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The encoded and expressed biosynthetic potential of Greenland Ice Sheet microbes
Supraglacial habitats of the Greenland Ice Sheet (GrIS) harbor active microbial communities. Microbes produce a plethora of natural products, which hold great promise in biotechnology. Understudied environments such as the Greenland Ice Sheet are therefore of interest for the discovery of unknown biosynthetic gene clusters (BGCs) that encode these compounds. Though many applications of these natural products have been identified, little is known about their ecological function for the producer itself. Some hints exist toward roles in competition and environmental adaptation, yet confirmation of the expression of these BGCs in the natural environment is often lacking. Here, we investigated the expression of BGCs in supraglacial habitats of the GrIS. Using total RNA sequencing, we conducted a seasonal study to analyze metatranscriptomes of ice and cryoconite habitats over a 21-day period during the ablation season. Genome mining on metagenomic contigs identified BGCs within ice and cryoconite metagenomes, after which the metatranscriptomes were mapped to them. Our study identified a majority of previously unknown BGCs, 59% of which are actively expressed in situ , with relatively stable expression levels throughout the melting season. The 10 most highly expressed BGCs in ice were of eukaryotic origin, whereas in cryoconite, the 10 most highly expressed BGCs were prokaryote-derived. Among these was biosynthetic machinery for the production of carotenoids, terpenes, beta-lactones, and modified peptides, and their producers are likely ecosystem engineers of the supraglacial habitats, such as glacier ice or snow algae, and cyanobacteria. These findings highlight the significant, yet mostly unexplored, biosynthetic capabilities of GrIS supraglacial microbes, and suggest an active role of these BGCs in community ecology
The routine perioperative EDA placement for laparoscopic colorectal resections – necessary or dispensable?
Purpose Whether epidural anesthesia leads to further improvement in the postoperative course of colorectal procedures is under discussion. The aim of this study was to evaluate the effects of minimally invasive colorectal oncological interventions without epidural anaesthesia (EDA).
Methods This retrospective data analysis included the clinical data of all patients who underwent minimally inva-sive oncological colorectal resection at our clinic between January 2013 and April 2019. Of 385 patients who met the inclusion criteria, 183 (group I; 47.5% of 385) received EDA, and 202 (group II; 52.5% of 385) received transversus abdominis plane block instead. The relevant target parameters were evaluated and compared between the groups. The postoperative complications were graded according to the Clavien‒Dindo classification.
Results The patients in group I (n=183; women, 77; men, 106; age 66.8 years) were younger (p=0.0035), received a urinary catheter more often (99.5% versus [vs.] 28.2% p<0.001), required longer, more frequent arterenol treatment (1.1 vs. 0.6 days; p<0.001), and had a longer intermediate care unit stay than those in group II (2.8 vs. 1.1 days; p<0.001). Postoperative pain levels were not significantly different between the groups (p=0.078). The patients in group I were able to ambulate later than those in group II (4 vs. 2 days; p<0.001). The difference in the postoperative day of the first defecation was not significant between the groups (p=0.236). The incidence of postoperative complications such as bleeding (p=0.396), anastomotic leaks (p=0.113), and wound infections (p=0.641) did not differ between the groups. The patients in group I had significantly longer hospital stays than those in group II (12.2 vs. 9.4 days; p<0.001).
Conclusion EDA can be safely omitted from elective minimally invasive colorectal resections, and its omission is not accompanied by any relevant disadvantages to the patient.Hintergrund
Kolorektale Resektionen zählen zu den häufigsten chirurgischen Eingriffen bei Krankenhauspatienten. Das perioperative Management dieser Patienten hat sich in den letzten Jahrzehnten signifikant verändert. Lange hing man der Vermutung an, dass ein tradiertes Behandlungsregime mit ausgedehnten Nüchternheitsphasen, intensiver orthograder Darmreinigung, intraoperativer Einlage von Drainagen sowie eingeschränkter Mobilisation die Rate an postoperativen Komplikationen reduzieren und somit den Operationserfolg sichern würde. Die damit einhergehende verzögerte Rekonvaleszenz sowie eine daraus resultierende lange Krankenhausverweildauer wurden in Kauf genommen [1].
Trotz fehlender wissenschaftlicher Evidenz hält sich dieses tradierte Behandlungskonzept weiter hartnäckig in den Köpfen vieler Chirurgen.
