1,721,064 research outputs found
Going Beyond Counting First Authors in Author Co-citation Analysis
The present study examines one of the fundamental aspects of author co-citation analysis (ACA) - the way co-citation
counts are defined. Co-citation counting provides the data on which all subsequent statistical analyses and mappings
are based, and we compare ACA results based on two different types of co-citation counting - the traditional type that
only counts the first one among a cited work's authors on the one hand and a non-traditional type that takes into
account the first 5 authors of a cited work on the other hand. Results indicate that the picture produced through this non-traditional author co-citation counting contains more coherent author groups and is therefore considerably clearer. However, this picture represents fewer specialties in the research field being studied than that produced through the traditional first-author co-citation counting when the same number of top-ranked authors is selected and analyzed. Reasons for these effects are discussed
Variations on the Author
“Variations on the Author” discusses two of Eduardo Coutinho’s recent films (Um Dia na Vida, from 2010, and Últimas Conversas, posthumously released in 2015) and their contribution to the general question of documentary authorship. The director’s filmography is characterized by a consistent yet self-effacing form of authorial self-inscription: Coutinho often features as an interviewer that rather than express opinions propels discourses; an interviewer that is good at listening. This mode of self-inscription characterizes him as an author who is not expressive but who is nonetheless markedly present on the screen. In Um Dia na Vida, however, Coutinho is completely absent form the image, while Últimas Conversas, on the contrary, includes a confessional prologue that moves the director from the margins to the center of his films. This article examines the ways in which these works stand out in the filmography of a director who offers new insights into the notion of cinematic authorship
Appropriate Similarity Measures for Author Cocitation Analysis
We provide a number of new insights into the methodological discussion about author cocitation analysis. We first argue that the use of the Pearson correlation for measuring the similarity between authors’ cocitation profiles is not very satisfactory. We then discuss what kind of similarity measures may be used as an alternative to the Pearson correlation. We consider three similarity measures in particular. One is the well-known cosine. The other two similarity measures have not been used before in the bibliometric literature. Finally, we show by means of an example that our findings have a high practical relevance.information science;Pearson correlation;cosine;similarity measure;author cocitation analysis
Evaluation des bayerischen Jugendstrafvollzuges – Auswertungen der Daten April 2013 bis Dezember 2019, sowie Analysen der Rückfälligkeit zum Entlassungszeitraum Mai 2013 bis Februar 2015.
The aim of the evaluation of the Bavarian juvenile prison system was a comprehensive analysis of the data collected since 2013 in the Bavarian juvenile prisons for N = 3.132 male juveniles and the evaluation of criminal records from the Federal Central Criminal Register for a subsample of N = 399 male subjects. As a result, 69% of the subjects had a subsequent decision in the Federal Central Criminal Register, and 23% had a serious recidivism. The results did not differ significantly from those of comparable recidivism studies. The sample was homogeneous in terms of sociodemographic and biographical characteristics and appeared to differ little from subjects in other states in this regard. Factors of recidivism after release from juvenile detention that had already been confirmed several times, such as younger age, higher biographical preload, stronger criminal record, and greater need for treatment upon incarceration, again emerged as relevant predictors in the binary logistic regressions. The interventions offered in the juvenile prison system and their effectiveness were examined. In light of the needs and demand for resocialization in juvenile detention, the number of participations seemed too low and the offer clearly expandable. The effects of treatment measures were ambiguous due to low case numbers, furthermore key factors of treatment are currently not recorded in a differentiated manner. The data collection and the results of the analyses were comprehensively classified against the background of the following aspects: the requirements of the 2006 ruling of the Federal Constitutional Court, the scientific discussion on the evaluation of correctional services, the current approaches to the evaluation of juvenile correctional services in other German states, the requirements of relevant bodies such as the German Association for Juvenile