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Systemische Entzündung als Risikofaktor bei einem CMT1A Mausmodell
Charcot-Marie-Tooth 1 (CMT1) neuropathies are a heterogenous group of inherited disorders
affecting the peripheral nervous system. Patients experience muscle weakness, muscle
wasting and sensory dysfunction. Until now, CMT1 neuropathies are not curable. It has been
shown that low-grade, secondary inflammation acts as a common disease amplifier in distinct
CMT1 mouse models. Particularly the innate immune system implicating phagocytosing
macrophages plays a central role in disease progression. Former studies have found that in
neurodegenerative disorders and during aging of the central nervous system (CNS), systemic
inflammation can exacerbate clinical symptoms and accelerate disease progression. Based on
these findings, it was investigated whether a systemic inflammation, experimentally mimicked
by injection of toll-like-receptor 4 ligand lipopolysaccharide (LPS), can foster inflammation and
progression of neuropathy in a CMT1A mouse model, PMP22 overexpressing (PMP22tg) mice.
In this study, it was shown that LPS injection led to transient sickness behaviors in PMP22tg
mice as well as in wildtype (WT) mice. This was also reflected by impairment of motor function
in PMP22tg and WT mice. Four weeks after LPS injection, axon degeneration in femoral nerves
and the demyelinating phenotype in ventral roots of PMP22tg mice were mildly aggravated,
whereas a mild, non-significant amelioration of distal muscle denervation in LPS-injected
PMP22tg mice was observed. Furthermore, an increased number of endoneurial macrophages
lacking an altered macrophage phenotype, demonstrated by the expression of CD206 and
CD86, was detected in femoral nerves of LPS-injected PMP22tg mice four weeks after
injection.
Overall, this study demonstrated that in a CMT1A mouse model, LPS injection impairs clinical
features and has a detrimental effect on histopathological features. Future studies on
molecular changes in CMT1A mice from the first hours until the first days after LPS injection
are necessary to elucidate the effect of LPS in the acute phase. Furthermore, long-term effects
of LPS injection on histopathological features and muscle innervation need to be investigated.Charcot-Marie-Tooth 1 (CMT1) Neuropathien sind eine heterogene Gruppe von Erbkrankheiten, die das periphere Nervensystem betreffen. Die Patienten leiden unter Muskelschwäche, Muskelschwund und sensorischen Funktionsstörungen. Bis heute sind CMT1-Neuropathien nicht heilbar. Es konnte bereits gezeigt werden, dass eine niedriggradige, sekundäre Entzündungsreaktion in verschiedenen CMT1-Mausmodellen als gemeinsamer Krankheitsverstärker fungiert. Insbesondere das angeborene Immunsystem, dabei vorrangig Makrophagen, spielt eine zentrale Rolle bei der Krankheitsprogression. Frühere Studien haben gezeigt, dass systemische Entzündungen bei neurodegenerativen Erkrankungen und der Alterung im zentralen Nervensystem (ZNS) die klinische Symptomatik verschlimmern und den Krankheitsverlauf beschleunigen können. Auf Grundlage dieser Erkenntnisse wurde untersucht, ob eine systemische Entzündung, die durch die Injektion des Toll-like-Rezeptor 4 Liganden Lipopolysaccharid (LPS) verursacht wird, die bestehende Entzündung und den Verlauf der Neuropathie in einem CMT1A Mausmodell, PMP22 überexprimierende (PMP22tg) Mäuse, verschlimmert.
