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    Videoassistierte Patientenaufklärung in der digitalen Subtraktionsangiographie: Eine Untersuchung zu Patientenzufriedenheit, Wissensstand und Angst der Patienten

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    Hintergrund und Ziele: Vor dem Hintergrund der patientenorientierten Ausrichtung des Gesundheitssystems erweist sich die Patientenaufklärung häufig als unzureichend. Oft werden Aufklärungsinhalte von Patienten nicht verstanden oder erinnert. Außerdem mangelt es an Verständnis der Aufklärungsbögen, häufig werden diese gar nicht gelesen. Folglich bedarf die Patientenaufklärung einer Verbesserung. Diesbezüglich erwies sich der Einsatz von videoassistierter Patientenaufklärung als hilfreich. Die videoassistierte Patientenaufklärung kann möglicherweise zu einer Verbesserung des Wissensstandes nach einer Aufklärung beitragen sowie die Zufriedenheit und das Angstlevel der Patienten positiv beeinflussen. Unklar ist, wieviel Patienten von einer Aufklärung bezüglich der digitalen Subtraktionsangiographie verstehen und ob der Einsatz eines zusätzlichen Videos auch hier sinnvoll sein könnte. In dieser Studie wurde daher der Einfluss der videoassistierten Patientenaufklärung auf Wissensstand, Zufriedenheit und Angstlevel der Patienten sowie die Bewertung eines Aufklärungsvideos durch Patienten und Ärzte untersucht. Methodik: Es wurde eine prospektive, kontrollierte, unverblindete, pragmatische, nicht-randomisierte, monozentrische Interventionsstudie im Institut für diagnostische und interventionelle Neuroradiologie des Universitätsklinikums des Saarlandes durchgeführt. Die Erhebung fand im Zeitraum von Februar 2020 bis März 2022 statt. Dabei erhielt die Kontrollgruppe (n=51) die standardisierte Aufklärung, bestehend aus Aufklärungsbogen und Aufklärungsgespräch und die Interventionsgruppe (n=37) ergänzend dazu ein Video, das die Aufklärungsinhalte darstellte. Das Aufklärungsvideo wurde gezielt im Rahmen dieser Studie erstellt. Direkt im Anschluss an die Aufklärung wurden die Patienten mittels eines Fragebogens zum Aufklärungsgespräch befragt. Der Wissensstand wurde mittels eines Multiple-Choice-Fragebogens erhoben, die Zufriedenheit mittels eines validierten Fragebogens, bestehend aus sechs Items und das Angstlevel mittels des Spielberger State-Trait Anxiety Inventory (STAI). Nach jeder Aufklärung wurden die Ärzte in Kontroll- und Interventionsgruppe zur Einschätzung der Gesprächsdauer befragt. Die Patienten und Ärzte der Interventionsgruppe erhielten zusätzlich Fragen zur Bewertung des Videos. Ergebnisse: Es konnte in der Gesamtauswertung kein signifikanter Unterschied in Bezug auf Wissensstand, die Zufriedenheit und das Angstlevel zwischen der Kontroll- und der Interventionsgruppe gemessen werden. Dennoch ergaben sich bei der Betrachtung einzelner Fragestellungen deutliche Unterschiede, die Signifikanz erreichten. Zum Beispiel erwies sich der Wissensstand in beiden Gruppen als hoch, bei einer Frage gab die Interventionsgruppe jedoch signifikant häufiger eine korrekte Antwort. Die Zufriedenheit war ebenfalls in beiden Gruppen hoch. Hierbei wünschte sich aber die Kontrollgruppe signifikant häufiger eine anschaulichere Aufklärung als die Interventionsgruppe. Die Gesprächsdauer wurde von den Ärzten in der Interventionsgruppe signifikant häufiger als kurz bewertet als in der Kontrollgruppe. Aufklärungsvideos wurden von 72% der Ärzte als Hilfe beim Aufklärungsgespräch gewertet, von 6% eher nicht und von 22% nur teilweise. Es wurde von 75% der Ärzte angegeben, dass die Patienten durch ein Aufklärungsvideo besser informiert in das Aufklärungsgespräch kamen als ohne, von 25% der Ärzte wurde dies mit „teilweise“ beantwortet. Seitens der Patienten gaben 73% an, dass der erste Eindruck des Videos sehr gut war, 27% der Patienten gaben „eher gut“ bis „mittel“ an. Von 94% der Patienten wurde angegeben, sich durch das Aufklärungsvideo besser betreut zu fühlen als ohne ein Aufklärungsvideo, 6% stimmten dem nicht zu. Schlussfolgerung: Es konnte kein signifikanter Unterschied in Wissensstand, Patientenzufriedenheit und Angstlevel zwischen Patienten mit und ohne videoassistierter Patientenaufklärung festgestellt werden. Trotzdem konnten Unterschiede gemessen werden, die darauf hinweisen, dass die videoassistierte Patientenaufklärung einen Nutzen für Patienten und Anwender in Bezug auf Wissensstand und Zufriedenheit haben kann. Darüber hinaus wurde die videoassistierte Patientenaufklärung von Ärzten aufgrund von Zeitersparnis und deren Eindruck einer verbesserten Informiertheit der Patienten zum Großteil sehr positiv aufgenommen. Die Patienten äußerten sich ebenfalls überwiegend sehr positiv zur videoassistierten Patientenaufklärung und gaben eine verbesserte Betreuung durch dieses Verfahren an.Background: In context of the patient-centered focus of the healthcare system, informed consent often proves to be inadequate. Patients often do not understand or remember the information provided. There is also a lack of understanding of the information sheets and frequently they are not read. Consequently, informed consent needs to be improved. In this respect, the use of video-assisted patient education proved to be helpful. Video-assisted patient education can possibly contribute to an improvement in the level of knowledge, patient satisfaction and anxiety levels. It is unclear how much patients understand about information regarding digital subtraction angiography and whether the use of an additional video could also be useful here. This study therefore investigated the influence of video-assisted patient education on the level of knowledge, satisfaction and anxiety of patients as well as the evaluation of an educational video by patients and doctors. Materials and Methods: A prospective, controlled, unblinded, pragmatic, non-randomized, monocentric intervention study was conducted at the Clinic of Diagnostic and Interventional Neuroradiology at Saarland University Hospital. The survey took place between February 2020 and March 2022. The control group (n=51) received the standard information, consisting of a standard written form and standardized oral information. The intervention group (n=37) received standard information and an added educational video. The educational video was created specifically as part of this study. Immediately after information had been delivered, patients were asked to complete a multiple-choice questionnaire concerning the level of knowledge, satisfaction, using a validated questionnaire consisting of six items and the anxiety level, using the Spielberger State-Trait Anxiety Inventory (STAI). After each consultation, the doctors were asked to assess the duration of the consultation. The patients and doctors in the intervention group were also asked questions to evaluate the video. Results: In the overall evaluation, no significant difference could be measured between the control and intervention group in terms of knowledge level, satisfaction and anxiety level. Nevertheless, when looking at individual questions, there were clear differences that reached significance. For example, the level of knowledge proved to be high in both groups, but the intervention group gave a correct answer to one question significantly more often. Satisfaction was also high in both groups. However, the control group wanted more descriptive information significantly more often than the intervention group. Doctors in the intervention group rated the duration of the consultation as short significantly more often than those in the control group Educational videos were rated by 72% of the doctors as an aid to the standardized oral information, by 6% rather not and by 22% only partially as an aid. Of the doctors, 75% stated that the patients were better informed during the informed consent discussion as a result of the educational video than without it, 25% of the doctors answered this with “partly”. On the part of the patients, 73% stated that the first impression of the video was very good, 27% "rather good" to "average" and 94% of the patients stated that they felt better cared for by the educational video than without an educational video, 6% disagreed. Conclusion: There was no significant difference in knowledge, patient satisfaction and anxiety levels between patients with and without video-assisted patient education. Nevertheless, differences could be measured that indicate that video-assisted patient education may have a benefit for patients and users in terms of knowledge and satisfaction. In addition, video-assisted patient education was perceived very positively by the majority of doctors due to the time saved and their assessment that patients were better informed. Patients were also predominantly very positive about video-assisted patient education and stated that this procedure improved their care.Die Erstellung des Aufklärungsvideos wurde finanziell durch die Universitätsgesellschaft des Saarlandes (Forschungsausschuss) gefördert