Courts and Juvenile Court Assistance, and the findings of other studies. The present work can therefore be regarded as a comprehensive status report on the evaluation of the Bavarian juvenile detention system at the present time. Concrete suggestions for further development are made.Ziel der Evaluation des bayerischen Jugendstrafvollzuges war eine umfassende Analyse der seit 2013 in den bayerischen Jugendstrafvollzuganstalten für N = 3.132 männliche Jugendliche gesammelten Daten und die Auswertung von Auszügen aus dem Bundeszentralregister für eine Teilstichprobe von N = 399 männlichen Probanden. Im Ergebnis wiesen 69% der Probanden eine Folgeentscheidung im Bundeszentralregister auf, 23% hatten einen schweren Rückfall. Die Befunde unterschieden sich nicht nennenswert von denen vergleichbarer Rückfalluntersuchungen. Die Stichprobe war in Bezug auf soziodemographische und biographische Merkmale in sich homogen und schien sich diesbezüglich kaum von den Probanden anderer Bundesländer zu differenzieren. Bereits mehrfach bestätige Faktoren der Rückfälligkeit nach Entlassung aus dem Jugendstrafvollzug wie jüngeres Alter, höhere biographische Vorbelastung, stärkere Vorstrafenbelastung und größerer Behandlungsbedarf bei Inhaftierung zeigten sich in den binären logistischen Regressionen erneut als relevante Prädiktoren. Das Angebot an Maßnahmen und deren Wirksamkeit wurden untersucht. Vor dem Hintergrund der Bedarfe und der Forderung nach Resozialisierung im Jugendstrafvollzug schien die Anzahl an Teilnahmen zu gering und das Angebot deutlich ausbaufähige. Die Effekte von Behandlungsmaßnahmen waren aufgrund geringer Fallzahlen uneindeutig, wesentliche Merkmale der Behandlung werden derzeit nicht differenziert erfasst. Die Datenerhebung und die Ergebnisse der Analysen wurden vor dem Hintergrund folgender Aspekte umfassend eingeordnet: den Forderungen aus dem Urteil des Bundesverfassungsgerichtes aus dem Jahr 2006, der wissenschaftlichen Diskussion zur Evaluation von Strafvollzug, den aktuellen Ansätzen zur Evaluation von Jugendstrafvollzug in anderen Bundesländern, den Anforderungen relevanter Stellen wie der Deutsche Vereinigung für Jugendgerichte und Jugendgerichtshilfen und den Befunden anderer Studien. Die vorliegende Arbeit kann daher als umfangreiche Bestandsmeldung zur Evaluation des bayerischen Jugendstrafvollzuges zum aktuellen Zeitpunkt betrachtet werden. Konkrete Vorschläge zur Weiterentwicklung werden unterbreitet
„Psychoedukation Angst bei stationären Patienten - PAsta“ - Entwicklung und Evaluation eines stationären psychoedukativen Gruppenprogramms zur Behandlung von Angst
Abstract As short-term interventions, psychoeducational programmes are relevant to the provision of care in in-patient settings. However, there are no programmes specifically tailored to the needs of acute in-patients. The object of this study is to develop and evaluate a psychoeducational programme that has been specifically designed for in-patients who have anxiety disorders or who suffer from anxiety in the context of other mental illnesses. Over a period of four weeks, 28 in-patients with diagnoses in the depressive and anxiety spectrum participated in twice-weekly psychoeducational group sessions in addition to psychiatric treatment as usual (TAU). This group was compared to a group of 13 patients who had received TAU without the group sessions. Using a pre-post design, the two groups were compared in terms of illness knowledge and mental health and on the basis of the cognitive variables self-efficacy, sense of coherence and life satisfaction. Group leaders and participants were also questioned for formative evaluation purposes. Analysis of the results showed a significant increase in knowledge of anxiety among participants of the psychoeducational group. Although there was no significant difference between the pre-test and post-test results on the mental health and cognitive variables, the effect sizes indicate that the results are clinically relevant. Improvement in depressive symptoms in the intervention group was evident in treatment effects (d co-efficient) of between .53 and .61. Positive effect sizes of around .15 were obtained for anxiety symptoms. There were no changes in phobic symptoms. The control group showed a deterioration in mental health as measured by the scales for insecurity in social contact, aggressiveness and paranoid thinking, with effect sizes from .24 to .46. Effect sizes of around .20 for the cognitive variables indicate a tendency towards improved self-efficacy. The formative evaluation showed high patient satisfaction with the group format. The main objective of the group programme was achieved; that is, it increased illness knowledge. Despite the short measurement period, the importance of the psychoeducational group programme in the treatment of acute in-patients was confirmed. It is assumed that the programme’s large impact on depressive symptoms