Scientific publications of the Saarland University
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Unraveling the effects of selective auditory attention in ERPs: From the brainstem to the cortex
A little over fifty years ago, it was reported that selectively attending to one of two dichotically presented tone
sequences enhances the major N1 component of the cortical event-related potential (ERP) to the attended tones.
The present study revisited this classic experiment but replaced the tones in one ear with frequency-modulated
‘‘chirps’’ that were designed to activate the entire cochlea simultaneously and thereby elicit robust ERPs in
the auditory brainstem pathways. Participants attended selectively to the sounds in one ear at a time with
the task of reporting occasional targets of lower intensity. When chirps were attended, they elicited enhanced
ERPs at multiple levels of the auditory pathways (0–250 ms), including a brainstem response at the level of the
inferior colliculus. These results help to resolve a long-standing question of whether selective attention exerts
top-down control over the initial transmission of competing auditory inputs in the brainstem pathways
Incorporating bulk microstructural and surface properties to predict the performance of high chromium cast irons – indentation behaviour and wear performance
This study investigates the indentation behaviour and wear performance of two hypoeutectic high chromium cast iron alloys with 16 % and 26 % chromium. Indentations were performed using an alumina spherical ball at various loads, and the resulting contact radii (ranging from ∼30 μm to 50 μm) were compared with Hertzian predictions. A novel methodology using image segmentation was developed to estimate bulk mechanical properties using local phase distribution. Plasticity index calculations, incorporating both matrix and carbide surface characteristics, yielded comparable values (∼29) for both alloys, indicating similar elastic-plastic contact responses despite differences in carbide size and volume fraction. Abbott-Firestone curve analysis revealed that 26 % Cr alloy exhibited slightly higher bearing capacity at shallow depths. Subsequent wear tests showed that under low load conditions (5 N), the 26 % Cr alloy exhibited lower wear rates compared to the 16 % Cr alloy. However, at 20 N, the difference falls within the standard deviation, suggesting that both alloys perform similarly under high-load wear
Die intra-tumorale Heterogenität spezifischer Gen-Promotor-Methylierungen im Glioblastoma multiforme
Die intra-tumorale Heterogenität spezifischer Gen-Promotor-Methylierungen im Glioblastoma multiforme
Das Glioblastom ist der häufigste und zugleich bösartigste hirneigene Tumor des Erwachsenen. Trotz multimodaler Therapieansätze ist die Prognose schlecht. Wie bereits der Name Glioblastoma multiforme erahnen lässt zeichnet sich der Tumor durch ein, auf vielen Ebenen, unterschiedliches Erscheinungsbild aus. Zunehmend rücken molekulare Tumorcharakteristika in den Fokus der pathologischen Diagnostik. Dies betrifft beim Glioblastom unter anderem auch epigenetische Tumormerkmale. Insbesondere sind hier Methylierungsvorgänge in der Promoter Region von DNA-Reparaturgenen oder Tumorsupressorgenen wie beispielsweise MGMT, p15 und p16 zu nennen, worauf sich auch die vorliegende Arbeit konzentriert. Das DNA-Reparaturgen MGMT ist von entscheidender Bedeutung, da sich der therapeutische Ansatz an der Methylierung des Promotors dieses Gens orientiert. Die Tumorsuppressorgene p15 und p16 haben einen Einfluss auf die Regulation des Zellzyklus und können bei Malfunktion das Tumorwachstum begünstigen. In der klinischen Praxis erfolgt eine entsprechende Charakterisierung üblicherweise aus einer einzelnen Probe, deren Eigenschafen dann auf den gesamten Tumor generalisiert werden. Inwieweit dies der biologischen Realität entspricht oder ob eine intratumorale Heterogenität auf epigenetischer Ebene existiert ist von hohem klinischem Interesse.
Das Ziel der vorliegenden Arbeit war daher zu beantworten, inwieweit eine intra-tumorale Heterogenität im Hinblick auf die Methylierungsloci MGMT, p15 und p16 vorliegt. Darüber hinaus sollte geklärt werden, ob der Ausprägungsgrad der Heterogenität mit dem Überleben korreliert.
Hierfür wurden insgesamt 154 Patienten mit neu diagnostiziertem Glioblastom in die Studie eingeschlossen. Davon dienten 120 Patienten als Referenzkollektiv, hier wurde pro Patienten eine Probe aus dem Tumor entnommen. Weitere 34 Patienten bildeten das Testkollektiv, hier wurden drei Proben aus unterschiedlichen Lokalisationen des Tumors, insgesamt also 102 Tumorproben, gewonnen. Die MGMT-, p15- und p16-Promotor-Methylierungen wurden in allen Tumorproben mittels methylierungsspezifischer PCR gemessen.
