Ludwig-Maximilians-Universität München

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    Lung transplantation in times of Covid-19 – Immune response and clinical management of recent lung allograft recipients infected with SARS-CoV 2

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    Nach einer langjährigen Entwicklung mit späten Erfolgen beim Verständnis der immunologischen Hintergründe der Abstoßung hat sich die Lungentransplantation (LuTx) heute als wirksame Therapie für Lungenkrankheiten im Endstadium etabliert, und die weltweit steigenden Zahlen bestätigen den Therapieerfolg. Dennoch ist eine hochdosierte Immunsuppression erforderlich, um Abstoßungsreaktionen zu verhindern. Durch verschiedene Immunsuppressiva werden viele Ebenen der Immunantwort deutlich reduziert oder blockiert. Effektorzellen wie T- oder B-Lymphozyten können dann nicht mehr angemessen auf Immunauslöser wie die Präsentation von Krankheitserregern, geschädigten Zellen oder Molekülen reagieren. Durch die Verhinderung der Abstoßung besteht daher bei Lungentransplantat-Empfängern eine erhöhte Anfälligkeit für Infektionen, insbesondere durch aerogene oder respiratorische Erreger. Dies ist besonders wichtig, da Infektionen für eine erhebliche Einschränkung der Überlebensrate im ersten Jahr nach LuTx verantwortlich sind. Das Auftreten des severe acute respiratory syndrom coronavirus 2 (Sars-CoV 2) hat die weltweite Praxis der Lungentransplantation erheblich beeinträchtigt. Sars-CoV 2 ist ein hoch ansteckender, über die Luft übertragener Erreger, der in erster Linie die Atemwege befällt und sich schnell zu einer Pandemie mit ständig wechselnden Varianten entwickelt hat. Wenn sie infiziert sind, zeigen LTR die gleichen Symptome wie nicht-transplantierte Patienten. Da der Schweregrad der Erkrankung jedoch durch eine akute Hyperinflammation beschrieben wurde, treten die schweren Symptome bei LTR später auf und können anfangs maskiert oder mit anderen Atemwegserkrankungen verwechselt werden. Daher ist davon auszugehen, dass das Immunsystem von LTR nach einer Infektion mit Sars-CoV 2 keine ausreichende Reaktion in Form von Antikörpern oder T-Zell-Reaktivität hervorbringt. In der vorliegenden Publikation untersuchten wir die Wirkung einer hochdosierten Immunsuppression bei Patienten im Frühstadium nach LuTx und die Auswirkung auf die Immunantwort nach einer Sars-CoV 2-Infektion durch Messung der Anti-Sars-CoV 2-Antikörperbildung sowie der T-Zell-Aktivierung und -Reaktivität im Vergleich zu nicht transplantierten, nicht-immunsupprimierten Kontrollen.Following long term development with late success in understanding the immunological background of rejection, lung transplantation (LuTx) is today established as effective therapy for end-stage lung diseases and growing worldwide numbers confirm the feat of the method. Nevertheless, high doses of immunosuppression are needed to prevent rejection. Through different immunosuppressive agents, many levels of the immune response are significantly reduced or blocked. Effector cells like T- or B-lymphocytes can then no longer provide adequate responses to immune triggers like presentation of pathogens, damaged cells or molecules. Therefore, through prevention of rejection, there is increased vulnerability for infections, in lung transplant recipients (LTR) particularly of airborne or respiratory pathogens. This is especially important, as infection is responsible for significant decrease of first-year survival in LTR. As a result, the emergence of severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (Sars-CoV 2) significantly impacted the worldwide practice of lung transplantation. A highly contagious airborne pathogen, primarily affecting the respiratory system, Sars-CoV 2 quickly evolved to a pandemic with ever changing variants. When infected, LTR showed the same symptoms as non-transplanted patients. But since disease severity was described through acute hyperinflammation, severe symptoms in LTR emerge later and in the beginning can be masked or mistaken for other respiratory diseases. Therefore one has to assume that LTRs immune system will not produce sufficient response in form of antibodies or T-cell reactivity following infection with Sars-CoV 2. In the presented publication, we investigated the effect of high-dose immunosuppression in patients early after LuTx and the effect on immune response following Sars-CoV 2 infection through measurement of anti-Sars-CoV 2 antibody formation as well as T-cell activation and reactivity in comparison to non-transplant, nonimmunocompromised controls