In dieser Studie wurde gezeigt, dass die LPS Injektion sowohl bei PMP22tg Mäusen als auch bei Wildtyp (WT) Mäusen zu vorübergehenden Krankheitssymptomen führte. Dies spiegelte sich auch in der Beeinträchtigung der motorischen Funktion bei PMP22tg und WT Mäusen wider. Vier Wochen nach der LPS-Injektion zeigt sich die axonale Degeneration in den Femoralisnerven und die Demyelinisierung in den Vorderwurzeln der PMP22tg Mäuse verschlechtert. Dagegen wurde eine leichte, nicht signifikante Verbesserung der Denervation in distalen Muskeln bei LPS-injizierten PMP22tg Mäusen beobachtet. Darüber hinaus wurde in den Femoralisnerven von LPS-injizierten PMP22tg Mäusen vier Wochen nach der Injektion eine erhöhte Anzahl endoneuraler Makrophagen, jedoch keine veränderte Aktivierung der Makrophagen, gezeigt durch die Expression von CD206 und CD86, festgestellt.
Zusammenfassend hat diese Studie gezeigt, dass eine LPS Injektion in einem CMT1A Mausmodell klinische Parameter beeinträchtigt und auch zu einer Verschlechterung von histopathologischen Merkmalen führt. Zukünftige Studien über molekulare Veränderungen in CMT1A Mausmodellen innerhalb der ersten Stunden bis Tage nach der LPS Injektion sind notwendig, um die Wirkung von LPS in der akuten Phase zu klären. Außerdem müssen die langfristigen Auswirkungen der LPS Injektion auf die histopathologischen Merkmale und die Muskelinnervation untersucht werden
Kognitive Mechanismen des Furcht- und Sicherheitsgedächtnisses: Die Rolle von Aufmerksamkeitsallokation
Exposure therapy often leads to significant improvements in anxiety symptoms, but not all patients benefit equally in the long term, partly due to deficits in safety learning. This dissertation involved an investigation of the neural and cognitive processes that predict successful threat and safety learning, with a focus on the role of attention.
In the first study it was explored how spectral power predicts incidental fear and safety learning in an associative fear conditioning paradigm. From EEG results it was shown that alpha power overall increased for successfully encoded stimuli and decreased specifically for threatening stimuli. These findings point towards a more distinct role of alpha oscillations involved in threat and safety learning than initially expected.
In the second study intentional learning was examined, focusing on explicit memorization and its effects on neural and physiological responses. From EEG and pupillometry it was revealed that CS+ stimuli were connected to an increase in alpha modulation and pupil dilation, while an overall decrease in alpha power for remembered stimuli was observed. These findings suggest that intentional learning engages different cognitive strategies compared to incidental learning.
The final study involved an investigation of the role of attention allocation in fear and safety learning. Participants were instructed to direct their attention to either CS+ or CS- stimuli. The results show that more attentional resources were allocated to threat signals, as evidenced by reduced alpha power for CS+, independent of experimental conditions. Additionally, theta band power was stronger overall for CS- than for CS+ stimuli. However, no significant group differences were found based on attention allocation, suggesting that the salience of threat-related stimuli, rather than the experimental manipulation of attention, primarily drove participants' responses.
In summary, these studies provide valuable insights into the neural mechanisms underlying fear and safety memory, emphasizing the significance of neural oscillations. Although the anticipated impact of attention allocation was less pronounced, the findings contribute to a deeper understanding of the processes involved in threat and safety learning. While more research is needed to turn these insights into practical therapies, this foundational knowledge offers important implications for the development of improved treatments for anxiety disorders.Die Expositionstherapie führt häufig zu signifikanten Verbesserungen der Angstsymptome, jedoch profitierten nicht alle Betroffenen langfristig gleichermaßen, was sich teilweise auf Defizite im Sicherheitserlernen zurückführen lässt. Diese Dissertation untersucht die neuronalen und kognitiven Prozesse, die erfolgreiches Furcht- und Sicherheitslernen vorhersagen und legt dabei den Fokus auf die Rolle der Aufmerksamkeit.
