153 research outputs found
Outcomes of pirtobrutinib for relapsed/refractory mantle cell lymphoma in compassionate use program in Europe.
BACKGROUND
Mantle cell lymphoma (MCL) is a type of B-cell lymphoma that is currently incurable. Pirtobrutinib shows promising response rates in heavily pretreated MCL patients according to the approval study, but the real-world data are scarce.
METHODS
In this study, we retrospectively analyzed the efficacy and safety profile of pirtobrutinib in 10 relapsed/refractory MCL patients from compassionate use program (CUP).
RESULTS
On average, the patients underwent three lines of systemic therapy prior to pirtobrutinib and were predominantly BTKi exposed (9/10). The best overall response rate (BORR) was 67%. In a median follow-up of 8.6 months, the mean duration of response (DOR), progression-free survival (PFS), and overall survival (OS) were not reached. No new safety signals were documented.
CONCLUSIONS
In summary, pirtobrutinib represented a safe and effective treatment option in a small real-world population
I Intend to Rewrite and Supplement All Published Genealogical Books...: A Letter of V. V. Rummel to V. V. Golubtsov
The article offers a source analysis of the only surviving letter written by the famous genealogist, author of the two-volume Genealogical collection of Russian noble families, Witold Vladislavovich Rummel to his co-author on this collection, the Perm landowner, amateur local historian and genealogist Vladimir Vladimirovich Golubtsov, dated July 29, 1884 and sent from Simansky Log, his St. Petersburg estate, to the Urals. It is stored in the personal provenance fond of the Perm landowners Golubtsovs in the State Archive of Sverdlovsk Region. Written in the early days of the two well-known genealogists acquaintance, it contains information on ways the two specialists exchanged specific genealogical information, complementing each other's data on the history of well- and little-known genealogic trees, mostly in some way related to the Golubtsov family. The letter allows to gain an impression of Rummel's literary taste and to partially reconstruct the structure of Witold's library: it lists 18 books used by the genealogist, when compiling genealogical lists, and thus demonstrates Rummel's sources. Finally, Rummel shared his plans for the publication of the collection and invited Vladimir Vladimirovich to send him any new data to complement the published materials on the noble families. It was after this letter that the Perm researcher seriously thought about the possibility of publishing his work and offered Rummel to act as his collaborator and companion and to finance the publication. Thus, this document marks a beginning of joint work on preparation and publication of the Genealogical collection of Russian noble families, the book still considered quite authoritative in studying genealogy of noble families, as it provided the scientific methodology and greatly expanded the possibilities of genealogical research
I Intend to Rewrite and Supplement All Published Genealogical Books...: A Letter of V. V. Rummel to V. V. Golubtsov
The article offers a source analysis of the only surviving letter written by the famous genealogist, author of the two-volume Genealogical collection of Russian noble families, Witold Vladislavovich Rummel to his co-author on this collection, the Perm landowner, amateur local historian and genealogist Vladimir Vladimirovich Golubtsov, dated July 29, 1884 and sent from Simansky Log, his St. Petersburg estate, to the Urals. It is stored in the personal provenance fond of the Perm landowners Golubtsovs in the State Archive of Sverdlovsk Region. Written in the early days of the two well-known genealogists acquaintance, it contains information on ways the two specialists exchanged specific genealogical information, complementing each other's data on the history of well- and little-known genealogic trees, mostly in some way related to the Golubtsov family. The letter allows to gain an impression of Rummel's literary taste and to partially reconstruct the structure of Witold's library: it lists 18 books used by the genealogist, when compiling genealogical lists, and thus demonstrates Rummel's sources. Finally, Rummel shared his plans for the publication of the collection and invited Vladimir Vladimirovich to send him any new data to complement the published materials on the noble families. It was after this letter that the Perm researcher seriously thought about the possibility of publishing his work and offered Rummel to act as his collaborator and companion and to finance the publication. Thus, this document marks a beginning of joint work on preparation and publication of the Genealogical collection of Russian noble families, the book still considered quite authoritative in studying genealogy of noble families, as it provided the scientific methodology and greatly expanded the possibilities of genealogical research
The Role of Anti-CD36 Antibodies in Immune Mediated Thrombocytopenia
