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Editorial European Psychotherapy EP 2025
No abstract available.https://eupehs.org/haupt/european-psychotherapy/notReviewedpublishedVersio
The vulnerability typology: Developing a biopsychosocial-sexual understanding of men with sexual interests in children
The goal of the current study was to better understand biopsychosocial factors related to men with sexual interests in children (MSICs) who have no criminal history of sexual offending to clarify heterogeneity and potential targets for preventative intervention for persons who are at risk of sexual offending. Using online recruitment methods, self-report data on biopsychosocial-sexual factors was collected from community men reporting paraphilic and atypical sexual interests, including men with sexual interests in children (n = 609; Mage = 29.7 years) and a comparison group with other paraphilias (n = 224; Mage = 35.3 years). Data were used to develop a biopsychosocial-sexual typology of community men with pedohebephilic interests with no reported offence history. Latent cluster analysis identified three groups differentiated by relative endorsement of biopsychosocial vulnerability characteristics. Comparisons between profiles indicated a generally unimpaired profile (i.e., Low Vulnerability) relative to a group with intermediate vulnerabilities (i.e., Moderate Vulnerability) and a group with significant impairment across most assessed constructs (i.e., High Vulnerability). Results inform areas of need for secondary prevention among community MSICs with no historical justice system contact related to their sexual interests in children. Consistent with Risk-Need-Responsivity Model, this research suggests that intensity and dosage of preventative intervention for MSICs should match level of vulnerability.peerReviewedpublishedVersio
Biography work with adult adoptees according to Integrative Poetry Therapy and Bibliotherapy
Adoption von Nichtverwandten, Fremdadoption, wird hinsichtlich Familie und Verwandtschaft verortet. Es wird auf die rechtliche Entwicklung und den Ablauf eines Adoptionsprozesses sowie auf Studien zu psychischen Folgen von Adoption eingegangen. Identitätsentwicklung und Adoption werden aus der Perspektive der Integrativen Therapie betrachtet und der besondere Konvoi sowie spezifische Stressoren und Narrative gezeigt, die bei Adoption auftreten können. Schließlich werden mögliche Angebote für erwachsene Adoptierte im Rahmen einer Biographie-Werkstatt Integrativer Poesie- und Bibliotherapie vorgestellt.Adoption by non-relatives is localized in terms of family and kinship. The legal development and the steps of an adoption process as well as studies on the psychological consequences of adoption are discussed. Identity development and adoption are considered from the perspective of Integrative Therapy and the particular convoy as well as specific stressors and narratives that can occur during adoption are shown. Finally, possible offers for adult adoptees within the framework of a biography workshop within Integrative Poetry Therapy and Bibliotherapy are presented.https://www.fpi-publikation.de/polyloge/04-2025-rhein-p-von-biographiearbeit-mit-erwachsenen-adoptierten-nach-der-integrativen-poesie-und-bibliotherapie/peerReviewedpublishedVersio
Supplementary materials to "When we were young: Memories of early mathematics experiences" [Other]
Supplementary materials [Other]. The related article is Scalise, N. R., Santiago, I. M., & Canning, E. A. (2025). When we were young: Memories of early mathematics experiences. Journal of Numerical Cognition, 11, Article e14771. https://doi.org/10.5964/jnc.14771The Supplementary Materials contain Appendix A: Coding scheme definitions and examples, and Appendix B: Supplemental analyses controlling for highest level of prior math coursework.unknownunknow
The role of social class in the use of gender-inclusive language: An analysis of Polish and German job titles