Mit Etablierung des FAST Track-Konzeptes bekam die perioperative Anlage eines
Periduralkatheters (PDK) eine große Bedeutung. [13-16] Sie gilt noch heute als fester Bestandteil des Behandlungskonzeptes. Der positive Effekt auf den postoperativen Verlauf durch Anlage eines Periduralkatheters (PDK) bei konventionellen kolorektalen Eingriffen ist mehrfach in Studien klar belegt. [14, 20]
Die Patienten sollen schmerzarmer und damit schneller mobilisierbar sein. Auch die häufig auftretende postoperative Darmatonie soll mit dem Einsatz eines PDK verhindert bzw. verkürzt werden. Inzwischen ist jedoch bei kolorektalen Eingriffen ein minimalinvasives Vorgehen in vielen Kliniken Standard. Ziel der vorliegenden Arbeit war es, zu untersuchen, welchen Einfluss der Verzicht auf einen Periduralkatheter auf den postoperativen Verlauf nach onkologischen, minimalinvasiven kolorektalen Resektionen hat.
Die Optimierung des perioperativen Managements stand hierbei im Vordergrund, sodass das multimodale und interdisziplinäre Behandlungskonzept enhanced recovery after surgery (ERAS), das mit evidenzbasierten Maßnahmen darauf zielt, die Rekonvaleszenz der Patienten nach einer Operation zu optimieren, eingeführt wurde. [21] Mit Etablierung des ERAS-Konzepts wurde daraufhin zum Beispiel auf die routinemäßige Anlage eines Periduralkatheters (PDK) bei laparoskopischen kolorektalen Resektionen verzichtet.
Ziel dieser Studie war es, zu evaluieren welche Auswirkungen der Verzicht eines PDK bei minimal invasiven kolorektalen onkologischen Eingriffen hat.
Patienten/Methodik
Es handelt sich um eine retrospektive Datenanalyse aller Patienten mit minimalinvasiven onkologischen kolorektalen Resektion, die zwischen Januar 2013 und April 2019 in unserer Klinik operiert wurden. Von 385 Patienten, welche die Einschlusskriterien erfüllten, erhielten 183 einen PDK (Gruppe I; 47,5% von 385), 202 (Gruppe II; 52,5% von 385) nicht. Für die Studie wurden relevante Zielparameter wie Blasenkatheter, Arterenolbedarf, IMC-Aufenthalt, Schmerzen, Mobilisation, Stuhlgang, Komplikationen sowie die Krankenhausverweildauer ausgewertet und in den beiden Gruppen verglichen.
Ergebnisse
Gruppe I (n=183, n=77w; n=106 m; Alter 66,8) wies im Vergleich zur Gruppe II (n=202; n=89w; n=113m; Alter 69,1) ein jüngeres Alter (p=0,0035) auf, bekam häufiger einen Blasenkatheter (99,5% vs. 28,2% p<0,001), benötigte länger und häufiger Arterenol (1,1 vs. 0,6 Tage; p<0,001) und hatte einen längeren IMC-Aufenthalt (2,8 vs. 1,1 Tage; p<0,001).
Das postoperative Schmerzniveau der beiden Gruppen war nicht unterschiedlich (p=0,078). Patienten der Gruppe I zeigten eine spätere Mobilisation (4 vs. 2 Tage; p<0,001). Der postoperative Tag des ersten Stuhlgangs beider Gruppen war nicht signifikant (p=0,236).
Postoperative Komplikationen wie Nachblutungen (p=0,396), Anastomoseninsuffizienzen (p=0,113) oder Wundinfekte (p=0,641) waren nicht unterschiedlich.
Gruppe I zeigte eine signifikant längere Krankenhausverweildauer (12,2 vs. 9,4 Tage; p<0,001).
Schlussfolgerung
Der Verzicht eines PDK bei elektiven minimalinvasiven kolorektalen Resektionen ist sicher umsetzbar und geht ohne relevanten Nachteil für den Patienten einher. Die Umsetzung der Ziele der perioperativen Rehabilitation sind ohne den Einsatz eines PDK sogar besser erzielbar. Daher sollte bei minimalinvasiven kolorektalen Resektionen auf die Anlage eines PDK verzichtet werden
Clarifying the definition of common mycorrhizal networks
1. Common mycorrhizal networks (CMNs) are an enigmatic feature of soil and mycorrhizal ecology. The current use of the term ‘common mycorrhizal network’ stipulates a direct, continuous physical link between plants formed by the mycelium of mycorrhizal fungal genets. This means that a specific case (involving hyphal continuity) is used to define a much broader phenomenon of hyphae interlinking among roots of different plants.
2. We here embrace a more inclusive definition of the CMN as a network formed by mycorrhizal fungal genets among roots of different plants, irrespective of the type of connection or interaction, and not limited to direct hyphal linkages. Implicitly, this broader version of the term has been used by many researchers already.
