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Versorgungsqualität des Typ-2-Diabetes: Diabetes-Schulung - Erwachsene
Der hier dargestellte Indikator (Kennzahl) ist Teil des Indikatorensets der Diabetes-Surveillance (Forschungsprojekt am Robert Koch-Institut 2015-2024) mit insgesamt 40 definierten Indikatoren beziehungsweise Indikatorgruppen. Zusätzlich zu den Indikator-Ergebnissen werden das methodische Vorgehen und die Datengrundlage beschrieben sowie die Daten in aggregierter Form bereitgestellt. Alle Indikatoren sind in vier Handlungsfelder eingeordnet: (1) Diabetesrisiko reduzieren, (2) Diabetesfrüherkennung und behandlung verbessern, (3) Diabeteskomplikationen reduzieren bzw. (4) Krankheitslast und Krankheitskosten senken. Zudem wird zwischen Kindern und Jugendlichen sowie Erwachsenen unterschieden. Der Ergebnisstand der Diabetes-Surveillance zum Projektende 2024 ist auf dem Publikationsserver des Robert Koch-Institutes (https://edoc.rki.de/handle/176904/12467) veröffentlicht. Zukünftig werden einige Diabetes-Indikatoren als Teil einer erweiterten Surveillance nichtübertragbarer Erkrankungen unter http://www.gbe.rki.de regelmäßig mit neuen Daten aktualisiert werden
Screening for gestational diabetes - Adults
The indicator (key figure) presented here is part of the Diabetes Surveillance indicator set (research project at the Robert Koch Institute 2015 – 2024) with a total of 40 defined indicators or indicator groups. In addition to the indicator results, the methodological approach and the data source are described and the data are provided in aggregated form. All indicators are categorised into four fields of action: (1) Reducing the risk of diabetes, (2) Improving the early detection and treatment of diabetes, (3) Reducing the complications of diabetes, and (4) Reducing the burden and costs of disease. There are indicators for children and adolescents as well as for adults. The results of the Diabetes Surveillance at the end of the project in 2024 are published on the publication server of the Robert Koch Institute (https://edoc.rki.de/handle/176904/12467). In future, some diabetes indicators will be regularly updated with new data as part of the extended surveillance of non-communicable diseases at http://www.gbe.rki.de
Age at diagnosis - Adults
The indicator (key figure) presented here is part of the Diabetes Surveillance indicator set (research project at the Robert Koch Institute 2015 – 2024) with a total of 40 defined indicators or indicator groups. In addition to the indicator results, the methodological approach and the data source are described and the data are provided in aggregated form. All indicators are categorised into four fields of action: (1) Reducing the risk of diabetes, (2) Improving the early detection and treatment of diabetes, (3) Reducing the complications of diabetes, and (4) Reducing the burden and costs of disease. There are indicators for children and adolescents as well as for adults. The results of the Diabetes Surveillance at the end of the project in 2024 are published on the publication server of the Robert Koch Institute (https://edoc.rki.de/handle/176904/12467). In future, some diabetes indicators will be regularly updated with new data as part of the extended surveillance of non-communicable diseases at http://www.gbe.rki.de
Prevalence of obesity and smoking among adults in Germany – trends from 2003 to 2023
Background: Non-communicable diseases (NCDs) are a significant public health challenge. Obesity and smoking are among the major risk factors for their development. In addition to individual behavioural changes, public health measures can help prevent NCDs by creating health-promoting conditions for the population. The aim of this paper is to analyse trends in obesity and smoking prevalence in Germany over time and place these trends in the context of existing public health measures for structural prevention.
Method: The prevalence of obesity and smoking over the last 20 years was examined using data from the Robert Koch Institute Telephone Health Surveys and the German Health Update.
Results: Between 2003 and 2023, the prevalence of obesity increased from 12.2 % to 19.7 % among women and men, for all age and education groups. The prevalence of smoking decreased from 32.1 % to 28.8 %, especially among younger people and in the highly educated group, but the decline has slowed in recent years.