Die erste Studie untersuchte, wie sich die spektrale Leistung auf das incidentelle Furcht- und Sicherheitserlernen in einem assoziativen Furcht-konditionierungsparadigma auswirkt. EEG-Ergebnisse zeigten, dass Alpha-Oszillationen insgesamt bei erfolgreich enkodierten Stimuli zunahmen und speziell bei Bedrohungsreizen abnahmen. Diese Ergebnisse deuten auf eine differenziertere Rolle der Alpha-Oszillationen innerhalb des Furcht- und Sicherheitserlernen hin als ursprünglich angenommen.
Die zweite Studie befasste sich mit intentionalem Lernen und untersuchte, inwiefern explizites Lernen neuronale und physiologische Reaktionen beeinflusst. EEG- und Pupillometrie-Ergebnisse zeigten, dass CS+-Stimuli mit einer Zunahme von Alpha-Oszillationen und Pupillenerweiterung in Zusammenhang stehen, während eine insgesamte Abnahme der Alpha-Oszillationen für erinnerte Stimuli beobachtet wurde. Diese Ergebnisse weisen darauf hin, dass intentionalem Lernen andere kognitive Prozesse zu Grunde liegen als incidentellem Lernen.
Die dritte Studie untersuchte die Rolle der Aufmerksamkeitsallokation beim Furcht- und Sicherheitserlernen. Die Probanden und Probandinnen wurden angewiesen, ihre Aufmerksamkeit entweder auf CS+ oder CS- Stimuli zu richten. Die Ergebnisse zeigten, dass mehr Aufmerksamkeitsressourcen auf Bedrohungsreize gelenkt wurden, was durch reduzierte Alpha-Oszillationen für CS+ Stimuli, unabhängig der experimentellen Bedingung, abgebildet wurde. Darüber fanden sich verstärkt Theta-Oszillationen für CS- im Vergleich zu CS+ Stimuli. Anders als angenommen konnten keine signifikanten Unterschiede zwischen den Gruppen in Bezug auf die Aufmerksamkeitsallokation gefunden werden. Dies deutet darauf hin, dass die Salienz bedrohungsbezogener Stimuli, und nicht die experimentelle Manipulation der Aufmerksamkeit, die Reaktionen der Untersuchten beeinflusste.
Zusammenfassend liefern diese Studien Einblicke in die kognitiven Mechanismen des Furcht - und Sicherheitslernens und betonen hierbei die Rolle neuronaler Oszillationen. Obwohl der Einfluss der Aufmerksamkeitsallokation nicht so stark ausgeprägt war wie erwartet, liefern diese Erkenntnisse wertvolle Einblicke in die kognitiven Prozesse, die dem Furcht- und Sicherheitslernen zugrunde liegen. Auch wenn weitere Forschung erforderlich ist, um diese Erkenntnisse in therapeutische Interventionen umzusetzen, bieten sie wertvolle Anhaltspunkte für zukünftige Ansätze zur Entwicklung wirksamerer Behandlungen für Personen mit Angststörunge
Case Report: Effectiveness of deucravacitinib in chronic recurrent multifocal osteomyelitis and concomitant psoriasis
We present the case of a 22-year-old male who was first diagnosed with chronic recurrent multifocal osteomyelitis (CRMO) at the age of 16 years. During treatment with the tumor necrosis factor (TNF)-alpha inhibitor adalimumab, he developed severe palmoplantar psoriasis that affected his quality of life and necessitated discontinuation of the drug despite its efficacy against CRMO. Subsequent treatment with the interleukin (IL)-17a inhibitor secukinumab did not improve the psoriasis and led to a recurrence of the osteomyelitis. Therefore, the TYK-2 inhibitor deucravacitinib, approved in 2023 for the treatment of moderate to severe plaque psoriasis, was initiated. This resulted in clinical and morphological complete and sustained remission of CRMO within 12 weeks and a significant improvement of the psoriasis after six months of treatment with no occurrence of severe adverse events. To our knowledge, this is the first case report demonstrating complete and safe remission of CRMO associated with palmoplantar psoriasis treated with the TYK2 inhibitor deucravacitinib
Novel therapies for post-stroke cognitive impairment: a systematic review
Background:
Stroke impacts 15 million people annually, ranking as the second-leading cause of mortality and the third-leading cause of disability globally. Despite advances in acute care, long-term cognitive impairments persist in 30–70% of survivors, impeding rehabilitation and increasing dependency. The existing treatments for post-stroke cognitive impairment (PSCI) show limited efficacy, underscoring the need for more comprehensive approaches. The objective of this systematic review is to evaluate the effectiveness of novel therapeutic interventions for PSCI.