Past research has found that gender-inclusive language is more commonly used in egalitarian cultures. People in middle-class communities not only endorse more egalitarian values but also more strongly believe that social change is possible than people in working-class communities. As such, there may be a higher demand for and, thus, use of gender-inclusive language in middle-class professions than for working class professions. Two studies investigated the use of feminine and gender-inclusive job titles for working vs. middle class professions in two grammatical gender languages, namely feminine job titles in Polish corpus texts (Study 1) and gender-inclusive job titles in Swiss German job advertisements (Study 2). Results showed that feminine and gender-inclusive job titles were indeed more often used for middle- than for working-class professions in both countries. These findings document the need to take social class into account in future language research as well as in the implementation of language reforms.peerReviewedpublishedVersio
Psychiatric & psychological brief psychotherapy (PKP) proves to be on a par with long-term therapy - results of a comparative study
This is the second study to evaluate Psychiatric and Psychological Brief Psychotherapy (PKP) for depression. Following the very good therapy results of the first study, the short-term therapy (24 weekly sessions, 6 four-weekly sessions as maintenance therapy) was compared with a long-term variant of PKP (44 weekly sessions without maintenance therapy). This corresponds to the current psychotherapy guidelines for patients with statutory health insurance, which provide for two times twelve sessions for short-term therapy and up to 36 additional sessions for long-term therapy. PKP is a modular psychotherapy with the three modules of symptom therapy, emotion exposure and skills training as well as working with the dysfunctional survival rule as a maladaptive schema that prohibits, for example, anger and defensive assertion. The short-term variant is on a par with the long-term variant: highly significant improvements with good to very good effect sizes. The decisive changes take place in the first 24 sessions. After that, there are only slight improvements. If these results can be replicated, the recommendation is to prioritise short-term therapies.https://eupehs.org/haupt/european-psychotherapy/peerReviewedpublishedVersio
Editorial: SOTRAP – A journal on the rise
No abstract available.notReviewedpublishedVersio
Gender, register and the multilingual repertoire: Lexical versus grammatical features in Namibian German
The present study investigates gender differences in the use of Namibian German versus Standard German in multilingual German-speakers raised in Namibia. Based on data from the DNam corpus of spoken Namibian German, the study compares the frequency of use of Namibian-German lexical and grammatical variants and their Standard German equivalents in male versus female speakers. For the use of lexical features, clear gender differences emerged, with male speakers producing significantly more specific Namibian German variants than female speakers. For grammatical features, however, no gender differences were found. The observed gender differences for lexical features were significantly stronger in informal than in formal communicative settings. The results are discussed in relation to theoretical accounts of the role of gender in language use.peerReviewedpublishedVersio
Begleitende Beobachtung der 3. Wiederholungsbefragung 1997 (4. Welle der Berliner Altersstudie)
Accompanying observation of the 3rd follow-up survey 1997 used during the fourth wave of the Berlin Aging Study. The multidisciplinary Berlin Aging Study (BASE) was conducted by the Research Group on Aging and Societal Development of the Berlin-Brandenburg Academy of Sciences in collaboration with institutes and research centers belonging to the Freie Universität Berlin, Humboldt-Universität zu Berlin, and the Max Planck Institute for Human Development. The study was initially directed by a steering committee consisting of the late Paul B. Baltes (chair), head of the BASE Psychology Unit, Karl Ulrich Mayer (vice-chair), head of the BASE Sociology and Social Policy Unit, Hanfried Helmchen, head of the BASE Psychiatry Unit, and Elisabeth Steinhagen-Thiessen, head of the BASE Internal Medicine and Geriatrics Unit. The project was supported financially by several organizations including the German Federal Ministry for Research