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Können Gewicht und Gewichtsperzentile bei Geburt bereits im frühen 2. Trimenon vorhergesagt werden? Eine prospektive Studie mit neuen Ultraschall- und Fruchtwasserparametern
Ultrasound is an indispensable tool for non-invasive gestational and prenatal diagnostic investigations. With its help, timely development of the unborn child is monitored on the basis of relevant biometric measurements. In this context, a special focus lies on the development of the placenta. The placenta’s integrity is an essential requirement for the regular growth of the child. Placental volume and different parameters of the amniotic fluid, for example angiogenic factors, may bring new findings about prenatal development.
In this study the amniotic fluid samples of 216 pregnant women between the 15th and 22th week of gestation were investigated. In 196 cases there was enough amniotic fluid for both series of investigation. From 103 of these subjects there was also ultrasound information about placental volume and biometric measurements of the child.
The aim of this research was to study associations between parameters of amniotic fluid, biometric measurements and placental volume, birth weight, and birth weight percentile. Possible sex-specific differences in the amniotic fluid were also analyzed.
Linear regression analyses showed a significant influence of placental volume, and the ratio of placental volume and different biometric measurements on birth weight, while the influence on the birth weight percentile was only recognizable as a trend. Corresponding logistic regression analyses also showed only trends. While there was a significant correlation between the inorganic phosphate, placental volume, and the ratios of placental volume and biometric measurements, also a significant correlation was found between leptin, birth weight percentile and biometric measurements. As far as leptin was concerned, significantly higher mean values in the female compared with the male group were established. However, male fetuses exhibited higher mean values of inorganic phosphate, potassium, magnesium, and urea than female fetuses.
The results showed significant associations between placental volume, the ratio of these values, biometric measurements, the child´s weight and birth weight percentile as a trend.
Future work will have to determine in which way leptin or the inorganic phosphate in the amniotic fluid influence birth weight in order to implement therapeutic strategies. The sex-specific differences in the inorganic phosphate, magnesium, and potassium, point to an immature tubular reabsorption by male fetuses. It is however still unclear whether this discrepancy is caused by different rates in glomerular filtration.Die Sonographie ist ein unverzichtbarer Bestandteil der nicht invasiven Schwangerschafts- und Pränataldiagnostik. Mit ihrer Hilfe wird die zeitgemäße Entwicklung des ungeborenen Kindes an Hand biometrischer Maße überwacht. Ein besonderes Augenmerk richtet sich in diesem Zusammenhang auf die Entwicklung der Plazenta. Ihre Unversehrtheit stellt einen essentiellen Grundbaustein des regelrechten kindlichen Wachstums dar. Ebenso wie durch das Plazentavolumen erhofft man sich durch verschiedene Fruchtwasserparameter wie zum Beispiel Angiogenesefaktoren neue Erkenntnisse über die pränatale Entwicklung zu gewinnen.
In dieser Studie wurden die Fruchtwasserproben von 216 Schwangeren zwischen der 15. und 22. Schwangerschaftswoche untersucht. In 196 Fällen war genug Fruchtwasser für beide Untersuchungsreihen vorhanden. Von 103 dieser Probandinnen lagen zusätzlich sonographisch gewonnene Daten über Plazentavolumen und biometrische Maße des Kindes vor.
Ziel der Arbeit war es, nach Zusammenhängen zwischen Fruchtwasserparametern, biometrischen Maßen und Plazentavolumen sowie Geburtsgewicht bzw. Gewichtsperzentile zu forschen. Des Weiteren wurden mögliche geschlechtsspezifische Unterschiede der Fruchtwasserparameter analysiert.
Bei den linearen Regressionsanalysen zeigte sich ein signifikanter Einfluss von Plazentavolumen und dem Quotienten aus Plazentavolumen und verschiedenen biometrischen Maßen auf das Geburtsgewicht, während der Einfluss auf die Gewichtsperzentile nur tendenziell erkennbar war. Die entsprechenden logistischen Regressionsanalysen brachten ebenfalls nur Tendenzen zu Tage. Während das anorganische Phosphat mit Plazentavolumen bzw. den Quotienten aus Plazentavolumen und biometrischen Maßen signifikant korreliert ist, fanden sich beim Leptin nachweisbare Zusammenhänge mit Gewichtsperzentile und biometrischen Maßen. Bezüglich des Leptins waren außerdem signifikant höhere Durchschnittswerte in der weiblichen verglichen mit der männlichen Gruppe der Feten festzustellen. Beim anorganischen Phosphat sowie Kalium, Magnesium und Harnstoff hingegen wiesen die männlichen Feten deutlich höhere Durchschnittswerte auf als die weiblichen.