Im nächsten Schritt wurde aus dem Referenzkollektiv eine Referenzgruppe gebildet, indem zufällig drei Patienten zu einem Triplet, insgesamt also 40 Triplets, zusammengefasst wurden.
Dem standen 34 Triples des Testkollektivs – nun Testgruppe- gegenüber. Dieses Studiendesi erlaubt einen Vergleich der intra-tumoralen Heterogenität (Testgruppe) mit der inter-tumoralen Heterogenität (Referenzgruppe) als Baseline. Eine Homogenität der Methylierung wurde definiert, wenn alle drei Proben eines Triplets den gleichen Methylierungsstatus aufwiesen, entweder methyliert oder nicht-methyliert. Im Falle einer Abweichung innerhalb eines Triplets wurde eine Heterogenität angenommen.
Zusammenfassend konnte eine Heterogenität aller drei Methylieurngsloci in der Testgruppe – also innerhalb eines Tumors – nachgewiesen werden. Das Auftreten einer Heterogenität innerhalb eines Tumors lag für MGMT, p15 und p16 bei jeweils 52,9%, 35,3% und 44,1%. Eine Heterogenität der MGMT-Methylierung war in der Testgruppe (intra-tumoral) signifikant geringer als in der Referenzgruppe (inter-tumoral). Kein signifikanter Unterschied bestand in der Heterogenität der p15- und p16-Methylierung zwischen der Test- und Referenzgruppe.
Ein signifikanter Einfluss der oben beschriebenen Heterogenität in Hinblick auf das progressionsfreie und das Gesamtüberleben konnte für keinen Methylierungslocus nachgewiesen werden.
Es kann festgehalten werden, dass eine intratumorale Heterogenität in Hinblick auf die Methylierung von MGMT, p15 und p16 existiert und gegebenenfalls sogar das Ausmaß der inter-tumoralen Heterogenität erreicht. Inwieweit auch ein Einfluss auf das Überleben besteht, kann aufgrund der vorliegenden Fallzahlen nicht abschließend beurteilt werden. Die molekulare epigenetische Charakterisierung anhand einer Probe scheint zumindest beim Glioblastom die biologische Realität nur eingeschränkt wiederzugebenIntratumoral Heterogeneity of Specific Gene Promoter Methylations in Glioblastoma Multiforme
Glioblastoma is the most common and at the same time the most malignant brain tumor in adults. Despite multimodal therapeutic approaches, the prognosis remains poor. As the name Glioblastoma multiforme suggests, the tumor is characterized by a highly variable appearance on many levels. Molecular tumor characteristics are increasingly becoming the focus of pathological diagnostics. This includes epigenetic features of glioblastoma, among which methylation processes in the promoter region of repair genes or tumor suppressor genes such as MGMT, p15, and p16 are particularly noteworthy, and are also the focus of this present work.
The repair gene MGMT is of crucial importance, as the therapeutic approach is guided by its promoter DNA methylation. The tumor suppressor genes p15 and p16, on the other hand, influence cell cycle regulation and can promote tumor growth when their function is disrupted.
In clinical practice, such characterization typically comes from a single sample, whose properties are then generalized to the entire tumor. Whether this corresponds to biological reality or whether intra-tumoral heterogeneity also exists at an epigenetic level is of high clinical interest.
Therefore, the aim of this study was to determine the extent of intra-tumoral heterogeneity with respect to methylation loci MGMT, p15, and p16. Furthermore, the aim was to clarify whether the degree of heterogeneity possibly correlates with survival.
For this purpose, a total of 154 patients with newly diagnosed glioblastoma were included in the study. Of these, 120 patients served as a reference cohort; here one sample per patient was taken. An additional 34 patients formed the test cohort; from these patients three samples from different locations within the tumor were taken, resulting in a total of 102 tumor samples. The MGMT, p15, and p16 promoter methylations were measured in all tumor samples using methylation-specific PCR.
In the next step, a reference group was formed from the reference cohort by randomly combining three patients into a triplet – resulting in a total of 40 triplets.
This was compared to 34 triplets from the test cohort – now called test group. This study design allows for comparison between intra-tumoral heterogeneity (test group) and inter-tumoral heterogeneity (reference group) as a baseline. Homogeneity in methylation was defined when all three samples of a triplet showed the same methylation status, either methylated or unmethylated. If there was a deviation within a triplet, heterogeneity was assumed.