Methods:
The present systematic review was conducted in accordance with the PRISMA guidelines and has been registered in PROSPERO (CRD42024621445). A comprehensive search in PubMed and EMBASE identified randomized controlled trials (RCTs) from the past 5 years examining PSCI interventions, with the selection criterion being an assessment of the trials using the Montreal Cognitive Assessment (MoCA). Statistical analyses included pooled mean differences (MD) with 95% confidence intervals (CI), heterogeneity assessment, and subgroup analyses.
Results:
Of 755 identified articles, 22 RCTs involving 5,100 participants met the inclusion criteria. The results demonstrated that brain stimulation therapies, particularly transcranial direct current stimulation (tDCS; MD 4.56, 95% CI: 3.19–5.93) and pharmacological interventions (MD 4.00, 95% CI: 3.48–4.52) exhibited significant benefits. Acupuncture showed potential benefits (MD 2.65, 95% CI: 1.07–4.23), albeit with considerable variability. Training approaches yielded mixed outcomes (MD 1.53, 95% CI: −0.09–3.15). Early interventions (within 3 months post-stroke) were the most effective.
Discussion:
Brain stimulation, especially tDCS, resulted in consistent cognitive benefits, with early initiation enhancing outcomes. Pharmacotherapy demonstrated robust, generalizable results, while cognitive training showed small but reliable effects. Acupuncture and physical training hold potential but require further standardization.
Conclusion:
Effective stroke rehabilitation requires a multimodal, personalized approach integrating brain stimulation, pharmacotherapy, and cognitive training. Early intervention is critical for maximizing neuroplasticity, the effect of later interventions needs further evaluation. Standardization is needed to optimize physical training and alternative medicine
The floating mass transducer as a microphone—a pilot study
Background
This study investigates the inverse use of the Vibrant Soundbridge® Floating Mass Transducer (FMT; MED-EL, Innsbruck, Austria) as a microphone in a pilot test. Should this be applicable, it would open up interesting application possibilities, e.g., as a microphone for a fully implantable cochlear implant.
Materials and methods
Experimental measurements on an ear canal–eardrum model were used to analyze the acoustic properties of the FMT when used as a microphone, including frequency response and sensitivity. The FMT from the Direct Drive Simulation Set was coupled to the artificial eardrum for this purpose.
Results
The results show that the FMT has a usable signal-to-noise performance over the entire frequency range investigated, albeit with a non-linear frequency characteristic. The highest sensitivity was found between 1500 and 2000 Hz.
Conclusion
The study suggests that an FMT optimized for microphone properties could be used as a microphone in the middle ear, which would open up new possibilities for the development of fully implantable hearing systems. Further investigations, in particular measurements on the petrous bone, are required to determine the suitability of the FMT as a middle ear microphone more precisely.Hintergrund
Die Studie untersucht die inverse Nutzung des Floating Mass Transducer (FMT) der Vibrant Soundbridge® (Fa. MED-EL, Innsbruck, Österreich) als Mikrofon in einem Modellversuch. Sollte dies anwendbar sein, ergäben sich interessante Anwendungsmöglichkeiten z. B. als Mikrofon eines vollimplantierbaren Cochleaimplantats.
