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Elementary Fractal Geometry. 3. Complex Pisot Factors Imply Finite Type
Self-similar sets require a separation condition to admit a nice mathematical structure. The classical open set condition (OSC) is difficult to verify. Zerner proved that there is a positive and finite Hausdorff measure for a weaker separation property which is always fulfilled for crystallographic data. Ngai and Wang gave more specific results for a finite type property (FT), and for algebraic data with a real Pisot expansion factor. We show how the algorithmic FT concept of Bandt and Mesing relates to the property of Ngai and Wang. Merits and limitations of the FT algorithm are discussed. Our main result says that FT is always true in the complex plane if the similarity mappings are given by a complex Pisot expansion factor λ and algebraic integers in the number field generated by λ. This extends the previous results and opens the door to huge classes of separated self-similar sets, with large complexity and an appearance of natural textures. Numerous examples are provided
Systematic Analysis of the MIO‐forming Residues of Aromatic Ammonia Lyases
Aromatic ammonia lyases (AALs) and tyrosine/phenylalanine ammonia mutases (TAM/PAM) are 3,5-dihydro-5-methylidene-4H-imidazol-4-one (MIO)-dependent enzymes. Usually, the MIO moiety is autocatalytically formed from the tripeptide Ala-Ser-Gly (ASG) and acts as an electrophile during the enzymatic reaction. However, the MIO-forming residues (ASG) have some diversity in this enzyme class. In this work, a systematic investigation on the variety of MIO-forming residues was carried out using in-depth sequence analyses. Several protein clusters of AAL-like enzymes with unusual MIO-forming residues such as ACG, TSG, SSG, and CSG were identified, including two novel histidine ammonia lyases and one PAM with CSG and TSG residues, respectively, as well as three novel ergothioneine trimethylammonia lyases without MIO motif. The mutagenesis of common MIO-groups confirmed the function of these MIO variants, which provides good starting points for future functional prediction and mutagenesis research of AALs
How socio-political change is associated with the number of individually reported negative life events: a population-based study using the German reunification 1989/1990 as an example
Background
Socio-political change often leads to disruptions in employment and social networks, which can exacerbate health issues and increase mortality rates. These consequences are likely observed as an increase in negative life events (NLEs), serving as indicators of the broader social and health impacts. Using the German reunification in 1989/1990 as an example, this study investigates changes in reported numbers of NLEs and differences regarding sociodemographic characteristics.
Methods
We used data from the population-based Study of Health in Pomerania (SHIP-START-0, SHIP-Life-Events and Gene-Environment Interaction in Depression; N=1932). Numbers of NLEs in different categories (work/financial, social/interpersonal, illness (own) and illness/death (others)) were measured retrospectively in 5-year intervals (1980–2004) using a semistructured interview. Pre-reunification and post-reunification changes were modelled using piecewise mixed-effects Poisson regressions with the 1990–1994 interval (reunification) as change point. Interactions with age, sex and education were examined.
Results
The number of most NLE categories, except social/interpersonal NLEs, increased at reunification. Whereas work/financial NLEs slightly decreased post-reunification, illness-related NLEs continued to increase. Higher numbers of social/interpersonal NLEs were found with younger age. More illness-related NLEs were reported with older age, lower education (illness (own)) and by women (illness/death (others)). However, the majority reported no NLEs at reunification (68.2%–80.7%, varying by category).
Conclusion
Our findings suggest that although some individuals experience a marked increase in NLEs due to socio-political changes, many remain unaffected, emphasising the need for a differentiated understanding of these effects. This increase in NLEs may partly account for ongoing health and well-being disparities among countries with differing transformation histories
Die Bedeutung der diastolischen Dysfunktion bei Patient*innen mit nicht-ischämischer Dilatativer Kardiomyopathie
Hintergrund: Definierend für die Dilatative Kardiomyopathie (DCM) ist die links- oder biventrikuläre Dilatation in Kombination mit einer Einschränkung der linksventrikulären systolischen Pumpfunktion (LVEF). Bekannt ist zudem, dass die Einschränkung der LVEF sowie die linksventrikuläre Dilatation als führende Prognosefaktoren für Hospitalisation und Tod bei der Herzinsuffizienz mit reduzierter linksventrikulärer Pumpfunktion (HFrEF) und DCM genutzt werden können. Inwieweit die diastolische linksventrikuläre Dysfunktion bei der DCM parallel vorliegt und einen prognostischen Wert hat, ist derzeit noch unklar. Am besten erforscht ist die diastolische linksventrikuläre Dysfunktion im Rahmen der Herzinsuffizienz mit erhaltener linksventrikulärer Pump¬funktion (HFpEF). Für diese wurde der H2FPEF-Score entwickelt. Untersucht wird das Vorliegen und der prognostische Wert der diastolischen Dysfunktion bei Patient*innen mit einer DCM quantifiziert durch den H2FPEF-Score.
