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Course and Relation of the Facial Vessels: An Anatomical Study
Background and Objectives: Facial vascular anatomy plays a pivotal role in both physiological context and in surgical intervention. While data exist on the individual course of the facial artery and vein, to date, the spatial relationship of the vasculature has been ill studied. The aim of this study was to assess the course of facial arteries, veins and branches one relative to another. Materials and Methods: In a total of 90 halved viscerocrania, the facial vessels were injected with colored latex. Dissection was carried out, the relation of the facial vessels was studied, and the distance at the lower margin of the mandible was measured. Furthermore, branches including the labial and angular vessels were assessed. Results: At the base of the mandible, the facial artery was located anterior to the facial vein in all cases at a mean distance of 6.2 mm (range 0–15 mm), with three cases of both vessels adjacent. An angular vein was present in all cases, while an angular artery was only present in 34.4% of cases. Conclusions: The main trunk of the facial artery and vein yields a rather independent course, with the facial artery always located anterior to the vein, while their branches, especially the labial vessels, demonstrate a closer relationship
Analysing Patient Trajectories of Individuals with Alcohol Use Disorders (PRAGMA): Study Protocol of a Data-Linkage Study
Aim: Alcohol use is causing a considerable health burden for individuals and society in Germany. To reduce the burden from alcohol
use, ensuring optimal treatment for those who are in need, is key. With this data-linkage study, we aim to provide a comprehensive description
of healthcare service use among individuals with alcohol use disorders (AUD) in Hamburg, the second-largest German city. Methods: The study
population is defined as adults living in Hamburg, currently insured by one of two statutory health insurance funds and with at least one alco-
hol-specific ICD-10 code between 2016 and 2021. Additionally, we will obtain data from pension funds and the Hamburg basic data monitoring
system of outpatient addiction aid. By using unique identifiers, individual register data from these three sources will be linked. Hypotheses and
qualitative analyses are presented in the form of research questions to analyse administrative prevalence rates, patient trajectories and pre-
dictors of treatment success as well as to estimate the impact of prototypical care pathways and the COVID-19 pandemic on utilization of alco-
hol-specific healthcare services. Discussion: The study ‘Patient Routes of People with Alcohol Use Disorders in Germany’ (PRAGMA) will be the
first to provide an in-depth understanding of treatment provision for people with AUD in Germany. Following up a heterogeneous sample of
people with AUD for six years will provide a unique opportunity to compare current with recommended care pathways as well to identify options
for care improvements.Zielsetzung: Alkoholkonsum stellt eine erhebliche gesundheitliche Belastung für den Einzelnen und die Gesellschaft in
Deutschland dar. Um diese Belastung zu reduzieren, ist die Sicherstellung einer optimalen Behandlung für diejenigen, die sie benötigen, von zentraler Bedeutung. Ziel dieser Data-Linkage-Studie ist eine umfassende Beschreibung der Inanspruchnahme von Gesundheitsleistungen
durch Personen mit Alkoholkonsumstörungen in Hamburg. Methoden: Die Studienpopulation ist definiert als in Hamburg lebende Erwachsene,
die aktuell bei einer von zwei gesetzlichen Krankenkassen versichert sind und in den Jahren 2016 bis 2021 mindestens eine alkoholspezifische
ICD-10-Diagnose aufwiesen. Zusätzlich werden Daten der Rentenversicherungsträger und des Hamburger Basisdatenmonitorings der ambu-
lanten Suchthilfe genutzt. Mittels eineindeutiger Identifikatoren werden die individuellen Registerdaten aus den drei Quellen miteinander ver-
knüpft. In Form von Forschungsfragen werden Hypothesen und qualitative Analysen vorgestellt, um administrative Prävalenzraten, Patient_in-
nenwege und Prädiktoren für einen Behandlungserfolg zu untersuchen sowie die Auswirkungen prototypischer Versorgungspfade und der
COVID-19-Pandemie auf die Inanspruchnahme von alkoholspezifischen Gesundheitsleistungen abzuschätzen. Diskussion: Mit der Studie „Pa-
tient_innenwege von Menschen mit einer Alkoholabhängigkeit in Deutschland“ (PRAGMA) wird erstmals ein umfassendes Verständnis der Be-
handlungsangebote für Menschen mit Alkoholkonsumstörungen in Deutschland bereitgestellt. Die Nachverfolgung einer heterogenen Stich-
probe von Menschen mit Alkoholkonsumstörungen über sechs Jahre hinweg bietet die einzigartige Möglichkeit, die tatsächlichen mit den
empfohlenen Behandlungspfaden zu vergleichen und Möglichkeiten zur Verbesserung der Versorgung zu identifizieren
Associations between media use at bedtime and sleep: a cross-sectional analysis on differences between girls and boys
Objectives: This study investigated associations between the use of electronic media and sleep in children and young adolescents, with a specific focus on the moderation of associations by sex and age.