Conclusions: The continuous increase in obesity prevalence between 2003 and 2023 indicates that measures taken so far to prevent obesity have been insufficient. It is therefore imperative not only to address behavioural change at the individual level, but also to implement population-wide, settings-based prevention measures. In addition, more consistent implementation of regulatory measures is needed to further reduce tobacco consumption.Peer Reviewe
Verbreitung von Adipositas und Rauchen bei Erwachsenen in Deutschland – Entwicklung von 2003 bis 2023
Hintergrund: Nicht-übertragbare Erkrankungen stellen aus Public-Health-Sicht eine enorme Herausforderung dar. Zu den wichtigsten Risikofaktoren für deren Entstehung zählen Adipositas und Rauchen. Zu ihrer Prävention existieren neben der individuellen Verhaltensänderung effektive gesundheitspolitische Maßnahmen der Verhältnisprävention, die darauf abzielen, gesundheitsfördernde Rahmenbedingungen für die Bevölkerung zu schaffen. Ziel der vorliegenden Arbeit ist die Analyse zeitlicher Trends der Adipositas- und der Rauchprävalenz sowie deren Einordnung vor dem Hintergrund bereits ergriffener gesundheitspolitischer Maßnahmen zur Verhältnisprävention.
Methode: Untersucht wurden die Adipositas- und Rauchprävalenz der letzten 20 Jahre basierend auf Daten der telefonischen Gesundheitssurveys und der Befragungsstudie Gesundheit in Deutschland aktuell des Robert Koch-Instituts.
Ergebnisse: Zwischen 2003 und 2023 stieg die Adipositasprävalenz von 12,2 % auf 19,7 % über alle Alters-, Geschlechts- und Bildungsgruppen hinweg an. Die Rauchprävalenz sank von 32,1 % auf 28,8 %, vor allem bei Jüngeren und in der hohen Bildungsgruppe, stagnierte jedoch zuletzt.
Schlussfolgerungen: Der kontinuierliche Anstieg der Adipositasprävalenz zwischen 2003 und 2023 zeigt, dass bisherige Maßnahmen zur Prävention der Adipositasentstehung unzureichend waren. Es ist daher zwingend notwendig, nicht nur eine Verhaltensänderung des Individuums zu adressieren, sondern auch bevölkerungsweite Maßnahmen zur Verhältnisprävention umzusetzen. Zur weiteren Reduktion des Tabakkonsums bedarf es einer konsequenteren Umsetzung gesetzlicher Maßnahmen.Peer Reviewe
Dementia – Prevalence, trends and regional patterns in Germany. An analysis based on routine data from the statutory health insurance
Background: As part of the German Burden of Disease Study, population-based prevalences of important diseases are estimated. This allows regional patterns and temporal trends to be identified.
Methods: The prevalence of dementia in the population was estimated cross-sectionally for the years 2017 to 2022 at the level of the Spatial Planning Regions using routine data of persons insured in the statutory health insurance AOK, adjusted for age, sex and morbidity (administrative prevalence).
Results: In 2022, the prevalence of dementia in Germany was 2.8 % of the population aged 40 and over. In women the prevalence was 3.3 %, in men 2.4 %. The prevalence of dementia rises sharply with age. For example, the prevalence among people aged 65 and over was 6.9 %. A slight downward trend was observed between 2017 and 2022. The age-standardised regional distribution shows a clear pattern of higher prevalence in eastern Germany and the eastern part of Bavaria.
