learning material be semantically clustered for successful encoding so that demands on organizational capacity are high. Results concerning selective attention deficits are also rather mixed; there are both studies showing that people suffering from OCD have problems focussing their attention on relevant information while ignoring irrelevant one and studies that did
not demonstrate such deficits. In addition, individuals suffering from OCD are
characterized by a high need to focus on their thoughts and cognitive processes. It remains unclear whether this elevated level of cognitive self-consciousness acts as an underlying mechanism of these cognitive deficits. Hence, the aim of this publicationbased dissertation was to check for the presence of this causal relationship in OCD and to investigate whether cognitive self-consciousness and other maladaptive cognitive styles are associated with selective attention deficits.
The first study dealt with the question whether experimentally heightened
cognitive self-consciousness leads to poorer visual memory performance in OCD.
For assessing visual memory, OCD participants and healthy controls were instructed to copy three variants of a complex geometric figure and to redraw it from memory after three minutes under three experimental conditions: in the first experimental condition the participants were asked to copy the complex figure and to simultaneously pay attention to upcoming thoughts, whereas in the second experimental condition they were asked to simultaneously focus on acoustic stimuli.
In the third experimental condition no parallel task was presented. OCD participants reproduced fewer details of the figures when they had to simultaneously pay attention to upcoming thoughts or acoustic stimuli during copying of the figures in comparison to when no parallel task was presented. In the healthy control group, visual memory performance was only reduced when participants focused on acoustic stimuli during copying of the figures.
The second study used the same experimental design to investigate the role of
cognitive self-consciousness as a putative underlying mechanism of verbal memory
deficits. To find out if this effect is specific for OCD or whether it can also be found in other mental disorders, individuals suffering from major depression were also investigated. Verbal memory performance was assessed with the California Verbal Learning Test in which participants are presented several times with a list of words that have to be reproduced later on. Independent of group membership, participants remembered fewer words when they were asked to pay attention to upcoming thoughts and acoustic stimuli during encoding of the material. Drop of memory performance was equally pronounced in all three groups.
The third study investigated how dispositional cognitive self-consciousness and
other maladaptive cognitive styles are related to selective attention performance in OCD. The ability to focus attention on relevant information while ignoring irrelevant one was assessed using the d2 test of attention. First, OCD participants were found to be impaired in selective attention in comparison to the healthy controls. Further it was demonstrated that age, intelligence and years in school taken together significantly predicted performance in selective attention in OCD. The predictive power of the regression model improved when cognitive self-consciousness, the tendency to ruminate and the tendency to worry were also used as predictor variables
while the introduction of indicators of severity of OCD had no such effect.
In summary, results confirm the assumption that high levels of cognitive selfconsciousness lead to reduced visual and verbal memory performance in OCD. Just as in case of a external secondary task like paying attention to acoustic stimuli, cognitive self-consciousness requires a high amount of cognitive resources which are then no longer available for the memory tasks. At least in case of verbal memory, this effect is not specific for OCD but seems to be a general mechanism that affects people regardless of their clinical status. Moreover, results support the assumption that cognitive self-consciousness and other maladaptive cognitive styles play an important role in the understanding of selective attention deficits in OCD. Due to the correlational nature of the present findings, it remains unclear if this is also a causal relationship
Variations on the Author
“Variations on the Author” discusses two of Eduardo Coutinho’s recent films (Um Dia na Vida, from 2010, and Últimas Conversas, posthumously released in 2015) and their contribution to the general question of documentary authorship. The director’s filmography is characterized by a consistent yet self-effacing form of authorial self-inscription: Coutinho often features as an interviewer that rather than express opinions propels discourses; an interviewer that is good at listening. This mode of self-inscription characterizes him as an author who is not expressive but who is nonetheless markedly present on the screen. In Um Dia na Vida, however, Coutinho is completely absent form the image, while Últimas Conversas, on the contrary, includes a confessional prologue that moves the director from the margins to the center of his films. This article examines the ways in which these works stand out in the filmography of a director who offers new insights into the notion of cinematic authorship
Accommodative self-regulation after acquired brain injuries: Life-goals, posttraumatic growth and event centrality.
Erworbene Hirnschädigungen (EHS) stellen bisherige Schemata über die Welt und das Selbst in Frage und können die Erreichbarkeit wichtiger Lebensziele blockieren. Entsprechend erfordern EHS eine Anpassung übergeordneter Schemata und Lebensziele. Das duale Prozessmodell (Brandtstädter & Renner, 1990, 1992; Brandtstädter & Rothermund, 2002) postuliert zwei Mechanismen der Selbstregulation und Zielanpassung: Assimilative Regulation umfasst das Festhalten an übergeordneten Schemata und Lebenszielen, während akkommodative Regulation die Anpassung übergeordneter Schemata an veränderte Realitätsgegebenheiten, die Repriorisierung von Lebenszielen, positive Sinnzuschreibungen, positive Bewertungsprozesse aversiver Ereignisse und Veränderungen der Zentralität selbstdefinierender Bereiche beschreibt.
Übergeordnetes Ziel dieser publikationsbasierten Dissertation war es, akkommodative Selbstregulation nach EHS systematisch zu untersuchen.
In Studie 1 wurde die längsschnittliche Entwicklung kommunaler und agentischer Lebensziele unter Berücksichtigung dreier Lebenszielattribute (Wichtigkeit, allgemeine Realisierbarkeit, momentaner Erfolg) nach EHS betrachtet und Zusammenhänge zu subjektivem Wohlbefinden analysiert. Die Realisierbarkeit und der momentane Erfolg kommunaler und agentischer Lebensziele nahmen über ca. 2 Jahre hinweg signifikant ab, während die Ziel-Wichtigkeit stabil blieb. Eine höhere Realisierbarkeit kommunaler Lebensziele und ein höheres Funktionsniveau der EHS-Betroffenen gingen mit erhöhten subjektiven Wohlbefinden einher.