In summary, heterogeneity of all three methylation loci could be demonstrated within tumors in the test group. The occurrence of heterogeneity within a tumor for MGMT, p15, and p16 was 52.9%, 35.3%, and 44.1%, respectively. Heterogeneity of MGMT methylation was significantly lower in the test group (intra-tumoral) than in the reference group (inter-tumoral). There was no significant difference in heterogeneity for p15 and p16 methylation between test and reference groups.
A significant influence of the described heterogeneity on progression-free survival or overall survival could not be demonstrated for any methylation locus.
It can be concluded that intra-tumoral heterogeneity regarding methylation of MGMT, p15 and p16 exists and may even reach the extent of inter-tumoral heterogeneity. Whether there is also an impact on survival cannot be conclusively assessed based on current case numbers. Molecular epigenetic characterization based on a single sample seems to reflect biological reality only to a limited extent in glioblastoma at least
Krisen, Anpassung und Resilienz – Untersuchung der Krisenreaktionen regionaler Organisationen aus der Perspektive von EU-Studien und vergleichendem Regionalismus
How do different types of regional organizations react to current challenges and crises? This special issue of the Politische Vierteljahresschrift explores this question by bringing together contributions from European Union studies and comparative regionalism. This introduction discusses the concepts of crisis, adaptation, and resilience as well as the value of the dialogue between the two subdisciplines, outlines the aims of the special issue, systematizes the main findings of the contributions, and reflects on their implications for future research.Wie reagieren regionale Organisationen auf aktuelle Herausforderungen und Krisen? Das vorliegende Sonderheft der Politischen Vierteljahresschrift widmet sich dieser Frage und vereint hierzu Beiträge aus den Bereichen EU-Forschung und vergleichende Regionalismusforschung. Diese Einleitung erläutert die Konzepte Krise, Anpassung und Resilienz, diskutiert den Nutzen des Dialogs zwischen den beiden Teildisziplinen, benennt die Ziele des Sonderheftes, systematisiert die zentralen Befunde der Beiträge und diskutiert Anregungen für die weitere Forschung
Ivabradine improves win ratios of heart failure outcomes in patients with reduced ejection fraction - insights from the SHIFT trial
Electronic Control System for Optimized Resonance Operation of Dielectric Elastomer Pumps through Self‐Sensing
In this work, a powerful electronic control system is developed for a dielectric elastomer (DE) pump, enabling it to achieve performance levels comparable to existing conventional pumps through resonance operation. The system incorporates a self-sensing approach to reconstruct the load pressure based on the pump's dynamic behavior. Using this approach, an optimal resonance operation is developed, where the resonance frequency adjusts according to the load pressure. This adaptive control strategy enables efficient operation by maintaining the pump in its resonance range, significantly improving energy efficiency and pumping performance. The presented solution highlights the potential of DE pumps to operate effectively without the need for external sensors, making them a promising alternative to conventional pumps for various applications
Recovery of Patient-Reported Outcome Measures vs Gait Parameters Obtained by Instrumented Insoles After Tibial and Malleolar Fractures: Prospective Longitudinal Observational Study
Background: New technologies from the field of mobile health (mHealth) are increasingly used to improve patient monitoring
during rehabilitation. While in recent years, mobile phones, health apps, personal digital assistants, and smartwatches opened up
new diagnostic and monitoring opportunities for patients, the development of innovative sensor devices, such as instrumented
insoles, has now reached a sufficient level of usability with promising opportunities for clinical practice. According to research
on the best method for monitoring recovery after musculoskeletal injury or surgery, the Patient-Reported Outcome Measurement
Information System (PROMIS) and wearables such as instrumented insoles are among the most promising newer options. However,
it is unknown how a patient’s health perception and improvements in instrumented insole-derived gait parameters correlate after
surgery for tibial or malleolar fractures.
Objective: This study aimed to compare the longitudinal trajectories in separate PROMIS (sub)scores with gait and further
patient-specific parameters, as well as associations between PROMIS scores and gait parameters. It was also aimed to determine
the influence of anthropometric parameters and comorbidities.
Methods: A total of 85 patients (39 women and 46 men; average age 50.8, SD 17.1 years) requiring surgery after tibial or
malleolar fractures were included in this prospective longitudinal observational study. In the hospital and during follow-up visits,
the patients completed the PROMIS Global Health and Pain Interference questionnaires. During the same visits, individually
fitted instrumented insoles with 16 pressure sensors, an accelerometer, and a gyroscope each were used to assess the maximal
force, pressure distribution, and angular velocity during walking with data being recorded at 100 Hz. Statistical analyses were
conducted using linear mixed effect models, pairwise Spearman correlation coefficients, and generalized additive models.