    Überprüfung des Stellenwertes der Sonographie zur Wachstumsprognose im Kindesalter

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    HINTERGRUND: Der Sanders Skeletal Maturity Score (SSMS) und der Thumb Ossification Composite Index (TOCI) stellen vereinfachte Bewertungssysteme dar, die die Wachstumsprognose revolutionierten. Da sie mit einer hohen Strahlenbelastung einhergehen, sind sie mit Vorsicht einzusetzen FRAGE/ ZWECK: Wir fragten uns, ob der SSMS von Sanders JO. et al. und der TOCI von Hung A. et al. mittels Ultraschalles (U) präzise zu bestimmen ist. METHODE In unserer Kinderorthopädischen Ambulanz haben wir 6- bis 19-jährige Patienten mit Skoliose oder unteren Gliedmaßendeformitäten für die Studie rekrutiert. Es wurde ein Röntgen (R) der nicht-dominanten Hand, sowie eine U- Untersuchung von Daumen und Zeigefinger durchgeführt. Ein multidisziplinäres Team, dem unter anderem ein Kinderorthopäde, Kinderarzt und Kinderradiologe angehörten, führte die Untersuchung und Klassifizierung basierend auf SSMS und des TOCI durch. ERGEBNISSE Es wurden 115 Bildpaare (R und U) von guter Qualität analysiert, wobei 85% der Patienten im Alter von 12 bis 17 Jahren waren. Die häufigsten Stadien waren SSMS 3 und 7, sowie TOCI 5 und 8. Die Intrarater- Zuverlässigkeit war für SSMS hoch, für TOCI schwächer. Die Interrater- Zuverlässigkeit zeigte gute Ergebnisse bei R, jedoch bei U geringe für beide Scores. Die genaue Übereinstimmung zwischen R und U war bei den SSMS-Stadien 3 (71,7 %) und 7 (66,0 %) am höchsten. Die Einteilung in klinisch relevante Gruppen, wie SSMS 3&4 und SSMS 7&8 verbesserte die Übereinstimmungsraten signifikant (P (SSMS 3&4)= 76,7% bzw. P (SSMS 7&8)= 79,7%). Die Gesamtleistung des TOCI-Scores war schwächer. SCHLUSSFOLGERUNG Unsere Ergebnisse bestätigen die hohe Zuverlässigkeit von SSMS mittels R- Bilder zur Prognose des Wachstums. Insbesondere in den Kategorien SSMS 3&4 und SSMS 7&8 zeigte sich eine gute Übereinstimmung mit strahlungsfreiem U. Zusätzlich zur schnellen Anwendbarkeit ist der U allgemein leicht verfügbar und einfach zu handhaben

    Untersuchung von Handzahnbürstenborsten aus Rizinusöl im Hinblick auf Verschleiß, mechanische und chemische Eigenschaften

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    Loss of DJ-1 protein leads to tissue specific accumulation of advanced glycation end products

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    Primary fixation and bone density assessments in total shoulder arthroplasty

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    Biomarker für Amyloid, Tau, Neurodegeneration und Mikrogliaaktivierung bei Patienten mit primären und sekundären Tauopathien

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    Inferring mantle flow histories from global continental hiatus surfaces