Material und Methoden
Durch experimentelle Messungen an einem Trommelfell-Gehörgangs-Modell wurden die akustischen Eigenschaften des FMT bei Verwendung als Mikrofon, einschließlich Frequenzantwort und Empfindlichkeit, analysiert. Der FMT aus dem Direct-Drive-Simulations-Set war hierfür auf dem künstlichen Trommelfell angekoppelt.
Ergebnisse
Die Ergebnisse zeigen, dass der FMT über den gesamten untersuchten Frequenzbereich eine brauchbare Signal-Rausch-Leistung aufweist, allerdings mit einer nichtlinearen Frequenzcharakteristik. Die höchste Empfindlichkeit zeigte sich zwischen 1500 und 2000 Hz.
Schlussfolgerung
Die Studie legt nahe, dass ein auf Mikrofoneigenschaften optimierter FMT als Mikrofon im Mittelohr eingesetzt werden könnte, was neue Möglichkeiten für die Entwicklung vollständig implantierbarer Hörsysteme eröffnen würde. Weitere Untersuchungen, insbesondere Messungen am Felsenbein, sind erforderlich, um die Eignung des FMT als Mittelohrmikrofon genauer zu bestimmen
Ersteinschätzung HNO-spezifischer Notfälle – eine Machbarkeitsstudie
In Deutschland besteht seit einigen Jahren ein erhöhtes Aufkommen von Patientenfällen in der Notaufnahme, bei welchen es sich oft nicht um Notfälle für das Krankenhaus handelt. Zur Verbesserung der Triage und Lenkung der Patientenströme wurde das Triage-System SmED (Strukturierte medizinische Ersteinschätzung in Deutschland) entwickelt. Dieses zertifizierte Medizinprodukt soll sowohl die Dringlichkeit von Alltagsbeschwerden als auch den adäquaten medizinischen Versorgungsbedarf zielgerichtet, schneller und sicherer einschätzen. Mit Handlungsvorschlägen unterstützt es medizinisches Fachpersonal bei der Triage, wobei die Endverantwortung beim Fachpersonal selbst bleibt. Für das Fachgebiet der HNO-Heilkunde erfolgte anhand von 9 spezifischen Notfällen eine inhaltliche Überprüfung hinsichtlich der Plausibilität und der Patientensicherheit im Kopf-Hals-Bereich. Die Fälle wurden durch 9 HNO-Fachärzte simuliert und anhand des Medizinprodukts SmED durch medizinisches Fachpersonal und Studierende der Medizin triagiert, indem eine Versorgungsebene sowie ein -Versorgungszeitpunkt (Dringlichkeit) zugeordnet wurde. Die Mehrzahl der Fälle wurde korrekt zugeordnet. Das Ersteinschätzungssystem SmED stellt eine gute Möglichkeit dar, dringliche Krankheitsbilder der Hals‑, Nasen- und Ohrenheilkunde einzuschätzen. Langfristiges Ziel der Ersteinschätzung ist es, Kapazitäten von Ambulanzen zukünftig zu entlasten. Um dies zu erreichen und Patientenwartezeiten zu verkürzen, wäre es notwendig, zügig auf die HNO-Fachdisziplin zu verweisen. Es gilt daher sicherzustellen, dass über das Online-Tool Patienten an einen HNO-Bereitschaftsdienst weitergeleitet werden.In Germany, an increased volume of patient cases in the emergency department has been observed for several years, many of which do not represent hospital emergencies. To improve the triage and management of patient flows, the Structured Initial Medical Assessment (Strukturierte medizinische Ersteinschätzung in Deutschland, SmED) triage system was developed. This certified medical product is intended to assess both the urgency of everyday complaints and their adequate medical care in a targeted, faster, and safer manner. It supports medical professionals in triage by suggesting courses of action, whereby the ultimate responsibility remains with the professionals themselves. For otorhinolaryngology, a content review was carried out with regard to plausibility and patient safety in the head and neck region on the basis of nine specific emergencies. The cases were simulated by nine otorhinolaryngologists and triaged on the basis of the SmED by medical staff and medical students by assigning a care level and timepoint (urgency). The majority of cases were correctly assigned. The SmED initial assessment system is a good tool for assessing urgent clinical pictures in ear, nose, and throat (ENT) medicine. The long-term goal of the initial assessment is to relieve the capacities of outpatient departments. In order to achieve this and to shorten patient waiting times, it would be necessary to refer patients quickly to otorhinolaryngology. It is therefore necessary to ensure that patients are referred to an ENT on-call service via the online tool
