435 research outputs found

    Bartmann-krus i Finland

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    Till de kändaste representanterna för tyskt stengods hör säkert de s.k. Bartmann-krusen, vars hals pryds av ett skäggigt mansansikte som gett krusen deras namn. Beträffande dessa kannors historia kan i korthet konstateras, att de har tillverkats speciellt i Rhenlandet. Viktiga centra har varit Köln, Freehen, Langcrwehe, Siegburg och utanför Rhenlandet Duingen. Redan från romersk tid kan man finna förebilder till dessa »ansiktskrus« och även under tidig medeltid framställdes kannor försedda med bilder av ansikten

    B. Bartmann, Précis de théologie dogmatique. Traduit de l'allemand, 1935

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    Gross Jules. B. Bartmann, Précis de théologie dogmatique. Traduit de l'allemand, 1935. In: Revue des Sciences Religieuses, tome 15, fascicule 4, 1935. p. 611

    B. Bartmann, Précis de théologie dogmatique. Traduit de l'allemand, 1935

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    Gross Jules. B. Bartmann, Précis de théologie dogmatique. Traduit de l'allemand, 1935. In: Revue des Sciences Religieuses, tome 15, fascicule 4, 1935. p. 611

    De Pactis

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    Quam Una Cum Parergis Ex Omni Jure ... Ordinario Sub Praesidio ... Francisci Gabrielis Hamm, J.U.D. Prof. ord. & publ., Venerandae Facultatis Jur. Dictatoris p.t. Decani Nec Non Theodori Burchardi Bartmann, J.U.D. Prof. ord. & publ. ejusdemque Facultatis Fisci Pro Obtinendo In Utroque Jure Licentiae Gradu Publice Disquirendam Dat Franciscus Xaverius Wulff Sittardiensis Author Et Responsurus Die [1ma Augusti] Anno MDCCLXXIX ...Vorlageform der Veröffentlichungsangabe: Coloniae In Typographia UniversitatisAutopsie nach Ex. der ULB DüsseldorfUniversität Köln, Dissertation, 177

    Dataset for: General cognitive but not mathematic abilities predict very preterm and healthy term born adults’ wealth

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    Dataset for: Jaekel, J., Baumann, N., Bartmann, P., & Wolke, D. (2019). General cognitive but not mathematic abilities predict very preterm and healthy term born adults’ wealth. PLOS ONE, 14(3), e0212789. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0212789This study was supported by the German Research Foundation (DFG JA 1913 to J. J.; http://www.dfg.de/en/) and the German Federal Ministry of Education and Research (BMBF; PKE24, JUG14 to D. W. and P. B.; https://www.bmbf.de/en/index.html). D. W. was supported by EU Horizon 2020 (733280 RECAP; https://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/en/).Online material - DatasetpeerReviewe

    Oral valganciclovir for symptomatic congenital cytomegalovirus infection in an extremely low birth weight infant

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    Cytomegalovirus (CMV) infection is the most important congenital viral infection. Intravenous (i.v.) Ganciclovir (GCV) improved outcome in term infants with symptomatic congenital CMV infection. We present data on oral valganciclovir (VGCV) in an extremely low birth weight infant. A male preterm infant was delivered at 28 weeks of gestation because of abnormal fetal perfusion with severe intrauterine growth retardation. The infant developed hepatitis and a severe thrombocytopenia. Serology revealed a positive CMV IgM in maternal serum 3 days after delivery and CMV DNA was detected in plasma and urine samples of the infants. Treatment with i.v. GCV was started at day 4 of life for 35 days and continued with oral VGCV for further 6 weeks. Plasma GCV levels were 1.68 ng ml(-1) (peak) and 0.92 ng ml(-1) (trough) on day 10 of oral treatment. Clinical signs resolved and virus load decreased slowly during therapy. At discharge brain stem-evoked audiometry was normal. Oral treatment with VGCV in an extremely low birth weight preterm infant with congenital CMV infection resulted in adequate GCV plasma levels, reduced effectively the CMV viral load and was well tolerated without apparent adverse effects

    Die Spätanämie des Morbus haemolyticus fetalis et neonatorum : Risikofaktoren und Prädiktoren für Verlauf sowie Einfluss auf die Gewichtsentwicklung