3. We propose using the term ‘common mycorrhizal networks with hyphal continuity’ (CMN-HC) to capture the more specific case of a continuous link via hyphae between the roots of different plants, which is important to study for some (notable carbon and nutrient exchange), but not all functions of a CMN (e.g. transfer of infochemicals or microbes).
4. In addition, and becoming more general than CMN, we introduce the term ‘common fungal network’ (CFN) to include networks of any type of connection formed between different plants by any type of fungus; this includes also non-mycorrhizal fungi, and indeed a combination of non-mycorrhizal and mycorrhizal networks.
5. We assert that this new conceptual framework incorporating three hierarchical terms (CMN-HC, CMN and CFN), ranging from the most specific to the very broad, can usher in a period of new research activity on fungal networks
Reaktionen von Bor mit Sauerstofffluoriden und ausgewählten Pniktogenen: Eine Matrixisolierung und IR-spektroskopische Untersuchung
The chemistry of main group elements continues to be a field of broad and ongoing interest, and among them, boron holds a particularly versatile and fascinating position. This thesis employs low-temperature matrix-isolated infrared spectroscopy, combined with quantum chemical calculations, to investigate the reactions of boron atoms with oxygen difluoride (OF2) and fluorinated pnictogen compounds (NF3, PF3 and AsF3). Through a series of targeted investigations, this work expands our understanding of how the boron atom participates in unique bonding interactions and forms distinctive bonding framework.
Boron oxo difluoride OBF2 (C2v, 2B2) and the linear oxo monofluoride OBF (C∞v, 1Σ+) were generated by the reaction of laser-ablated boron atoms with OF2 and characterized by matrix isolation infrared spectroscopy. The calculated Kohn-Sham molecular orbitals and spin density of OBF2 display that the unpaired electron is mainly localized at the terminal oxygen atom. Notably, OBF exhibits a strong triple bond B≡O, which arises from two degenerate electron-sharing Π bonds and an O→B dative σ bond.
The reaction of ablated boron atoms with nitrogen trifluoride (NF3) was concluded to lead to the formation of the fluoroborylene [N(BF)2]+, NBF radical, nitrido diflouride NBF2, BNBF and FBNBF species. Their assignments were based on the nitrogen-boron stretching vibrations with characteristic 14/15N and 10/11B isotopic shifts. The bonding situation of linear FB−(N+)−BF molecule can be described as highly delocalized covalent bonding throughout the whole molecule.
In the reactions of laser-ablated B atoms with PF3, the spontaneously formed BPF3 complex was observed in the co-deposition of PF3 diluted in Ne. BPF3 was calculated to have C3v symmetry in the 4A1 ground state, the quartet multiplicity of the ground state was confirmed by the good agreement of the computed frequencies and experimentally observed absorption band positions. The spin density is primarily located at the boron atom. Bonding analysis suggests that the BP bond of BPF3 is formed by a dative σ-bond from PF3→B and a Π-backdonation from B to PF3. Additionally, phosphaborene F2B−P=BF stabilized by small substituents (F and BF2) was detected. It results from the reaction of two boron atoms with PF3 and was predicted to feature an acute BPB bond angle of approximately 83°. The singlebonded radicals FB−AsF2, F2B−AsF and arsinoborene F2B−As=BF were observed in the reactions of B atoms with AsF3. The discovery of arsinoborene F2B−As=BF significantly expands the established class of compounds with multiple bonds between heavy main group elements and boron.Die Chemie der Hauptgruppenelemente ist nach wie vor ein Gebiet von großem und
anhaltendem Interesse, und unter ihnen nimmt Bor eine besonders vielseitige und
faszinierende Stellung ein. In dieser Arbeit wird Matrix-Isolation-Infrarotspektroskopie unter
kryogenen Bedingungen in Kombination mit quantenchemischen Berechnungen verwendet,
um die Reaktionen von Boratomen mit Sauerstoffdifluorid (OF2) und fluorierten
Pnictogenverbindungen (NF3, PF3 und AsF3) zu untersuchen. Durch eine Reihe gezielter
Untersuchungen erweitert diese Arbeit unser Verständnis davon, wie Boratome an
einzigartigen Bindungswechselwirkungen teilnehmen und unverwechselbare Bindungsgerüste
bilden.
Mit dieser Technik, wurden Boroxydifluorid OBF2 (C2v, 2B2) und das lineare Oxomonofluorid
OBF(C∞v, 1Σ+) durch die Reaktion von laserablatierten Boratomen mit OF2 hergestellt und
mittels Matrix-Isolations-Infrarotspektroskopie charakterisiert. Die berechneten Kohn-Sham-
Molekülorbitale und die Spindichte von OBF2 zeigen, dass sich das ungepaarte Elektron
hauptsächlich am terminalen Sauerstoffatom befindet. Bemerkenswerterweise weist OBF eine
starke Dreifachbindung B≡O auf, die aus zwei entarteten Elektronen teilenden Π-Bindungen
und einer dativen O→B σ-Bindung entsteht.