can be attributed to its cognitive focus. Greater treatment effects could be achieved on measures of anxiety symptoms by linking group treatment more closely with concomitant individual therapy and diagnosis-specific analysis. Subsequent studies using larger samples should incorporate a longer measurement period and a follow-up assessment to measure the longer-term effects and the stability of results.Zusammenfassung Psychoedukative Interventionen besitzen im stationären Setting als Kurzzeitintervention Versorgungsrelevanz, allerdings existieren keine Programme, die an die Bedürfnisse stationärer Akutpatienten angepasst sind. Gegenstand der Studie ist die Entwicklung und Evaluation eines Psychoedukations-Programms, das speziell für stationäre Patienten mit Angststörungen oder Ängsten im Rahmen anderer psychischer Erkrankungen konzipiert wurde. 28 stationäre Patienten mit Diagnosen aus dem Bereich der depressiven und Angst-Störungen erhielten zusätzlich zu psychiatrischer Standardtherapie zweimal wöchentlich psychoedukative Gruppensitzungen über einen Zeitraum von vier Wochen. Verglichen wurde diese Gruppe mit 13 Patienten, die psychiatrische Standardtherapie ohne Gruppenangebot bekommen hatten. Beide Gruppen wurden im Prä-Post-Design bezüglich des vorhandenen Krankheitswissens, der psychischen Gesundheit und der kognitiven Variablen Selbstwirksamkeit, Kohärenzgefühl und Lebenszufriedenheit verglichen. Zur formativen Evaluation wurden Gruppenleiter und –teilnehmer befragt. Die Auswertung er Ergebnisse zeigte bei den Teilnehmern der Psychoedukationsgruppe eine signifikante Zunahme des Angstwissens. Im Bereich der psychischen Gesundheit und der kognitiven Variablen fanden sich nach einer Berücksichtigung der Vortestunterschiede keine signifikanten Ergebnisse, die berechneten Effektstärken sprechen jedoch für eine klinische Relevanz. Eine Verbesserung der depressiven Symptomatik in der Interventionsgruppe zeigte sich in Behandlungseffekten (d-Koeffizient) zwischen .53 und .61. Im Bereich der Angstsymptomatik fanden sich positive Effekte um .15, die phobische Symptomatik veränderte sich nicht. Die Kontrollgruppe zeigte eine Verschlechterung der psychischen Gesundheit in den Skalen Unsicherheit im Sozialkontakt, Aggressivität und Paranoides Denken mit Effektstärken von .24 bis .46. Im Bereich der kognitiven Variablen deuten Effektstärken um .20 auf eine Tendenz zum Aufbau von Selbstwirksamkeit hin. Die formative Evaluation ergab eine hohe Zufriedenheit der Patienten mit dem Gruppenangebot. Das Hauptanliegen des Gruppenprogramms, nämlich die Steigerung des Krankheitswissens wurde erreicht. Trotz des kurzen Messzeitraumes hat sich die Bedeutung des psychoedukativen Gruppenangebots in der Behandlung stationärer Akutpatienten bestätigt. Die große Wirkung des Programms auf die depressive Symptomatik ist vermutlich auf den kognitiven Schwerpunkt zurückzuführen. Eine Steigerung der Behandlungseffekte im Bereich der Angstsymptomatik könnte durch stärkere Verknüpfung der Gruppeninhalte mit begleitender Einzeltherapie, aber auch diagnosenspezifischer Auswertung erreicht werden. Folgeuntersuchungen mit größeren Stichproben sollten einen längeren Messzeitraum und Katamnesen beinhalten, um längerfristige Effekte und die Stabilität der Ergebnisse zu erfassen
Ressourcenaktivierung als Wirkfaktor in der stationären und teilstationären psychosomatischen Behandlung
The theoretical background of this study is based on approaches and empirical findings concerning the significance of common, transtheoretical and transdiagnostic factors in psychotherapy. The focus is on the common factor of resource activation and its classification into theoretical approaches. The current state of research and its impact on psychosomatic-psychotherapeutic practice are presented. The main purpose of this study is to examine the significance of resources and resource activation in in-patient and day-care psychosomatic treatment. A naturalistic observational study with pre-post-design was conducted. 130 clients were examined at the beginning and at the end of their in-patient or day-care treatment in the department of psychosomatic and psychotherapy at the Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg. The results demonstrate that clients' resource realization at the beginning of the treatment correlates with different measures of mental health. Moreover, resource realization at the beginning of the treatment turned out to be relevant for predicting treatment success. In addition, the process of resource activation was a significant predictor of treatment success. The correlations were independent from clients' diagnoses. Furthermore, client ratings of therapists' positive regard at the end of the treatment were associated with resource activation and treatment success. Analyses of mediation show that experience of mastery has a strong impact on how resource activation and treatment success