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    Beschluss und wissenschaftliche Begründung zur Evaluation einer quadrivalenten Meningokokken-Impfung für Kleinkinder sowie ältere Kinder, Jugendliche und junge Erwachsene

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    Die STIKO empfiehlt neu für alle älteren Kinder und Jugendlichen im Alter von 12 – 14 Jahren die Impfung gegen Meningokokken der Serogruppen A, C, W und Y (MenACWY) mit einem quadrivalenten Konjugatimpfstoff als Standardimpfung. Ziel der Impfempfehlung ist die Reduktion der invasiven Erkrankungen durch MenACWY und der daraus resultierenden Folgen. Aufgrund der Seltenheit von invasiven Erkrankungen durch MenACWY bei Kleinkindern, speziell auch der deutlichen Reduktion invasiver MenC-Infektionen empfiehlt die STIKO nach Gesamtevaluation der vorliegenden Evidenz zum jetzigen Zeitpunkt für Kleinkinder keine allgemeine MenACWY-Impfung.Resolution and scientific rationale for the evaluation of a quadrivalent meningococcal vaccination for toddlers, as well as older children, adolescents, and young adults The STIKO now recommends the vaccination against meningococcal serogroups A, C, W, and Y (MenACWY) with a quadrivalent conjugate vaccine as standard vaccination for all older children and adolescents aged 12 to 14 years. The aim of this vaccination recommendation is to reduce invasive MenACWY disease and its consequences. Due to the rarity of invasive MenACWY disease in toddlers, and especially due to the significant reduction in invasive MenACWY infections, the STIKO no longer recommends a general MenACWY vaccination for toddlers

    Cannabis use among adolescents and young adults in Germany: Study results and prevention measures offered by the Federal Institute of Public Health

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    Background: With the passage of the Consumer Cannabis Act, cannabis was partially legalised on 1 April 2024 in Germany. Cannabis remains prohibited for adolescents under the age of 18. This article analyses how the prevalence of cannabis use among young people in Germany has developed up to this point and presents prevention measures and funding projects offered by the Federal Institute of Public Health (BIÖG, formerly the Federal Centre for Health Education, BZgA). Methods: Based on representative studies by the BIÖG, sociodemographic differences in 2023 and trends in the 12-month prevalence of cannabis use between 2008 and 2023 are analysed for 12- to 17-year-old adolescents and 18- to 25-year-old young adults. Current prevention measures are systematically presented. Results: The 12-month prevalence of cannabis use remained relatively stable among female and male adolescents before partial legalisation, but increased significantly among young women (2008: 8.3 %; 2023: 19.4 %) and men (2008: 14.8 %; 2023: 26.9 %). Cannabis prevention measures focus on the school setting and digital services. Conclusions: The effects of partial legalisation on cannabis use among adolescents and young adults must be evaluated in future studies. The BIÖG offers well-founded information on cannabis, its effects and health risks, as well as digital counselling services and self-tests for different target groups, and is continuously expanding its services.Peer Reviewe

    ARE-Monatsbericht des RKI KW 36-39

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    Die ARE-Aktivität ist auf Bevölkerungsebene und im ambulanten Bereich weiter angestiegen. Dies ist eine für diese Jahreszeit übliche Beobachtung. Das ARE-Geschehen wird aktuell hauptsächlich durch Rhinoviren sowie SARS-CoV-2 und Parainfluenzaviren bestimmt. In den vergangenen Wochen hatte sich ein Anstieg der SARS-CoV-2-Aktivität auf niedrigem Niveau gezeigt. In einigen Systemen zeigt sich eine Abschwächung dieses Anstiegs. Die Zahl schwer verlaufender Atemwegsinfektionen bleibt insgesamt niedrig

    Junge Darmkrebspatient*innen multiprofessionell betreut - Optimierung der Versorgung von jungen Krebspatient*innen mit gastrointestinalen Tumoren