and Technology (1989–1991, 13 TA 011 + 13 TA 011/A) and the German Federal Ministry for Family Affairs, Senior Citizens, Women, and Youth (1992–1998, 314-1722-102/9 + 314-1722-102/9a) as well as by the institutions involved. From 2008 to 2011, it was co-sponsored by the Federal Ministry of Education and Research (01UW0808). The Center for Lifespan Psychology at the Max Planck Institute for Human Development has led the project since 2008 and Ulman Lindenberger has meanwhile become the speaker of BASE (see also https://www.mpib-berlin.mpg.de/research/research-centers/lip/projects/aging/base).BASE was established in 1989 to investigate questions about old and very old age from the joint and collaborative perspectives of four disciplines: psychiatry, psychology, sociology, and geriatrics/internal medicine (see Baltes et al., 1993, 2001). The initial goal of BASE (1990–1993) was to obtain extensive baseline information about old and very old age using a 14-session multidisciplinary Intensive Protocol covering older people’s mental and physical health, psychological functioning, and social and economic situation. The study design called for an age-by-sex stratified heterogeneous (locally representative) sample of 70- to over-100-year-olds. The central goal of the longitudinal study was to follow-up the core sample of participants who completed this Intensive Protocol. Extensive information about the baseline sample selectivity, assessment procedures, and cross-sectional findings are reported in Mayer and Baltes (1996; Baltes & Mayer, 1999; Baltes & Smith, 1997; Lindenberger et al., 1999).Begleitende Beobachtung der 3. Wiederholungsbefragung 1997 von der vierten Welle der Berliner Altersstudie. Die multidisziplinäre Berliner Altersstudie (BASE) wurde von der Forschungsgruppe Altern und gesellschaftliche Entwicklung der Berlin-Brandenburgischen Akademie der Wissenschaften in Zusammenarbeit mit Instituten und Forschungszentren der Freien Universität Berlin, der Humboldt-Universität zu Berlin und dem Max-Planck-Institut für Bildungsforschung durchgeführt. Geleitet wurde die Studie zunächst von einem Lenkungsausschuss, bestehend aus dem verstorbenen Paul B. Baltes (Vorsitz), Leiter des BASE-Referats Psychologie, Karl Ulrich Mayer (stellvertretender Vorsitz), Leiter des BASE-Referats Soziologie und Sozialpolitik, Hanfried Helmchen, Leiter des BASE-Referats Psychiatrie, und Elisabeth Steinhagen-Thiessen, Leiterin des BASE-Referats Innere Medizin und Geriatrie. Das Projekt wurde u.a. durch das Bundesministerium für Forschung und Technologie (1989-1991, 13 TA 011 + 13 TA 011/A) und das Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend (1992-1998, 314-1722-102/9 + 314-1722-102/9a) sowie durch die beteiligten Institutionen finanziell unterstützt. Von 2008 bis 2011 wurde es vom Bundesministerium für Bildung und Forschung (01UW0808) mitgefördert. Das Center for Lifespan Psychology am Max-Planck-Institut für Bildungsforschung leitet das Projekt seit 2008 und Ulman Lindenberger ist inzwischen Sprecher von BASE (siehe auch https://www.mpib-berlin.mpg.de/research/research-centers/lip/projects/aging/base).BASE wurde 1989 ins Leben gerufen, um Fragen zum Thema Alter und sehr hohes Alter aus der gemeinsamen und kooperativen Perspektive von vier Disziplinen zu untersuchen: Psychiatrie, Psychologie, Soziologie und Geriatrie/Innere Medizin (siehe Baltes et al., 1993, 2001). Ursprüngliches Ziel der BASE-Studie (1990-1993) war es, mit Hilfe eines multidisziplinären Intensivprotokolls, das 14 Sitzungen umfasste und die geistige und körperliche Gesundheit, das psychologische Funktionieren sowie die soziale und wirtschaftliche Situation älterer Menschen abdeckte, umfassende Basisinformationen über das Alter und das sehr hohe Alter zu erhalten. Das Studiendesign sah eine nach Alter und Geschlecht geschichtete, heterogene (lokal repräsentative) Stichprobe von 70- bis über 100-Jährigen vor. Das Hauptziel der Längsschnittstudie bestand darin, die Kernstichprobe der Teilnehmer, die das Intensivprotokoll absolviert haben, weiter zu verfolgen. Ausführliche Informationen über die Auswahl der Ausgangsstichprobe, die Beurteilungsverfahren und die Querschnittsergebnisse sind in Mayer und Baltes (1996; Baltes & Mayer, 1999; Baltes & Smith, 1997; Lindenberger et al., 1999) zu finden.notReviewedunknow
