1,721,052 research outputs found

    HOW DO WE WANT TO GROW OLD? ANTI-AGEING-MEDICINE AND THE SCOPE OF PUBLIC HEALTHCARE IN LIBERAL DEMOCRACIES

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    Healthcare counts as a morally relevant good whose distribution should neither be left to the free market nor be simply imposed by governmental decisions without further justification. This problem is particularly prevalent in the current boom of anti-ageing medicine. While the public demand for medical interventions which promise a longer, healthier and more active and attractive life has been increasing, public healthcare systems usually do not cover these products and services, thus leaving their allocation to the mechanisms of supply and demand on the free market. This situation raises the question on which basis the underlying preferences for and claims to a longer, healthier life should be evaluated. What makes anti-ageing medicine eligible for public funding? In this article, we discuss the role of anti-ageing medicine with regard to the scope and limits of public healthcare. We will first briefly sketch the basic problem of justifying a particular healthcare scheme within the framework of a modern liberal democracy, focusing on the challenge anti-ageing interventions pose in this regard. In the next section, we will present and discuss three possible solutions to the problem, essentialistic, transcendental, and procedural strategies of defining the scope of public healthcare. We will suggest a procedural solution adopting essentialistic and transcendental elements and discuss its theoretical and practical implications with regard to anti-ageing medicine

    Zwischen Krankheitsbehandlung und Wunscherfüllung: Anti-Aging-Medizin und der Leistungsumfang solidarisch zu tragender Gesundheitsversorgung

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    Definition of the problem The increasing demand for anti-aging medicine raises the question which medical interventions should be covered within a public healthcare system. Argument The German system is centered on the concept of disease. In view of anti-aging, this could mean that we have to (1) clarify the concept of disease, (2) check whether aging can be subsumed under this concept, and (3) decide to which extent, if any, anti-aging medicine should be covered. Conclusion The scope of public healthcare cannot be determined on the basis of the concept of disease alone. A reflection on the occurring problems provides reference points for a viable decision-making process involving a fair deliberation on how we want to grow old

    Assisted suicide in Germany—initial analysis of data from a reporting platform and potential implications for the development of a guideline

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    Zusammenfassung Einleitung Nach einem Urteil des Bundesverfassungsgerichts vom 26.02.2020 ist die Assistenz bei der Selbsttötung rechtmäßig, wenn sie auf einer freiverantwortlichen Entscheidung der betroffenen Person beruht. Bislang gibt es wenige empirische Untersuchungen zur aktuellen Praxis des Umgangs mit Anfragen nach assistierter Selbsttötung in Deutschland. Methoden Seit dem 01.11.2024 können Fallberichte zu Anfragen nach Assistenz bei der Selbsttötung sowie zu durchgeführten assistierten Selbsttötungen auf einer Berichtsplattform (Bericht- und Lernsystem) anonym eingegeben werden. Die quantitativen Daten wurden deskriptiv analysiert. Die Freitexte wurden inhaltsanalytisch ausgewertet. Ergebnisse Von den 206 Eintragungen im Bericht- und Lernsystem konnten nach Anwendung der Ausschlusskriterien 133 Fallberichte ausgewertet werden. Die häufigsten Gründe für Anfragen und durchgeführte assistierte Selbsttötungen waren Sorgen vor dem Verlust der Selbstbestimmung ( n  = 33) und der Selbstständigkeit ( n  = 20). In 22 Fallberichten wurden Angaben zur assistierten Selbsttötung und in weiteren 18 Fallberichten zu einer geplanten assistierten Selbsttötung gemacht. In die Prüfung der Freiverantwortlichkeit waren am häufigsten Ärzt*innen und Mitarbeitende von Sterbehilfeorganisationen einbezogen. In 7 Fallberichten wurde angegeben, dass 2 unabhängige Personen die Freiverantwortlichkeit geprüft hatten. In Bezug auf bestehende Bedarfe wurden klare rechtliche Regelungen ( n  = 33) und fachliche Leitlinien ( n  = 20) am häufigsten genannt. Diskussion Ausgehend von den erhobenen Daten werden inhaltliche und prozedurale Aspekte möglicher Leitlinienempfehlungen für die Prüfung der Freiverantwortlichkeit und Beratung bei Anfragen nach assistierter Selbsttötung erörtert.Abstract Introduction According to the ruling of the Federal Constitutional Court of 26 February 2020, assisted suicide is legal if it is based on a freely made decision (“Freiverantwortlichkeit”) by the person concerned. To date, there have been few empirical studies on the current practice of dealing with requests for assisted suicide in Germany. Methods Since 1 November 2024, case reports on (requests for) assisted suicide and on the practice of assisted suicide can be entered anonymously on an electronic platform. Descriptive analysis of quantitative data and content analysis of qualitative data. Results Of the 206 entries, 133 case reports on (requests for) assisted suicide could be included for further analysis. Concerns about loss of self-determination ( n  = 33) and independence ( n  = 20) were the most frequently cited reasons for requesting assisted suicide. In 22 case reports, information was provided on assisted suicide, and in a further 18 case reports, on planned assisted suicide. Doctors and employees of euthanasia organizations were most frequently involved in assessing decisional capacity and further criteria for legal assisted suicide. In seven case reports, it was stated that two independent persons were involved in the assessment. With regard to existing needs, clear legal regulations ( n  = 33) and professional guidelines ( n  = 20) were most frequently mentioned. Discussion Based on the data collected, substantive and procedural aspects of possible guideline recommendations for assessing “Freiverantwortlichkeit” and providing counseling in cases of requests for assisted suicide are discussed.Zusammenfassung Einleitung Nach einem Urteil des Bundesverfassungsgerichts vom 26.02.2020 ist die Assistenz bei der Selbsttötung rechtmäßig, wenn sie auf einer freiverantwortlichen Entscheidung der betroffenen Person beruht. Bislang gibt es wenige empirische Untersuchungen zur aktuellen Praxis des Umgangs mit Anfragen nach assistierter Selbsttötung in Deutschland. Methoden Seit dem 01.11.2024 können Fallberichte zu Anfragen nach Assistenz bei der Selbsttötung sowie zu durchgeführten assistierten Selbsttötungen auf einer Berichtsplattform (Bericht- und Lernsystem) anonym eingegeben werden. Die quantitativen Daten wurden deskriptiv analysiert. Die Freitexte wurden inhaltsanalytisch ausgewertet. Ergebnisse Von den 206 Eintragungen im Bericht- und Lernsystem konnten nach Anwendung der Ausschlusskriterien 133 Fallberichte ausgewertet werden. Die häufigsten Gründe für Anfragen und durchgeführte assistierte Selbsttötungen waren Sorgen vor dem Verlust der Selbstbestimmung ( n  = 33) und der Selbstständigkeit ( n  = 20). In 22 Fallberichten wurden Angaben zur assistierten Selbsttötung und in weiteren 18 Fallberichten zu einer geplanten assistierten Selbsttötung gemacht. In die Prüfung der Freiverantwortlichkeit waren am häufigsten Ärzt*innen und Mitarbeitende von Sterbehilfeorganisationen einbezogen. In 7 Fallberichten wurde angegeben, dass 2 unabhängige Personen die Freiverantwortlichkeit geprüft hatten. In Bezug auf bestehende Bedarfe wurden klare rechtliche Regelungen ( n  = 33) und fachliche Leitlinien ( n  = 20) am häufigsten genannt. Diskussion Ausgehend von den erhobenen Daten werden inhaltliche und prozedurale Aspekte möglicher Leitlinienempfehlungen für die Prüfung der Freiverantwortlichkeit und Beratung bei Anfragen nach assistierter Selbsttötung erörtert.Abstract Introduction According to the ruling of the Federal Constitutional Court of 26 February 2020, assisted suicide is legal if it is based on a freely made decision (“Freiverantwortlichkeit”) by the person concerned. To date, there have been few empirical studies on the current practice of dealing with requests for assisted suicide in Germany. Methods Since 1 November 2024, case reports on (requests for) assisted suicide and on the practice of assisted suicide can be entered anonymously on an electronic platform. Descriptive analysis of quantitative data and content analysis of qualitative data. Results Of the 206 entries, 133 case reports on (requests for) assisted suicide could be included for further analysis. Concerns about loss of self-determination ( n  = 33) and independence ( n  = 20) were the most frequently cited reasons for requesting assisted suicide. In 22 case reports, information was provided on assisted suicide, and in a further 18 case reports, on planned assisted suicide. Doctors and employees of euthanasia organizations were most frequently involved in assessing decisional capacity and further criteria for legal assisted suicide. In seven case reports, it was stated that two independent persons were involved in the assessment. With regard to existing needs, clear legal regulations ( n  = 33) and professional guidelines ( n  = 20) were most frequently mentioned. Discussion Based on the data collected, substantive and procedural aspects of possible guideline recommendations for assessing “Freiverantwortlichkeit” and providing counseling in cases of requests for assisted suicide are discussed