Methoden: Es erfolgte eine retrospektiven Analyse der Daten von 244 Patient*innen mit DCM und DCMi aus dem Sonderforschungsbereich/Transregio 19 (SFB/TR 19).
Ergebnisse: Es konnte gezeigt werden, dass 30 % der Patient*innen einen H2FPEF-Score > 3 und somit auch eine hohe Wahrscheinlichkeit für eine diastolische Dysfunktion haben. Die Analyse zeigte zudem, dass der H2FPEF-Score bei > 3 Punkten einen signifikanten, unabhängigen Zusammenhang mit der Mortalität hat (p = 0,02) und eine Punktzahl von > 3 im H2FPEF-Score mit einer Verdopplung der Mortalität einhergeht (HR = 1,94, p = 0,02). Außerdem konnte gezeigt werden, dass das Mortalitätsrisiko mit jeder Score-Stufe um ca. 30 % ansteigt (HR = 1,29, p = 0,02).
Schlussfolgerung: Ein relevanter Anteil – in der untersuchten Kohorte etwa ein Drittel - der Patient*innen mit einer DCM hat, quantifiziert durch den H2FPEF-Score, eine diastolische linksventrikuläre Dysfunktion, die unabhängig mit der Mortalität assoziiert ist. Der H2FPEF-Score kann zur Abschätzung des Mortalitätsrisikos bei Patient*innen mit DCM genutzt werden
Chemo-Immuntherapie mit anti-GD2 Antikörper Dinutuximab beta bei Kindern mit einem Rückfall oder einem refraktären Hochrisikoneuroblastom
Das Neuroblastom ist der häufigste solide Tumor des Kindesalters außerhalb des
ZNS. Mit einer schlechten Prognose der rezidivierten Erkrankung kommt neuen
Rezidivtherapien eine besondere Bedeutung zu. Die Einführung von GD2-Antikörpern
in die Therapie der Neuroblastompatienten haben sowohl für
Hochrisikoneuroblastome, als auch für Patienten mit R/R-Neuroblastomerkrankung
die Prognose deutlich verbessert, jedoch allein noch nicht auf ein zufriedenstellendes
Niveau gehoben. Viele weitere Therapieansätze für Patienten mit R/RNeuroblastomen
konnten jeweils nur kleinere Teilerfolge erzielen, eine gut wirksame
und gut verträgliche Therapie, die objektiv die sehr schlechte Prognose von R/RNeuroblastomen
verbessert, fehlt.
Im Zellmodell konnte gezeigt werden, dass eine Kombination von Chemotherapie mit
Anti-GD2-Antikörpern eine gute Wirkung gegen Neuroblastomzellen zeigt. Erste
klinische Studien zeigten auch vielversprechende Erfolge der Kombination von
verschiedenen Chemotherapieprotokollen mit Anti-GD2-Antikörpern.
Unsere Patientenkohorte wurde mit einer Kombination aus Dinutuximab beta (DB) und
der in Deutschland üblichen Frontline-Chemotherapie von Hochrisiko-
Neuroblastompatienten behandelt. Die Therapie war insgesamt gut verträglich, es
traten keine therapiebezogenen Todesfälle auf. Als Nebenwirkungen konnten, wie im
Rahmen der Chemotherapie zu vermuten war, häufig Blutbildveränderungen und
Infektionen, sowie kardiovaskuläre und Nebenwirkungen an den Nieren beobachtet
werden. Nebenwirkungen der Antikörpertherapie waren vor allem Fieber und
Schmerzen, die Schmerzen nahmen aber im Verlauf der Therapiezyklen ab.
