88 research outputs found

    MIn3S5 (M = Rb, Cs), a new structure type based on a joint ccp arrangement of S2- and M+: Structure, microstructure, and twinning

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    The compounds MIn3S5 (M = Rb, Cs) represent new ternary chalcogenides on the quasi binary section M2S-In2S3 (M = Rb, Cs) with the two binary phases in a molar ratio of 1:3. RbIn3S5 and CsIn3S5 (both red-transparent) crystallize in a new structure type (SG: P2/m, Z = 3). The indium atoms are coordinated by sulfur atoms with tetrahedral as well as octahedral arrangement, while the coordination numbers of the two crystallographically independent M atoms are nine and ten. A special feature of these solids is the slightly distorted joint ccp arrangement of the sulfur and alkali metal atoms. The crystals of both solids are characterized by a systematic twinning based on the peculiarity just mentioned. The twinnig law and the atomic arrangement at the twin interface have been investigated by single crystal X-Ray diffraction and high resolution electron microscopy (HREM)

    Körperliche Fitness und arterielle Gefässsteifigkeit zentraler und peripherer Gefässe im alternden Menschen

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    HintergrundDie zentrale Pulswellengeschwindigkeit (cPWV) hat eine erwiesene klinische Bedeutung in Bezug auf Mortalität und Morbidität. Dies gilt nicht für die periphere Pulswellengeschwindigkeit (pPWV), allerdings wurde diese bis heute nicht im gleichen Umfang untersucht wie die cPWV. Bei den Mechanismen des Alterns in Bezug auf die  Pulswellengeschwindigkeit deutet sich ebenfalls ein Effekt auf die cPWV, nicht aber auf die pPWV, an. Der körperlichen Aktivität (KA) wird Potenzial im Zusammenhang mit dem Alterungsprozess und den damit verbundenen Veränderungen der arteriellen Gefässe zugewiesen, aber das komplexe Zusammenspiel vor dem Hintergrund von Alter und Aktivität ist nicht klar.MethodeIn einer Querschnittsstudie wurden 74 Probanden im Alter von 49-79 Jahren untersucht. Es wurden gesunde und aktive oder inaktive Personen, sowie übergewichtige inaktive Personen mit kardiovaskulärem Risikofaktor rekrutiert. Die Zusammenhänge zwischen der PWV und VO2peak wurden in multiplen Regressionsmodellen analysiert. Ergebnisse Die cPWV nahm pro ml/min/kg Anstieg der VO2peak um 0.083 m/s ab (p = 0.007), ein Jahr älter zu sein führte zu einem Anstieg der cPWV von 0.110 m/s (p < 0.001). Die cPWV war bei Männern im Mittel um 1.031 m/s höher als bei Frauen (p = 0.017). Es wurden keine signifikanten Einflüsse der VO2peak auf die pPWV festgestellt.DiskussionDie Ergebnisse legen nahe, dass eine gute körperliche Fitness die altersbedingte Versteifung des zentralen, nicht aber des peripheren, arteriellen Gefässbaumes abschwächen kann. Angesichts der immensen Bedeutung für die kardiovaskuläre Funktion ist die Verbesserung der Gefässsteifigkeit ein wichtiges therapeutisches Ziel und kann möglicherweise durch vermehrte KA erreicht werden

    The Effects of High-Intensity Interval Training on Arterial Stiffness in Elderly People with Increased Cardiovascular Risk