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    Fragestellung: Um sowohl einflussnehmende Faktoren und gleichzeitig eine Vorhersage ermöglichende Faktoren den Verlauf der Spätanämie im Verlauf eines Morbus haemolyticus fetalis et neonatorum betreffend zu identifizieren, als auch eventuelle Folgen der Spätanämie bezüglich der Gewichtsentwicklung der Kinder aufzuzeigen, wurde am Perinatalzentrum Bonn (Abteilung für Neonatologie; Direktor Prof. Dr. Dr. P. Bartmann) eine retrospektive Studie durchgeführt.Patienten und Methoden: Das Untersuchungskollektiv stellten dabei 82 Kinder der Geburtenjahrgänge 1995 - 2001, die während dieser Zeit aufgrund eines MHFN behandelt wurden. Die Daten der betroffenen Kinder wurden unter Einbeziehung folgender Parameter analysiert: Zahl der intrauterinen, postnatalen und Austauschtransfusionen, Hämoglobinwerte vor Transfusion, Art der Antikörper, Zahl der Thrombozyten bei Geburt und fetales Hämoglobin (HbF) bei Geburt. Als Indikatoren für den Verlauf bzw. die Dauer der Spätanämie wurden die Faktoren " Zeit in Tagen bis zur letzten Transfusion" und " Zeit in Tagen bis Retikulozyten> 2%" gewählt und mit den vorher genannten Faktoren in Beziehung gesetzt. Für die Erfassung der Gewichtsentwicklung der Kinder wurde zu vier verschiedenen Zeitpunkten bzw. Zeiträumen das Gewicht anhand von Perzentilenwerten erfasst und ebenfalls mit den Indikatoren für die Spätanämie in Beziehung gesetzt. Ergebnisse: Signifikante Ergebnisse ließen sich bezüglich eines positiven Zusammenhanges zwischen Dauer der Spätanämie und Zahl der intrauterinen, postnatalen und der Summe von intrauterinen und postnatalen Transfusionen erkennen. Mit Abnahme des HbF-Wertes der Kinder bei Geburt nahm die Dauer der Spätanämie signifikant zu. Je niedriger der Hb-Wert der Kinder vor den Transfusionen war, desto länger war die Dauer der Spätanämie bei diesen Kindern, ebenfalls signifikant. Bezüglich der übrigen Faktoren ergaben sich nur Tendenzen, die jedoch statistisch nicht signifikant waren. Demnach zeigte sich bei Kindern mit steigender Zahl von Austauschtransfusionen eine abnehmende Dauer der Spätanämie. Die Patienten mit einer Thrombozytopenie von weniger als 150.000 zeigten einen leicht verlängerten Verlauf der Spätanämie. In der Untersuchung des Einflusses des pathogenen Antikörpers zeigte sich der längste Verlauf der Spätanämie bei Kindern mit Anti-Kell- AK-Nachweis. Bei Analyse der Gewichtsentwicklung der betroffenen Kinder zeigten sich insgesamt weitgehend normale Perzentilenwerte mit einer Tendenz zu gering verzögerter Gewichtszunahme mit Zunahme der Dauer der Spätanämie ohne Unterschreiten der Altersnorm

    The Use of the Panic and Agoraphobia Scale (P & A) in a controlled clinical trial

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    Background: A new 13-item scale has been developed for measuring severity of illness in patients with panic disorder and agoraphobia, the Panic and Agoraphobia Scale (P & A). The scale has five subscales covering the main factors that reduce quality of life in panic disorder patients (panic attacks, avoidance, anticipatory anxiety, disability and worries about health). The application of this scale in a double-blind placebo-controlled panic disorder trial is described. At the same time, the aim of the study was to compare the therapeutic effects of aerobic exercise with a treatment of well-documented efficacy. Methods: Patients with Panic disorder (DSM-IV) were randomly assigned to three treatment modalities: running (n = 45), clomipramine (n = 15) or placebo (n = 15). Treatment efficacy was measured with the Panic and Agoraphobia Scale (P & A) and other rating scales. Results: According to the P & A and other scales, both exercise and clomipramine led to a significant decrease of symptoms in comparison to placebo treatment. Clomipramine was significantly more effective and improved anxiety symptoms significantly earlier than exercise. The evaluation of the P & A subscales revealed that exercise exerted its effect mainly reducing anticipatory anxiew and panic-related disability. Conclusions: The new Panic and Agoraphobia Scale was shown to be sensitive to differences between different panic treatments. Analysis of the scales five subscores may help to understand mechanisms of action of panic disorder treatments
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