Die Ergebnisse zeigten einen signifikanten Einfluss des Plazentavolumens beziehungsweise des Quotienten aus diesen Werten und biometrischen Maßen auf das Kindsgewicht und tendenziell auch auf die Gewichtsperzentile.
Inwiefern Leptin oder auch das anorganische Phosphat im Fruchtwasser das Geburtsgewicht beeinflussen, muss weiter untersucht werden, um beispielsweise eine Wachstumsretardierung rechtzeitig erkennen und gegebenenfalls behandeln zu können.
Die geschlechtsspezifischen Unterschiede bei anorganischem Phosphat, Magnesium und Kalium deuten auf eine häufiger vorkommende unreife tubuläre Reabsorption bei männlichen Feten hin. Ob an Hand der erhöhten Harnstoffwerte bei männlichen Feten auch von einer Geschlechterdiskrepanz der glomerulären Filtration gesprochen werden kann und inwiefern die unterschiedlichen tubulären Parameter im Fruchtwasser auf eine Prädisposition für Tubulopathien bei Männern schließen lassen, bleibt weiter abzuklären
Einfluss von Geburtsparametern auf das Wachstum und die Entwicklung des Körpergewichts von Kindern - Eine Nachbeobachtungsstudie über zehn Jahre
Background:
The prevalence of overweight and obesity in childhood has risen over the last years and reached an alarming rate. A large part of those obese children will remain obese in adulthood and is at high risk of developing a fatal chronic disease associated with overweight and obesity, including cardiovascular diseases, non-insulin-dependent diabetes and certain types of cancer. As a result, obesity has a direct influence on mortality (Adami and Vasconcelos Fde, 2008, Ogden et al., 2007).
A great number of epidemiologic and experimentally studies over the last two decades points to the fact, that gestational and infancy factors influence the risk of overweight in childhood.
The aim of the study at hand was to evaluate maternal, pre-, peri- and postpartal parameters as risk factors for developing overweight and obesity of the child.
Methods:
We examined a hospital based birth cohort of the hospital of the University of Erlangen-Nuremberg between 1996- 1999 that contained 463 women and their first born children to investigate the association between perinatal parameters and the BMI of the child at the U9, the prescheduled screening examination at the age of 60.-64. months. The data collection was effected by a questionnaire.
Results:
Data showed that the parameters BMI of the mother at the end of the pregnancy, BMI of the father, birth weight and arterial umbilical cord blood result are predictors for the BMI of the child at the U9. Moreover the group of normalweight children and that of overweight children did differ significantly in regard to the parameters BMI of the mother before and at the end of the pregnancy as well as for BMI of the father, week of pregnancy at delivery, pH value in arterial umbilical cord blood and birth weight.
Conclusion:
Greater understanding of the hypothesis of perinatal programming is needed to discern risk factors and enable targeted interventions to prevent excessive weight gain in childhood (Oken and Gillman, 2003).
According to our data specific focus should be on the paternal weight and weight gain of the mother during pregnancy. Additionally a regular fetal development with normal birth weight and umbilical cord blood results is fundamental.Hintergrund:
Weltweit sind Übergewicht und Adipositas im Zunehmen begriffen, dabei nimmt auch der Anteil der übergewichtigen und adipösen Kinder zu. Diese Kinder haben ein hohes Risiko, auch im Erwachsenenalter übergewichtig zu bleiben - mit den entsprechenden gesundheitlichen Folgen (Adami and Vasconcelos Fde, 2008, Ogden et al., 2007).
Eine Vielzahl von epidemiologischen und tierexperimentellen Daten weist darauf hin, dass sich Einflüsse während der Prä- und Perinatalperiode auf die Kindsentwicklung auswirken und das Auftreten einer Adipositas später im Leben „programmieren“ können.
Methoden:
Die vorliegende retrospektive Studie untersucht an 463 Frauen, welche zwischen 1996 und 1999 an der Frauenklinik des Universitätsklinikums Erlangen ein Kind zur Welt gebracht haben, den Zusammenhang zwischen perinatalen Parametern und dem kindlichen BMI zum Zeitpunkt der Vorsorgeuntersuchung U9 (60.-64. Lebensmonat).
Ergebnisse:
Hierbei konnten die Parameter BMI der Mutter am Ende der Schwangerschaft, BMI des Vaters sowie Geburtsgewicht und pH-Wert des Nabelschnurblutes unmittelbar post partum als Prädiktoren für die kindliche BMI-Entwicklung identifiziert werden. Im Vergleich zwischen der Gruppe normalgewichtiger und übergewichtiger Kinder zum Zeitpunkt der U9 fanden sich des Weiteren signifikante Unterschiede, den BMI der Mutter vor und am Ende der Schwangerschaft sowie den BMI des Vaters betreffend. Zudem unterschieden sich die geburtshilflichen Parameter Alter der Schwangerschaft zum Zeitpunkt der Entbindung, pH-Wert und Geburtsgewicht zwischen diesen beiden Gruppen signifikant.