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    Background: Arterial stiffness (AST) is an independent predictor of cardiovascular risk (CVR) and all-cause mortality. Exercise interventions are considered to reduce AST; however, data on elderly individuals with increased CVR is scarce. This study aimed to examine whether 12 weeks of high-intensity interval training (HIIT) yielded a decrease in central pulse wave velocity (cPWV) in a sedentary middle-aged and older population with increased CVR. Secondary outcomes were peripheral pulse wave velocity (pPWV) and normalized augmentation index (AIx@75). Methods: A total of 68 participants (mean age 58 ± 6) were randomized into control (CON: n= 30) or intervention group (INT: n = 38). INT underwent a 4x4-HIIT 3 times a week for 12 weeks. Carotid-femoral and femoral-tibial pulse wave velocity, as well as AIx@75 were assessed using applanation tonometry (SphygmoCor®). ANCOVA was used for group comparison at follow-up. Results: At follow-up, INT showed no significant changes in cPWV (pre: 8.2 ± 1.2 m/s, post: 8.1 ± 1.1 m/s; p = 0.29), pPWV (pre: 8.7 ± 1.0 m/s, post: 9.1 ± 1.3 m/s; p = 0.94) and AIx@75 (pre: 22 ± 9%, post: 21 ± 10%; p = 0.51). Higher cPWV baseline values were correlated with a more profound cPWV decline (p = 0.001). A significant association between the reduction in cPWV and decreases in systolic blood pressure (SBP) was found (p = 0.01). Peak Oxygen uptake (VO2PEAK), muscle mass and fat mass had significantly improved at follow-up. Conclusion: A HIIT of 12 weeks did not lead to significant reductions in AST. However, in patients showing increased SBP and high cPWV baseline values, HIIT yielded a greater decline in cPWV and thus reduced CVR. To favourably alter AST in sedentary elderly individuals with increased CVR, longer interventions (> 12 weeks) are needed

    The new mixed valent chalcogenoindates MIn7X9 (M = Rb, Cs; X = S, Se): Structural chemistry, X-ray and HRTEM investigations

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    Systematic X-ray and HRTEM investigations on the ternary systems alkali metal (or thallium)-indium-chalcogen proved the existence of mixed valent solids with the simultaneous occurrence of indium species in different states of oxidation. Additionally to the earlier described solids MIn5S7 (M: Na, K, Tl: isotypic to InIn5S7 = In6S7 and TlIn5S7) and KIn5S6 (isotyp to TlIn5S6) in the actual work we present with MIn7X9 (M: Rb, Cs; X: S, Se) a new structure type which also contains indium in the states of oxidation +3 and +2. The formal state of oxidation In2+ corresponds to (In-2)(4+) ions. A reasonable ionic formulation of these structures is given by: MIn5S7 = M+ 3[In3+] [(In-2)(4+)] 7[S2-] (M = Na, K, Tl), MIn5S6 = M+ [In3+] 2[(In-2)(4+)] 6[S2-] (M = K, Tl), MIn7X9 = M+ 3[In3+] 2[(In- 2)(4+)] 9[S2-]. The three structure types show common two dimensional structure elements which contain ethane analogous In2X6 units and cis and trans edge sharing double octahedron chains. The main interest of this work is a crystalchemical discussion taking into account the new compounds MIn7X9 and the results of special HRTEM investigations on MIn7X9. The HRTEM investigations aim on the identification and subsequent preparation of new phases which initially might be visible as nano size crystals or inclusions in the HRTEM only

    The new mixed valent chalcogenoindates MIn<sub>7</sub>X<sub>9</sub> (M = Rb, Cs; X = S, Se): Structural chemistry, X-ray and HRTEM investigations

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    Systematic X-ray and HRTEM investigations on the ternary systems alkali metal (or thallium)-indium-chalcogen proved the existence of mixed valent solids with the simultaneous occurrence of indium species in different states of oxidation. Additionally to the earlier described solids MIn5S7 (M: Na, K, Tl: isotypic to InIn5S7 = In6S7 and TlIn5S7) and KIn5S6 (isotyp to TlIn5S6) in the actual work we present with MIn7X9 (M: Rb, Cs; X: S, Se) a new structure type which also contains indium in the states of oxidation +3 and +2. The formal state of oxidation In2+ corresponds to (In-2)(4+) ions. A reasonable ionic formulation of these structures is given by: MIn5S7 = M+ 3[In3+] [(In-2)(4+)] 7[S2-] (M = Na, K, Tl), MIn5S6 = M+ [In3+] 2[(In-2)(4+)] 6[S2-] (M = K, Tl), MIn7X9 = M+ 3[In3+] 2[(In- 2)(4+)] 9[S2-]. The three structure types show common two dimensional structure elements which contain ethane analogous In2X6 units and cis and trans edge sharing double octahedron chains. The main interest of this work is a crystalchemical discussion taking into account the new compounds MIn7X9 and the results of special HRTEM investigations on MIn7X9. The HRTEM investigations aim on the identification and subsequent preparation of new phases which initially might be visible as nano size crystals or inclusions in the HRTEM only