Results: The gait parameters assessed via the instrumented insoles quickly improved during the first 3 months after surgery,
followed by a slowing of further improvement. After surgery, the PROMIS scores increased or decreased to extrema that were
reached after 6 weeks to 3 months, followed by a return to preinjury values. Between 3 and 6 months, no significant improvements
in PROMIS scores were observed. Between 6 months and 1 year, the Physical Health and Mental Health scores still improved
significantly (P=.003 in both cases). Men had better Physical Health and lower Pain Interference scores than women (P=.01 and
P=.03, respectively). Hypertension had a negative effect on the Physical Health score (P=.03). The associations between the
PROMIS score and gait parameters were strongest at approximately 3 months after surgery, predominantly between the Pain
Interference score and gait parameters.
Conclusions: The patients’ perception improved later than the objective gait parameters obtained by instrumented insoles did.
When the gait pattern improved, pain perception correlated with the gait parameters
Immunhistochemischer Nachweis der nicht-selektiven Kationenkanäle TRPC5 und TRPM7 im Lungengewebe des Menschen
Hintergrund: Transient receptor potential (TRP) -Kanäle sind schon seit langer Zeit bekannt, allerdings wird ihre genaue Rolle als ungerichteter Kationenkanal immer noch erforscht. TRPC5 und TRPM7 sind Teil dieser Superfamilie. Diese beiden Kanäle haben ein großes funktionelles Spektrum, von der Regulation der Kationenkonzentrationen bis hin zur Temperaturwahrnehmung oder diversen Funktionen im zentralen Nervensystem. Es wurde schon in mehreren Publikationen gezeigt, dass TRPC5 und TRPM7 an der Genese von diversen Pathologien beteiligt sind, darunter Krebs, Hypertonie oder andere vaskuläre Erkrankungen. TRPC5 und TRPM7 wurden außerdem in vielen Organen und Gewebetypen nachgewiesen. Auch in der Lunge konnten TRPC5 und TRPM7 schon in einigen Zelllinien nachgewiesen werden. Jedoch wurde bis dato noch keine Übersicht darüber geschaffen, in welchen Teilen der Lunge diese Proteine vorkommen. Aus diesem Grund möchte ich in dieser Arbeit einen immunhistochemischen Nachweis von TRPC5 und TRPM7 in der menschlichen Lunge erbringen.
Methoden: Um TRPC5 und TRPM7 in der Lunge nachzuweisen, nutze ich eine immunhistochemische Färbung. Proben aus Lungen von Körperspendern wurden entnommen. Die immunhistochemische Färbung wurde mit Primärantikörpern durchgeführt, die sich gegen TRPC5 oder TRPM7 richteten. Sekundärantikörper mit horseradish peroxidase konnten so an diese binden. Zur Probe wurde dann Diaminobenzidintetrahydrochlorid als Chromogen gegeben. Zellen, an denen sich TRPC5 oder TRPM7 befanden, zeigten daraufhin ein Farbsignal. Unter einem Lichtmikroskop wurden diese Proben dann genauer analysiert.
Ergebnisse: Pleura, subpleurales Bindegewebe, Gefäße, Gewebe des Alveolarseptums, Pneumozyten vom Typ 1 und Typ 2 sowie Alveolarmakrophagen wiesen ein mäßig bis starkes Farbsignal für TRPC5 und TRPM7 auf.
Schlussfolgerung: Meine Experimente deuten darauf hin, dass TRPC5 und TRPM7 ubiquitär in der Lunge vorhanden sind. In mehreren Studien konnte bereits die Beteiligung von TRPC5 und TRPM7 in pathologischen Prozessen in der Lunge nachgewiesen werden. Die Zusammenfassung meiner Ergebnisse und jener vergangener Studien legt nahe, dass TRPC5 und TRPM7 möglicherweise eine wichtigere Rolle in der menschlichen Lunge spielen könnten als bisher angenommen.Background: Transient receptor potential (TRP) channels have been known for a long time, but their exact role as an undirected cation channel is still being investigated. TRPC5 and TRPM7 are part of this superfamily. These two channels have a wide functional spectrum that ranges from the regulation of cation concentrations to temperature perception as well as various functions in the central nervous system. It has already been shown in several publications that TRPC5 and TRPM7 are involved in the genesis of various pathologies. These include cancer, hypertension and other vascular diseases. TRPC5 and TRPM7 have also been detected in many organs and tissue types. TRPC5 and TRPM7 have also been detected in several cell lines in the lung. However, no overview of the parts of the lung in which these proteins occur has been given so far. For this reason, in this thesis, I would like to provide immunohistochemical evidence of TRPC5 and TRPM7 in the human lung.