are related. Thus the results of this study lead to important implications for psychotherapeutic practice. More emphasis should be placed on clients' resources and the utilization of these resources. And finally this study also shows that the concept of clients as active partners in the psychotherapeutic process and a respectful, resource oriented therapeutic attitude should be enhanced.Den theoretischen Hintergrund der vorliegenden Arbeit bilden Ansätze und empirische Erkenntnisse zur Bedeutung allgemeiner, schul- und störungsübergreifender Wirkfaktoren in der Psychotherapie. Der Wirkfaktor Ressourcenaktivierung steht hierbei im Fokus des Interesses. Es erfolgt eine Einordnung dieses Wirkfaktors in theoretische Konzepte und die Darlegung des aktuellen Forschungsstandes sowie dessen Umsetzung in die psychosomatisch-psychotherapeutische Praxis. Vorrangiges Ziel der Arbeit ist es, die Bedeutung von Ressourcen und insbesondere des Wirkfaktors Ressourcenaktivierung für die stationäre und teilstationäre psychosomatische Behandlung zu überprüfen. Hierfür wurde eine naturalistische Beobachtungsstudie im Prä-Post-Design durchgeführt, in deren Rahmen 130 Klienten zu Beginn und am Ende ihrer stationären und teilstationären Behandlung in der psychosomatischen und psychotherapeutischen Abteilung des Universitätsklinikums Erlangen untersucht wurden. Die Ergebnisse der Untersuchung zeigen, dass die Ressourcenrealisierung der Klienten zu Therapiebeginn mit verschiedenen Maßen der psychischen Gesundheit bedeutsam in Zusammenhang steht und den Therapieerfolg der psychosomatischen Behandlung signifikant voraussagt. Darüber hinaus stellt auch die Ressourcenaktivierung im Therapieverlauf einen relevanten Prädiktor des Therapieerfolgs dar. Die Zusammenhänge zeigen sich unabhängig von der Diagnose der Klienten. Weiterhin steht als Prozessvariable die erlebte Wertschätzung durch die Therapeuten zu Therapieende in einem bedeutsamen Zusammenhang mit der Ressourcenaktivierung und dem Therapieerfolg der Klienten. Darüber hinaus konnte in Mediationsanalysen den Bewältigungserfahrungen der Klienten zu Behandlungsende eine wichtige vermittelnde Rolle für den Zusammenhang zwischen Ressourcenaktivierung und Therapieerfolg zugewiesen werden. Aus den Ergebnissen lassen sich unterschiedliche Implikationen für die psychotherapeutische Praxis ableiten. Besonders relevant erscheint in diesem Zusammenhang die verstärkte Fokussierung und Nutzung von Klientenressourcen im Prozess der psychosomatisch-psychotherapeutischen Behandlung. Auch sprechen die Ergebnisse für die Konzeption von Klienten als aktive Mitgestalter des psychotherapeutischen Prozesses und für die Entwicklung einer respektvollen, ressourcenorientierten therapeutischen Haltung
Dispelling the Myths Behind First-author Citation Counts
We conducted a full-scale evaluative citation analysis study of scholars in the XML research field to explore just how different from each other author rankings resulting from different citation counting methods actually are, and to demonstrate the capability of emerging data and tools on the Web in supporting more realistic citation counting methods. Our results contest some common arguments for the continued
use of first-author citation counts in the evaluation of scholars, such as high correlations between author rankings by first-author citation counts and other citation
counting methods, and high costs of using more realistic citation counting methods that are not well-supported by the ISI databases. It is argued that increasingly available digital full text research papers make it possible for citation analysis studies to go beyond what the ISI databases have directly supported and to employ more
sophisticated methods
Optimierung der Versorgung von Menschen mit Demenz – psychosoziale Intervention und palliative Unterstützung
Background and aims:
Dementia is a life-limiting disease. Nevertheless, there is currently a lack of evidence-based guidelines for appropriate palliative care for people with dementia. One reason for this is the lack of reliable empirical data on people with dementia at the end of life. The aim of the present dissertation is therefore to analyse, among other things, symptom burden, health services utilisation, and places and causes of death in in this target group using data from the Bavarian Dementia Survey (BayDem). In addition, the risk for hospitalisation is significantly higher for people with dementia. These hospital admissions often have negative effects on this vulnerable group. Nevertheless, there is currently no effective non-pharmacological intervention to reduce hospital admissions. In order to close this research gap and to contribute to the optimisation of dementia care, the present dissertation will explain in detail the study protocol of the DemWG study and the development of the complex psychosocial intervention which is based on evidence-based interventions.