Platelet reactive antibodies against polymorphic structures residing on platelet glycoproteins are a common cause of immune-mediated thrombocytopenias such as platelet transfusion refractoriness (PTR), post-transfusion purpura (PTP), or foetal and
neonatal alloimmune thrombocytopenia (FNAIT). In contrast to Caucasians, alloantibodies against HPA-1a do not seem to play an important role in Asian populations. Until recently, the role of anti-CD36 antibodies in the pathomechanism of immune-mediated thrombocytopenia has been underappreciated. Recent data has indicated that CD36 isoantibodies produced by CD36 type I-deficient individuals seem more common in Asian and African populations.In this study, we highlighted the clinical relevance of anti-CD36 in the development of FNAIT, developed new laboratory diagnostics for the identification of anti-CD36 antibodies, and established an animal model to understand the pathomechanism of anti-CD36-mediated thrombocytopenia and used this to test different treatment approaches
Folgetherapien werden verzögert
Beim Non-Hodgkin-Lymphom (NHL) hat sich die Erstlinientherapie mit Bendamustin/ Rituximab (BR) als langfristig effektiv und sicher erwiesen: Im Vergleich zum Regime CHOP-Rituximab (CHOP-R) wird das Intervall bis zur nächsten Therapie erheblich verlängert; die 10-Jahres-Überlebensrate liegt bei 70 %, berichtete Prof. Dr. Mathias Rummel, Gießen, auf dem diesjährigen ASCO.</jats:p
Generierung von humanen Antikörperfragmenten für die zielgerichtete Immuntherapie der Akuten Myeloischen Leukämie
Die Bedeutung des Einsatzes monoklonaler Antikörper (AK) zur zielgerichteten Immuntherapie sowohl benigner als auch maligner Erkrankungen nimmt durch Etablierung kostengünstiger und effektiver Techniken zur Entwicklung und Herstellung neuer AK stetig zu. Eine dieser Techniken ist die Phage Display Technologie (PD). Diese macht sich zunutze, dass Antikörperfragmente (scFv) oder Fusionsproteine, welche auf dem Genom eines Phagen codiert sind, direkt auf der Oberfläche desselben präsentiert werden. Die Analyse von Interaktionen der präsentierten Proteine mit anderen Zellen, Proteinen etc. zur Identifizierung neuer Zielstrukturen wird so erleichtert. In vorliegender Arbeit sollten mithilfe des PD Oberflächenstrukturen von Primärzellen der Akuten Myeloischen Leukämie (AML) näher charakterisiert werden. Hierfür fand die wissenschaftlich etablierte scFv-PD-Bibliothek Tomlinson J Anwendung.
Zunächst war eine Optimierung hinsichtlich der Selektion auf unversehrten Zellen erforderlich, so dass fünf neuartige experimentelle PD-Strategien erfolgreich etabliert werden konnten, welche Variationen bzgl. Selektion und Depletion enthielten.
Eine Aufreinigung durch immunmagnetische Separation zum Erhalt hochreiner AML- Zielzellen sowie eine vorherige Depletion auf gesunden Blutspenderzellen in mittleren Antigendichten zum Abfangen unspezifischer Binder erwiesen sich dabei am vorteilhaftesten. Nach Klonierung vielversprechender Binder in ein phagenunabhängiges AK-Format (scFv-Fc) zeigten diese eine Bindung sowohl auf AML- Zellen – mit höherem Ausreifungsgrad stärker – als auch auf gesunden Monozyten. Daher sind die in dieser Arbeit selektionierten AK als AML- und monozytenspezifisch zu charakterisieren. Des Weiteren konnte eine Internalisierung von vier der getesteten AK nachgewiesen werden, so dass eine Funktionalisierung als Antikörper-Wirkstoff- Konjugat denkbar ist.
Während der Sequenzierung der erhaltenen AK wurden überdies Sequenzgleichheiten zwischen einzelnen PD-Strategien festgestellt. Die Selektion gleicher Sequenzen wird in der Literatur auf dreierlei Faktoren zurückgeführt: die Amplifikation der Phagen, die Experimentierbedingungen und das Zielantigen. Bemerkenswert ist hierbei, dass einer dieser sequenzgleichen Binder unter allen selektionierten AK dieser Dissertation der stärkste und effektivste AML bindende AK war.
Zusammenfassend konnte somit die PD-abhängige Generierung von humanen AK gerichtet gegen Primärzellen der AML durch Variation der Selektions- und Depletionsbedingungen erfolgreich optimiert und ein breites Spektrum an AML bindenden AK erhalten werden. Ihre Evaluation als zielgerichtetes Immuntherapeutikum verbleibt für weitere Forschung.Justus-Liebig-Universität Gieße
Cortical thickness decreases with age in very preterm born school-children but not in term born controls
Background: Cortical gray matter thinning occurs during childhood due to pruning of inefficient synaptic connections and an increase in myelination. Preterms show alterations in brain structure, with prolonged maturation of the frontal lobes, smaller cortical volumes and reduced white matter volume. These findings give rise to the question if there is a differential influence of age on cortical thinning in preterms compared to controls.
Aims: To investigate the relationship between age and cortical thickness in preterms when compared to controls.
Study design and outcome measures: The automated surface reconstruction software FreeSurfer was applied to obtain measurements of cortical thickness based on T1-weighted MRI images.