    Charakterisierung der durch neue proteinbasierte Impfstoffe induzierten humoralen und zellulären Immunantwort bei Immungesunden und Risikogruppen

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    Impfungen sind eine essenzielle Präventionsmaßnahme zur Verhinderung oder Abschwächung von Infektionen. Proteinbasierte Impfstoffe bieten als Totimpfstoffe die Möglichkeit auch Menschen mit Immundefizienz zu impfen, die ein erhöhtes Infektionsrisiko aufweisen. In dieser Arbeit wurde die impfinduzierte humorale und zelluläre Immunantwort von zwei proteinbasierten Impfstoffen untersucht. Spezifische T-Zellen wurden nach Antigen-spezifischer Stimulation anhand der Induktion von Zytokinen (IFNγ, IL-2, TNFα) und der CTLA 4 Expression mittels Durchflusszytometrie charakterisiert, während spezifische Antikörper mittels ELISA und Neutralisationsassays quantifiziert wurden. Die Reaktogenität der Impfstoffe wurde mittels Fragebögen erfasst. Im ersten Teil der Arbeit erfolgte die Charakterisierung der Varizella Zoster Virus (VZV) spezifischen Immunität bei Dialysepatienten im Vergleich zu gesunden Kontrollen nach Impfung mit dem VZV-Glykoprotein E (gE) Subunit Totimpfstoff HZ/su. Über die Immunogenität des HZ/su-Impfstoffs bei Dialysepatienten, die aufgrund ihrer urämischen Immundefizienz ein erhöhtes Risiko für eine VZV-Reaktivierung haben, war bisher wenig bekannt. Es zeigte sich sowohl bei immungesunden als auch bei dialysepflichtigen Probanden im zeitlichen Verlauf ein Anstieg der VZV-gE-spezifischen CD4 T-Zell-Frequenzen (p<0,0001), wobei die nach der zweiten Impfung erreichten Mediane bei den Patienten (0,17 % (IQR 0,21 %)) geringer waren als bei den Kontrollen (0,24 % (IQR 0,3 %), p=0,042). VZV-spezifische CD8 T-Zellen wurden in beiden Gruppen nur im geringen Maße induziert. Nach beiden Impfungen wurde eine erhöhte Proliferationsfähigkeit der VZV-spezifischen T-Zellen beobachtet. VZV-spezifische CD4 T-Zellen waren in beiden Gruppen durch einen Anstieg der Expression des inhibitorischen Rezeptors CTLA-4 sowie einer Multifunktionalität durch Expression der Zytokine IL-2, IFNγ und TNFα charakterisiert. Wie bei den CD4 T-Zellen erreichten die medianen VZV-spezifischen IgG-Level zwei Wochen nach der zweiten Impfung ein Maximum, wobei diese bei den Patienten signifikant geringer waren (10796 (IQR 12482) IU/l) als bei den Kontrollen (16899 (IQR 14019) IU/l, p=0,009). Trotz ähnlicher CD4 T-Zell-Frequenzen nach einem Jahr waren die Antikörper-Level bei den Patienten signifikant geringer. Der Impfstoff wurde von den Probanden beider Gruppen gut vertragen, wobei Dialysepatienten über weniger Beschwerden nach den Impfungen berichteten. Quantitative und qualitative Unterschiede in der impfinduzierten Immunität bei Patienten könnte auf eine verkürzte Schutzdauer hindeuten und möglicherweise Auffrischimpfungen erforderlich machen. Erste Daten bei Patienten mit Multipler Sklerose zeigten ebenfalls Beeinträchtigungen in der durch die Impfung induzierten Immunität in Abhängigkeit der verabreichten immunmodulatorischen Therapie. Bei in vitro Experimenten zur Charakterisierung der Hemmwirkung der Immunsuppressiva Cyclosporin A, Tacrolimus und Methylprednisolon auf die spezifische T-Zell-Antwort wurde mit steigender Konzentration eine Abnahme der reaktiven T-Zell-Frequenzen beobachtet. Hingegen konnten Biologika keine Reduktion der reaktiven T-Zell-Frequenzen in vitro induzieren. Im zweiten Teil der Arbeit wurde die Spike-spezifische Immunität von Probanden nach Impfung mit dem proteinbasierten COVID-19 Impfstoff NVX-CoV2373 untersucht, für den bislang keine Immunogenitätsdaten vorlagen. Dieser induzierte sowohl auf zellulärer als auch auf humoraler Ebene eine spezifische Immunantwort, wobei diese nach der zweiten Impfung deutlich stärker ausfiel. Während Spike-spezifische CD4 T-Zellen deutlich induziert wurden, konnten spezifische CD8 T-Zellen nur bei 3 von 22 Probanden nachgewiesen werden. Ein Vergleich mit den mRNA Impfstoffen BNT162b2 und mRNA-1273 zeigte, dass die induzierte Immunantwort von NVX-CoV2373 sowohl auf zellulärer als auch auf humoraler Ebene deutlich schwächer ausfiel. Zudem wurden bei den mRNA-Impfstoffen wesentlich mehr spezifische CD8 T-Zellen nachgewiesen. Die Spike-spezifischen IgG Antikörper-Level waren im Vergleich zu den mRNA-geimpften Probanden geringer. In Bezug auf die SARS-CoV-2 Virusvarianten (variants of concern, VOCs) war die neutralisierende Aktivität gegenüber Delta am höchsten, gefolgt von BA.2 und BA.1. Auf zellulärer Ebene induzierte der Impfstoff gleichermaßen Spike-spezifische CD4 T-Zellen gegen alle getesteten VOCs. Nach Durchbruchsinfektionen wurden Anstiege der Spike-spezifischen CD4 und CD8 T Zellen sowie Antikörper beobachtet. Beide Impfdosen NVX-CoV2373 wurde von den Probanden gut vertragen. Auch wenn nach Impfung mit den beiden proteinbasierten Impfstoffen erwartungsgemäß spezifische CD8 T Zellen nur schwach induziert wurden, konnten die Impfstoffe eine spezifische CD4 T-Zell-Antwort und Antikörper induzieren. Die gute Immunogenität