Methods: Between 2021 and 2022, 453 10- to 14-year-old children participating in the LIFE Child cohort study (Germany) reported on their use of electronic media (daily screen time, use at bedtime, device ownership) and on their sleep difficulties (Sleep Self Report). Associations between media use and sleep as well as interactions with age and sex were assessed using linear regression analyses.
Results: The analyses revealed significant associations between the use of media at bedtime and bedtime problems (in girls only), sleep behavior problems (in girls only), and daytime sleepiness (in girls and boys). Daily screen time, in contrast, was associated with none of the sleep difficulties. The number of media devices owned by the child was only associated with bedtime problems in girls, and this association lost statistical significance once media use at bedtime was included as further predictor.
Conclusion: The findings underline the potentially sleep-disturbing role of electronic media at bedtime. Furthermore, they suggest that this effect is more pronounced in girls than in boys
(Chemical) Roles of HOCl in Rheumatic Diseases
Chronic rheumatic diseases such as rheumatoid arthritis (RA) are characterized by a dysregulated immune response and persistent inflammation. The large number of neutrophilic granulocytes in the synovial fluid (SF) from RA patients leads to elevated enzyme activities, for example, from myeloperoxidase (MPO) and elastase. Hypochlorous acid (HOCl), as the most important MPO-derived product, is a strong reactive oxygen species (ROS) and known to be involved in the processes of cartilage destruction (particularly regarding the glycosaminoglycans). This review will discuss open questions about the contribution of HOCl in RA in order to improve the understanding of oxidative tissue damaging. First, the (chemical) composition of articular cartilage and SF and the mechanisms of cartilage degradation will be discussed. Afterwards, the products released by neutrophils during inflammation will be summarized and their effects towards the individual, most abundant cartilage compounds (collagen, proteoglycans) and selected cellular components (lipids, DNA) discussed. New developments about neutrophil extracellular traps (NETs) and the use of antioxidants as drugs will be outlined, too. Finally, we will try to estimate the effects induced by these different agents and their contributions in RA
Development and Assessment of Methodologies for Integrated Model-Based Oncological Decision Support
Homotrinuclear ruthenium(ii) and rhodium(i) complexes of redox-active tris(ferrocenyl)arene-based tris-phosphanes
Homotrinuclear complexes of the C3-symmetric tris(ferrocenyl)arene-based tris-phosphanes 1a–d with ruthenium(II) ([1a–d(Ru)3]) and rhodium(I) ([1a–d(Rh)3]) were prepared and fully characterised. Complexes [1a–d(Ru)3] and [1a–d(Rh)3] are electrochemically active. The nature of the arene core in 1a–d ranging from benzene, 1,3,5-trifluorobenzene and mesitylene to s-triazine allows to fine-tune the exact oxidation potentials for tailoring the electrochemical response. With a BArF4−-based supporting electrolyte, a distinct separation of the three iron-centred oxidations of the ligand backbone is observable. Under these conditions, these oxidations are mostly reversible but, especially for the third oxidation, already show signs of irreversibility. In general, while the coordinated metal complex fragment does not strongly alter the electrochemical response of the arene-trisferrocenyl core 1a–d, there are observable differences. Rhodium(I) complexes are oxidised at slightly higher potentials than ruthenium(II) complexes. In both cases, individual oxidation states for the C6H3(CH2)3-based ligand (1d) are difficult to address and the C3N3-based ligand (1c) shows the most complicated and least reversible electrochemistry with severely broadened third oxidations and reduced reversibility in cyclic voltammetry. The most well-suited system for potential applications in redox-switchable catalysis, in all cases, is the C6H3-based ligand (1a), showing entirely reversible and well-separated redox events