Wir konnten eine gute Ansprechrate von 47% erreichen. Nach einem Jahr konnte ein
PFS von 35% (95%CI=12%-58%) und ein OS von 53% (95%CI=29%-77%) ermittelt
werden. Zu beachten ist in diesem Zusammenhang die ausgesprochen schlechten
Ausgangsbedingungen unserer Patienten mit hauptsächlich rezidivierten
Erkrankungen, mehrfachen Rezidiven und vielen aggressiven Vortherapien, die einen
Vergleich mit anderen Patientenkohorten kaum möglich machen. Zieht man den
Vergleich dennoch, war das Ansprechen auf unsere Therapie ähnlich oder besser,
PFS und OS jedoch schlechter. Der Grund für das schlechtere Überleben nach einem
Jahr ist am ehesten die prognostisch sehr ungünstige Ausgangslage. Ein Stellenwert
der N5/N6-DB Chemoimmuntherapie in der Behandlung von R/R Neuroblastomen
aufgrund der hohen Ansprechrate und der Verträglichkeit erfolgversprechend und
bedarf weiterer klinischer Studien
The Association Between C24:0/C16:0 Ceramide Ratio and Cardiorespiratory Fitness is Robust to Effect Modifications by Age and Sex
Ceramides and cardiorespiratory (CR) fitness are both related to cardiovascular diseases. The associations of three blood plasma ceramides (C16:0, C22:0, and C24:0) with CR fitness in the population‐based Study of Health in Pomerania (SHIP‐START‐1; n = 1,102; mean age 50.3 years, 51.5% women) are investigated. In addition, subgroup analysis according to age (</≥54 years) and sex (female/male) is performed. Ceramides are quantified by liquid chromatography/mass spectrometry (LC/MS). CR fitness is assessed by a cardiopulmonary exercise test. Sex and age independent associations are found for higher levels of C24:0 and C24:0/C16:0 ratio with higher maximal oxygen consumption (VO2peak) kg−1 and oxygen consumption at the anaerobic threshold (VO2@AT1) as well as for the relation of C24:0/C16:0 with maximum workload (Wattmax kg−1). In contrast, age/sex subgroup specific inverse associations with Wattmax kg−1 are found in women <54 years for C22:0, while a positive association in men ≥54 years. Higher levels of C24:0 are associated with higher Wattmax kg−1, except for women <54 years, where no significant association can be found. The findings suggest that the use of single ceramides as cardiovascular biomarkers may be inferior, compared to ceramide ratio C24:0/C16:0. Therefore C24:0/C16:0 ratio may be a more suitable and robust cardiovascular biomarker and should be preferred over single ceramides
The covert ties that bind: US-Baltic intelligence relations
This article seeks to capture a facet of US – Baltic relations that for the most part has played out behind the public curtain. As such, the following chronicles key twists and turns, achievements and failures in American – Baltic intelligence relations. A substantial body of scholarship has already examined cultural, diplomatic, and security ties between these actors. The same cannot be said about intelligence bonds. This article attempts to redress this neglect in the literature. It argues that the Baltics, with their well-honed sense of Russian political affairs, have become valuable sources of intelligence for their key ally across the Atlantic
Identifikation und Validierung multivariabler Biomarker basierend auf metabolomischen Messungen blutbasierter Humanproben bei Verdacht auf Pankreaserkrankungen
Die Diagnose von Pankreaserkrankungen kann aufgrund der versteckten Lage des Organs im Körper und des Mangels an eindeutigen Symptomen und zuverlässigen Biomarkern mitunter sehr schwierig sein. Die dieser Arbeit zugrunde liegenden Publikationen, an denen der Autor dieser Arbeit mitgewirkt hat, zeigen, dass Pankreaserkrankungen die Konzentrationen einiger im Blut zirkulierender Stoffwechselprodukte auf typische Weise beeinflussen. Deshalb stellt Metabolomik einen vielversprechenden Ansatz zur Identifikation von Biomarkern zur Diagnose von Pankreaserkrankungen dar.