Methods:
BayDem was a multicentre longitudinal study in three Bavarian regions (Erlangen, Dachau, Kronach) on people with dementia. Data were collected in standardised, personal interviews at baseline and 6, 12, 18 and 36 months later. For the statistical analyses, a 1:1 propensity score matching between deceased and non-deceased people with dementia was carried out to obtain comparable groups. The DemWG study is a prospective, multicentre, mixed-methods, cluster-randomised intervention study in shared-housing arrangements (SHAs) combining primary and secondary data analyses as well as quantitative and qualitative research methods. The cluster-randomisation is stratified by federal state and region (city vs. country). The complex non-pharmacological, psychosocial intervention consists of three components: A) Education of nursing staff in SHAs; B) Awareness Raising and Continuing Medical Education of general practitioners; C) Multicomponent, non-pharmacological, psychosocial group intervention MAKS-mk+, consisting of the moduls “m – motor training” and “k – cognitive training” of the evidence-based MAKS® therapy and exercises to strengthen muscles and balance (“+”) of the OTAGO exercise program for fall prevention. Data are collected at baseline and 6, 12 and 18 months later with standardised instruments.
Results:
In the BayDem study, people with dementia most often died at home (36.2 %), in hospital (25.9 %) or in a nursing home (19.0 %), but never in palliative care. The most common causes of death were complications of the respiratory system (13.8%), cardiovascular complications (12.1%), or stroke (12.1%). People with dementia at the end of life had significantly more pronounced physical comorbidities compared to non-deceased people with dementia (Charlson Index: M = 2.75 vs. M = 1.80, p = .030) and were therefore treated in a hospital (46.6 % vs. 12.1 %, p < .001) or in an emergency department (22.4 % vs. 3.4 %, p = .007) more frequently. The symptom burden in form of behavioural and psychological symptoms of dementia (BPSD) was also very pronounced in people with dementia at the end of life (NPI: M = 31.67 vs. M = 24.78, p = .118). The utilisation of outpatient health services was low. As the DemWG study is still in the recruitment phase, no empirical results are available yet.
Discussion:
Evidence-based guidelines must be developed for palliative care, specifically adapted to the needs of people with dementia. In this context, the high incidence of BPSD and physical comorbidities observed in the BayDem study should be taken into account. A special focus should also be placed on developing evidence-based recommendations for the inpatient sector. In addition, the innovative, complex, psychosocial intervention examined in the DemWG study may contribute to reducing hospital admissions and positively influence BPSD at an early stage – results in this regard are currently still pending. Nonetheless, the internal validity of the DemWG study should be high due to the stratified cluster-randomised allocation to intervention and waiting control group and the use of a standardised and manualised intervention. The external validity should also be high due to the naturalistic“ setting and recruitment in urban as well as rural regions in almost all German federal states. However, since a complex non-pharmacological intervention addressing multiple actors is investigated, neither the trained staff in SHAs nor the participants could be blinded.Hintergrund und Ziele:
Demenz ist eine lebenslimitierende Erkrankung. Gleichwohl fehlen derzeit evidenzbasierte Leitlinien für eine angemessene Palliativversorgung von Menschen mit Demenz. Ein Grund hierfür ist der Mangel an belastbaren empirischen Daten zu Menschen mit Demenz in der letzten Lebensphase. Ziel der vorliegenden Dissertation ist daher unter anderem, Symptombelastung, Inanspruchnahme des Gesundheitssystems sowie Todesumstände in dieser Zielgruppe mit Daten aus dem Bayerischen Demenz Survey (BayDem) zu untersuchen. Darüber hinaus haben Menschen mit Demenz ein signifikant höheres Risiko für Krankenhauseinweisungen, welche wiederum starke negative Auswirkungen auf diese vulnerable Gruppe haben. Nichtsdestotrotz gibt es bis dato keine wirksame nicht-pharmakologische Intervention zur Reduktion von Krankenhauseinweisungen. Um diese Forschungslücke zu schließen und einen Beitrag zur Optimierung der Demenzversorgung zu leisten, soll außerdem das Studienprotokoll der Studie DemWG sowie die auf evidenzbasierten Komponenten aufbauende komplexe psychosoziale Intervention dieser Studie detailliert erläutert werden.
