856 research outputs found

    18 - Kleiner Schnitt, große Wirkung – Minimal-invasive Herz-OPs

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    Die Vorstellung, am Herzen operiert zu werden, mag für viele beängstigend sein. Die Narkose, der Schnitt – und das an unserem lebenswichtigen Organ. Allerdings hat sich die Herzchirurgie enorm weiterentwickelt. Bei vielen Eingriffen sind minimal-invasive OP-Methoden mittlerweile Standard. Minimal-invasiv bedeutet mit Schlüsselloch-Chirurgie, also ohne das Brustbein zu durchtrennen und nur mit einem kleinen Schnitt. Für welche Fälle die minimal-invasiven Eingriffe in Frage kommen, wie sie sich auf die Patientinnen und Patienten auswirken und was das Besondere an der Jenaer OP-Methode ist, darüber sprechen Professor Dr. Torsten Doenst, Direktor der Klinik für Herz-Thorax-Chirurgie, und Assistenzärztin Milena Günther. Weitere Informationen: https://www.uniklinikum-jena.de/htchirurgie

    Durability of Tissue Valves in the Aortic Position

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    Torsten Doenst of the University Heart Center Thuringen in Germany presents a discussion on the importance of long-term durability when considering conventional versus transcatheter valves.This presentation was originally given during the SCTS Ionescu University program at the 2018 Annual Meeting of the Society for Cardiothoracic Surgery in Great Britain and Ireland. This content is published with the permission of SCTS. Please click here for more information on SCTS educational programs.</div

    Minimally Invasive Techniques are Safer Than Median Sternotomy

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    Torsten Doenst of the University Hospital Jena in Germany presents the argument for minimally invasive techniques over median sternotomy in the treatment of mitral valve disease.This presentation was originally given during the SCTS Ionescu University program at the 2018 Annual Meeting of the Society for Cardiothoracic Surgery in Great Britain and Ireland. This content is published with the permission of SCTS. Please click here for more information on SCTS educational programs..</div

    sj-pdf-1-inv-10.1177_15569845241241534 – Supplemental material for Percutaneous Versus Surgical Femoral Cannulation in Minimally Invasive Cardiac Surgery: A Systematic Review and Meta-Analysis

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    Supplemental material, sj-pdf-1-inv-10.1177_15569845241241534 for Percutaneous Versus Surgical Femoral Cannulation in Minimally Invasive Cardiac Surgery: A Systematic Review and Meta-Analysis by Hristo Kirov, Tulio Caldonazo, Angelique Runkel, Johannes Fischer, Panagiotis Tasoudis, Murat Mukharyamov, Gianmarco Cancelli, Michele Dell’Aquila and Torsten Doenst in Innovations</p

    sj-pdf-1-inv-10.1177_15569845231166902 – Supplemental material for Long-Term Outcomes of Sternal-Sparing Versus Sternotomy Approaches for Mitral Valve Repair: Meta-Analysis of Reconstructed Time-to-Event Data

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    Supplemental material, sj-pdf-1-inv-10.1177_15569845231166902 for Long-Term Outcomes of Sternal-Sparing Versus Sternotomy Approaches for Mitral Valve Repair: Meta-Analysis of Reconstructed Time-to-Event Data by Michel Pompeu Sá, Xander Jacquemyn, Ozgun Erten, Jef Van den Eynde, Tulio Caldonazo, Torsten Doenst, Arjang Ruhparwar, Alexander Weymann, Rodrigo Oliveira Rosa Ribeiro de Souza, Roberto Rodriguez, Basel Ramlawi and Scott Goldman in Innovations: Technology and Techniques in Cardiothoracic and Vascular Surgery</p

    The German Heart Report—Update 2025. Focus on coronary artery disease

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    Rudolph V, Blankenberg S, Doenst T, Voigtländer T, Ensminger S. Der Deutsche Herzbericht – Update 2025. Fokus Koronare Herzerkrankung. Zeitschrift für Herz-, Thorax- und Gefäßchirurgie . 2025;39(6):357-361.The German Heart Report, compiled under the auspices of the German Heart Foundation, summarizes the most important developments in the care of heart diseases in Germany every year. The current 2025 update reflects data assessed in 2023. This article provides an overview of the most important observations from the perspective of the German Cardiac Society and the German Society for Thoracic and Cardiovascular Surgery.Der unter Federführung der Deutschen Herzstiftung erstellte Deutsche Herzbericht fasst jährlich die wichtigsten Entwicklungen in der Versorgung von Herzerkrankungen in Deutschland zusammen. Das aktuelle Update 2025 spiegelt die Zahlen aus dem Erfassungsjahr 2023 wider. Der vorliegende Artikel gibt einen Überblick über die wichtigsten Beobachtungen aus Sicht der Deutschen Gesellschaft für Kardiologie – Herz- und Kreislaufforschung und der Deutschen Gesellschaft für Thorax‑, Herz- und Gefäßchirurgie