Conclusions: Measured by administrative prevalence, the public health significance of dementia remains largely stable. However, demographic change is expected to increase the number of people affected by dementia. Prevention of modifiable risk factors is therefore essential, especially in middle age.Peer Reviewe
Bericht zur Epidemiologie der Tuberkulose in Deutschland für 2023
Im Jahr 2023 wurden in Deutschland 4.481 Tuberkulosefälle registriert. Die Gesamtinzidenz betrug 5,3/100.000 Einwohner. Im Vergleich zum Vorjahr (4.082 Fälle, Gesamtinzidenz 4,8) zeigt sich ein Anstieg um 10,4 %. Auch im
Kindesalter nahmen die Fallzahlen von 192 auf 242 Fälle zu (+26 %). Die Zahl der Tuberkulosen mit einer Rifampicin-Resistenz (RR/MDR-TB) ist ebenfalls angestiegen (von 189 auf 208 Fälle)
Diabetic kidney disease – Adults
The indicator (key figure) presented here is part of the Diabetes Surveillance indicator set (research project at the Robert Koch Institute 2015 – 2024) with a total of 40 defined indicators or indicator groups. In addition to the indicator results, the methodological approach and the data source are described and the data are provided in aggregated form. All indicators are categorised into four fields of action: (1) Reducing the risk of diabetes, (2) Improving the early detection and treatment of diabetes, (3) Reducing the complications of diabetes, and (4) Reducing the burden and costs of disease. There are indicators for children and adolescents as well as for adults. The results of the Diabetes Surveillance at the end of the project in 2024 are published on the publication server of the Robert Koch Institute (https://edoc.rki.de/handle/176904/12467). In future, some diabetes indicators will be regularly updated with new data as part of the extended surveillance of non-communicable diseases at http://www.gbe.rki.de
Reduced earning capacity pension – Adults
The indicator (key figure) presented here is part of the Diabetes Surveillance indicator set (research project at the Robert Koch Institute 2015 – 2024) with a total of 40 defined indicators or indicator groups. In addition to the indicator results, the methodological approach and the data source are described and the data are provided in aggregated form. All indicators are categorised into four fields of action: (1) Reducing the risk of diabetes, (2) Improving the early detection and treatment of diabetes, (3) Reducing the complications of diabetes, and (4) Reducing the burden and costs of disease. There are indicators for children and adolescents as well as for adults. The results of the Diabetes Surveillance at the end of the project in 2024 are published on the publication server of the Robert Koch Institute (https://edoc.rki.de/handle/176904/12467). In future, some diabetes indicators will be regularly updated with new data as part of the extended surveillance of non-communicable diseases at http://www.gbe.rki.de
Abwassersurveillance
Im Vorhaben AMELAG werden SARS-CoV-2, Influenzaviren und respiratorische Synzytialviren (RSV) im Abwasser überwacht. Bundesweit nahmen bis zum Jahreswechsel 2024/2025 168 Kläranlagen teil, im Jahr 2025 ist die Teilnahme von bis zu 70 Standorten geplant. Die dabei erhobenen Daten werden in den kommenden Wochen in diesen Bericht integriert. Für die 12. Kalenderwoche liegen Daten aus 70 Kläranlagen für SARS-CoV-2, aus 69 Kläranlagen für das Influenza A-Virus bzw. Influenza B-Virus, aus 32 Kläranlagen für RSV A bzw. RSV B und aus 33 Kläranlagen für RSV A/B (gemeinsame Messungen von RSV A und B) vor. Daten weiterer Kläranlagen werden nachgeliefert.
In den letzten Monaten war ein kontinuierlicher Rückgang der aggregierten SARS-CoV-2-Viruslast im Abwasser zu erkennen. Die Werte der aggregierten Influenza-Viruslast im Abwasser sind seit mehreren Wochen rückläufig. Die Werte der RSV-Last im Abwasser sind in den letzten zwei Monaten im Durchschnitt angestiegen, die aktuellsten Werte deuten jedoch auf einen Rückgang von RSV A und RSV B hin. Die aggregierte Viruslast der gemeinsamen Messungen von RSV A und B steigt und fällt im Wechsel in den letzten Wochen, ist aber im Durchschnitt angestiegen. Die Entwicklung der letzten Wochen kann sich aufgrund von Nachmeldungen jedoch noch verändern