Methodik:
BayDem, eine multizentrische Längsschnittstudie in drei bayerischen Regionen (Erlangen, Dachau, Kronach), untersuchte die Versorgungssituation von Menschen mit Demenz. Daten wurden in standardisierten, persönlichen Interviews zu Studienbeginn sowie 6, 12, 18 und 36 Monate darauf erhoben. Für die vorliegende Fragestellung erfolgte ein 1:1-Propensity Score Matching zwischen verstorbenen und nicht-verstorbenen Menschen mit Demenz, um vergleichbare Gruppen zu erhalten. Die Studie DemWG ist eine prospektive, multizentrische, mixed-methods, cluster-randomisierte Interventionsstudie in ambulant betreuten Wohngemeinschaften (abWGs), die primäre und sekundäre Daten sowie quantitative und qualitative Forschungsansätze umfasst. Die Cluster-Randomisierung erfolgt stratifiziert nach Bundesland und Region (Stadt vs. Land). Die komplexe, psychosoziale Intervention beinhaltet drei Bausteine: A) Fortbildung des Pflege- und Betreuungspersonals; B) Fortbildung der Hausärzt*innen; C) Multimodale, nicht-pharmakologische, psychosoziale Gruppenintervention MAKS-mk+, bestehend aus motorischen („m“) und kognitiven („k“) Übungen der evidenzbasierten MAKS-Therapie sowie Übungen zur Sturzprävention („+“) aus dem evidenzbasierten OTAGO Exercise Program. Die Datenerhebung erfolgt zu Studienbeginn, sowie 6, 12 und 18 Monate darauf mit standardisierten Instrumenten.
Ergebnisse:
In der Studie BayDem sind Menschen mit Demenz am häufigsten zuhause (36.2 %), im Krankenhaus (25.9 %) oder im Alten-/Pflegeheim (19.0 %) verstorben, jedoch nie im Rahmen einer Palliativversorgung. In den meisten Fällen starben Menschen mit Demenz an Komplikationen des respiratorischen Systems (13.8 %), an kardiovaskulären Komplikationen (12.1 %) oder einem Schlaganfall (12.1 %). Menschen mit Demenz in der letzten Lebensphase hatten zum letzten Befragungszeitpunkt im Vergleich zu nicht-verstorbenen Menschen mit Demenz signifikant stärker ausgeprägte körperliche Komorbiditäten (Charlson-Index: M = 2.75 vs. M = 1.80, p = .030) und wurden dementsprechend signifikant häufiger in einem Krankenhaus (46.6 % vs. 12.1 %, p < .001) oder in einer Notaufnahme (22.4 % vs. 3.4 %, p = .007) behandelt. Die Symptombelastung in Form von psychischen und Verhaltens-auffälligkeiten (BSPD) war bei Menschen in der letzten Lebensphase ebenfalls stark ausgeprägt (NPI: M = 31.67 vs. M = 24.78, p = .118). Ambulante Angebote wurden insgesamt eher selten genutzt. Da sich die Studie DemWG gegenwärtig noch am Beginn befindet, liegen noch keine empirischen Ergebnisse vor.
Diskussion:
Für eine adäquate, bedürfnisorientierte Palliativversorgung für Menschen mit Demenz müssen zwingend evidenzbasierte Leitlinien entwickelt werden. Dabei sollten die in der Studie BayDem beobachteten stark ausgeprägten psychischen und Verhaltensauffälligkeiten (BPSD) ebenso wie körperliche Komorbiditäten berücksichtigt werden. Ein besonderer Fokus sollte zudem auf die Entwicklung evidenzbasierter fachlicher Empfehlungen für den stationären Bereich gelegt werden. Ergänzend hierzu wird angenommen, dass die in der Studie DemWG untersuchte innovative, psychosoziale Intervention einen Beitrag dazu leistet, Krankenhauseinweisungen zu reduzieren und dazu beiträgt, BPSD bereits frühzeitig positiv zu beeinflussen. Ergebnisse hierzu stehen zum aktuellen Zeitpunkt noch aus. Nichtsdestotrotz ist die interne Validität der Studie DemWG durch die stratifizierte cluster-randomisierte Zuordnung zu Interventions- und Warte-Kontrollgruppe sowie die Verwendung einer standardisierten und manualisierten Intervention als hoch einzuschätzen. Die externe Validität sollte zudem aufgrund des „naturalistischen“ Versorgungssettings, der Rekrutierung in städtischen sowie ländlichen Regionen in fast allen deutschen Bundesländern ebenfalls stark ausgeprägt sein. Durch die komplexe Intervention, die gleichzeitig mehrere Akteur*innen adressiert, sind allerdings weder die geschulten Wohngemeinschafts-Mitarbeiter*innen noch die Teilnehmenden verblindet
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