sowie eine gute Verträglichkeit könnten zur Steigerung der Impfbereitschaft und zum Schutz vulnerabler Patientengruppen beitragen. Zukünftig könnten Erkenntnisse dieser Arbeit als Strategien zum Monitoring des Impferfolges sowie zur Erfassung der Notwendigkeit einer Auffrischimpfung bei Risikopatienten entwickelt werden.Vaccinations are essential to prevent or reduce infections. As inactivated vaccines, protein-based vaccines also offer the possibility of vaccinating individuals with immunodeficiency who are at particular risk for infectious complications. In this study, the vaccine-induced humoral and cellular immune response of two protein-based vaccines was analyzed. Specific T cells were characterized after antigen-specific stimulation based on the induction of cytokines (IFNγ, IL-2, TNFα) and CTLA-4 expression by flow cytometry, while specific antibodies were quantified by ELISA and neutralization tests. The reactogenicity of the vaccines was assessed using a questionnaire. In the first part of this thesis, the varicella zoster virus (VZV) specific immunity in patients on dialysis was characterized in comparison to healthy individuals after vaccination with the VZV glycoprotein E (gE) subunit vaccine HZ/su. Previous knowledge about the immunogenicity of the HZ/su vaccine in dialysis patients, who have an increased risk of VZV reactivation due to their uraemic immunodeficiency, was limited. We found an increase in VZV-gE-specific CD4 T-cell levels (p<0.0001) over time in both healthy controls and dialysis-patients, with the medians achieved after the second vaccination being lower in patients (0.17% (IQR 0.21%)) than in controls (0.24% (IQR 0.3%), p=0.042). VZV-specific CD8 T cells were only induced to a small extent in both groups. An increased proliferation capacity of VZV-specific T cells was observed after both vaccinations. VZV-specific CD4 T cells were characterized by an increase in the expression of the inhibitory receptor CTLA-4 as well as multifunctionality based on expression of the cytokines IL-2, IFNγ and TNFα. As with CD4 T cells, median VZV-specific IgG levels reached a maximum two weeks after the second vaccination, although IgG levels were significantly lower in patients (10796 (IQR 12482) IU/l) than in controls (16899 (IQR 14019) IU/l, p=0.009). Despite similar CD4 T cell frequencies after one year, antibody levels were significantly lower in patients. The vaccine was well tolerated in both groups, with dialysis patients reporting less side effects after vaccination. Quantitative and qualitative differences in vaccine-induced immunity in patients may indicate a shortened duration of protection, which may necessitate booster vaccinations. First data in patients with multiple sclerosis show impairments in the vaccine induced immunity that were dependent on the type of immunomodulatory therapy. In in vitro experiments to characterize the inhibitory effect of the immunosuppressive drugs cyclosporin A, tacrolimus and methylprednisolone on the specific Tcell response showed a decrease in reactive T cell frequencies with increasing concentration. In contrast, the use of biologicals in the same assay system in vitro did not induce a reduction in reactive T cell frequencies. In the second part of the thesis, the SARS-CoV-2 spike-specific immunity was analysed after vaccination with the protein-based COVID-19 vaccine NVX-CoV2373, where knowledge on immunogenicity was limited. The vaccine induced a specific immune response at both the cellular and humoral level, with a significantly stronger response after the second vaccination. While spike-specific CD4 T cells were clearly induced, specific CD8 T cells were only detected in 3 out of 22 individuals. A comparison with the mRNA vaccines BNT162b2 and mRNA-1273 showed that the NVX-CoV2373-induced immune response was significantly lower at both the cellular and humoral level. In addition, significantly more specific CD8 T cells were detected after mRNA vaccination. As with CD4 T cells, the spike-specific IgG levels were lower compared to the mRNA-vaccinated individuals. With regard to the SARS-CoV-2 variants of concern (VOCs), the neutralizing activity against Delta was highest, followed by BA.2 and BA.1. At the cellular level, the vaccine induced spike-specific CD4 T cells equally recognized all VOCs tested. Increases in spike-specific CD4 and CD8 T cells and antibodies were observed after breakthrough infections. NVX-CoV2373 was well tolerated by the individuals. Even though specific CD8 T cells expectedly were only weakly induced after vaccination with the two protein-based vaccines, the vaccines strongly induced a specific CD4 T cell response and antibodies. The good immunogenicity and tolerability could contribute to increasing the willingness to adhere to vaccinations and to protecting vulnerable patient groups. The findings from this thesis may in future be developed as strategies for monitoring vaccination success and for determining the need for booster vaccinations in high-risk patients