Hybrid Immunity Protects against Antibody Fading after SARS-CoV-2mRNA Vaccination in Kidney Transplant Recipients, Dialysis Patients, and Medical Personnel: 9 Months Data from the Prospective, Observational Dia-Vacc Study
(1) Background: Compared to medical personnel, SARS-CoV-2mRNA vaccination-related positive immunity rates, levels, and preservation over time in dialysis and kidney transplant patients are reduced. We hypothesized that COVID-19 pre-exposure influences both vaccination-dependent immunity development and preservation in a group-dependent manner. (2) Methods: We evaluated 2- and 9-month follow-up data in our observational Dia-Vacc study, exploring specific cellular (interferon-γ release assay = IGRA) and/or humoral immune responses (IgA/IgG/RBD antibodies) after two SARS-CoV-2mRNA vaccinations in 2630 participants, including medical personnel (301-MP), dialysis patients (1841-DP), and kidney transplant recipients (488-KTR). Study participants were also separated into COVID-19 pre-exposure (hybrid immunity) positive (n = 407) versus negative (n = 2223) groups. (3) Results: COVID-19 pre-exposure improved most vaccination-related positive immunity rates in KTR and DP at 2 months but not in MP, where rates reached almost 100% independent of hybrid immunity. In the COVID-19-negative study, patients’ immunity faded between two and nine months, evaluated via the percentage of patients with an RBD antibody decrease >50%, and was markedly group- (MP-17.8%, DP-52.2%, and KTR-38.6%) and vaccine type-dependent. In contrast, in all patient groups with COVID-19, pre-exposure RBD antibody decreases of >50% were similarly rare (MP-4.3%, DP-7.2%, and KTR-0%) but still vaccine type-dependent, with numerically reduced numbers in mRNA-1273- versus BNT162b2mRNA-treated patients. Multivariable regression analysis of RBD antibody changes between two and nine months by interval scale categorization confirmed COVID-19 pre-exposure as a factor in inhibiting strong RBD Ab fading. COVID-19 pre-exposure in MP and DP also numerically reduced T-cell immunity fading. In DP, symptomatic (versus asymptomatic) COVID-19 pre-exposure was identified as a factor in reducing strong RBD Ab fading after vaccination. (4) Conclusions: After mRNA vaccination, immunity positivity rates in DP and KTR but not MP, as well as immunity preservation in MP/DP/KTR, are markedly improved via prior COVID-19 infection. In DP, prior symptomatic compared to asymptomatic COVID-19 disease was particularly effective in blocking immunity fading after mRNA vaccination
Medianuslager (The median nerve´s system of connective tissue distal to the pronator teres to the carpal tunnel)
Im Rahmen dieser Dissertation beschäftigen wir uns mit dem Bindegewebssystem des Nervus medianus. Wir beschreiben und betrachten dieses System im anatomisch definierten Gebiet ab distal des Musculus pronator teres bis einschließlich des Canalis carpi. Trotz jahrtausendelanger anatomischer Forschung liegen für das Bindegewebe um den N. medianus kaum Beschreibungen vor. Man stellt sich einen Nerv häufig als solitären Strang vor. Dieser Strang wird aber im Rahmen der Präparation sekundär als Artefakt geschaffen. Wir beschreiben genau jenes Gewebe, das bei dieser Darstellung häufig abgesetzt wird.
Aus den Befunden der Untersuchungen und den daraus resultierenden Betrachtungen werden mögliche klinische Implikationen für das Karpaltunnelsyndrom sowie das Raynaud-Syndrom erörtert.
Wir präparierten die Unterarme von fünfzehn Körperspenden (Durchschnittsalter: 88.33 Jahre). Die Zielstruktur erreichten wir von palmar über Resektion des M. flexor carpi radialis und des M. palmaris longus. Neben den Präparationen fertigten wir Querschnitte an. Aus den Unterarmen zweier Körperspenden schnitten wir dafür dünne Scheiben aus dem distalen und mittleren Drittel, sowie aus dem Karpaltunnel. Diese Schnitte wurden anschließend mit Periodsäure-Schiff-Reaktion angefärbt. Die angefärbten Scheiben plastinierten wir mit Epoxidharz.