Schlussfolgerung:
Die Beschäftigung mit dem Phänomen der perinatalen Programmierung ermöglicht es, vermeidbare Risikofaktoren zu erkennen und entsprechende Präventionsmaßnahmen ergreifen zu können (Oken and Gillman, 2003). Laut unseren Daten sollte dabei besonderes Augenmerk auf das Gewicht der Eltern und die Gewichtszunahme der Mutter während der Schwangerschaft gerichtet werden. Zudem muss eine regelrechte Entwicklung des Feten mit einem Geburtsgewicht in der Norm und einem regelrechten pH-Wert angestrebt werden
Toxoplasma gondii Infection in Pregnancy – Recommendations of the Working Group on Obstetrics and Prenatal Medicine (AGG – Section on Maternal Disorders)
Abstract Aim The AGG (Working Group for Obstetrics and Prenatal Diagnostics, Section Maternal Diseases) has issued these recommendations to improve the detection and management of Toxoplasma gondii infection in pregnancy. Methods Members of the Task Force developed the recommendations and statements presented here using recently published literature. The recommendations were adopted after a consensus process by members of the working group. Recommendations This article focuses on the epidemiology and pathophysiology of Toxoplasma gondii infection in pregnancy and includes recommendations for maternal and fetal diagnosis, transmission prophylaxis, therapy, prevention, screening, and peripartum management.Zusammenfassung Ziel Diese Empfehlungen der AGG (Arbeitsgemeinschaft für Geburtshilfe und Pränatalmedizin, Sektion maternale Erkrankungen) haben das Ziel der Verbesserung der Diagnostik und des Managements von Toxoplasma-gondii-Infektionen in der Schwangerschaft. Methoden Basierend auf der aktuellen Literatur entwickelten die Mitglieder der Task Force die vorliegenden Empfehlungen und Stellungnahmen. Diese Empfehlungen wurden nach einem Konsens der Mitglieder der Arbeitsgruppe verabschiedet. Empfehlungen Das folgende Manuskript beschäftigt sich mit der Epidemiologie und Pathophysiologie von Toxoplasma-gondii-Infektionen in der Schwangerschaft und enthält Empfehlungen zu maternaler und fetaler Diagnostik, Transmissionsprophylaxe, Therapie, Prävention, Screening und peripartalem Management
Longitudinaler Verlauf von Kurzzeitvariation und Doppler Parametern in Feten mit früh einsetzender Wachstumsrestriktion
Purpose:
To evaluate the longitudinal pattern of fetal heart rate short term variation (STV) and Doppler indices and their correlation to each other in severe growth restricted (IUGR) fetuses[1].
Material and Methods:
In this retrospective study, pregnancies with a birth weight below the 10th centile, born between 24 and 34 gestational weeks with serial Doppler measurements in combination with a computerized CTG (cCTG) with calculated STV were included. Longitudinal changes of both Doppler indices and STV values were evaluated with generalized additive models, adjusted for gestational age and the individual itself. For all measurements the frequency of abnormal values with regard to the time interval before delivery and Pearson correlations between Doppler indices and STV values were calculated [1].
Results:
41 fetuses with a total of 1413 observations were included. Over the course of the whole study period, regression analyses showed no significant change of STV values (p=0.38). Only on the day of delivery a prominent decrease was observed (mean STV d28-22: 7.97 vs. mean STV on day 0: 6.8). Doppler indices of UA and MCA, showed a continuous, significant deterioration starting about three weeks prior to delivery (p=0.007; UA and p<0.001, MCA). Correlation between any Doppler index and STV values was poor [1].
Conclusion:
Fetal heart rate STV does not deteriorate continuously. Therefore cCTG monitoring should be performed at least daily in these high-risk fetuses. Doppler indices of umbilical artery (UA) and middle cerebral artery (MCA), however, showed a continuous deterioration starting about 3 weeks prior to delivery [1].Hintergrund und Ziele
Analyse des longitudinalen Verlaufs der Kurzzeitvariation der fetalen Herzfrequenz (STV) und der Dopplerindices und deren Korrelation zueinander bei Feten mit früh einsetzender Wachstumsrestriktion (IUGR) [1].