    Assessing Work-Related Stressors in Online Counseling: Cross-Sectional Questionnaire Development Study

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    Background: The rapid digitalization of health and social services, particularly accelerated by the COVID-19 pandemic, has led to a widespread adoption of online counseling. While offering flexibility and improved access for clients, online counseling presents new challenges for counselors, including technical issues, difficulties in building therapeutic relationships, and changes in work organization. Despite growing reliance on digital counseling platforms, there is a lack of validated tools to assess specific occupational stressors associated with online counseling. Objective: This study aimed to develop and evaluate the “QueStrOn” (Questionnaire to Assess Stressors in Online Counsel ing), an instrument designed to identify stressors and resources specific to online counseling and to explore its ability to predict perceived stress levels in counselors. Methods: Item development was guided by the Job Demands–Resources model, qualitative interviews with 22 counselors, expert input, and a literature review. A preliminary version of the questionnaire was pretested and then distributed via email and social media to counselors offering both online and face-to-face services. A total of 219 counselors completed the survey, and after applying inclusion criteria, 174 responses were analyzed. Exploratory factor analysis was conducted using principal axis factoring and varimax rotation. Internal consistency was assessed via Cronbach alpha (α). A linear regression model was used to initially test the predictive power of the identified factors with perceived digital stress as the dependent variable. Results: The exploratory factor analysis resulted in a four-factor solution with 16 items, capturing (1) Online Work Organiza tion, (2) Online Framework, (3) Online Work Content, and (4) Online Communication. The overall instrument demonstrated high internal consistency (α=0.870), with acceptable values for factors (1), (3), and (4) (α=0.754, 0.745, and 0.826, respec tively), although the factor “Online Framework” showed limited reliability (α=0.502). The regression model, adjusted for age and gender, significantly predicted perceived stress in online counseling (F5=13.335, P<.001), explaining 27.1% of the variance. Online Work Organization, Online Communication, and Online Framework were associated with lower perceived stress when rated positively, whereas Online Work Content showed an inverse relationship, potentially reflecting emotional distancing. Conclusions: The QueStrOn instrument provides a valid first step toward systematically assessing occupational stressors in online counseling. Its 4-factor structure aligns with theoretical and empirical findings and offers practical utility for workplace risk assessments. Incorporating these dimensions into routine evaluations may support counselor well-being and inform digital health policy. Further validation and longitudinal studies are recommended to expand its applicability and explore associations with broader health outcomes

    Ultraschallgestützte Quantifikation von Fettlebererkrankungen - Möglichkeiten und Grenzen