It’s a match: the impact of influencer-message congruence and recipients identity on perceptions of rainbowwashing
Companies seek to demonstrate their commitment to social issues, such as supporting the LGBTQ community, through their advertising. When a company engages in advertising that suggests a corporate commitment to the LGBTQ community but does not actually implement it, this is known as rainbowwashing. In two studies, we investigate when individuals perceive this type of woke washing in a social media influencer (SMI) context and the role played by influencer-message congruence and the identity of the recipients. Study 1, an online experiment (N = 113), shows that influencer-message congruence influences the perception of rainbowwashing, which leads to further consequences for the SMIs themselves. In Study 2, a second online experiment (N = 178), we were able to replicate these results and found that members of the LGBTQ community are generally more critical in evaluating advertising that relates to their community, while nonmembers perceive strong rainbowwashing especially when there is a mismatch between influencer and message. Based on our sample, our study provides important insights into the group of people affected by rainbowwashing. Public trust in advertising promises is low due to recent corporate scandals, especially among those directly affected. Companies should provide concrete evidence of their social commitment to restore this trust
Adrenocortical carcinoma: a practical guide for clinicians
Adrenocortical carcinoma is a rare endocrine malignancy. The management of patients with adrenocortical carcinoma is challenging for several reasons, including its heterogeneous but frequently aggressive biological behaviour; tumour-related hormonal excess (eg, Cushing's syndrome or virilisation); the overall paucity of evidence regarding diagnostic investigation and treatment; the approval of only one drug (mitotane); and the scarcity of centres with sufficient experience. In this Review, we present 25 questions on the most important aspects of the clinical management of adult patients with adrenocortical carcinoma that we have frequently asked ourselves over the past 25 years. We offer our personal answers and perspectives, drawing upon published evidence as well as more than 60 years of collective clinical experience and insights from our management of more than 1700 patients across two centres in Germany and Italy
Clinical value of a comprehensive clinical- and echocardiography-based risk score on predicting cardiovascular outcomes in ischemic heart failure patients with reduced ejection fraction
Aims
The present study aimed to develop a comprehensive clinical- and echocardiography-based risk score for predicting cardiovascular (CV) adverse outcomes in patients with ischemic heart failure (IHF) and reduced left ventricular ejection fraction (LVEF).
Methods
This retrospective cohort study included 1341 hospitalized patients with IHF and LVEF < 50% at our hospital from 2009 to 2017. Cox regression models and nomogram were utilized to develop a comprehensive prediction model (C&E risk score) for CV mortality and CV-related events (hospitalization or death).
Results
Over a median 26-month follow-up, CV mortality and CV events rates were 17.4% and 40.9%, respectively. The C&E risk score, incorporating both clinical and echocardiographic factors, demonstrated superior predictive performance for CV outcomes compared to models using only clinical or echocardiographic factors. Internal validation confirmed the stable predictive ability of the C&E risk score, with an AUC of 0.740 (95% CI 0.709–0.775, P < 0.001) for CV mortality and an AUC of 0.678 (95% CI 0.642–0.696, P < 0.001) for CV events. Patients were categorized into low-, intermediate-, and high-risk based on the C&E risk score, with progressively increasing CV mortality (5.3% vs. 14.6% vs. 31.9%, P < 0.001) and CV events (28.8% vs. 38.2% vs. 55.0%, P < 0.001). External validation also confirmed the risk score’s prognostic efficacy within additional IHF patient datasets.