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    Mantle convection is a fundamental process that governs the evolution of our planet. The buoyancies associated with this process induce vertical deflections at the Earth's surface (i.e., dynamic topography), and flow in the asthenosphere, which can result in changes in lateral plate motion. Mapping independent geological data sets allows us to observe and track past mantle convection processes, thereby providing constraints on mantle circulation models and expanding our knowledge of the Earth's convective system over time. It is therefore important to find and map these time-dependent observations. First, oceanic spreading rates can be extracted from magnetic anomalies on the sea floor, which gives a robust history of horizontal plate motion changes. Second, dynamic topography imprints the stratigraphic record at inter-regional scales. Subsided regions result in sedimentation, while dynamically uplifted continental regions create erosional/non-depositional environments, leading to gaps in the stratigraphic record, known as sedimentary hiatus. Consequently, mapping the distribution of hiatus surfaces over time can be utilised as an independent mantle flow indicator. The present study utilises continental- and country-scale digital geological maps, with a temporal resolution of geological series (ranging from ten to tens of millions of years), to map the planform of convection through geological time. The resulting maps are the hiatus maps, which show the distribution of ``hiatus'' and ``no hiatus'' surfaces for all continents (except Antarctica) across eight geological series since the Upper Jurassic. They provide a proxy for the inter-regional patterns of uplift and subsidence associated with dynamic topography. The maps reveal that the distribution of hiatus surfaces significantly changes across and between continents at timescales of geological series. Their wavelengths are on the order of 10³ km. Some inter-regional hiatus surfaces can be linked to dynamic uplift generated by the rise of a mantle plume, as they are frequently followed by flood basalt eruptions. Furthermore, these hiatus surfaces are usually followed in the next geological series by a nearby plate motion change. Other hiatus surfaces can be linked to the transport of hot material in the asthenosphere. Moreover, sea-level variations also affect the generation of hiatus surfaces on a global scale. These variations can be distinguished from regional changes induced by dynamic topography by comparing the sediment distribution across continents. The characteristics of the hiatus maps are consistent with the presence of a mantle viscosity stratification with a weaker upper mantle and reinforce the importance of the viscosity in shaping the convective platform. The time delay between the vertical and horizontal motion of the lithosphere highlights the importance of an asthenospheric flow beneath the tectonic plates, as thermal anomalies traverse this layer and shear the base of the lithosphere. Furthermore, a change in base level of approximately \SI{100}{\meter}, whether by a sea-level variation or a dynamic topography change, affects the inter-regional sediment distribution either globally or regionally. The results of this thesis suggest that the occurrence of a hiatus surface, followed by a flood basalt eruption and subsequent horizontal plate motion change can be seen as characteristic of plume-induced dynamic uplift and asthenospheric flow. They imply that a key property of time-dependent geodynamic Earth models must be a difference in timescale between mantle convection itself and the resulting dynamic topography. Moreover, they highlight the importance of continental-scale compilations of geological data to map the temporal evolution of mantle flow beneath the lithosphere, which can provide powerful constraints for global geodynamic models

    Clinical value of plasmalemma vesicle associated protein in hepatocellular carcinoma

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    Background: One of the most common malignant tumors in the world is hepatocellular carcinoma (HCC). The high mortality and morbidity pose a serious threat to human health. Although various treatment methods are available, symptoms of HCC at the early stage are not obvious, and the best treatment time has often been lost after the diagnosis. For further improvement of diagnosis and therapy, it is urgent to have a deeper understanding of HCC. Methods: Multiple HCC datasets were combined for differential analysis of HCC. Differentially expressed genes screened for key genes in HCC were performed using Lasso and SVM-RFE machine learning methods. At the same time, our study also examined key genes diagnostic and prognostic capabilities. We also used single-cell sequencing data to analyze and clarify the expression levels of genes in the tumor microenvironment. Moreover, correlation analysis was used to determine the relationship between gene expression and common biomarkers. Finally, we used HCC tissue specimens from the clinic, performed Hematoxylin-Eosin staining and immunofluorescence staining, and explored the expression site and expression level of genes in tissues. Finally, we combined gene expression levels with clinical indicators to explore the clinical value of the genes. Results: A set of 7 genes were identified by the two independent analysis methods, Lasso regression and SVM-RFE. All 7 genes showed good diagnostic value in multiple HCC data sets. We found that PLVAP showed prognostic value in HCC overall survival (OS). The results of single-cell sequencing data suggested that PLVAP is highly expressed in endothelial cells in HCC tissues. The results from immunofluorescence also confirmed the results of single-cell sequencing data. PLVAP showed moderate correlation with vascular endothelial biomarkers CD31, CD34, CD105, and VEGFR2. Analyzing clinical data, we found that PLVAP is correlated with patients T stage. Patients with high expression of PLVAP have a lower T stage, and conversely, patients with low expression of PLVAP have higher T stage. Conclusion: PLVAP correlates with clinical data in HCC. Subsequent single-cell sequencing data and immunofluorescence staining confirmed that PLVAP is mainly present in vascular endothelial cells, and PLVAP expression is correlated with the patients T stage

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    Digitale Hochschulschriften der LMU
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