Zusätzlich wurden durch die Reaktion von verdampften Boratomen mit Stickstofftrifluorid (NF3) der Fluoroborylenkomplex [N(BF)2]+, das NBF-Radikal sowie die Nitriddifluoride NBF2, BNBF und FBNBF gebildet. Ihre Zuordnungen basierten auf den Stickstoff-Bor-Streckschwingungen mit charakteristischen 14/15N und 10/11B Isotopenverschiebungen. Die Bindungssituation des linearen FB−(N+)−BF-Moleküls kann als stark delokalisierte kovalente Bindung im gesamten Molekül beschrieben werden.
Bei den Reaktionen von laserablatierten B-Atomen mit PF3 wurde bei der gleichzeitigen
Abscheidung von in Ne verdünntem PF3 der spontan gebildete BPF3-Komplex beobachtet. Es wurde berechnet, dass BPF3 im 4A1 Grundzustand C3v Symmetrie aufweist. Die gesamte
Spindichte ist überwiegend am Boratom lokalisiert. Bindungsanalysen lassen darauf schließen, dass die BP-Bindung durch eine dative σ-Bindung von PF3→B und eine Π-Rückbindung von B zu PF3 gebildet wird. Darüber hinaus wurde auch das durch kleine Substituenten (F und BF2) stabilisierte Phosphaboren F2B−P=BF nachgewiesen, für das ein spitzer BPB-Bindungswinkel von 83° vorhergesagt wurde. Bei den Reaktionen von B-Atomen mit AsF3 wurden die einfach gebundenen Radikale FB−AsF2, F2B−AsF und Arsinoboren F2B−As=BF beobachtet. Diese Entdeckung des Arsinoborens F2B−As=BF erweitert die Reihe der Mehrfachbindungssysteme zwischen schweren Hauptgruppenelementen und Bor
Movement Pattern and Habitat Use of the Endangered Brook Barbel (Barbus caninus) in a Mediterranean Stream
Understanding the ecology and behaviour of freshwater fish species is essential for effective management and conservation. Within the genus Barbus , small‐sized mountain species remain understudied despite conservation concerns. In this study, we investigated the movement patterns, habitat use and flow preferences of the endangered species Barbus caninus in a Mediterranean mountain stream in northern Italy using passive integrated transponder telemetry. Over a 15‐month period, 164 tagged fish were tracked between 2 and 30 times. Most individuals exhibited small home ranges, with a median linear range of 33.7 m, although a few fish moved over hundreds of metres. Fish size did not influence movement patterns. Movements were seasonally variable, with a significantly larger linear range observed during spring compared to other seasons. The barbel showed a weak preference for fast‐flowing mesohabitats, and this preference was pronounced during winter. Despite this, B. caninus predominantly utilised low‐velocity confined zones within hydromorphological units, potentially indicating energetically efficient microhabitat use. These findings shed light on the habitat requirements and movement patterns of an endangered species that inhabits small mountain streams and is subject to numerous anthropogenic threats
Revisiting CNC6F5: The Quest for Isocyanide Ligands with Strong π‑Acceptor Properties Evaluated by Energy Decomposition Analysis
While perfluorinated isocyanide ligands such as CNCF3 and CNC6F5 have been known for decades, their use by organometallic chemists has been limited primarily due to the challenges associated with their cumbersome synthesis. In this study, we present an improved synthetic route to [Cr(CO)5(CNC6F5)] and present its structural characterization. For a set of isocyanide ligands (CNC6H5, p-CNC6H4F, CNCH3) and their perfluorinated counterparts (CNC6F5, CNCF3), Gibbs energies of complexation have been calculated with regard to a series of isoelectronic metal fragments [V(CO)5]−, [Cr(CO)5], [Mn(CO)5]+, and [Fe(CO)5]2+. Furthermore, the σ-donor and π-acceptor properties of these isocyanide ligands in the resulting complexes were analyzed using the EDA-NOCV method. For completeness, we have also included ligands such as CO, CNH, and N2 into the analysis. While only minor differences in complexation energies are observed for the Cr(CO)5 fragment, more pronounced effects have been observed for the charged complexes. Interestingly, perfluorinated isocyanide ligands show in all cases higher complexation energies than the carbonyl ligands, indicating their strong binding to metal centers. Their pronounced σ-donor and π-acceptor abilities reveal their potential suitability to stabilize metal centers in both positive and negative oxidation states
Influence of (pre-) frailty syndrome on the rate of hypotonic events during surgery
Einleitung
Ein Gebrechlichkeitssyndrom (Frailty-Syndrom) dient als Prognoseindikator für Morbidität und Mortalität bei älteren Patient:innen, die sich einer chirurgischen Intervention unterziehen. Eine häufige Komplikation während der Operation ist die intraoperative Hypotonie (IOH), die zu schwerwiegenden Organfunktionsstörungen führen kann. Ziel der Studie war es, den Einfluss des Frailty-Syndroms auf die Auftretenswahrscheinlichkeit, Rate, Dauer und Schwere von IOH während der Narkoseeinleitung und der Gesamtoperationszeit zu untersuchen.