Methods: I used immunohistochemical staining to detect TRPC5 and TRPM7 in the lungs. Samples were taken from lungs of body donors. The immunohistochemical staining was performed with primary antibodies directed against TRPC5 or TRPM7, which secondary antibodies in conjunction with horseradish peroxidase were able to bind to. Diaminobenzidine tetrahydrochloride was then added to the sample as a chromogen. As a result, cells on which TRPC5 or TRPM7 were present showed a color signal. Light microscopy was used for further analysis.
Results: Pleura, subpleural connective tissue, vessels, alveolar septum tissue, type 1 and type 2 pneumocytes, and alveolar macrophages showed a moderate to strong staining signal for TRPC5 and TRPM7.
Conclusion: My experiments indicate that TRPC5 and TRPM7 are ubiquitously present in the human lung. Previous studies show that TRPC5 and TRPM7 may be involved in the development of pathologies in the human lung. The combination of my results and previous research suggests that TRPC5 and TRPM7 in the human lung might be more important than previously assumed
Social Media im Spannungsfeld der Kriminalliteratur: Wirkung und Integration im 21. Jahrhundert
Diese Dissertation untersucht die Rolle und Funktion von Social Media in der deutschsprachigen Kriminalliteratur des 21. Jahrhunderts. Anhand eines ausgewählten Korpus wird analysiert, wie digitale Kommunikationsformen narrativ integriert werden und welche Bedeutung sie für Figurenzeichnung, Plotentwicklung und Spannungsstruktur besitzen. Der Fokus liegt auf der Frage, wie soziale Netzwerke neue Formen kriminalistischer Informationsprozesse ermöglichen, Identitäten verändern und das Ermittlungsumfeld fiktionaler Welten beeinflussen. Zudem wird herausgearbeitet, welche Wirkung diese mediennahe Darstellung auf die Rezeption hat und wie Social Media zur Aktualisierung und Weiterentwicklung des Genres beiträgt
Einfluss der Interglutealfalten-Anatomie sowie von Lifestyle-Faktoren auf das Auftreten des Pilonidalsinus: Ein Vergleich zwischen PSD-Patienten und der norddeutschen Normalbevölkerung
Die Inzidenz der Pilonidalsinuserkrankung nimmt in den sogenannten Industrieländern stetig
zu und die Gründe dafür sind bisher noch nicht bekannt.1,2 Die Pathogenese der Erkrankung
wird in dem Eindringen von Haarfragmenten, vom Hinterkopf stammend, in die kraniale
Interglutealfalte zurückgeführt.3,4 Ziel dieser Arbeit war es herauszufinden, ob die
Interglutealfaltentiefe bei Pilonidalsinuspatienten signifikant tiefer ist als bei gesunden
Vergleichsprobanden.
Um diese Frage beantworten zu können, wurde zunächst eine Messmethode entwickelt, die
die Gesäßkontur und die Tiefe und Länge der Interglutealfalte standardisiert misst und somit
vergleichbar macht. Bei der Entwicklung der Messmethode wurde, inspiriert durch Akinci
(2009), eine Messschieblehre aus Carbon als Messinstrument zur Hilfe genommen. Anhand
fünf definierter Messstellen entlang der Interglutealfalte wurde die Tiefe der Glutealfalte
gemessen. Startpunkt der Messstellen war der Messpunkt „a“, der den kranialen Beginn der
Interglutealfalte darstellt und der letzte Messpunkt „e“, war definiert als Messpunkt auf
Anushöhe. Messpunkte „b“, „c“ und „d“ befanden sich, jeweils im Viertellängenabstand,
zwischen den Punkten a und e. Die Messung des Abstands a-e ergab die Länge der
Interglutealfalte. Für eine genauere Erfassung der Beckenkontur wurden zusätzlich noch der
Abstand der beiden Cristae iliacae (C-C) sowie der Abstand von der Mitte dieser Linie zur
Öffnung der kranialen Interglutealfalte (C-C-O) gemessen. Zusätzlich zu den allgemeinen
Daten wurden bei den Messungen die Körpergröße, das Gewicht sowie der Taillen- und
Hüftumfang erfasst. Des Weiteren wurden Daten zur sportlichen Aktivität erhoben.