Bislang existiert kein blutbasierter Biomarker zur Diagnose von chronischer Pankreatitis. In der Publikation von Adam, Beyer, et al. (2021) wurde nun in Plasmaproben eine Biomarkersignatur aus 8 Metaboliten identifiziert, die mit hoher Genauigkeit Patienten mit chronischer Pankreatitis von Kontrollpatienten ohne pankreatische Erkrankungen differenziert. Die 8 Metabolite decken dabei verschiedene Charakteristika der pankreatischen Veränderungen ab, die zusammen genommen für chronische Pankreatitis typisch sind. Es handelt sich um die erste Publikation, in der ein solcher Biomarker nicht nur identifiziert, sondern auch in prospektiv gesammelten Proben unabhängiger, großer Kohorten validiert wurde. Die Klassifikation der Patienten durch den Biomarker war dabei in den Validierungskohorten ebenso zuverlässig wie in der Identifikationskohorte und zeigte sich auch bei einem Matrixwechsel in Serumproben als robust.
Bei Beschwerden, die auf eine Pankreaserkrankung hindeuten, zeigen sich in der medizinischen Bildgebung nicht selten unklare Raumforderungen, die durch ein Pankreaskarzinom oder chronische Pankreatitis bedingt sein könnten. Das Protein CA 19-9 ist ein blutbasierter Marker für Pankreaskarzinome und gilt als Goldstandard, allerdings liegen die Werte auch bei chronischer Pankreatitis oft erhöht vor. In der Publikation von Mahajan et al. (2022) wurde eine zuvor veröffentlichte Signatur zur Differenzierung dieser Erkrankungen abgeändert, um technisch leichter umsetzbar zu sein. Die 12 Metabolite der verbesserten Signatur können in einem einzigen analytischen Verfahren bestimmt werden. Die hohe Genauigkeit des Biomarkers konnte anhand einer Kohorte mit prospektiv gesammelten Proben bestätigt werden. Die Signatur besticht zudem durch Robustheit gegenüber typischen Störfaktoren und einer hohen Performance für Patienten, die genetisch bedingt kein CA 19-9 produzieren.
Die in Adam, Beyer, et al. (2021) und Mahajan et al. (2022) vorgestellten Signaturen stellen die Grundlagen für die Entwicklung diagnostischer Tests auf metabolomischer Basis dar. Mit diesen Tests wird man erstmals in der klinischen Routine anhand einer Blutprobe chronische Pankreatitis diagnostizieren beziehungsweise PDAC mit hoher Genauigkeit ausschließen können.
Weitere Studien zu blutbasierten Biomarkern in Patientengruppen mit erhöhtem Risiko für Pankreaskarzinom, wie zum Beispiel neu diagnostizierte Diabetiker über 60 Jahren, sind in Arbeit. Wenn sich bei dieser Fragestellung zuverlässige Biomarker identifizieren lassen, beziehungsweise die zuvor identifizierte Signatur validiert werden kann, könnte basierend darauf ein diagnostischer Test zum Screening dieser vergleichsweise großen Risikogruppe entwickelt werden.
Diese Beispiele zeigen, dass der Metabolomik ein hohes Potenzial zur Diagnose von Pankreaserkrankungen innewohnt. Dieses Potenzial ist auch bei anderen Erkrankungen gegeben, bei denen sich die diagnostische Qualität von bildgebenden Verfahren und anderen minimalinvasiven Untersuchungen als begrenzt erwiesen hat. Durch technischen Fortschritt und zunehmende Verbreitung werden massenspektrometrische Stoffwechseluntersuchungen in der klinischen Routine einsetzbar. Die hier vorgestellten Publikationen zeigen schon jetzt, dass das Potenzial der Metabolomik erkannt wurde und wie es in Zukunft genutzt werden kann
Kindernotfälle im Luftrettungsdienst: Analyse der persönlichen Kompetenzeinschätzung von Luftrettungsdienstpersonal in Bezug auf absolvierte zertifizierte Notfallkurse
Einleitung:
Kindernotfälle sind auf Grund ihrer Seltenheit eine besondere Herausforderung für den Rettungsdienst. Das Gesundheitssystem und insbesondere die Kindermedizin steht durch Personalmangel und Schließungen von Kliniken vor großen Herausforderungen.