Material und Methoden
In diese retrospektive Studie wurden Einlingsschwangerschaften eingeschlossen, welche ein Geburtsgewicht unterhalb der 10. Perzentile aufwiesen und zwischen 24+0 und 34+0 SSW entbunden wurden. Bei den eingeschlossenen Schwangerschaften fanden serielle Untersuchungen der Dopplerparameter, kombiniert mit der Erhebung der STV durch computerisierte CTGs (cCTG), statt. Die Analyse des longitudinalen Verlaufs der Dopplerparameter und der STV wurde mittels eines generalisierten additiven Modells durchgeführt. Für alle Messungen wurde die Häufigkeit pathologischer Untersuchungsbefunde im Hinblick auf das Zeitintervall zwischen Messung und Geburtszeitpunkt bestimmt. Zusätzlich wurden Pearson Korrelationen zwischen Dopplerindices und der STV berechnet [1].
Ergebnisse und Beobachtungen
41 Feten mit insgesamt 1413 Untersuchungen wurden eingeschlossen. Über den gesamten Beobachtungszeitraum zeigte sich in der Regressionsanalyse keine signifikante Veränderung der STV (p=0.38). Einzig am Entbindungstag ließ sich ein deutlicher Abfall der STV nachweisen (mittlere STV d28-22: 7.97 vs. mittlere STV d0: 6.80). Die Auswertung der Dopplerindices der UA und MCA zeigte eine stetige Verschlechterung der erhobenen Werte, beginnend ca. 3 Wochen vor Entbindung (p=0.007; UA und p<0.001, MCA). Eine signifikante Korrelation zwischen einzelnen Dopplerindices einerseits und STV andererseits bestand nicht, unabhängig von der Zeitdifferenz zwischen den jeweiligen Untersuchungen [1].
Schlussfolgerung und Diskussion
Die fetalen STV Werte zeigten ausschließlich am Entbindungstag einen signifikanten Abfall, so dass bei diesem Risikokollektiv mindestens täglich eine cCTG-Untersuchung durchgeführt werden sollte. Dopplerparameter von A. umbilicalis (UA) und A. cerebri media (MCA) jedoch, zeigten bereits drei Wochen vor Entbindung eine kontinuierliche Verschlechterung [1]
Going Beyond Counting First Authors in Author Co-citation Analysis
The present study examines one of the fundamental aspects of author co-citation analysis (ACA) - the way co-citation
counts are defined. Co-citation counting provides the data on which all subsequent statistical analyses and mappings
are based, and we compare ACA results based on two different types of co-citation counting - the traditional type that
only counts the first one among a cited work's authors on the one hand and a non-traditional type that takes into
account the first 5 authors of a cited work on the other hand. Results indicate that the picture produced through this non-traditional author co-citation counting contains more coherent author groups and is therefore considerably clearer. However, this picture represents fewer specialties in the research field being studied than that produced through the traditional first-author co-citation counting when the same number of top-ranked authors is selected and analyzed. Reasons for these effects are discussed
Variations on the Author
“Variations on the Author” discusses two of Eduardo Coutinho’s recent films (Um Dia na Vida, from 2010, and Últimas Conversas, posthumously released in 2015) and their contribution to the general question of documentary authorship. The director’s filmography is characterized by a consistent yet self-effacing form of authorial self-inscription: Coutinho often features as an interviewer that rather than express opinions propels discourses; an interviewer that is good at listening. This mode of self-inscription characterizes him as an author who is not expressive but who is nonetheless markedly present on the screen. In Um Dia na Vida, however, Coutinho is completely absent form the image, while Últimas Conversas, on the contrary, includes a confessional prologue that moves the director from the margins to the center of his films. This article examines the ways in which these works stand out in the filmography of a director who offers new insights into the notion of cinematic authorship
Appropriate Similarity Measures for Author Cocitation Analysis
We provide a number of new insights into the methodological discussion about author cocitation analysis. We first argue that the use of the Pearson correlation for measuring the similarity between authors’ cocitation profiles is not very satisfactory. We then discuss what kind of similarity measures may be used as an alternative to the Pearson correlation. We consider three similarity measures in particular. One is the well-known cosine. The other two similarity measures have not been used before in the bibliometric literature. Finally, we show by means of an example that our findings have a high practical relevance.information science;Pearson correlation;cosine;similarity measure;author cocitation analysis
Dispelling the Myths Behind First-author Citation Counts
We conducted a full-scale evaluative citation analysis study of scholars in the XML research field to explore just how different from each other author rankings resulting from different citation counting methods actually are, and to demonstrate the capability of emerging data and tools on the Web in supporting more realistic citation counting methods. Our results contest some common arguments for the continued
use of first-author citation counts in the evaluation of scholars, such as high correlations between author rankings by first-author citation counts and other citation
counting methods, and high costs of using more realistic citation counting methods that are not well-supported by the ISI databases. It is argued that increasingly available digital full text research papers make it possible for citation analysis studies to go beyond what the ISI databases have directly supported and to employ more
sophisticated methods
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