Weiterhin injizierten wir in das Gewebe mit schwarzer Tusche und verfolgten den Weg, auf dem sich die Farbe verteilte.
Wir bezogen radiologische Daten von zehn am Unterarm gesunden Patienten des Universitätsklinikums Leipzig in die Untersuchung ein (Durchschnittsalter: 53.9 Jahre). Um die Querschnittsfläche des Bindegewebssystems des N. medianus im Karpaltunnel zu abzuschätzen, wurde diese Daten digital sequenziert, die Flächen ausgemessen und statistisch ausgewertet. Die Plastination, die Farbinjektion, sowie die radiologischen Daten entsprechen einem 'proof-of-concept'. Die radiologischen Daten und unabhängig davon auch unsere Präparationen weisen auf die Existenz eines anatomisch definierten Bindegewebssystem hin.
In die Auswertung wurden somit Daten von einer (in Bezug auf die obere Extremität) gesunden heterogenen Kohorte von Klinikpatienten, sowie Daten einer geriatrischen, morphologisch-anatomisch gesunden Kohorte einbezogen.
Im definierten Untersuchungsgebiet ab distal des M. pronator teres bis einschließlich des Karpaltunnels befindet sich der N. medianus im Zentrum eines ihn umgebenden Bindegewebssystems. Im definierten Gebiet verwenden wir den Begriff 'Medianuslager'.
In allen untersuchten Fällen konnten klare Verbindungen, Räume und Grenzen dieses Medianuslagers nachgewiesen werden. Ausprägung und Querschnitt des Lagers sind abhängig vom Betrachtungsabschnitt.
Das Medianuslager integriert den Nerven in seine fibromuskuloskelettale Umgebung. Beispielsweise zeigten sich regelhafte Verbindungen zum Radius und zu den Beugern des Unterarms. Besonders eng stellte sich die Verbindung des Bindegewebssystems zu den Mm. flexores digitorum profundi et superficiales, sowie zum M. flexor policis longus dar. Bedingt durch die frühe Resektion des M. flexor carpi radialis und des M. palmaris longus liegen für deren Einbindung in das Medianuslager keine belastbaren Befunde vor. Im Medianuslager sind ebenfalls neurovaskuläre Strukturen integriert. Eine Verbindung des N. medianus zum N. ulnaris über das beschriebene Bindegewebssystem ist regelhaft.
Im Karpaltunnel bildet das Medianuslager die äußerste interne Begrenzung des Karpaltunnels unterhalb des osteofibrösen Kanals, der von dorsal durch die Karpalknochen sowie von palmar durch das Retinaculum musculorum flexorum gebildet wird. Zudem umhüllt das Medianuslager nach innen die Sehnen der Mm. flexores digitorum profundi et superficiales, sowie des M. flexor policis longus.
Das Bindegewebssystem dient dem N. medianus als Gleitlager. Im Frischpräparat konnten passive Längsbewegungen reproduziert werden. Die Plastination und die Farbinjektion bestätigten die makroskopischen Befunde.
Die Auswertung der radiologischen Daten ergab eine mittlere Querschnittsfläche des Medianuslagers im Karpaltunnel von 153.1 mm2 (SD=37.2 mm2).
Bei der Erforschung der Ätiopathogenese bekannter, aber noch nicht ausreichend verstandener Krankheitsbilder wie dem Karpaltunnelsyndrom oder dem Raynaud-Syndrom könnte das Denken eines Medianuslagers als anatomische Entität weitere Fortschritte bringen. Forscher betrachten bereits Fibrosierungen bei beiden Erkrankungen als mögliche Ursachen und haben die verminderte Längsmobilität des Nervs beim Karpaltunnelsyndrom erkannt.
Um in diesem Zusammenhang die Chancen des Bindegewebes als möglichen therapeutischen Ansatzpunkt in Betracht zu ziehen, erscheint es uns notwendig, diese, den Medianus umgebende Struktur zu kennen.