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    Wissenschaftliche Fragestellung und kurze Beschreibung des Forschungsvorhabens: Erfassung der Bedürfnisse, Einstellungen, Erwartungen und Versorgungssituation sowie Lebensqualität junger Patient:innen mit gastrointestinalen Tumoren. Vergleichende Analysen von CRC-Inzidenzrate und Verteilung der UICC-Stadien nach Altersgruppe in Deutschland/Baden-Württemberg und am NCT-Heidelberg. Forschungsziel: *CRC-Inzidenzrate in verschiedenen Altersgruppen *Verteilung der UICC-Stadien bei CRC-Patient:innen in verschiedenen Altersgruppen *HRQoL bei CRC-Patient:innen ≤ 50 Jahren und > 50 Jahr

    RKI-Ratgeber Typhus abdominalis, Paratyphus

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    Typhus abdominalis und Paratyphus kommen überwiegend in Regionen mit mangelndem Zugang zu sauberem Trinkwasser und schlechten sanitären Bedingungen vor. Erreger sind gramnegative, begeißelte Bakterien aus der Familie Enterobacterales, die ausschließlich humanpathogen und fakultativ anaerob sind sowie keine Sporen bilden: Salmonella enterica spp. Enterica Serovare Typhi sowie Paratyphi A, B und C. Der überarbeitete RKI-Ratgeber gibt u. a. einen Überblick über die klinische Symptomatik von Typhus abdominalis und Paratyphus, Diagnostik und Therapie sowie Infektionsschutz und Hygienemaßnahmen.Typhoid fever and paratyphoid fever occur predominantly in regions with limited access to clean drinking water and poor sanitation. The pathogens are gram-negative, flagellated bacteria from the Enterobacterales family, which are exclusively pathogenic to humans, facultatively anaerobic, and do not form spores: Salmonella enterica spp., Enterica serovars Typhi, and Paratyphi A, B, and C. The revised RKI guideline provides an overview of the clinical symptoms of typhoid fever and paratyphoid fever, diagnostics and treatment, as well as infection control and hygiene measures

    Aktualisierung der Prognose für Patienten mit Kopf-Hals-Krebs in Abhängigkeit von Therapie, Wohnort und Geschlecht; sowie Einfluss des Geschlechts auf die Überlebensrate in der Palliativversorgung bei Kopf-Hals-Krebs in Deutschland

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    It is known that the survival of head and neck cancer patients in rural regions of eastern Germany was particularly poor based on the most recently available epidemiological data from the ZFKD (up to 2017). Furthermore, there was a clear survival advantage for women. The first step is to examine whether the prognosis of patients living in high-risk regions has currently improved based on the latest data and if there are significant differences in therapy management. Furthermore, we would like to analyse whether the survival advantage of women also persists in the palliative situation in order to discuss the initiation of de-escalation studies for women - initially in the palliative setting. Finally, we would like to review the necessity of the standard procedure of panendoscopy on a large data set with regard to primary carcinomas of the lung and oesophagus. Der primäre Endpunkt der Analyse ist das Überleben von Kopf-Hals-Tumorpatienten in Deutschland. Zunächst soll dieses im Hinblick auf das Wohnen in Ostdeutschland und im Besonderen in ländlichen Gebieten analysiert werden. Auch möchten wir analysieren, ob sich die Wahl der primären Therapie in den genannten Regionen von denen in Westdeutschland bzw. städtischen Regionen unterscheidet (z.B. eher Radiotherapie als Operation). Desweiteren wollen wir prüfen, ob ein gechlechtsspezifischer Überlebensunterschied auch in der palliativen Situation vorherrscht. Sollte sich dieser zeigen, werden wir überlegen, ob eine Deeskalationsstudie für Frauen (in Anlehnung an Deeskalationsstudien für HPV+-Tumore) zunächst im palliativen Setting Sinn macht. Zur Beurteilung des zeitlichen Verlaufs des medianen Überlebens stehen uns bereits früher erhobene Daten des ZFKD (siehe "Demographics and access to head and neck cancer care in rural areas compared to urban areas in Germany" und "Regional outcome disparities in German head and neck cancer patients: Shorter survival in Eastern Germany") zur Verfügung, die wir mit dem neuen Datensatz in Kontext setzten möchten. Als sekundären Endpunkt würden wir gerne prüfen, bei wie vielen Patienten mit primärem Ösophagus- oder Lungentumor ein Kopf-Hals-Tumor auftritt, um zu evaluieren, ob auch bei primärer Diagnosesicherung eines Tumors der Atemwege oder des oberen Verdauungstrakts in einer anderen Fachdisziplin (nicht HNO) eine Panendoskopie sinnvoll wäre