    Behandlung im Voraus planen – Bedeutung für die Intensiv- und Notfallmedizin

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    ZusammenfassungBehandlung im Voraus planen (BVP) – im Englischen Advance Care Planning (ACP) – etabliert sich auch in Deutschland als ein neues Konzept zur Realisierung wirksamer Patientenverfügungen. Das Konzept beinhaltet Prozesse zur Ermittlung, Dokumentation und Umsetzung von Behandlungswünschen für den Fall, dass die Betroffenen nicht (mehr) selbst entscheiden können.</jats:p

    Health Technology Assessment of Public Health Interventions. Published 2012 to 2016: An Analysis of Characteristics and Comparison of Methods

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    Polus S, Mathes T, Klingler C, et al. Health Technology Assessment of Public Health Interventions. Published 2012 to 2016: An Analysis of Characteristics and Comparison of Methods. International journal of technology assessment in health care. 2019;35(4):280-290.OBJECTIVES: The aim of this study was to provide an overview of the methodological characteristics and compare the assessment methods applied in health technology assessments (HTAs) of public health interventions (PHIs).; METHODS: We defined a PHI as a population-based intervention on health promotion or for primary prevention of chronic or nonchronic diseases. HTAs on PHIs were identified by systematically searching the Web pages of members of international HTA networks. We included only full HTA reports published between 2012 and 2016. Two reviewers extracted data on the methods used to assess effectiveness/safety, as well as on economic, social, cultural, ethical, and legal aspects using a-priori standardized tables.; RESULTS: We included ten HTAs provided by four different organizations. Of these, all reports assessed the effectiveness of the interventions and conducted economic evaluations, seven investigated social/cultural aspects, and four each considered legal and ethical aspects, respectively. Some reports addressed applicability, context/setting, and intervention fidelity issues in different ways. We found that most HTAs adapted their methods to some extent, for example, by including nonrandomized studies, expanding the search strategy, involving stakeholders, or applying a framework to guide the HTA process.; CONCLUSIONS: Our analysis provides a comprehensive overview of methods applied in HTAs on public health interventions. We found that a heterogeneous set of approaches is used to deal with the challenges of evaluating complex public health interventions
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