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    HINTERGRUND. Die mit Stoffwechselstörungen verbundene steatotische Lebererkrankung stellt weltweit ein wachsendes Problem dar. Die Früherkennung sowie die Verlaufskontrolle von neuen Therapieansätzen erfordern eine quantitative und reproduzierbare Beurteilung des Fettgehaltes der Leber. Bisheriger Goldstandard waren die Histologie sowie in den letzten Jahren zunehmend die Magnetresonanztomographie mit ihrer Möglichkeit den Fettgehalt der Leber (in Prozent) zu messen. Quantitative Ultraschallmessungen, wie zum Beispiel die Ultrasound Derived Fat Fraction, könnten eine nicht-invasive, kosteneffektive und transparente Bewertung der Steatose ermöglichen. ZIEL: Ziel der Arbeit war es, die Wertigkeit der Ultrasound Derived Fat Fraction für die Steatosegraduierung unter Verwendung der Protonendichte-Fettfraktion als Referenz bei Patienten zu validieren sowie Einflussfaktoren wie Nahrungsaufnahme und Untersucherabhängigkeit zu erarbeiten. Im Einzelnen sollte geprüft werden: Wie gut ist die Korrelation zwischen Ultrasound Derived Fat Fraction und Protonendichte-Fettfraktion? Wie gut ist die Reproduzierbarkeit der Methode und welche sonstigen Faktoren (“Confoundig Factors”) beeinflussen die Messung? PATIENTENGUT und METHODIK: In einer Vorstudie mit 20 Patienten wurden die mittels Ultrasound Derived Fat Fraction erhobenen Werte nüchtern sowie nach 1, 3 und 5 Stunden nach Einnahme einer Standardmahlzeit analysiert. Danach wurden an 192 Patienten, bei denen aus klinischer Indikation eine Leber-Magnetresonanztomographie indiziert war, die Werte der Protonendichte-Fettfraktion (Dixon-Technik und Spektroskopie) mit den Ergebnissen der Ultrasound Derived Fat Fraction an zwei Geräten verglichen. Auswertbar waren 187 Patienten (Durchschnittsalter 53,8 Jahre; 112 Männer, 75 Frauen), bei denen zwischen Dezember 2020 und Juli 2021 eine 3 Tesla Magnetresonanztomographie durchgeführt wurde. Alle Patienten waren länger als 4 Stunden nüchtern, die Messungen der Magnetresonanztomographie (mittlere Protonendichte-Fettfraktion der gesamten Leber und eine vergleichbare Region Of Interest sowie Voxel-Messung aus der Spektroskopie) wurden mit Mittelwert und Median von fünf interkostalen Messungen aus der Sonographie verglichen. Zusätzlich wurde eine Wiederholbarkeits- und Reproduzierbarkeitsanalyse an 30 Patienten durchgeführt (Durchschnittsalter 26,3 Jahre; 10 Männer, 20 Frauen), die sich zwischen November 2022 und Januar 2023 einer klinischen Ultraschalluntersuchung des Abdomens unterzogen. Bei diesen Patienten führten drei Untersucher nacheinander quantitative Ultraschallfettmessungen durch. ERGEBNISSE. In der Vorstudie unterschieden sich die mittleren Werte der Ultrasound Derived Fat Fraction zwischen den Zeitpunkten in Bezug auf den Verzehr von Mahlzeiten nicht (p = .21). In der Hauptstudie zeigten die Ultrasound Derived Fat Fraction und Magnetresonanzmessungen der gesamten Leber einen Intraklassen-Korrelationskoeffizienten von 0,79. In der Bland-Altman-Analyse zeigten die Ultraschall- und Magnetresonanzmessungen eine mittlere Differenz von 1,5 % (95 % CI, 0,6-2,4 %), mit 95 % Übereinstimmungsgrenzen von -11,0 % bis 14,0%. Die Ultrasound Derived Fat Fraction wies Area Under The Curve-Werte für die Erkennung der Protonendichte-Fettfraktion bei historischen Schwellenwerten von 6,5 % und mehr, 17,4 % und mehr sowie 22,1 % und mehr von 0,90, 0,95 bzw. 0,95 auf. In der Wiederholbarkeits- und Reproduzierbarkeitsanalyse lag der Intraklassen-Korrelationskoeffizient für die intraobserver Wiederholbarkeit zwischen 0,98 und 0,99 und für die interobserver Reproduzierbarkeit zwischen 0,90 und 0,96. Die visuelle Bewertung der Datenplots auf Patientenebene deutete auf eine zunehmende Variabilität der mittleren Ultrasound Derived Fat Fraction zwischen den Untersuchern und der interkostalen Messungen bei einzelnen Patienten mit zunehmender Steatose hin. SCHLUSSFOLGERUNG. Die Ultrasound Derived Fat Fraction zeigte eine robuste Übereinstimmung mit der Protonendichte-Fettfraktion, eine gute diagnostische Leistung für Steatosegrade sowie eine Wiederholbarkeit zwischen den Operateuren und eine Reproduzierbarkeit zwischen den Operateuren. Als zu berücksichtigende Einflussfaktoren erwiesen sich ausgeprägte Leberzirrhose mit komplettem Umbau und stattgehabte arterielle Chemoembolisation. Zudem nahm die intraobserver und interobserver Variation mit zunehmender Steatose zu. BACKGROUND. The metabolic-disorder-associated fatty liver disease (MASLD) represents a growing global issue. Early detection and monitoring of novel therapeutic approaches require a quantitative and reproducible assessment of liver fat content. Traditionally, histology has been the gold standard, while in recent years, magnetic resonance imaging (MRI) has become increasingly utilized due to its capability to measure liver fat content (as a percentage). Quantitative ultrasound measurements, such as ultrasound-derived fat fraction (UDFF), could enable a non-invasive, cost-effective, and transparent assessment of steatosis. Which factors (confounding factors) influence the measurement? AIM. The aim of this study was to validate the usefulness of UDFF for steatosis assessment by using the proton density fat fraction (PDFF) as a reference in patients and to identify influencing factors such as food intake and operator dependency. Specifically, we aimed to evaluate the following: How well does UDFF correlate with MR-PDFF? How reproducible is the method? PATIENT COHORT AND METHODS. In a preliminary study with 20 patients, UDFF values were analyzed in fasting conditions and at 1, 3, and 5 hours after a standard meal. Subsequently, UDFF values from 192 patients, who had a clinical indicated liver MRI, were compared to MRI values obtained via the Dixon technique and spectroscopy across two devices. Data were available for 187 patients (mean age: 53.8 years; 112 men, 75 women) who underwent a 3-T liver MRI between December 2020 and July 2021. All patients fasted for more than 4 hours, and the MRI measurements (average PDFF across the entire liver and comparable ROI, as well as voxel measurements from spectroscopy) were compared with the mean and median values from five intercostal measurements from ultrasound. Additionally, a repeatability and reproducibility analysis were performed on 30 patients (mean age: 26.3 years; 10 men, 20 women) who underwent a clinical abdominal ultrasound between November 2022 and January 2023. Three operators consecutively performed UDFF measurements on these patients. RESULTS. In the preliminary study, there were no significant differences in mean UDFF values across time points relative to meal intake (p = .21). In the main study, the overall liver measurements of UDFF and PDFF showed an intraclass correlation coefficient (ICC) of 0.79. Bland-Altman analysis demonstrated a mean difference of 1.5% (95% CI, 0.6–2.4%) between UDFF and PDFF voxel measurements, with 95% limits of agreement ranging from -11.0% to 14.0%. The UDFF measurements yielded AUC values for identifying PDFF voxel at historical thresholds of ≥6.5%, ≥17.4%, and ≥22.1% of 0.90, 0.95, and 0.95, respectively. In the repeatability and reproducibility study, the ICC for intraoperator repeatability ranged from 0.98 to 0.99, while interoperator reproducibility ranged from 0.90 to 0.96. Visual assessment of the patient-level data plots indicated increasing variability in mean UDFF measurements among operators and intercostal measurements in patients with increasing steatosis. CONCLUSION. UDFF demonstrated robust agreement with PDFF, good diagnostic performance for steatosis grading, and operator repeatability and reproducibility. Notable influencing factors included advanced cirrhosis with complete remodeling and prior chemoembolization. Additionally, intraoperator and interoperator variability increased with advancing steatosis