    Autochthonous outbreak of respiratory diphtheria caused by Corynebacterium diphtheriae, Germany, September 2024

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    In September 2024, a school-aged child (P1), unvaccinated against diphtheria, was hospitalised with severe respiratory diphtheria caused by toxigenic Corynebacterium diphtheriae. P1 subsequently died from the disease. The child’s mother (P2) had pharyngitis 9 days before the onset of symptoms of P1 and subsequently tested positive for C. diphtheriae. In multilocus sequence typing (MLST), the C. diphtheriae isolates from P1 and P2 were of sequence type (ST) 574. In core genome (cg)MLST, they were clonal, suggesting recent human-to-human transmission. This indicates the first autochthonous respiratory diphtheria outbreak by toxigenic C. diphtheriae in Germany since 1984 with epidemiologically- and molecularly-confirmed transmission. Furthermore, the isolates were close to isolates from patients with cutaneous diphtheria among people experiencing homelessness in two major German cities in 2023 and 2024, and to isolates from an outbreak among newly arriving migrants across several European countries, including Germany, detected in 2022. This indicates transmission beyond vulnerable groups. Our findings illustrate the potential of C. diphtheriae spreading further from patients with cutaneous diphtheria and even causing outbreaks of respiratory diphtheria. Given the potentially serious complications of respiratory diphtheria, including death, equitably achieving and maintaining high vaccination coverage among the whole population, especially among vulnerable people is essential.Peer Reviewe

    Zur Situation bei wichtigen Infektionskrankheiten - Importierte Infektionskrankheiten 2024

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    Der Bericht basiert auf den Meldedaten gemäß Infektionsschutzgesetz, die dem Robert Koch-Institut mit Datenstand 1. März 2025 übermittelt wurden. Dabei wird das Auftreten von Erkrankungen wie z. B. Malaria, Shigellose, Hepatitis A, Typhus und weiteren mit den Vorjahren verglichen. Nach dem deutlichen Rückgang in den Jahren 2020 und 2021 aufgrund der Reisebeschränkungen während der COVID-19-Pandemie haben sich die Fallzahlen seit 2023 weitgehend wieder dem Niveau von 2019 genähert. Im Jahr 2024 wurden keine Fälle von Fleckfieber, Läuserückfallfieber, Pest, Poliomyelitis, Tollwut oder Infektionen mit Erregern viraler hämorrhagischer Fieber übermittelt.On the situation regarding important infectious diseases: Imported infectious diseases 2024 This report is based on data reported to the Robert Koch Institute in accordance with the Infection Protection Act, as of March 1, 2025. Compared are the occurrence of diseases such as malaria, shigellosis, hepatitis A, typhoid fever, and others with previous years. After a significant decline in 2020 and 2021 due to travel restrictions during the COVID-19 pandemic, the number of cases has largely returned to the 2019 level since 2023. No cases of typhus, louse-borne relapsing fever, plague, poliomyelitis, rabies, or infections with pathogens causing viral hemorrhagic fevers were reported in 2024.Peer Reviewe

    Update zum EHEC-/HUS-Ausbruch mit Schwerpunkten im Norden und Westen Deutschlands, 2025

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