Diese Versorgungslücke könnte durch die Luftrettung und die Disposition von Rettungshubschraubern zu Kindernotfällen geschlossen werden. Damit es gelingt eine hochqualifizierte Notfallversorgung der Kinder sicherzustellen, muss das Personal auf dem Rettungshubschrauber aus- und weitergebildet werden. Um in hochdynamischen Situationen, wie sie bei der Versorgung von vital bedrohten Patienten vorkommen, den Überblick zu behalten und den Notfall routiniert abarbeiten zu können wurden zertifizierte Notfallkurse und Simulationstrainings entwickelt.
Es stellt sich die Frage ob Luftrettungspersonal, welches zertifizierte Notfallkurse besucht hat, sein Sicherheitsempfinden bei der Behandlung von bestimmten Erkrankungen und Verletzungen bei Kindern höher einschätzt als Personal, welches keinen zertifizierten Kindernotfallkurs besucht hat.
Methode:
Zur Beantwortung der Fragestellung wurden drei Analysen durchgeführt. In einer retrospektiven Datenerhebung der HEMSDER Datenbank der DRF Luftrettung wurden Primäreinsätze von Patienten vor dem elften Geburtstag aus dem Zeitraum 2014 bis 2018 analysiert.
In einer Onlineumfrage wurden Notärzte und HEMS TC der ADAC und DRF Luftrettung zum Sicherheitsempfinden bei definierten Notfallbildern und zum Sicherheitsempfinden beim Durchführen von medizinischen Maßnahmen befragt. Zudem erfolgte durch die Teilnehmenden eine subjektive Evaluation zertifizierter Notfallkurse, die zuvor in einer Literaturrecherche identifiziert wurden.
Ergebnisse:
Kindernotfälle machten 6 % aller 127.964 Primäreinsätze der DRF Luftrettung im Erhebungszeitraum aus. Vital bedroht waren 26 % der Kinder. Einen Gefäßzugang erhielten
50 % der Kinder, eine Maßnahme aus dem Atemwegsmanagement wurde in 7 % der Fälle durchgeführt. 93 % der Kinder wurden einer weiteren Behandlung im Krankenhaus zugeführt, davon wurden 50 % mit dem Rettungshubschrauber transportiert. Am Notfallort verstarben 0,65 % der Kinder.
Den Fragebogen bearbeiteten 171 Notärzte und HEMS TC. Bei pädiatrischen Notfallpatienten war das Sicherheitsempfinden bei Notfallbildern, die häufig vorkamen (z.B. Krampfanfälle) oder nach einem festen Schema abgearbeitet werden können und häufig trainiert werden (z.B. Herz-Kreislauf-Stillstand oder Anaphylaxie) hoch. Geringeres Sicherheitsempfinden bestand bei seltenen pädiatrischen Notfallbildern (z.B. Herzrhythmusstörungen) oder bei Notfallbildern mit komplexen Abläufen (z.B. Polytrauma- oder Neugeborenenversorgung). In dieser Arbeit wurden acht zertifizierte Notfallkurse für volljährige Patienten und sieben zertifizierte Notfallkurse für pädiatrische Patienten, sowie CRM-Kurse berücksichtigt. Mindestens einen zertifizierten Kurs für erwachsene Notfallpatienten haben 81 % der Teilnehmenden besucht und mindestens einen zertifizierten Notfallkurs für pädiatrische Patienten haben 43 % der Befragten besucht. 91 % der Umfrageteilnehmenden empfahlen den Besuch von zertifizierten Notfallkursen zu jeder Zeit oder spätestens vor Aufnahme der Tätigkeiten auf einem Rettungshubschrauber.
Befragte, die einen zertifizierten Kindernotfallkurs besucht hatten, hatten ein höheres Sicherheitsempfinden bei Maßnahmen des erweiterten Atemwegsmanagements (Larynxmaske [p = .017], Intubation [p = .007], Videolaryngoskopie [p = .001], chirurgischer Luftweg [p = .043]).