Studie 2 untersuchte negative und positive selbstrelevante Veränderungen nach einem Schlaganfall mithilfe standardisierter Fragebögen und eines halbstrukturierten Interviews. Darüber hinaus wurden erstmalig Veränderungen in Selbstschemata (persönliche Reifung, Ereigniszentralität) zwischen Schlaganfallpatienten und Kontrollprobanden verglichen. Schlaganfallpatienten berichteten über signifikant höhere persönliche Reifung und signifikant höhere Ereigniszentralität im Vergleich zur Kontrollgruppe. Gleichzeitig wiesen sie signifikant höhere Depressivitätswerte und eine signifikant geringere Lebenszufriedenheit auf. Auch die qualitativen Ergebnisse zeigten, dass die Mehrheit der Schlaganfallpatienten sowohl negative als auch positive Veränderungen berichtete.
Studie 3 betrachtete die längsschnittliche Entwicklung von persönlicher Reifung und von Ereigniszentralität nach einem Schlaganfall über drei Messzeitpunkte hinweg und den Einfluss kognitiver Prozesse und Coping-Prozesse auf die Entwicklung persönlicher Reifung. Schlaganfallpatienten berichten bereits bei Ersterhebung über persönliche Reifung, wobei die Werte nach folgend stabil blieben. Über die Zeit hinweg zeigte sich ein Trend zur Zunahme der subjektiven Zentralität des Schlaganfalls. Coping durch soziale Unterstützung war mit stärkerer persönlicher Reifung zum zweiten Untersuchungszeitpunkt verbunden. Akzeptanz-Coping führte ebenfalls zu stärkerer persönlicher Reifung, allerdings nur unter der Voraussetzung moderater bis hoher Ereigniszentralität.
Zusammengefasst untermauern die Ergebnisse die Relevanz von Lebenszielen für die neuropsychologisch-psychotherapeutische Rehabilitation nach EHS. Die Berücksichtigung positiver Konsequenzen im Sinne persönlicher Reifung kann als eine Ergänzung eines auf Restitution und Kompensation von Beeinträchtigungen ausgelegten rehabilitativen Ansatzes gesehen werden. Darüber hinaus könnte die Berücksichtigung des Konzepts der Ereigniszentralität sowohl das Erkennen negativer als auch positiver Veränderungen erleichtern.Acquired brain injuries (ABI) may challenge fundamental schemata about the world and the self and may permanently block the attainability of important life goals. Therefore, an ABI requires the adaptation of fundamental schemata and life goals. The dual process model (Brandtstädter & Renner, 1990, 1992; Brandtstädter & Rothermund, 2002) postulates two mechanism of self-regulation and life goal adjustment: The assimilative mode, which describes the maintenance of central schemata and the tenacious pursuit of life goals, and the accommodative mode, which encompasses the flexible adjustment of schemata, a repriorisation of life-goals, benefit-finding or personal growth following adverse life events and changes in the centrality of self-defining aspects.
The aim of this publication-based dissertation was to investigate accommodative self-regulation following ABI.
The first study examined the longitudinal development of communal and agentic life goals and three life goal attributes (importance, general attainability, present success) following ABI. Moreover, relationships with subjective well-being were examined. Attainability and present success ratings of communal and agentic life goals significantly decreased over approximately two years following ABI, whereas importance ratings of both life goals showed stability over time. Increased attainability of communal life goals along with higher functional status of ABI survivors significantly predicted higher levels of subjective well-being.
A second investigation examined negative and positive self-relevant changes following a stroke by using a mixed-method approach applying both, standardized questionnaires and a qualitative interview. Moreover, changes in self-schemata (personal growth, event centrality) were compared between stroke survivors and healthy controls. Stroke survivors showed significant higher levels of personal growth and event centrality compared to healthy controls. However, they also reported significant higher levels of depression and a significant reduced satisfaction with life. Qualitative research results also supported the co-existence of both, negative and positive changes following a stroke, as all stroke survivors reported persisting negative and positive changes.
The aim of a third study was to longitudinally examine the development of personal growth and event centrality following a stroke. Moreover, cognitive and coping processes relevant to the development of personal growth were investigated. Stroke survivors reported personal growth at baseline assessment. However, personal growth scores remained stable over time. A trend towards an increase of event centrality was observed over time. Social support coping longitudinally predicted personal growth. Moreover, acceptance coping longitudinally predicted personal growth under the condition of moderate to high event centrality.
The results of the present dissertation highlight the importance of life goals for neuropsychological rehabilitation. Considering positive changes and personal growth following ABI should be seen as a complementation of rehabilitation approaches of restitution and compensation of post-injury impairments. The concept of event centrality might be useful in neuropsychological rehabilitation, as it might facilitate the recognition of negative and positive changes following ABI
Appropriate Similarity Measures for Author Cocitation Analysis
We provide a number of new insights into the methodological discussion about author cocitation analysis. We first argue that the use of the Pearson correlation for measuring the similarity between authors’ cocitation profiles is not very satisfactory. We then discuss what kind of similarity measures may be used as an alternative to the Pearson correlation. We consider three similarity measures in particular. One is the well-known cosine. The other two similarity measures have not been used before in the bibliometric literature. Finally, we show by means of an example that our findings have a high practical relevance.information science;Pearson correlation;cosine;similarity measure;author cocitation analysis
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