Methodik
Die Krankenhausinformationssystemdaten (KIS-Daten) von Patient:innen im Alter von 70 Jahren und älter, die sich einer elektiven Operation unterzogen und ein präoperatives Frailty-Assessment durchlaufen hatten, wurden untersucht. Der Gebrechlichkeitsstatus wurde gemäß den modifizierten Kriterien von Fried in die Kategorien robust, präfrail und frail eingeteilt. IOH wurde als ein mittlerer arterieller Druck von < 65 mmHg definiert. Zur Untersuchung des Zusammenhangs zwischen Gebrechlichkeitsstatus und der Wahrscheinlichkeit von IOH wurde eine logistische Regression verwendet. Für die Rate, Dau-er und Schwere der IOH wurde eine Poisson-Regression verwendet. Zudem wurde eine Mediatoranalyse durchgeführt, um den direkten Effekt des Gebrechlichkeitsstatus zu berechnen.
Ergebnisse
In die Studie wurden insgesamt 2.495 Patient:innen aufgenommen, die sich 2.516 Operationen unterzogen. Die Häufigkeit der IOH betrug 2,06 hypotensive Ereignisse für die robuste Kohorte, 2,17 für die präfraile Kohorte und 2,23 für die fraile Kohorte während der Gesamtoperationszeit. Die logistische Regression zeigte keinen signifikanten Unter-schied in der Wahrscheinlichkeit von hypotensiven Ereignissen zwischen den Gruppen. Die multivariate Poisson-Regression offenbarte jedoch einen Anstieg um 9% von der Rate der IOH während der gesamten Operationsdauer bei präfrailen Patient:innen (IRR 1,09 (95% KI 1,03 - 1,16) p = 0,002) und einen Anstieg um 16% bei frailen Patient:innen (IRR 1,16 (95% KI 1,04 - 1,29) p = 0,007). Während der Anästhesieeinleitung zeigten präfraile Patient:innen eine um 28% höhere Rate an IOH (IRR 1,28 (95% KI 1,12 - 1,47) p < 0,001). Obwohl es keine Unterschiede in der Schwere der IOH gab, wenn die Dauer der Operation oder der Anästhesieeinleitung berücksichtigt wurde, zeigte der Gebrechlichkeitsstatus eine um bis zu 22% längere zeitgewichtete Dauer während der Anästhesieeinleitung (IRR 1,22 (95% KI 1,16 - 1,27) p < 0,001). Der den Gebrechlichkeitsstatus zugeordnete Effekt betrug über 90%, nachdem die Anzahl der gemessenen Blut-druckwerte und die Operationsdauer berücksichtigt wurden, und über 70%, nachdem die gesamte Propofoldosis einbezogen wurde.
Zusammenfassung
Zusammenfassend erfuhren Patient:innen im Alter von 70 Jahren und älter, die als präfrail oder frail eingestuft wurden, eine um bis zu 16% höhere Inzidenz von IOH während elektiver Operationen und eine 28%ige Zunahme während der Narkoseeinleitung im Vergleich zu robusten Patient:innen.Introduction
Frailty is a prognostic indicator for both surgical morbidity and mortality among elderly patients. During surgical procedures, there is a potential occurrence of intraoperative hypotension (IOH), precipitating severe organ dysfunction. This investigation aimed to investigate the impact of frailty status on the likelihood, rate, duration, and severity of IOH during anaesthesia induction throughout the entire surgical procedure.
Methods
The electronic health records of patients aged 70 years and older who underwent elective surgery and preoperative frailty assessments were analysed. Frailty status was categorised as robust, prefrail, or frail based on modified Fried's frailty criteria. IOH was defined as a mean arterial pressure < 65 mmHg. Logistic regression was employed to explore the association between frailty status and the likelihood of IOH. For the rate, duration and severity of IOH, a Poisson regression analysis was conducted. A mediator analysis was carried out to compute the direct effect of frailty status.