Auch der Besuch eines zertifizierten Notfallkurses für erwachsene Patienten war mit einem signifikant höheren Sicherheitsempfinden sowohl bei der Behandlung der Notfallbilder (p = .02), als auch beim Durchführen von medizinischen Maßnahmen bei Kindern (p = .025) assoziiert.
Diskussion:
Diese Arbeit zeigt, dass seltene Verletzungen und Erkrankungen mit der höchsten vitalen Gefährdung in der vulnerabelsten Patientengruppen (Säuglinge und Kleinkinder) mit dem geringsten Sicherheitsempfinden beim Team des Rettungshubschraubers assoziiert sind. Das einzelne Teammitglied ist äußerst selten mit der Behandlung eines vital bedrohten Kindes konfrontiert.
Aus den vorgestellten Daten und der Literaturrecherche lässt sich ableiten, dass eine erfolgreiche Versorgung durch die Luftrettung am besten gelingen kann, wenn im Team diese seltenen Situationen regelmäßig trainiert werden.
Die organisatorischen Strukturen sollten so geschaffen werden, dass auf dem Rettungshubschrauber tätige Ärzte und Notfallsanitäter entsprechende Life Support Kurse besucht haben und regelmäßig die Versorgung von kritisch kranken Kindern trainieren. So kann der Rettungshubschrauber frühzeitig und primär von der Rettungsleitstelle zu Kindernotfällen, auch unter Inkaufnahme einer Übertriage, alarmiert werden.
Schlussfolgerung:
Für die spezifische Versorgung von vital bedrohten Kindern ist die Luftrettung sowohl auf Grund des schnellen Transportmittels als auch auf Grund der Expertise der Notärzte und Notfallsanitäter prädestiniert. Zusätzlich zum Besuch von zertifizierten Notfallkursen, um die Basismaßnahmen zu lernen, ist ein gestuftes, aufeinander aufbauendes strukturiertes Notfalltraining mit jährlichen Wiederholungen und klinischer Praxis zu fordern.
So könnte eine Versorgungsstruktur für vital bedrohte Kinder geschaffen werden, ohne die knappen Kapazitäten der Kinder- und Jugendmedizin präklinisch zu binden.Introduction:
Paediatric emergencies are a significant challenge for rescue services due to their rarity. The German healthcare system, and particularly paediatric medicine, is facing major challenges due to staff shortages and hospital closures.
This gap in care could potentially be addressed by air rescue services, with dispatching helicopter emergency medical services (HEMS) to paediatric emergencies. To ensure high-quality emergency care for children, personnel on rescue helicopters must receive proper training and continuous education.
Certified emergency courses and simulation training have been developed to equip medical staff with the skills needed to manage emergencies effectively, particularly in highly dynamic situations, involving critically endangered patients.
This study seeks to address whether air rescue personnel who have attended certified paediatric emergency courses perceive a higher sense of safety in managing paediatric emergencies compared to personnel who have not completed paediatric emergency courses.
Method:
To answer the research question, three analyses were conducted. The first involved a retrospective analysis of data from the HEMSDER database maintained by DRF Luftrettung focusing on primary emergency responses to patients under the age of 11 from 2014 to 2018. The second component consisted of an online survey administered to emergency physicians and HEMS Crew Members from ADAC and DRF Luftrettung. Respondents were asked to assess their sense of safety when dealing with specific emergency scenarios and when performing medical interventions. Participants were also asked to provide a subjective evaluation of certified emergency courses, which had been identified in a prior literature review.
Results:
Paediatric emergencies accounted for 6% of all 127,964 primary responses by DRF Luftrettung during the study period. Of the paediatric patients, 26% were categorized as critical. Fifty percent received vascular access, and 7% underwent airway management procedures. 93% of the children were transported to a hospital for further treatment, 50% of them were transferred by rescue helicopter. At the scene of the emergency, 0.65% of the children died.
A total of 171 emergency physicians and HEMS TC answered the survey. Respondents reported a higher sense of safety in paediatric emergency scenarios that occurred frequently (e.g. seizures) or can be processed by following standardized protocols and are frequently exercised (e.g. cardiac arrest or anaphylaxis). A lower sense of safety was reported for rare paediatric emergencies (e.g. cardiac arrhythmia) or scenarios with complex workflows (e.g. polytrauma, neonatal care).