    Dental and oral health assessments in the German National Cohort (NAKO)

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    Background Despite considerable improvements in oral health in recent decades, caries and periodontitis are still widespread, ranking among the most prevalent diseases worldwide and requiring future research. The German National Cohort (NAKO Gesundheitsstudie, NAKO) is a large-scaled, multidisciplinary, nationwide, multi-centre, pop‑ ulation-based, prospective cohort study with oral examinations that aims to provide a resource to study risk factors for major diseases. The aim of the present article is to provide the methodological background, to report on the data quality, and to present initial results of the oral examinations. Methods During baseline examinations (2014–2019), a total of 205,184 persons aged 19–74 years has been examined in 18 study centres, including, among others, a dental interview, stimulated saliva sampling, and record‑ ing of the numbers of present teeth and prostheses (standard Level 1 program). As part of the Level 2 program that was ofered to 20% randomly selected participants, each study centre selected one of three modules, one of them being the Level 2 oral examination. This extended program was carried out in a subgroup of 20,828 par‑ ticipants, including collection of detailed information on the dental and prosthetic status as well as on periodontal, cariological and functional aspects. To ensure reliability and reproducibility, study nurses were trained and calibrated by dental experts. In addition, a reliability study was conducted among 794 Level 1 and 359 Level 2 participants, reporting intra class correlation and kappa coefcients. Results Intra class correlation and kappa coefcients for observer agreement and reliability were consistently above 0.7, indicating good to excellent reliability of all dental measurements. For example, intra class correlation was 0.937 for the number of present teeth (Level 1), 0.740 for mean probing depth (PD) and 0.797 for active mouth opening. An initial inspection of the data showed that the median number of present teeth was 27, of which on average 6.9 teeth were healthy and caries-free. Average mean PD was 1.92 mm. An orthodontic treatment was reported by 35.5% of participants. Discussion Overall, the dental study protocol was feasible and successfully integrated into the NAKO’s overall assess‑ ment program. However, rigorous support of the study centres by dental professionals was required to ensure high quality data. In summary, high-quality data collection within the NAKO pave the way for future investigation of poten‑ tial risk factors for oral diseases and links between oral and systemic diseases and conditions

    Comparison of Open Abdominal and Laparoscopic Bilateral Uterosacral Ligament Replacement: A One-Year Follow-Up Study