Conclusion
This study establishes and validates the novel C&E risk score as a reliable tool for predicting CV outcomes in IHF patients with reduced LVEF. The risk score holds potential for enhancing risk stratification and guiding clinical decision-making for high-risk patients
Sequenzvarianten unklarer Signifikanz bei Small-Fiber-Neuropathie
Hintergrund
Bei etwa der Hälfte der PatientInnen mit Small-Fiber-Neuropathie (SFN) findet sich für die Schmerzsymptomatik keine erklärende und behandelbare Ätiologie. Es häufen sich Berichte zu genetisch-neuropathischen Schmerzsyndromen. Auch einige SFN-PatientInnen weisen Variationen in schmerzassoziierten Genen auf. Teils sind diese bereits als „pathogen“ bestätigt, andere haben eine „unklare pathogenetische Relevanz“. Trotz des hohen Anteils betroffener PatientInnen ist über die genetische SFN bislang wenig bekannt.
Fragestellung
In unserer Arbeit fokussierten wir uns auf diese Kohorte: Durch Sammlung klinischer Daten sollten Charakteristika der PatientInnen mit seltenen Varianten unklarer Signifikanz in schmerzassoziierten Genen gesammelt werden.
Material und Methoden
Von 2015 bis 2020 untersuchten wir 66 PatientInnen mit initial „idiopathischer“ SFN. Bei 13/66 (20 %) wurden Varianten unklarer pathogenetischer Relevanz in schmerzassoziierten Genen detektiert. Alle rekrutierten PatientInnen unterzogen sich einer detaillierten Anamneseerhebung mit Fokus auf Schmerz und beantworteten Fragebögen zu Beschwerden und Belastung.
Ergebnisse
Die Kohorte mit seltener Variante in schmerzassoziierten Genen zeigte gegenüber den anderen PatientInnen subtile klinische Unterschiede: Neben einer höheren physischen und psychischen Belastung konnten eine von außen beeinflussbare Symptomatik und eine herausfordernde Therapie nachgewiesen werden.
Diskussion
Wir sehen eine frühzeitige genetische Diagnostik bei SFN als essenziell: Durch weitere supportive Maßnahmen wie Vermeidung von Einflussfaktoren, Stärkung der Resilienz und eventuell künftig verfügbare zielgerichtete Therapeutika kann die Versorgung der PatientInnen mit seltener Variante in schmerzassoziierten Genen optimiert werden.Background
In almost half of patients suffering from small fiber neuropathies (SFN), the etiology remains elusive. For these patients with “idiopathic SFN”, symptomatic analgesic therapy is the only option. Reports on a potential genetic background of neuropathic pain syndromes are increasing and particularly in SFN patients, several genetic variants were found mainly located in genes encoding voltage-gated sodium channels. Although up to 30% of SFN patients show genetic alterations, most of these remain of “unknown pathogenic significance” and little is known about “genetic SFN”.
Objectives
The study aimed to determine clinical characteristics of SFN patients carrying a rare genetic variant of unknown significance in pain-associated genes.
Materials and methods
From 2015 to 2020, 66 patients with primarily idiopathic SFN were examined and rare gene variants of unknown significance detected in 13/66 (20%) of these. A detailed medical history with focus on pain was recorded and patients filled in standardized questionnaires to assess physical and emotional burden due to pain.
Results
The authors found 13/66 (20%) patients with rare variants of unknown significance located in pain-associated genes who reported pain refractory to analgesic treatment, a higher number of external factors influencing clinical symptoms, and a higher level of physical impairment and emotional stress due to pain compared with patients without such genetic variants.
Conclusions
Early genetic assessment is recommended to optimize the management of patients with potentially hereditary SFN. Early access to rehabilitation and mental support as well as a consequent elimination of external triggering factors should be granted