Subjects: Forty-one preterms (< 32 weeks gestational age and/or < 1500 gram birth weight) and 30 controls were included in the study (7-12 years).
Results: Cortical thickness was lower in bilateral frontal and left parietal regions and higher in left temporal gyri in preterms compared to controls. However, these differences depended on age. In preterms, age correlated negatively with cortical thickness in right frontal, parietal and inferior temporal regions. Accordingly, cortical thickness was higher in young compared to old preterms in bilateral frontal, parietal and temporal regions. In controls, age was not associated with cortical thickness.
Conclusion: In preterms, cortical thinning still seems to occur between the age of 7 and 12 years, mainly in frontal and parietal areas whereas in controls, a substantial part of cortical thinning appears to be completed before they reach the age of 7 years. These data indicate slower cortical thinning in preterms than in controls
Stellenwert der Erhaltungstherapie mit Rituximab und Bendamustin bei Morbus Waldenström
Die randomisierte Phase-III-Studie untersuchte den Stellenwert der Erhaltungstherapie mit Rituximab für das indolente B-Zell-Lymphom Morbus Waldenström. Zunächst haben alle Patienten (n= 296) eine Induktionstherapie über 8 Zyklen mit Bendamustin und Rituximab (B-R) erhalten. Bei erfolgreicher Induktionstherapie erfolgte die Randomisation in die Gruppe der 2-jährigen Erhaltungstherapie mit Rituximab („Maintance Rituximab“, M-R) (n= 109) oder die Gruppe Observation (n= 109).
Für den primären Endpunkt das PFS (p= 0,361), als auch für die sekundären Endpunkte OS (p= 0,823), EFS (p= 0,303), TTNT (p= 0,746) und RD (p= 0,110) ergab sich kein statistisch signifikanter Unterschied zwischen den Gruppen. Für M-R lag das mediane PFS bei 120 Monaten und für die Gruppe Observation bei 94 Monaten. Nach 5 Jahren leben in der Gruppe M-R 83,80 % und Gruppe Observation 87,60 %. Verbunden mit einer höheren Nebenwirkungsrate, insbesondere der Immunsuppression, und einer längeren Therapiedauer ist die Erhaltungstherapie mit Rituximab aktuell nicht als Standard im Anschluss an eine Induktionstherapie mit B-R zu erwägen. Ob es Ausnahmen für einzelne Gruppen gibt, kann weiter untersucht werden, ist aber auf Grundlage dieser Studie für ein höheres Alter (≥ 65 Jahre) und einem hohen IPSSWM (2009) aktuell nicht zu empfehlen.
Beim Studienvergleich mit anderen etablierten Therapien wie R-I, CDR und BDR ist das Therapieschema B-R (n=261) als Erstlinientherapie zu präferieren, da es eine nebenwirkungsarme und sehr wirksame Therapie (ORR 93%; MRR 88%; mediane PFS 68 Monate) ist. Das mediane OS wurde nach einer medianen Follow-up-Zeit von 81,7 Monaten noch nicht erreicht.
In der heutigen Zeit mit umfassenden Diagnostik- und Therapiemöglichkeiten ist die Behandlung von Morbus Waldenström nicht standardisiert.
In der überwiegenden Zahl der Fälle wird keine komplette Remission erreicht, jedoch hat sich das PFS und OS der Patienten in den letzten Jahren erheblich verbessert. Die Patienten versterben dabei größtenteils nicht an Morbus Waldenström, sondern den verschiedenen Begleiterkrankungen. Das Ziel sollte es sein in Zukunft eine Standardtherapie sowie weitere Kriterien für individuelle Therapieformen zu erforschen und festzulegen, um die Prognose als auch die Lebensqualität weiter zu verbessern.
Ein besonderes Augenmerk sollte dabei auch in zukünftigen Studien die Patientengruppe mit einem Progress innerhalb der ersten drei Jahre erhalten, da sie ein signifikant niedrigeres Überleben (p < 0,001) unabhängig von einer weiteren Therapie zeigt (p= 0,006)
Global gravity field modelling using satelite gravity gradiometry
Civil Engineering and Geoscience
B-R schlägt CHOP-R um Längen bei Lymphomen
Bei unvorbehandelten follikulären, indolenten und Mantelzell-Lymphomen ist die Kombination Bendamustin-Rituximab (B-R) als First-Line-Therapie signifikant effektiver und dabei besser verträglich als das konventionelle CHOP-R-Schema. Die von Priv.-Doz. Dr. Mathias Rummel, Gießen, vorgestellten finalen Ergebnisse zeigen ein um 20,1 Monate längeres medianes progressionsfreies Überleben unter B-R (54,9 Monate; R-CHOP: 34,8 Monate; p = 0,00012) und eine signifikant höhere Komplettremissionsrate (B-R: 39,6 %; R-CHOP: 30,0 %, p = 0,0262).</jats:p
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