This study identified eight certified emergency courses for adult patients and seven certified paediatric emergency courses as well as CRM courses. Among participants, 81% had attended at least one certified course for adult emergencies and 43% had completed at least one certified paediatric emergency course. Notably, 91% of respondents recommended attending certified emergency courses either at any time or at least before starting work on a rescue helicopter.
Personnel who attended a certified paediatric emergency course reported a significantly higher sense of safety when performing advanced airway management procedures (laryngeal masks [p = .017], intubation [p = .007], video laryngoscopy [p = .001], and surgical airways [p = .043]).
Interestingly, attending certified emergency courses for adult emergencies also correlated with a significantly higher sense of safety in managing paediatric scenarios (p = .02) and performing medical interventions for paediatric patients (p = .025).
Discussion:
The findings of this study suggest that rare life-threatening paediatric conditions, particularly those affecting the most vulnerable age groups (i.e. infants and young children), are associated with a low sense of safety among helicopter emergency medical service personnel. Individual team members are rarely confronted with the treatment of a critically ill child.
The data, alongside the results of the literature review, indicate that effective care for paediatric emergencies in the context of air rescue is more likely when these rare and complex scenarios are regularly practiced within the team. Organizational structures should be designed to ensure that all medical personnel working on rescue helicopters have attended the relevant Life Support courses and participate in regular, structured paediatric emergency trainings. Such preparation would allow for early and prioritized dispatch of air rescue services to pediatric emergencies, even this occasionally results in over triage.
Conclusion:
Helicopter emergency medical service predestined for the specific care of critical endangered children due to the combination of rapid transport capabilities and the expertise of emergency physicians and paramedics.
Optimizing care for critically endangered children requires a multi-tiered approach to training.
Beyond the completion of certified emergency courses that cover foundational skills, a structured training program should be implemented. This program should include advanced paediatric scenarios, annual refreshers, and hands-on clinical practice to maintain and enhance competence.
This approach would ensure a robust care system for critically endangered children without overburdening the limited resources available in paediatric medicine in prehospital settings
Dental Decision-Making in Pediatric Dentistry: A Cross-Sectional Case-Based Questionnaire Among Dentists in Germany
Background and Objectives
The most recent guidelines and recommendations regarding treatments of dental caries in children are shifting towards evidence-based minimal or non-invasive approaches aiming to preserve the vitality of teeth and potentially reduce the need for dental general anesthesia. This study investigated the treatment recommendations of dentists actively practicing pediatric dentistry in Germany regarding different patient cases with caries in primary teeth.
Materials and Methods
The questionnaire was distributed on paper or online to pediatric dentists and general dentists practicing pediatric dentistry. Five cases of children with dental treatment needs representing a variety of clinical situations were selected for the questionnaire. Considering four different scenarios regarding pain symptoms (yes/no) and cooperation level (good/low) for each case resulted in 20 questions, where the preferred treatment option could be chosen out of 21 options ranging from observation only to extraction with/without different sedation techniques. The answers were categorized into three categories for each case and scenario according to guidelines, recent scientific evidence, and recommendations (recommended, acceptable, or not recommended/contraindicated).
Results
In total, 222 participants responded to the survey (161 female; 72.5%). In 55.2% of the total 4440 answers, the participants chose a “recommended” treatment option, in 16.4% “acceptable”, but in 28.4%, a “not recommended” treatment, which ranged for the five cases between 18.7 and 36.1%. While pain and low cooperation levels led to more invasive and justified treatment choices (only 26.3% “not recommended”), less severe scenarios resulted more often in “not recommended” options (pain with good cooperation: 31.0%; or low cooperation without pain: 32.6%). The dentist’s age, experience, and educational background did not significantly correlate to choosing “not recommended” treatment options.
Conclusions
A child’s pain and cooperation level greatly impact the treatment decisions made by dentists, with a risk of too invasive treatment options in low-severity cases. Substantial disparities in treatment recommendations for caries in primary teeth persist among dental practitioners regardless of their age, experience, and educational background