1,721,042 research outputs found
Zwischen Hype und Hope – Wo steht die Forschung der Autismus-Spektrum-Störungen?
Im Verlauf der letzten Jahrzehnte hat das Bild der Autismus-Spektrum-Störungen (ASS) einen enormen Wandel erfahren. Dies drückt sich einerseits in Veränderungen der Prävalenzangaben, der diagnostischen Kriterien und Instrumente und Erkenntnissen zur Ätiologie der Störungen aus, andererseits auch in einer erhöhten – und nicht immer hilfreichen – medialen Aufmerksamkeit für das Thema Autismus in der Öffentlichkeit. Ein vorübergehender „Hype“ bezüglich des Störungsbildes ist – nach einigen Ernüchterungen – einem auch in Deutschland langsam einsetzenden, wohltuend produktiven Pragmatismus gewichen
Current Practice and Future Avenues in Autism Therapy
Autism spectrum disorders (ASDs) are neurodevelopmental disorders with early onset, characterized by deficits in social communication and repetitive and restricted interests and activities. A growing number of studies over the last 10years support the efficacy of behaviorally based interventions in ASD for the improvement of social communication and behavioral functioning. In contrast, research on neurobiological based therapies for ASD is still at its beginnings. In this article, we will provide a selective overview of both well-established evidence-based treatments and novel interventions and drug treatments based on neurobiological principles aiming at improving core symptoms in ASD. Directions and options for future research on treatment in ASD are discussed
Intensive verhaltenstherapeutische Interventionsprogramme bei Autismus-Spektrum-Störungen
Zur Validität der deutschen Fassung der ADOS-2 unter Berücksichtigung von Geschlechtseffekten
Zusammenfassung. Fragestellung: Die deutschsprachige Version der Diagnostischen Beobachtungsskala für Autistische Störungen – 2 (ADOS-2) ist eine Revision der standardisierten Verhaltensbeobachtung für Personen mit dem Verdacht auf Vorliegen einer Autismus-Spektrum-Störung (ASS). Die Studie untersucht die diagnostische Güte der originalen und revidierten Algorithmen für die Module 1 bis 3. Methodik: An einer großen Inanspruchnahmepopulation (N = 1080, Alter 1.7–20.5 Jahre) wurde die Unterscheidungsfähigkeit der ADOS-2 zu relevanten Differenzialdiagnosen untersucht. Außerdem wurden Vergleiche bezüglich der diagnostischen Güte für beide Geschlechter getrennt vorgenommen. Ergebnisse: Der revidierte Algorithmus weist eine verbesserte Sensitivität (84.9 %) bei jedoch leicht reduzierter Spezifität (85.7 %) auf. Verbesserungen der ADOS-2 betreffen vor allem Fälle von frühkindlichem Autismus und die korrekte Klassifizierung von Mädchen. Der Einschluss von repetitiven, stereotypen Verhaltensweisen in den Algorithmus erhöht die korrekte Klassifikation in den Modulen 2 und 3. Für jüngere Kinder im Modul 1 ist dies jedoch nicht der Fall. Es zeigt sich darüber hinaus eine geringere Differenzierungsfähigkeit zu internalisierenden Störungen und Störungen des Sozialverhaltens. Schlussfolgerungen: Eine gute diagnostische Güte der ADOS-2 wurde vor allem für Kinder mit durchschnittlichen kognitiven Fähigkeiten gefunden. Die Ergebnisse sprechen für eine gute Anwendbarkeit der ADOS-2 für klinische Populationen. Voraussetzung ist jedoch eine sorgfältige und breite Diagnostik durch erfahrene Untersucher
Corrigendum: Abilities and Disabilities—Applying Machine Learning to Disentangle the Role of Intelligence in Diagnosing Autism Spectrum Disorders
Disruptive Behaviors across Different Disorders: Evaluation of a Clinical Sample Using the Eyberg Child Behavior Inventory
Impact of ADHD symptoms on autism spectrum disorder symptom severity
Despite the official exclusion criteria for autism spectrum disorder (ASD) and attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) in the DSM-IV and ICD-10, patients with ASD often show ADHD symptoms. We aimed to examine the potential influence of ADHD symptoms on autistic psychopathology in a large sample of patients with ASD. We tested the hypothesis that patients with ASD and an additional ADHD (ASD+) would show a higher severity of autistic symptoms than those with ASD only (ASD-). We measured autistic symptoms using the autism diagnostic observation schedule (ADOS-G), the autism diagnostic interview (ADI-R), and the social responsiveness scale (SRS). To measure overall psychopathology and ADHD symptoms, we used the child behavior checklist (CBCL) and the ADHD rating scale (FBB-ADHS), respectively. Group differences between the ASD+ and the ASD- group (group division was conducted according to the results of the FBB-ADHS) were calculated using a univariate analysis of variance (ANOVA). The ASD+ group showed a greater severity of autistic symptoms than the ASD- group, measured by the SRS and the ADI-R. Especially in the social interaction subscale (ADI-R), a significantly higher symptom severity was found in the ASD+ group. No significant group differences were found regarding autistic symptoms measured by the ADOS-G. Patients with ASD and an additional ADHD expressed a stronger severity of autistic symptoms than patients with ASD only. According to our results, the possibility of a co-diagnosis of ADS and ADHD, as is being planned in the DSM-5, is in line with earlier studies, is highly reasonable, will simplify research, and have therapeutic implications. Copyright 2013 Elsevier Ltd. All rights reserved
Diagnostic utility of the autism diagnostic observation schedule in a clinical sample of adolescents and adults
Background The Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS) Module 4 was investigated in an independent clinical sample of highfunctioning adolescent and adult males and females with suspected autism spectrum disorder. Special attention was paid to the performance of the ADOS in the subgroups autism spectrum disorders (ASD), personality disorders and disorders with onset usually occurring in childhood and adolescence. Method The recently revised algorithm and severity scores for Module 4 were used to analyze predictive values compared to the original algorithm in a sample of N = 356, 21% females, age range 12–68 yrs. Results Both algorithms have good sensitivity and specificity, with slightly better results for the revised algorithm. Diagnostic accuracy is lower for females, older individuals, and individuals with personality disorders or higher intellectual abilities. Conclusion The revised algorithm has good utility when used as part of a comprehensive assessment procedure conducted by an experienced examiner and including information on developmental history
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