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    Background: Pelvic organ prolapse significantly affects women’s health, often requiring surgery. Unilateral sacrocolpopexy (SCP) is the gold standard for apical prolapse repair. However, varied SCP techniques can lead to inconsistencies in clinical outcomes, with differences in synthetic materials, mesh dimensions, placement, and apical tensioning. This variability may impact the comparability of clinical outcomes. Bilateral apical fixation has gained attention for its potential to provide effective apical support and restore anatomical integrity. Objective: To date there are not many studies on bilateral apical cervicosacropexy between the vaginal apex and the sacrum at the level of S1/promontory with one-year follow-up. Methods: This study presents a one-year follow-up comparing the clinical outcomes of open abdominal (CESA) and laparoscopic cervicosacropexy (laCESA) for bilateral apical suspension in women with pelvic floor disorders. A total of 145 women underwent either CESA (n = 75) or laCESA (n = 70) using a surgical technique with a designed polyvinylidene-fluoride (PVDF) mesh of defined shape replacing both uterosacral ligaments. Outcomes were efficacy, safety, and success rates of both surgical approaches in restoring apical vaginal support and pelvic floor functioning. Results: Both techniques demonstrated high efficacy of apical prolapse repair and a high level of safety. While comparable rates of urinary continence restoration were achieved, laCESA showed significant advantages in terms of operative time, hospital stay, and recovery time. Conclusions: These findings demonstrate the reproducibility of a surgical technique including clinical outcomes in the treatment of pelvic floor dysfunction. The standardization of mesh design and surgical methodology enhances reproducibility and may mitigate some of the variability associated with clinical outcomes in apical mesh fixation techniques

    Plasticity of metallic glasses dictated by their state at the fragile-to-strong transition temperature

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    The effect of cooling on the plasticity of glasses in general, and bulk metallic glasses (BMGs) in particular, is usually studied with continuously varying cooling rates; slower cooling rates lead to stiffer, harder, and more brittle glasses than higher cooling rates. These protocols obscure any potential discontinuity that a glass might experience, depending on whether its microstructure resembles that of a fragile or a strong glass-forming liquid. Here, we use large-scale molecular dynamics to simulate the nanoindentation behavior of model BMGs (Zr0.6Cu0.3Al0.1) obtained by rapidly quenching equilibrium melts from temperatures above and below the fragile-to-strong transition temperature fst, leading to fragile and strong glasses, respectively. While the contact modulus deduced from the indentation simulation evolves smoothly with the temperature q from which the equilibrium melt is quenched, the plastic response changes quasi-discontinuously as q passes through fst. In particular, strong glasses develop highly asymmetric flow profiles with mature shear bands, unlike fragile glasses. Differences are most evident in the von Mises strain localization parameter, which, after shearband formation, takes similar values for all fragile samples and distinct values for strong samples. Moreover, seemingly erratic flow profiles for our indentation geometry produced surprisingly reproducible and, thus, deterministic features. It remains to be determined to what extent other classes of glass formers follow our observation that plastic behavior is significantly influenced by whether the melt is fragile or strong when it falls out of equilibrium during cooling

    Mechanisms of Endometrioma-Mediated Ovarian Damage: Myths and Facts

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    Ovarian endometriomas (OEMs), cystic formations within the ovaries, are a significant manifestation of endometriosis and present in 20–40% of affected women. Despite extensive research, the pathogenesis of endometriosis remains unclear, with retrograde menstruation, coelomic metaplasia, and lymphatic dissemination being proposed mechanisms. OEMs negatively impact ovarian function by reducing the ovarian reserve, disrupting folliculogenesis, and altering the ovarian microenvironment through oxidative stress, inflammation, and fibrosis. Elevated reactive oxygen species (ROS) accelerate follicular atresia, and extracellular matrix remodeling contributes to ovarian damage, while immune dysregulation and cytokine imbalances further exacerbate the condition. The presence of OEMs does not significantly affect live birth rates in in vitro fertilization (IVF) treatments, despite potential reductions in the quality and quantity of oocytes. However, their surgical excision compromises the ovarian reserve. This review highlights the complex mechanisms by which OEMs impair ovarian function and emphasizes the need for further research to develop strategies that mitigate these effects, ultimately improving reproductive outcomes for women with endometriomas

    The role of sociodemographic, personality-related, genetic, and environmental factors in phenomena of social exclusion and isolation