KI entscheidet über unsere Gesundheit - Wie Interaktivität, Handlungsfreiheit und Entscheidungsfokus unseren Umgang mit Künstlicher Intelligenz beeinflussen
Mit der zunehmenden Integration Künstlicher Intelligenz in medizinische Entscheidungsprozesse gewinnen Fragen nach der Systemgestaltung und Nutzerwahrnehmung an Bedeutung. KI kann zur Entlastung der überforderten Primärversorgung im deutschen Gesundheitssystem beitragen und eine patientenzentrierte Versorgung unterstützen. Diese Arbeit untersucht, wie zentrale Gestaltungsmerkmale eines KI-basierten Patientenleitsystems namentlich Interaktivität, sprachliche Direktivität und Entscheidungsfokus psychologische Reaktionen wie Vertrauen, Nutzungsabsicht und Reaktanz beeinflussen. Ausgehend von theoretischen Überlegungen wurden in einer onlinebasierten Vignettenstudie (N = 171) Versuchsteilnehmende zufällig einer von vier experimentellen Bedingungen im Rahmen eines 2 (Interaktion vs. keine Interaktion) × 2 (Autonomie vs. eingeschränkte Autonomie) × 2 (Individueller vs. sozialer Fokus) Mixed- Factorial-Designs zugewiesen. Die Ergebnisse zeigen, dass Interaktivität entgegen theoretischer Erwartungen keinen signifikanten Einfluss auf Vertrauen oder
Nutzungsabsicht hatte. Deutlich wird jedoch, dass eine nicht-direktive Sprache die wahrgenommene Autonomie sowie Nutzungsabsicht signifikant steigert und die Reaktanz
verringert. Der Entscheidungsfokus des Systems zeigte wiederum keine signifikanten Effekte. Die Befunde bieten theoretische wie praktische Implikationen und werfen ein differenziertes Licht auf gängige Annahmen zur Nutzerwahrnehmung KI-basierter Systeme. Theoretisch konnte die sprachlich vermittelte Autonomie als zentraler Faktor für Akzeptanz bestätigt werden. Gleichzeitig scheint eine reine Interaktionsmöglichkeit nicht automatisch zu positiveren Bewertungen zu führen. Praktisch zeigen die Befunde, dass Nutzer bereit sind, Entscheidungskompetenzen an eine KI abzugeben, vorausgesetzt ihre Entscheidungsfreiheit
bleibt gewahrt. Die nicht negative Bewertung eines auf das Gemeinwohl ausgerichteten Systems lässt ein sozial fokussiertes Patientenleitsystem realistisch und akzeptabel erscheinen. Die Arbeit leistet damit einen Beitrag zur nutzerzentrierten Gestaltung medizinischer KI und sensibilisiert für die Wechselwirkungen zwischen Interaktivität, wahrgenommener Autonomie und sprachlicher Gestaltung.Inhaltsverzeichnis:
Abstract 4,
1. Einleitung 6,
2. Theoretischer Hintergrund 9,
2.1. Künstliche Intelligenz im Gesundheitswesen 10,
2.1.1. Das deutsche Gesundheitssystem unter Druck 11,
2.1.2. Diagnose für Symptom-Checker 13,
2.1.3. Wie KI unser Gesundheitssystem retten kann 14,
2.2. Interaktivität Künstlicher Intelligenz 17,
2.2.1. Interaktivität und affektive Aspekte 18,
2.2.2. KI als Werkzeug oder Teampartner 20,
2.3. Direktivität und Autonomie 23,
2.3.1. Psychologische Reaktanz 24,
2.3.2. Human-Autonomy Teaming 25,
2.3.3. Philosophisch-ethische Perspektive 28,
2.4. Entscheidungsfokus der KI 31,
2.4.1. AI Alignment Problem und Agency 32,
2.4.2. Philosophisch-ethische Perspektive 35,
3. Methode 39,
3.1. Stichprobe 39,
3.2. Studiendesign 41,
3.3. Entwicklung von Versuchsmaterialien 47,
3.4. Messungen 47,
3.4.1. Kontrollvariablen 48,
3.4.2. Wahrnehmung des KI-basierten Systems 48,
3.4.3. Kovariaten 50,
4. Ergebnisse 51,
4.1. Deskriptive Statistik 51,
4.2. Überprüfung der Hypothesen 53,
4.2.1. Hypothese 1 53,
4.2.2. Explorative Analyse eines möglichen Alterseinflusses 55,
4.2.3. Hypothese 2 57,
4.2.4. Hypothese 3 59,
4.2.5. Hypothese 4 61,
5. Diskussion 63,
5.1. Zusammenfassung der Hauptergebnisse 63,
5.2. Diskussion der Ergebnisse und theoretische Implikationen 64,
5.2.1.Wahrgenommene Autonomie ohne Kontrolle 64,
5.2.2. Utilitaristische Systeme zum Wohle aller 67,
5.3. Limitationen 70,
5.4. Implikationen für die Praxis 72,
5.5. Zukünftige Forschung 74,
5.6. Schlussfolgerung 77,
Literaturverzeichnis 78,
Anhang 91,
Anhang A: Ergänzende Darstellungen 91,
Anhang B: Itemlisten 104,
Anhang C: Untersuchungsmaterialien 109,
Nutzung von künstlicher Intelligenz innerhalb des Forschungsprozesses 113,
Erklärung selbstständiger Verfassung 114,
Danksagung 115unknownunknow