Results
A total of 2,495 patients undergoing 2,516 surgeries were included in the study. The fre-quency of IOH during surgery was 2.06 hypotensive events for the robust cohort, 2.17 for the prefrail cohort, and 2.23 for the frail cohort. Logistic regression indicated no significant difference in the likelihood of hypotensive events between the groups. Multivariate Poisson regression unveiled a 9% increase in the rate of IOH during the total duration of surgery for prefrail patients (IRR 1.09 (95% CI 1.03 - 1.16) p = 0.002) and a 16% increase for frail patients (IRR 1.16 (95% CI 1.04 - 1.29) p = 0.007). During anaesthesia induction, prefrail patients exhibited a 28% increase in the rate of IOH (IRR 1.28 (95% CI 1.12 - 1.47) p < 0.001). While there were no differences in the severity of IOH if surgery or anaesthesia induction duration was considered, frailty status was associated with a time-weighted duration during anaesthesia induction that was up to 22% longer (IRR 1.22 (95% CI 1.16 - 1.27) p < 0.001). The attributed effect of frailty status was over 90% after considering the number of measured blood pressures and surgical duration and over 70% after accounting for the total propofol dose.
Conclusion
In summary, patients aged 70 years and older categorised as prefrail or frail experienced up to a 16% higher incidence of IOH during elective surgery and a 28% increase during anaesthesia induction compared to their robust counterparts
Hereditäres Angioödem (HAE): Eine detaillierte Charakterisierung der Patienten und ihrer Therapie
Background
Hereditary angioedema (HAE) is a rare genetic disease that significantly impacts
health and quality of life, as it leads to recurrent swelling attacks affecting the skin,
abdomen and larynx. However, many aspects of the disease and its effects on patients'
lives remain unclear.
Objective:
This observation aimed to assess the frequency and localization of HAE attacks in
detail, characterize clinical features and evaluate treatment outcomes.
Methods
Two cohorts from the Berlin Angioedema Clinic were observed and evaluated. In the
first cohort (calendar cohort), the swelling calendars of 37 HAE patients were analyzed
over a period of six consecutive years. The second cohort (treatment cohort) consists
of 34 patients with C1INH deficiency who were treated with Lanadelumab in the first
year following approval.
Results
In the calendar cohort, a total of 4,055 attacks (average of 18.3 per patient per year)
were documented. The most common localization was the skin (61.6%), followed by
the abdomen (27.8%) and larynx (1.9%). Attacks were subjectively classified as
moderate (43.8%), mild (41.1%), or severe in 12.2% of cases. Most attacks (82.3%)
lasted one day. Attack frequency did not show a significant seasonal trend. Prodromal
signs and triggers were reported for many attacks, with erythema marginatum being
the most common prodrome (11.4%) and physical activity being the most common
trigger (6.4%). Attack frequency differed significantly between patients with and without
Lanadelumab (p<0.001). Patients treated with Lanadelumab exclusively experienced
attacks localized to the skin or abdomen.
In the treatment cohort, disease control significantly improved from an Angioedema
Control Test (AECT) score of 7.9 (poorly controlled disease) to a score of 14.9 (well
controlled disease). With one exception, patients reported a significant improvement
in quality of life assessed by the Angioedema Quality of Life Questionnaire (AE-QoL).
Since starting Lanadelumab treatment, 22 patients have been symptom-free. 89% of patients were able to extend their injection interval to 28 days or more. The data
demonstrate that gradual extension of injection intervals can minimize treatment
burden without losing efficacy.
Conclusion
This observation provides a detailed long-term view of HAE in real-life settings and
presents new and detailed data on the clinical features and treatment of HAE. The
therapeutic option Lanadelumab, which became available during the observation
period, demonstrates a pronounced effect on disease activity and patients' quality of
life.Hintergrund
Hereditäres Angioödem (HAE) ist eine seltene genetische Krankheit, die einen
erheblichen Einfluss auf die Gesundheit und Lebensqualität hat, da sie zu
wiederkehrenden Schwellungsattacken führt, die Haut, Bauch und Kehlkopf betreffen.
Viele Aspekte der Krankheit und ihrer Auswirkungen auf das Leben der Patienten
bleiben jedoch unklar.
Ziel
Diese Beobachtung hatte zum Ziel, Häufigkeit und Lokalisation von HAE-Attacken im
Detail zu bewerten, klinische Merkmale zu charakterisieren und die Ergebnisse der
Behandlung zu evaluieren.
Methoden
Zwei Kohorten der Berliner Angioödem-Klinik wurden beobachtet und bewertet. In der
ersten Kohorte (Kalenderkohorte) wurden die Schwellungskalender von 37 HAE
Patienten über einen Zeitraum von sechs aufeinanderfolgenden Jahren ausgewertet.