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    Diese Dissertation beschäftigt sich mit der Frage, inwieweit soziodemografische, persönlichkeitsbezogene, genetische und umweltbedingte Faktoren mit Erfahrungen in Zusammenhang stehen, die im weitesten Sinne die Verbindung zu anderen Personen einschränken oder die Ablehnung bzw. Isolation in zwischenmenschlichen Beziehungen beinhalten. Um dies zu erforschen, werden drei Phänomene als Beispiele herangezogen: Erfahrungen von Diskriminierung, Mobbingerfahrungen und die Belastung durch soziale Isolation während der COVID-19-Pandemie. Vergangene Studien fanden Korrelationen zwischen diesen Phänomenen und soziodemografischen oder persönlichkeitsbezogenen Merkmalen und zeigten, dass Individuen unterschiedliche Vulnerabilitäten für diese sozialen Prozesse aufweisen. Die hier vorgestellten Untersuchungen zielten vor allem darauf ab, im Detail zu untersuchen, ob Persönlichkeitsmerkmale tatsächliche Ursachen oder Folgen der sozialen Ausgrenzungsphänomene sind. Verschiedene Modelle und Methoden wurden eingesetzt, um zu erörtern, ob die Beziehungen zwischen soziodemografischen oder persönlichkeitsbezogenen Merkmalen und den sozialen Phänomenen über bloße Assoziationen hinausgehen oder ob Drittvariablen die beobachteten Assoziationen vornehmlich beeinflussen. Weiterhin wurde für zwei der Phänomene (Mobbingviktimisierung und soziale Isolation) die Ätiologie der sozialen Prozesse mittels genetisch informierter Analysen beleuchtet. Daten aus TwinLife, einer deutschen Zwillingsfamilien-Panelstudie, dienten als Grundlage für alle Untersuchungen. Um die Mechanismen, die soziodemografische, genetische, umweltbezogene und persönlichkeitsbezogene Merkmale mit Erfahrungen von Ausgrenzung oder Isolation verbinden, besser zu verstehen, wurden verschiedene Methoden eingesetzt, darunter twin difference designs, cross-lagged Modelle, genetisch informative Analysen, Regressionsanalysen und ACE-Dekompositionen. Die Untersuchungen replizierten das Ergebnis, dass bestimmte soziale Gruppen, wie Personen mit Migrationshintergrund und Frauen, anfälliger für Ausgrenzung oder Isolation sind. Mehrere Assoziationen zwischen Persönlichkeitsmerkmalen (wie z.B. Extraversion, Gewissenhaftigkeit oder Neurotizismus) und Phänomenen sozialer Ausgrenzung wurden ebenfalls repliziert, obwohl die angewandten Methoden keine eindeutigen Belege für (quasi)kausale oder zeitliche Mechanismen lieferten, mit der Ausnahme von Self-Esteem. Verhaltensgenetische Analysen zeigten, dass knapp ein Drittel der Variation der Strichprobe in Viktimisierungserfahrungen oder sozialer Isolation durch genetische Faktoren erklärt werden kann, während der Rest der Variation durch nicht geteilte Umwelteinflüsse erklärt werden kann. Die genetisch informierten Ergebnisse deuteten auf mögliche Prozesse hin, darunter Selektionsprozesse oder Gen-Umwelt-Korrelationen. Diese Dissertation skizziert neue Hypothesen und Forschungsansätze für zukünftige Studien und betont die Notwendigkeit eines differenzierten Verständnisses davon, wie soziodemografische, genetische, umweltbedingte und persönlichkeitsbezogene Faktoren interagieren, um verschiedene soziale Erfahrungen in unterschiedlichen Kontexten zu beeinflussen.This dissertation addresses the question of the extent to which sociodemographic, personality-related, genetic and environmental factors are associated with experiences that, in the broadest sense, restrict connections with others or involve rejection or isolation in interpersonal relationships. To explore this, three phenomena are used as examples: experiences of discrimination, bullying victimization, and the burden of social isolation during the COVID-19 pandemic. Previous studies found correlations between these phenomena and sociodemographic or personality-related characteristics, showing that individuals exhibit different vulnerabilities to these social processes. The investigations presented here primarily aimed to examine in detail whether personality traits are actual antecedents or consequences of social exclusion phenomena. Various models and methods were employed to explore whether the relationships between sociodemographic or personality-related characteristics on one hand and social phenomena on the other go beyond mere associations or whether third variables primarily influence the observed associations. Furthermore, the etiology of social processes for two of the phenomena (bullying victimization and social isolation) was investigated using genetically informed analyses. Data from TwinLife, a German twin-family panel study, served as the basis for all investigations. To better understand the mechanisms connecting sociodemographic, genetic, environmental, and personality-related traits with experiences of exclusion or isolation, various methods were employed, including twin difference designs, cross-lagged models, genetically informative analyses, regression analyses, and ACE decompositions. The studies replicated the finding that certain social groups, such as individuals with a migration background and women, are more susceptible to exclusion or isolation. Several associations between personality traits (such as extraversion, conscientiousness, or neuroticism) and phenomena of social exclusion were also replicated, although the methods applied did not provide clear evidence for (quasi)causal or temporal mechanisms, except for self-esteem. Behavioral genetic analyses indicated that nearly one-third of the variation in the sample's victimization experiences or social isolation can be explained by genetic factors, while the remainder of the variation can be accounted for by non-shared environmental influences. The genetically informed results suggested possible processes, including selection processes or gene-environment correlations. This dissertation outlines new hypotheses and research approaches for future studies and emphasizes the need for a differentiated understanding of how sociodemographic, genetic, environmental, and personality-related factors interact to influence various social experiences in different contexts

    Single lung transplantation for pulmonary fibrosis: Does side matter?

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    BACKGROUND: The implementation of the Lung Allocation Score in the Eurotransplant international collaborative framework decreased waiting list mortality, but organ shortage remains a significant problem. Single lung transplantation (sLTx)—whenever possible—may decrease waiting list mortality. We have consistently employed sLTx for recipients with pulmonary fibrosis. In the current investigation, we sought to analyze if this strategy can lead to an acceptable long-term outcome and if the side of sLTx has an impact on the outcome. METHODS: Between 1995 and 2024, we performed 138 sLTx for patients with pulmonary fibrosis (54 ± 9 years, 88 male). Data and outcomes were analyzed retrospectively comparing recipients receiving left sLTX (n = 98) and right sLTx (n = 40). RESULTS: Survival was 83%, 59%, and 29% at 1, 5, and 10 years for the total patient cohort. Survival was similar for left and right sLTx (83 vs 81%, 58 vs 64%, and 29 vs 28% at 1, 5, and 10 years, p = 0.54). Left and right transplantations lead to similar best post-transplant forced expiratory volume per second (74% ± 20% vs 74% ± 21%, p = 0.86). While the total lung capacity (TLC) ratio TLCdonor/predicted TLCrecipient was similar between groups (104% vs 100%), the ratio TLCdonor/actual TLCrecipient was higher in left sLTx (185% vs 158%, p = 0.04). On multivariate regression analysis, postoperative pneumonia (p = 0.003, hazard ratio 3.404) and sepsis (p = 0.002, hazard ratio 10.700) were identified as predictors for early mortality. CONCLUSIONS: Performing sLTx for pulmonary fibrosis patients can be an effective strategy to optimize donor utilization and improve outcomes—irrespective of graft side

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