Insgesamt wurden 200 untersuchte Personen, davon 106 gesunde Probanden und 94 PSDPatienten,
eingeschlossen, befragt und vermessen.
In dieser Arbeit konnte kein statistisch signifikanter Unterschied in der Anatomie der
Interglutealfalte zwischen den PSD-Patienten und der Vergleichsgruppe festgestellt werden.
Der tiefste Punkt entlang der Interglutealfalte befand sich stets auf Höhe des Anus. Bei den
PSD-Patienten lag der höchste Wert der Interglutealfaltentiefe auf Anushöhe bei 65,1 ± 10,3
mm und bei den gesunden Vergleichsprobanden bei 59,0 ± 10,4 mm. Die Analyse ergab
einen p-Wert von 0,9, was keinen statistisch signifikanten Unterschied erkennen ließ. Auch
die Messungen der Interglutealfaltenlänge (IGFL) sowie des C-C- und C-C-O-Abstands, die
zur Bestimmung der Kontur des Gesäßes und des lumbo-sakralen Bereiches durchgeführt
wurden, zeigten keinen statistisch signifikanten Unterschied zwischen Patienten mit und
ohne Pilonidalsinuserkrankung.
8
Anhand der Ergebnisse dieser Arbeit mit insgesamt 200 Probanden ließ sich die Aussage
treffen, dass weder die Tiefe und Länge der Interglutealfalte noch der Abstand C-C und C-CO
einen Einfluss auf die Wahrscheinlichkeit für das Auftreten der Pilonidalsinuserkrankung
haben. Ein hoher Body-Mass-Index konnte ebenfalls als prädisponierender Faktor nicht
bewiesen werden. Die Annahme, dass die in dieser Arbeit entwickelte Methode zur Messung
und Objektivierung der Gesäßkontur zur Früherkennung von Risikopatienten etabliert
werden könnte, ließ sich daher nicht bestätigen.The incidence of pilonidal sinus disease is steadily increasing and the reasons for this are
still unknown. The pathogenesis of the disease is attributed to the penetration of hair
fragments, originating from the back of the head, into the cranial intergluteal fold depth. The
aim of this study was to find out whether the intergluteal fold depth is significantly deeper in
pilonidal sinus patients than in healthy comparison subjects.
In order to answer this question, a measurement method was first developed that measures
the buttock contour and the intergluteal fold depth and thus makes them comparable.
Inspired by Akinci (2009), a caliper gauge was used as a measuring instrument in the
development of the measurement method. The depth of the gluteal fold was measured using
five defined measuring points along the intergluteal fold. The starting point of the measuring
points was the measuring point "a", which represents the cranial beginning of the fold and the
last measuring point "e", defined as the measuring point at anus level. Measuring points "b",
"c" and "d" were located between points a and e, each at a quarter-length distance. For a
more precise measurement of the pelvic contour, the distance between the two iliac cristae
(C-C) and the distance from the center of this line to the opening of the cranial crease (C-CO)
were also measured.
In addition to the data described above, height, weight, as well as waist and hip
circumference were also collected at the time of measurements. Furthermore, data on
physical activity in connection were evaluated and analyzed.
A total of 200 people were examined, 106 of whom were healthy subjects and 94 PSD
patients, and compared with each other. The data was then pseudonymized in an Excel
spreadsheet and examined for errors using pivot tables. Statistical analyses and graphical
representations were carried out using the GraphPad program.
In this study, it was shown that the intergluteal fold depth has no statistically significant
influence on the development of pilonidal sinus disease. The deepest point along the
intergluteal fold was always at the level of the anus. In the PSD patients, the value of the
intergluteal fold depth at anus level was 65.1 mm and in the healthy comparison subjects it
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was 59.0 mm. This resulted in a p-value of 0.9. The C-C and C-C-O measurements, which
were also carried out to determine the contour of the buttocks and the lumbo-sacral region,
also showed no statistically significant correlation with the presence of pilonidal sinus
disease.
Based on the results of this study with a total of 200 test subjects, it can be concluded that
the buttock contour, in relation to the intergluteal fold depth, the C-C and C-C-O distance,
has no influence on the probability of the occurrence of pilonidal sinus disease. A high bodymass-
index could also be refuted as a predisposing factor in our cohort. The idea of
establishing a method for measuring and objectifying the pelvic contour as an early detection
method for patients at risk of PSD disease was therefore not successful