Weitere Forschung ist nötig, um festzustellen, ob sich Veränderungen des Medianuslagers beim Karpaltunnel- oder Raynaud-Syndrom zeigen. Dabei muss noch die Frage der autonomen Innervation des Medianuslagers geklärt werden, ebenso wie der genaue Verlauf der embryologisch alten A. mediana und ihre Rolle in der Blutversorgung. Es bleibt offen, ob die autonomen Nerven der A. mediana im Alter verschwinden und somit das Raynaud- oder Karpaltunnelsyndrom beeinflussen. Auch die Frage, ob die A. commitans n. mediani mit der A. mediana gleichzusetzen ist, bedarf weiterer Untersuchungen. Diese Arbeit soll zukünftige Forschungen anregen und betonen, dass wir noch immer wenig über das „Bindegewebe“, einen wesentlichen Bestandteil unseres Körpers, wissen.
Unserer Überzeugung nach ist es an der Zeit, den N. medianus nicht isoliert als das zu betrachten und zu lehren, was er nach der präparativen Darstellung geworden ist: ein Artefakt.
Jener Nerv ist durch ein Bindegewebssystem zumindest distal des M. pronator teres bis einschließlich des Karpaltunnels, das 'Medianuslager', in seine Umgebung eingebettet.:1. Einführung 3
1.1 Das Bindegewebssystem des Nervus medianus im Bereich distal des Pronatorkanals bis zum Karpaltunnel - das 'Medianuslager' 3
1.2 Ein historischer Überblick über den Forschungsgegenstand 'Bindegewebe' 5
1.3 Der Nervus medianus und sein Bindegewebe 9
1.4 Das Karpaltunnelsyndrom 10
1.5 Schlussfolgerung 14
2. Publikationsmanuskript 15
3. Zusammenfassung der Arbeit 26
4. Literaturverzeichnis (Einleitung) 30
5. Darstellung des eigenen Beitrags 34
6. Erklärung über die eigenständige Abfassung der Arbeit 36
7. Lebenslauf 37
8. Publikationen 40
9. Danksagungen 4
International Emergency Responses: Harmonizing Data Security and Protection Standards for Emergency Medical Teams
Emergency medical teams (EMTs) often face complex tasks during humanitarian medical interventions. These are often accompanied by complex challenges. One such example is medical documentation and the consequent processing of secure data. The gathered data contain sensitive personal and medical information and are thus confidential. This is problematic as entities outside of the EMT unit sometimes request (parts of) these data. Such entities could be local administrative and coordinating bodies, governmental agencies, or international organizations. The mentioned data serve as the cornerstone for later decision-making processes and interventions. Furthermore, regulations are in place that govern medical procedures. However, the protocols in place for managing and protecting health data are not defined. This leaves stakeholders, such as EMTs, with inherent uncertainties about data handling. Thus, there is a need for interdisciplinary discourse to find adequate solutions. EMTs must focus on establishing robust data protection mechanisms. These need to be resilient, even under severe operational constraints. Contrary to medical care, a standardized regulatory framework for data protection is absent. This allows for the existence of key players, such as the WHO (World Health Organization) and ministries. The legal permissibility for the future use of these sensitive data remains undefined. This raises questions about balancing information for retrospective analysis and the preservation of privacy rights. This article discusses governance structures during EMT operations, which outline codes of conduct (CoC) on data security and protection. Additionally, it will make recommendations for the practical implementation of these codes. The aim is to harmonize and standardize practices across the board
Is precision medicine the solution to improve organ preservation in laryngeal/ hypopharyngeal cancer? A position paper by the Preserve Research Group
In locally advanced (LA) laryngeal/hypopharyngeal squamous cell carcinoma (LHSCC), larynx preservation (LP) strategies aim at the cure of the disease while preserving a functional larynx, thus avoiding total laryngectomy and the associated impact on the quality of life. In the last decades, apart from transoral and open-neck organ preservation approaches, several non-surgical regimens have been investigated: radiotherapy alone, alternate, concurrent or sequential chemoradiation, and bioradiotherapy. Despite major progress, the identification of reliable and effective predictors for treatment response remains a clinical challenge. This review examines the current state of LP in LA-LHSCC and the need for predictive factors, highlighting the importance of the PRESERVE trial in addressing this gap. The PRESERVE trial represents a pivotal initiative aimed at finding the optimal therapy for laryngeal preservation specific to each patient through a retrospective analysis of data from previous LP trials and prospectively validating findings. The goal of the PRESERVE trial is to develop a comprehensive predictive classifier that integrates clinical, molecular, and multi-omics data, thereby enhancing the precision and efficacy of patient selection for LP protocol