Die zweite Kohorte (Behandlungskohorte) besteht aus 34 Patienten mit C1INH
Mangel, die im ersten Jahr nach der Zulassung mit Lanadelumab behandelt wurden.
Ergebnisse
In der Kalenderkohorte wurden insgesamt 4.055 Attacken (durchschnittlich 18,3 pro
Patient und Jahr) dokumentiert. Die häufigste Lokalisation war die Haut (61,6%),
gefolgt von Bauch (27,8%) und Kehlkopf (1,9%). Die Attacken wurden subjektiv als
mäßig (43,8%), leicht (41,1%) oder in 12,2% der Fälle als schwer eingestuft. Die
meisten Attacken (82,3%) dauerten einen Tag. Die Attackenhäufigkeit zeigte keinen
signifikanten saisonalen Trend. Prodromalzeichen und Auslöser wurden für viele
Attacken berichtet, wobei Erythema marginatum als häufigstes Prodrom (11,4%) und
körperliche Aktivität als häufigster Auslöser (6,4%) genannt wurden. Die
Attackenhäufigkeit unterschied sich signifikant zwischen Patienten mit und ohne
Lanadelumab (p<0,001). Patienten, die mit Lanadelumab behandelt wurden, hatten
ausschließlich Attacken, die an Haut oder Bauch lokalisiert waren.
In der Behandlungskohorte verbesserte sich die Krankheitskontrolle erheblich von
einem Angioödem-Kontrolltest (AECT)-Wert von 7,9 (schlecht kontrollierte Krankheit)
auf einen Wert von 14,9 (gut kontrollierte Krankheit). Mit einer Ausnahme berichteten
die Patienten über eine signifikante Verbesserung der Lebensqualität, die durch den
Angioödem-Lebensqualitätsfragebogen (AE-QoL) bewertet wurde. Seit Beginn der
Lanadelumab-Behandlung waren 22 Patienten symptomfrei. 89% der Patienten
konnten ihr Injektionsintervall auf 28 oder mehr Tage verlängern. Die Daten zeigen,
dass eine schrittweise Verlängerung der Injektionsintervalle die Belastung der
Therapie minimieren kann, ohne die Wirksamkeit zu verlieren.
Fazit
Diese Beobachtung bietet einen detaillierten Langzeitblick auf HAE im wirklichen
Leben und präsentiert neue und detaillierte Daten zu den klinischen Merkmalen und
der Behandlung von HAE. Die Therapieoption Lanadelumab, die während des
Beobachtungszeitraums verfügbar wurde, zeigt eine ausgeprägte Wirkung auf die
Aktivität der Krankheit und die Lebensqualität der Patienten
PAYOFF – Dataset on public attitudes concerning the FIFA World Cup in Qatar
The 2022 FIFA World Cup is held in Qatar, one of the most autocratic regimes in the world. Authoritarian regimes increasingly use major international sporting events to improve their international reputation and distract from human rights abuses.
The project PAYOFF aims to show whether hosting “authoritarian games” influences public opinion abroad, and whether it pays off for authoritarian regimes to host a major sporting event like the 2022 World Cup to increase their legitimacy in the eyes of external audiences.
We fielded an online panel survey (repeated measures, within-subjects design) with three waves before (November), during (November/December) and after the FIFA World Cup (February/March) in eight European countries (Germany, Sweden, Italy, Great Britain, Croatia, Romania, Poland and Hungary). We trace and analyze respondents' attitudes towards Qatar over time. The study also includes several survey experiments
Präoperative Visualisierung des Kortiko-Subkortikalen Sprachnetzwerks
Background: Before surgical removal of brain tumors, it is crucial to maximize understanding of its spatial relation to function-bearing areas to guide decision-making and planning. The goal of surgery is to maximize extent of resection, while avoiding damage to functional areas. Tumors related to suspected language-eloquent areas present a particular challenge due to the complex and distributed nature of language function on the one hand and the debilitating consequences of postoperative language deficits on the other hand. The gold standard for localization of language function is direct cortical stimulation (DCS) during awake craniotomy. However, the procedure is highly invasive and patient eligibility is limited due to utmost patient compliance and centre-competence demands. Moreover, DCS primarily aids in the preservation of cortical integrity. However, damage to subcortical white matter tracts is also associated with permanent functional deficits. Novel, non-invasive diagnostic tools such as navigated transcranial magnetic stimulation (nTMS) and diffusion tensor imaging fiber tracking (DTI-FT) have emerged over the past decades and are being employed to locate and visualize language function. This work explores different implementations of these non-invasive tools for preoperative visualization of the language network.
