18 research outputs found

    Grey-matter abnormalities in boys with Tourette syndrome: magnetic resonance imaging study using optimised voxel-based morphometry

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    The genesis of Tourette syndrome is still unknown, but a core role for the pathways of cortico-striatal-thalamic-cortical circuitry (CSTC) is supposed. Volume-rendering magnetic resonance imaging data-sets were analysed in 14 boys with Tourette syndrome and 15 age-matched controls using optimised voxel-based morphometry. Locally increased grey-matter volumes (corrected P < 0.001) were found bilaterally in the ventral putamen. Regional decreases in grey matter were observed in the left hippocampal gyrus. This unbiased analysis confirmed an association between striatal abnormalities and Tourette syndrome, and the hippocampal volume alterations indicate an involvement of temporolimbic pathways of the CSTC in the syndrome

    [Psychopharmacological treatments in childhood and adolescence]

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    Compared to adults, the use of psychopharmacological substances in childhood and adolescence is significantly more controversial. Often sensation-seeking media reports on the negative effects of psychopharmacological treatments of children and adolescents intensify this controversy on a regular basis. In addition, even pharmacologically trained experts--though frequently without expertise in Child and Adolescent Psychiatry--question the seriousness and thus the demands for treatment of psychiatric disorders in childhood and adolescence. Considering this background evidence based treatment decisions in pediatric psychopharmacology are of utmost importance. Effective psychopharmacotherapy needs to be distinguished from ineffective treatments. The pros and cons of such evidence based treatment approaches ought to be weighted out carefully together with the patients and their families. The aim of this article is to provide a rational and concise foundation for the use of psychopharmacotherapy for clinicians treating children and adolescents as well as to point out the currently best evidence for psychopharmacological treatments of selected disorders in child and adolescent psychiatry

    Kinder- und Jugendpsychiatrie und Schule

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    Chemical restraint: Management of aggressive behaviours in inpatient treatment – Theory and clinical practice

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    "Chemical restraint" oder "Pharmakologische Ruhigstellung" (PR) ist eine wichtige Intervention beim Management von aggressiven Verhaltensweisen von stationär behandelten Kindern und Jugendlichen. PR sollte ausschließlich im Rahmen eines standardisierten Interventionsplanes zur Anwendung kommen. Die Grundprinzipien eines solchen Zugangs sind transparente Vereinbarungen mit allen Beteiligten zur schnellen, sicheren und personenunabhängigen Reduktion des Verhaltens, ohne dass dabei Folgeschäden etwa im Sinne einer Retraumatisierung auftreten. Für die Praxis empfiehlt es sich, Medikamente anzuwenden, die sowohl für die Beruhigung als auch für die Prävention von aggressiven Eskalationen eingesetzt werden können. Die aktuelle Datenlage erlaubt es, in erster Linie Neuroleptika und Benzodiazepine zu empfehlen. Insbesondere atypische Neuroleptika sind hierbei von Bedeutung, da sie sowohl für die Notfallsedierung als auch die Prävention eingesetzt werden können. Weitere kontrollierte Untersuchungen zur medikamentösen Behandlung von aggressiven Zuständen mit Selbst- und Fremdgefährdung bei Kindern und Jugendlichen sind aber dringend notwendig. Schlagwörter: pharmakologische Ruhigstellung - Aggression - Psychopharmakotherapie - stationäre Behandlung - Kinder- und Jugendpsychiatrie"Chemical restraint" (CR) is an important intervention for the management of aggressive behaviour in children and adolescents. The use of CR during in-patient treatment should be based on standardized intervention strategies. The principles of such an approach include transparent agreement with all participants on fast save and staff-independent reduction of aggressive behaviour without inducing retraumatisation. In clinical practice medication that is effective both for tranquilization and prevention of aggressive escalation is recommended. Current data suggest first line treatment using neuroleptics and benzodiazepines. Due to their potential use both for rapid sedation and prevention atypical neuroleptics are of particular importance. Further controlled studies are needed to evaluate pharmacological treatment of aggressive states with potential (self) harming behaviour in children and adolescents. Key words: chemical restraint - aggression - psychopharmacotherapy - inpatient treatment - child and adolescent psychiatryunknownunknow

    Modelling of Bifacial Gain for Stand-alone and in-field Installed Bifacial PV Modules

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    AbstractBifacial solar cells enable the absorption of light also by the cell's rear side, hence increasing the energy yield of a bifacial module, Yb compared to the energy yield of a monofacial module installed under the same conditions, Ym, by BG = (Yb - Ym) / Ym, the bifacial gain. This contribution presents a simulation model for the prediction of the BG of bifacial PV modules (stand-alone and integrated in a PV field). The model has been implemented as a software tool and the results obtained by applying the tool to various relevant system configurations (ground albedo, geographical locations, module height and tilt, diffuse irradiation fraction) are shown. These results allow to determine the optimum installation parameters for highest BG for a given installation site. Finally, the tool is validated by comparing the simulated results with the actual BG monitored on bifacial modules during several months on an outdoor testing site

    Selbstverletzendes Verhalten im Jugendalter

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    Selbstverletzendes Verhalten (SVV) hat seinen Beginn zumeist im Jugendalter. Internationale Studien berichten von Prävalenzraten zwischen 3 und 37 % (in Deutschland: 15–26 %) bei Jugendlichen. Es gibt Hinweise, dass aus neurobiologischer Sicht vor allem das serotonerge System bei der Entstehung und Aufrechterhaltung dieses Verhaltens beteiligt ist. SVV wird von den Jugendlichen häufig zur Beeinflussung aversiver affektiver Zustände verwendet, kann aber auch andere Funktionen wie etwa Selbstbestrafung oder einen anti-dissoziativen Effekt haben. Bislang existieren viele Diagnostikverfahren, von denen teilweise auch deutsche Übersetzungen vorliegen. Bezüglich psychotherapeutischer Interventionen gibt es Hinweise auf eine gute Effektivität der Dialektisch-Behavioralen Therapie für Adoleszente (DBT-A). Der Evidenzgrad für psychopharmakologische Interventionen ist im Kindes-und Jugendalter sehr gering, sodass vor allem psychotherapeutische Interventionen im Vordergrund der Behandlung stehen sollten
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