    The German Heart Report—Update 2025. Focus on coronary artery disease

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    Rudolph V, Blankenberg S, Doenst T, Voigtländer T, Ensminger S. Der Deutsche Herzbericht – Update 2025. Fokus Koronare Herzerkrankung. Kardiologie. 2025;19(6):469-474.The German Heart Report, compiled under the auspices of the German Heart Foundation, summarizes the most important developments in the care of heart diseases in Germany every year. The current 2025 update reflects data assessed in 2023. This article provides an overview of the most important observations from the perspective of the German Cardiac Society and the German Society for Thoracic and Cardiovascular Surgery.Der unter Federführung der Deutschen Herzstiftung erstellte Deutsche Herzbericht fasst jährlich die wichtigsten Entwicklungen in der Versorgung von Herzerkrankungen in Deutschland zusammen. Das aktuelle Update 2025 spiegelt die Zahlen aus dem Erfassungsjahr 2023 wider. Der vorliegende Artikel gibt einen Überblick über die wichtigsten Beobachtungen aus Sicht der Deutschen Gesellschaft für Kardiologie – Herz- und Kreislaufforschung und der Deutschen Gesellschaft für Thorax‑, Herz- und Gefäßchirurgie

    Energetics in the Hypertrophied and Failing Heart

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    The link between energy production and energy utilization is predominantly met by the creatine kinase (CK) phosphagen system. CK catalyses the transfer of a high-energy phosphoryl group from ATP to creatine to form phosphocreatine (PCr). This reversible reaction facilitates energy transfer by obviating the need for ATP diffusion, while high PCr levels provide an energy buffer when demand outstrips supply. Compartmentalization of CK isoenzymes to the mitochondria and cytosol maintain favorable levels of local metabolites to maximize the energy available from ATP hydrolysis. This chapter illustrates how all major components of the CK system are down-regulated in human and experimental heart failure and critically evaluates the contribution to disease pathophysiology. Regardless, there is growing evidence from experimental models that augmentation of the CK system may be beneficial in the ischaemic and failing heart

    Nutritional and Environmental Influences on Cardiac Metabolism and Performance

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    The prevalence of obesity and type ii diabetes is rapidly increasing worldwide. It is increasingly being acknowledged that there is a close link between these systemic metabolic diseases and cardiovascular disease. In the present chapter the current knowledge regarding the short- and long-term influences of the metabolic environment on the transcriptional and posttranscriptional regulation of cardiac metabolism and cardiac disease progression is being reviewed. The focus will first be on the effect of relatively short-term variations in nutritional environment (diurnal changes, feeding and fasting, exercise) on cardiac metabolism. Thereafter, the more long-term effects of metabolic derangements, associated with obesity and diabetes, are being discussed. Finally, attention is being paid to dietary interventions as a means to treat cardiac disease

    Die intrinische körperliche Leistungsfähigkeit beeinflusst die Wirkung von Ausdauertraining auf die Insulinempfindlichkeit

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    Insulinresistenz und eine geringe körperliche Leistungsfähigkeit sind entscheidende Risikofaktoren für metabolische und kardiovaskuläre Erkrankungen. Zwischen der Insulinempfindlichkeit und der körperlichen Leistungsfähigkeit eines Menschen besteht eine signifikante Korrelation. Zudem ist eine Verbesserung beider Faktoren durch Ausdauertraining nachgewiesen. Die körperliche Leistungsfähigkeit wird durch eine intrinsische (genetische) und eine extrinsische (umweltbedingte) Komponente bestimmt. Ob die genetische Komponente der körperlichen Leistungsfähigkeit die Wirkung von Ausdauertraining auf die Insulinempfindlichkeit von selektiv gezüchteten Ratten mit hoher (HCR) und niedriger (LCR) intrinsischer körperlicher Leistungsfähigkeit beeinflusst, wurde bisher nicht untersucht und war Gegenstand des dieser Arbeit zugrundeliegenden Forschungsprojektes. Männliche HCR und LCR Ratten der 28. Generation wurden jeweils in eine Kontroll- und in eine Trainingsgruppe randomisiert. Über einen Zeitraum von 4 Wochen durchliefen die Trainingsgruppen ein standardisiertes aerobes Intervalltraining mit hoher Intensität. Zur Analyse des basalen und insulinstimulierten Glukosestoffwechsels sowohl von untrainierten als auch von trainierten HCR und LCR setzten wir die hyperinsulinäme, euglykäme Klemme ein. HCR und LCR unterscheiden sich in den phänotypischen Merkmalen: intrinsische Laufkapazität, Körper- und Organgewichte, kardiale Morphologie und Funktion sowie im Glukosestoffwechsel. LCR sind im Vergleich zu HCR durch eine verminderte systemische Insulinempfindlichkeit gekennzeichnet. Das aerobe Intervalltraining verbesserte die Insulinempfindlichkeit von HCR, jedoch nicht von LCR. Schlussfolgerung: Die Ergebnisse deuten darauf hin, dass genetisch bedingte Unterschiede in der körperlichen Leistungsfähigkeit die Wirkung von Ausdauertraining auf die Insulinempfindlichkeit beeinflussen
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