Methods: In their study, Silva et al. conducted DTI-FT of language fascicles based on anatomical landmarks, nTMS-derived functional data as well as a combination of both. Different approaches were assessed for clinical utility in a multinational expert survey. Additional endpoints such as success in visualizing five principal language tracts as well as volumes of resulting tractograms were studied.
Results: Results indicate that anatomy-based DTI-FT, even in the presence of a tumor, poses a reliable method for identification of major language tracts. Resulting tractograms were considered more useful than tractograms based solely on functional data. nTMS-based tractography failed to reliably reveal principal language tracts and tractogram volumes were lower compared to landmark-based DTI-FT. However, additional incorporation of functional data derived from nTMS can further augment the visualizations and improve clinical usefulness in some cases.
Conclusion: DTI-FT presents an indispensable and important tool for preoperative interrogation of language pathways. The incorporation of functional data from nTMS language mappings into DTI-FT presents a promising challenge. Here we show that nTMS has the ability to enhance representations, but cannot solely replace landmark-based DTI-FT of important fiber tracts. Further research is warranted in the quest for defining and validating optimal strategies in the heterogenous landscape of protocols for functional DTI-FT of the
language network.Hintergrund: Vor der chirurgischen Entfernung von Hirntumoren ist es entscheidend, die räumliche Beziehung zu funktionalen Arealen zu verstehen, um eine fundierte Planung zu ermöglichen. Ziel der Operation ist es, das Resektionsausmaß zu maximieren und eine Schädigung funktioneller Bereiche zu vermeiden. Tumore, die in Relation zu mutmaßlich sprach-tragenden Arealen stehen, stellen aufgrund der komplexen und verteilten Lokalisierung von Sprachfunktion, sowie der einschränkenden Folgen postoperativer Sprachdefizite eine besondere Herausforderung dar. Goldstandard für die Lokalisierung von Sprachfunktion ist die Wachkraniotomie und direkte kortikale Stimulation (DCS). Die Eignung der Patienten für dieses invasive Verfahren ist jedoch aufgrund der hohen Anforderungen an Compliance und Kompetenz begrenzt. Außerdem dient die DCS lediglich der Identifizierung kortikaler Areale, obwohl insbesondere die Schädigung subkortikaler Bahnen mit dauerhaften funktionellen Defiziten verbunden ist. Neue, nicht-invasive diagnostische Methoden wie die navigierte transkranielle Magnetstimulation (nTMS) und das Diffusion Tensor Imaging Fiber Tracking (DTI-FT) werden in den letzten Jahrzehnten vermehrt zur Lokalisierung funktionaler Areale eingesetzt. In dieser Arbeit werden verschiedene Umsetzungen dieser Methoden zur präoperative Visualisierung des Sprachnetzwerks untersucht.
Methoden: In ihrer Studie führten Silva et al. DTI-FT von Sprachbahnen auf Grundlage anatomischer Landmarken, nTMS-basierter Daten sowie einer Kombination durch. Die verschiedenen Ansätze wurden in einer multinationalen Expertenbefragung auf ihren klinischen Nutzen hin untersucht. Zusätzlich wurden Endpunkte wie der Erfolg bei der Visualisierung von fünf Hauptsprachbahnen sowie die Volumina der resultierenden Traktogramme untersucht.
Ergebnisse: Die Ergebnisse zeigen, dass anatomiebasierte DTI-FT selbst bei Vorhandensein eines Tumors eine zuverlässige Methode zur Identifizierung wichtiger Sprachbahnen darstellt. Resultierende Traktogramme wurden als nützlicher erachtet als Traktogramme, die aus-schließlich auf funktionellen Daten basieren. Außerdem konnte die nTMS-basierte
Traktographie wichtige Sprachbahnen nicht zuverlässig aufdecken, und die Traktogrammvo-lumina waren im Vergleich zum Landmark-basierten Ansatz geringer. Eine zusätzliche Einbeziehung funktioneller Daten, kann jedoch die auf anatomiebasierten Visualisierungen verbessern und in einigen Fällen den klinischen Nutzen erhöhen.
Schlussfolgerung: Die DTI-FT ist ein unverzichtbares Instrument für die präoperative Untersuchung von Sprachbahnen. Die Einbeziehung funktioneller TMS-Daten in DTI-FT stellt eine vielversprechende Herausforderung dar. Hier zeigen wir, dass nTMS die Fähigkeit hat, die Darstellungen zu verbessern, aber nicht allein die anatomiebasierte DTI-FT wichtiger Faserbahnen ersetzen kann. Weitere Arbeiten sind erforderlich, um für funktionelle DTI-FT des Sprachnetzwerks optimale Strategien zu definieren und zu validieren