    Cardiorespiratory fitness, arterial stiffness and rheumatic disease

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    ObjectivesArterial stiffness is increased in patients with inflammatory rheumatic disease, independent of traditional cardiovascular (CV) risk factors. In contrast, aerobic exercise training has a beneficial effect on arterial stiffness. Our aim was to investigate the cross-sectional relationship between arterial stiffness and cardiorespiratory fitness (CRF) in patients with a rheumatic disease but without traditional cardiovascular risk factors.MethodsPulse wave velocity (PWV), augmentation index corrected to a set heart rate of 75bpm (Aix@75) and central pulse pressure (cPP) recorded by applantation tonometry were analysed as parameters for arterial stiffness. CRF was assessed as peak oxygen consumption (VO2peak) measured in a maximal cycle ergometer test. Primary regression analyses adjusted for age and sex were executed to evaluate the influence of one metabolic equivalent (MET=3.5ml/kg/min) increment in VO2peak on arterial stiffness parameters.ResultsTwenty-eight patients with rheumatoid arthritis, psoriatic arthritis or ankylosing spondylitis were recruited. Aix@75 decreased significantly by -1.570% (95% confidence interval (CI) -2.888; -0.251) for every MET increase in VO2peak when adjusted for age and sex. PWV and cPP were not significantly influenced by increased VO2peak but tended to a decrease of -0.092 m/s (95% CI -0.286; 0.103) and -0.359mmHG (95% CI -1.665; 0.947) respectively.ConclusionThere is an inverse relationship between arterial stiffness and CRF in patients with an inflammatory rheumatic disease in the absence of traditional cardiovascular risk factors. An increased CRF has a stronger beneficial influence on Aix@75 than on PWV. Since Aix@75 represents global arterial stiffness and PWV primarily central arterial stiffness, aerobic exercise might have a particularly beneficial effect on peripheral arteries

    Kardiorespiratorische Fitness und arterielle Steifigkeit bei Patienten mit rheumatischer Erkrankung und gesunden Kontrollprobanden

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    HintergrundArterielle Steifigkeit ist bei Patienten mit einer rheumatischen Erkrankung erhöht. Im Gegensatz dazu verringert Ausdauertraining die arterielle Steifigkeit bei gesunden Personen. Unser Ziel war es, die arterielle Steifigkeit von Patienten und gesunden Probanden zu vergleichen und den Zusammenhang von arterieller Steifigkeit undkardiorespiratorischer Fitness (KRF) bzw. körperlicher Aktivität bei rheumatischen Patienten zu untersuchen.Methode86 Männer und Frauen, davon 51 Patienten und 35 Kontrollprobanden wurden untersucht. Arterielle Steifigkeit wurde gemessen als Pulswellengeschwindigkeit (PWV), Augmentationsindex (AIx), standardisierter Augmentationsindex (AIx75) und zentraler Pulsdruck (zPD). KRF wurde anhand eines maximalen Ergometertests ermittelt. Die körperliche Aktivität wurde mit einem Aktivitätsfragebogen erhoben.ErgebnisseWir konnten keine Unterschiede der PWV, AIx, AIx75 und zPD zwischen den Patienten und Kontrollen finden. Die PWV reduzierte sich signifikant um 0.031 m/s (95% Konfidenzintervall (KI) -0.058; -0.004) pro Anstieg der Gesamtaktivitätszeit um eine Stunde pro Woche, wenn für Alter, Geschlecht und Body Mass Index (BMI) adjustiert wurde. Eine Erhöhung der Krankheitsaktivität (DAS28) um einen Punkt, führte zu einem signifikanten Anstieg des AIx75 um 3.662% (95% KI 0.461, 6.863; P = 0.026). PWV, AIx, AIx75 und zPD wurden nicht signifikant beeinflusst von erhöhter KRF aber tendierten zu einer Senkung.DiskussionRheumatische Patienten wiesen keine höhere arterielle Steifigkeit auf als gesunde Personen. Allerdings hatten unsere Patienten eine leichte bis milde Form der Krankheitsausprägung und waren verhältnismässig aktiv. Ein höheres Level an körperlicher Aktivität ist bei Patienten mit einer rheumatischen Erkrankung mit einer niedrigeren arteriellen Steifigkeit assoziiert. Längsschnittliche Studien sind notwendig um zu zeigen, dass vermehrte körperliche Aktivität die arterielle Steifigkeit senkt
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